hoog verbruik door slechte uitlijning astra f station

Forumindex Forums Modellen Astra hoog verbruik door slechte uitlijning astra f station

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur

Hallo,

Ik heb in de gladde periode tijdens een uitwijkmanouvre met mijn linker voorwiel hard tegen een stoeprand aangezeten. De velg was krom als een hoepel en voor een deel afgeschuurd. Volgens de garage waar ik heen ben gegaan was de velg waardeloos en onbruikbaar (had ik ook wel bedacht), maar de band was nog goed. Dus de band op een andere velg laten zetten (heb een zomer en winterset velgen), en verder gereden, want voor de rest was er volgens de garage geen schade. Ik rijd niet echt veel met de astra, maar het viel me de afgelopen tankbeurten op dat mijn verbuik van 1 op 13.8 gedaald was naar 1 op 11.8, en dat was even schrikken! Ik rijd meestal vrij zuinig schakel snel door, en stond hier dus van te kijken. Nu heb ik wel eens begrepen dat slecht uitgelijnde auto’s meer verbruiken.

Ik vraag me dus af: kan die klap tegen de stoeprand mijn uitlijning verneukt hebben, en is dit de mogelijke oorzaak aan mijn hoge verbruik??? Anders ga ik verder zoeken naar de reden van dit absurde verbruik.

Owh ja, het gaat om een astra f station uit 1996 met c14nz motor, de velgen zijn van staal.

Alvast bedankt!!

astraTD
    Deelnemer

Trekt die naar rechts of links, als je een de zelfde snelheid aanhoud?

kaneelschep
    Deelnemer

Het kan dat ie iets meer verbruikt door wrijving van een slechte uitlijning.. Als je velg al goed onbruikbaar was, dan kan je fusee of draagarm dat ook heel goed zijn.
    Gewoon even voor die 50 euro uit laten lijnen. Niet voor meer overigens! ;) Want je voorkant kan alleen maar uitgelijnt worden op sporing. En achter kan er niks.

wim-v6
    Deelnemer

Slechte uitlijning merk je wel met rijden, en als je een Velg kapot hebt zal de uitlijning ook niet meer kloppen..

willem

@Astra Td, hij voelt wat “wollig” aan op de besturing bij dezelfde snelheid, dwz hij stuurt niet meer strak, boven de 120 (lang accellereren!) zwalkt hij een klein beetje.

@Kaneelschep
    , fusee en draagarm zijn nagekeken bij het vervangen van de velg, zouden dus in orde moeten zijn.

Conclusie: ik laat de auto volgende week uitlijnen, valt samen met de kleine beurt, dus komt wel goed uit. Ik laat weten of het helpt. Bedankt in ieder geval!

astraTD
    Deelnemer

Zet je banden eens op 3bar?

kaneelschep
    Deelnemer

waarom in godsnaam op 3 bar? wat moet dat gaan doen dan?? :D weet je iig zeker dat je minder grip zal hebben :P

astraTD
    Deelnemer

Als een 1 band minder bar heeft kan die ook al gaan slingeren ;)
    Ik rij met 3,5bar, voldoende grip :thumbup

kaneelschep
    Deelnemer

:) Jaaa de banden moeten wel links en rechts dezelfde inhoud hebben ja.
    Maar 3,5 bar lijkt me toch niet de bedoeling voor de meeste standaard astra f banden :hmmz
    1,8-2 voor en achter iets meer afhankelijk van de lading toch?

astraTD
    Deelnemer

Banden komen van een corsa D af.

185/65/14 zijn eigenlijk te groot, kmteller en tomtom is nu 1km verschil.

Ik vind het prettiger rijden op 3,5 bar, en zal natuurlijk ook ietjes zuiniger zijn nu :thumbup

wim-v6
    Deelnemer

zou toch max 2,5 voor en 2,2 achter doen…

Willem

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.