how to 1.2s moterblok uit de tr halen??

Forumindex Forums Modellen Corsa how to 1.2s moterblok uit de tr halen??

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

hallo,

ik ben inmiddels druk bezig met mn tr. hij is bijna helemaal kaal, op wat klein spul na.
    Nu moet de moter eruit.

deze wil ik mooi gaan reviceren. en tja, waarom denken de meeste mensen. nou, ik denk dat het een mooie sleutel ervaring is.

eruit halen zal mij wel gaan lukken, alleen wil ik het anders doen dan andere.
    aangezien hij toch geeviceert wordt, wil ik hem al meteen eruit sleutelen, dus cab eraf, kop, etc etc, zodat uiteindelijk een onderblok en bak overblijft.

ik heb niet de mogelijkheid tot een brug, behalve als het zou moeten, maar kan de auto wel een stuk hoger krijgen, zodat het onderblok en bak zo onder de auto door getrokken kunnen worden.

ik heb geen sleutel ervaring, dus heb hier wel even een aantal vraagjes. al denk ik dat ik het meeste wel weet.

de tr staat nu stil, accu pool is eraf.

-als eerste moeten de vloeistoffen eruit, olie, koelvloeistof etc lijkt mij.
    -daarna simpelweg de cab en de kop los draaien. dat zal nog wel lukken.

-radiateur, kan ik die er ook zo uithalen? staat er nadat alle vloeistoffen eruit zijn, nog ergens hoge druk of spanning op?
    oftewel, moet ik nog ergens extra om gaan denken?
    we doen het met zn 2en, dus denk dat het sowieso wel gaat lukken, maar extra info is nooit weg nautuurlijk.

Robert, Het blok erin laten hangen is wel een optie, maar ik denk dat je het jezelf dan onnodig moeilijk maakt.
    Omdat je dan moeilijk bij sommige bouten en moeren kunt komen. Ik zou ervoor kiezen om hem er helemaal uit te halen.

Maar dat is jou eigen keuze en al doende leert men dus mischien gaat het wel heel goed.

Nu een tip voordat je alles demonteerd zet de zuigers op het onderste of bovenste dode punt. Ofwel de distributie markeringen zo op de manier zoals je een riem monteerd en zorg dat je niet gaat draaien aan de krukas nokkenassen bij demonteren van het motorblok om zo schade aan eventuele onderdelen te voorkomen.

Ga je enkel en alleen de kop reviseren of ook nieuwe zuigers krukas enz??
    Anders moet je de bak er zoiezo afhalen om de krukas eruit te kunnen halen.

Koop in ieder geval een vraagbaak of een Haynes Manual (werkplaatshandboek.
    Hier staat alles over de auto beschreven en dan kun je eigenlijk alles los halen en weer in elkaar zetten. Ik gebruik hem ook af en toe nog voor sommige kleine dingen die je niet iedere dag los haalt.

Motor haal je er het makkelijkste uit met een Motorkraan, te huur bij Boels verder een krik en 2 bokken.

Auto voor op 2 bokken zetten, bokken net achter de draagarm onder de chassisbalken.
    Dan komplete trekstangen weg, aandrijfassen uit de bak trekken (komt vaak nog wat olie uit), wielen eraf, kabels, electra (tape met benaming erop doen wat waar heen gaat) en uitlaat los, slangen los.
    Motor + bak dan met behulp van de motorkraan in de hijsogen aan het blok hangen en de motor en baksteunen los maken.
    Bak en motor compleet laten zakken op de grond.
    TR dan met de motorkraan aan de onderste radiateurbalk mbv een spanband omhoog brengen zodat hij op de achterwielen staat en dan de motor er onder weg schuiven (op een houten plaat gaat dat makklijker en je vloer wordt niet vies of beschadigd).
    TR daarna weer laten zakken op de bokken en dan kun je de trekstangen en de wielen weer monteren zodat hij kan rollen. Voor je lagers is het beter om de aandrijfassen in de fusees te laten zitten en ze met een paar kablbinders of een stukkie touw op te hangen in je motorruimte (aan je stuurhuis b.v.).

Maar hoe trek je die aandrijfassen eruit? Dat speciaal gereedschap of met koevoet en hoe dan, bij welk punt wippen?

Met de hand gaat het niet, ik heb nu een bak hier liggen waar de assen nog in zitten en die krijg ik met de hand niet eruit?

Daarvoor bestaat een officieel stuk Opel gereedschap (soort van U-vork die de as eruit drijft) maar vaak met een rukje aan de aandrijfas zelf plopt hij er al uit al hoewel dit niet altijd werkt (homokineet kan uit elkaar vallen).

Goed alternatief is met een platte beitel aan de kop van de homokineet en hem er dan met een paar hamerslagen uit drijven.

Assen kun je eruit trekken door gewoon eerst stukje richting de bak te duwen en dan een snuk te geven aan de as.
    Soms moet je hem hiervoor een kwartslag draaien en lukt het dan wel. Motor kan er ook gewoon uit zonder dat je de bak eruit haalt.

Heb ik bij mijn astra g meerdere malen gedaan door de baksteunen los te schroeven. en de motorsteunen en de motor natuurlijk eerst van de bak los draaien en ophangen.

Dan kun je de bak stukje richting het wiel duwen en de motor de andere kant in todat ze van elkaar gescheiden zijn en het vliegwiel naast de bak kan.

O en let goed op of alle kabels en leidingen los zijn. Vorige week ben ik zelf te haastig geweest en was ik mn benzine retour vergeten. en heb ik deze slang kapot getrokken met het optakelen van het blok.

Precies.. gewoon goed opletten dat alles goed ondersteund en helemaal los is.
    dat is het belangrijkste.
    dan haal je hem er met een takel aan een boom of een motortakel zo uit.
    Zo’n blok weegt ook geen bal.
    Zonder assen is wel veel makkelijker ja.

Zorg dat je alles netjes op volgorde neer legt, zodat het straks ook weer duidelijk is hoe het inmekaar zat.
    Anbouwdelen eerst netjes allemaal eraf en dan kan je met de groter dingen beginnen.
    Mocht je vragen hebben, hier op het forum zijn er zat die je kunnen helpen.

Grt sylvester

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.