hoge temperatuur Vectra B 2000, 1.8 16v

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren hoge temperatuur Vectra B 2000, 1.8 16v

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277466

    goede avond,

    gisteren heb ik de thermostaat vervangen van mijn Vectra B station uit 2000, de oude bleef open staan en de temperatuur kwam niet boven de 80 graden, hij was kort voor een verhuizing kapot gegaan, en heb hem nog even laten zitten, tijdens de verhuizing is met het achteruit rijden de temperatuur een keer richting het rode gegaan, is er NIET in geweest, daarvoor is de temperatuur nog nooit boven de 100 graden geweest in de 2 jaar ik de auto heb, ook niet als ik lang in de file of iets dergelijks stond,

    sinds ik de nieuwe thermostaat er in heb en de koelvloeistof heb vervangen, heb ik er vanmorgen nog een ritje oud hout mee gereden naar de stortplaats en bleef de temperatuur mooi rond de 90/100 graden, ook met het achteruit rijden en poosjes stationair draaien.

    toen ik afgelopen middag de auto weer pakte om even boodschappen te doen, is de auto in 5 minuten 3 keer bij het rode geweest, koelvloeistof peil gecontroleerd, dat was normaal zoals het hoort, toen heb ik besloten om de dop van het reservoir los te draaien, natuurlijk voorzichtig, op het moment dat ik hem los draaide, steeg het koelvloeistof niveau enorm, bijna tot aan de rand, dop weer gauw vast gedraaid

    zodra ik de motor uitschakel als hij zo hoog is, en de auto weer op contact zet dan geeft de temperatuur meter 90 graden aan, de ventilator hoor ik ook niet draaien als hij de hoge waardes aangeeft.

    weet iemand wat hier het probleem kan zijn

    Mvg

    #18323566

    wat doen de rest van de meters op je dashboard??
    heb bij mij dat als de rest goed is en dat nu bij mij de accu door is maar de dynamo nog goed is.. dat al m`n meters gaan dansen bij de start en dat ook m`n temperatuurmeter naar het rode schiet.. en als ik gas geef zodat er voldoende spanning is de meter wee terug tussen 80 a 90 graden blijft…

    #18323567

    meter doen precies wat ze altijd ook al deden, geen vreemde uitschieters, geen lampjes die extra gaan branden, of langer aan blijven dan normaal, accu is 3 jaar oud en kan een uurtje of 6 met de radio aan staan en dat hij nog steeds aanslaat, al heeft hij er wel een beetje moeite mee, maar dat is logisch, ik rijd tevens nooit super snel met de auto, max is bij mij 120 km/h, maar zit 95% van de tijd op maximaal 100 km/h

    en normaal voor dat de thermostaat er mee ophield en voor dat ik hem heb vervangen heeft hij nooit vreemde waardes op het dashboard aangeven

    #18323568

    hmm ok.. vreemd..
    je gaf al aan dat de fans nogal laat aanslaan.. eens kijken of de schakel module nog z`n werk doet.. die wil nog wel eens kapot gaan… als het goed is zit de module tussen de 2 fans in en is een klein blokje…

    #18323569

    ok, zal morgen even kijken, heb de auto vanmiddag aan de kant gezet bij een familie lid, en kon daar de auto van lenen aangezien ik nog een ritje moest doen, dus mijn auto staat daar nu af te koelen, dus ik ga daar morgen ochtend even heen om te kijken

    #18323570

    Goede massa leggen van accu min pool naar Carroserie en motor.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18323571

    @auke123 wrote:

    goede avond,

    gisteren heb ik de thermostaat vervangen van mijn Vectra B station uit 2000, de oude bleef open staan en de temperatuur kwam niet boven de 80 graden, hij was kort voor een verhuizing kapot gegaan, en heb hem nog even laten zitten, tijdens de verhuizing is met het achteruit rijden de temperatuur een keer richting het rode gegaan, is er NIET in geweest, daarvoor is de temperatuur nog nooit boven de 100 graden geweest in de 2 jaar ik de auto heb, ook niet als ik lang in de file of iets dergelijks stond,

    sinds ik de nieuwe thermostaat er in heb en de koelvloeistof heb vervangen, heb ik er vanmorgen nog een ritje oud hout mee gereden naar de stortplaats en bleef de temperatuur mooi rond de 90/100 graden, ook met het achteruit rijden en poosjes stationair draaien.

    toen ik afgelopen middag de auto weer pakte om even boodschappen te doen, is de auto in 5 minuten 3 keer bij het rode geweest, koelvloeistof peil gecontroleerd, dat was normaal zoals het hoort, toen heb ik besloten om de dop van het reservoir los te draaien, natuurlijk voorzichtig, op het moment dat ik hem los draaide, steeg het koelvloeistof niveau enorm, bijna tot aan de rand, dop weer gauw vast gedraaid

    zodra ik de motor uitschakel als hij zo hoog is, en de auto weer op contact zet dan geeft de temperatuur meter 90 graden aan, de ventilator hoor ik ook niet draaien als hij de hoge waardes aangeeft.

    weet iemand wat hier het probleem kan zijn

    Mvg

    Uw koelventilator werkt niet.

    #18323572

    Hij is gister morgen wel gewoon aangeslagen als hij bij de 100 graden was, en gister middag is hij ook nog een paar keer aangeslagen toen hij bij de 100 was, toen hij begon met over de 100 tegaan toen deed hij niks

    Ik moet zometeen naar mijn werk en dan neem ik hem mee en dan zal ik zien wat hij aangeeft en doet

    #18323573

    Zo uit getest, vectra 5 minuten stationair laten draaien, daarna 10 km gereden, alles mooi op 90 graden, vervolgens stationair laten draaien net zoals in een file, temperatuur ging naar de 97/98 graden en de ventilator sloeg aan, temperatuur zakje naar ongeveer 93/94 graden, dat gebeurde 3 keer, gewoon door laten draaien, steeg vervolgens naar ongeveer 105 zonder dat de ventilator aansloeg, toen de motor maar uitgezet om te laten afkoelen

    #18323574

    afgelopen avond even een filmpje gemaakt van wat er precies gebeurd

    https://www.youtube.com/watch?v=lSvsaFEoGyU” onclick=”window.open(this.href);return false;

    de ventilator sloeg aan bij de 100 graden, en daarna steeg de temperatuur zeer snel, na dat ik de motor uitschakelde draaide de ventilator nog steeds

    #18323575

    @wim-v6 wrote:

    Goede massa leggen van accu min pool naar Carroserie en motor.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18323576

    Kan ik daar een kabel voor gebruiken van een oud electrisch apparaat of moet ik speciale kabel ophalen

    #18323577

    @auke123 wrote:

    Kan ik daar een kabel voor gebruiken van een oud electrisch apparaat of moet ik speciale kabel ophalen

    kunt bij een willekeurige auto audio zaak een meter versterker kabel kopen en 2 connectors.. heb ik zelf ook en werkt erg goed..
    dunnen kabels van apparaten thuis zijn niet geschikt voor gebruik van een auto…

    #18323578

    Oke, heb nog een kabel van een oud Tv en koelkast, maar dat beter niet gebruiken dus

    #18323579

    idd.. de isolatie van de kabel kan vaak niet goed zijn i.v.m. de warmte die van de motor af komt..
    als je kijkt naar de huidige massa kabel aan je auto tussen de accu en chassis dan zul je zien dat die van de tv of koelkast dunner is…

    #18323580

    Zal kijken zodra ik tijd heb

    #18323581

    @auke123 wrote:

    afgelopen avond even een filmpje gemaakt van wat er precies gebeurd

    https://www.youtube.com/watch?v=lSvsaFEoGyU” onclick=”window.open(this.href);return false;

    de ventilator sloeg aan bij de 100 graden, en daarna steeg de temperatuur zeer snel, na dat ik de motor uitschakelde draaide de ventilator nog steeds

    Dit heb ik ook gehad.

    Leg maar goede dikke EXTRA massa kabels aan van de accu MIN pool naar de motor en carroserie.

    Doordat de ventilatoren gaan draaien word er veel stroom getrokken, en dat vraagt dus ook veel van de massa verbindingen, waardoor je zwerf spanning krijgt over de MIN.
    Daar gaan metertjes en dergelijke heel raar op doen.

    (Meet voor de gein met een multimeter de SPANNING tussen je accu MIN pool en metaal van je motorblok als de vinnen draaien.

    Motor zelf word nu niet te warm, de meter klopt niet.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18323582

    Ik zou zeggen volg de advies van wim-v6 hij heeft het al meerdere keren gepost in jou topic. Ik heb dit ooit ook gehad en dankzij wim en arjontje de oplossing gevonden. Zoek anders even naar mijn topic.

    #18323583

    Ik heb een dikke versterker kabel gehaald en tussen het chassis en blok gedaan en chassis accu

    #18323584

    heb de auto goed warm gereden en daarna stil gezet, temperatuur steeg tot aan de 98/100 graden en toen de ventilator aansloeg daalde de temperatuur in plaats van dat hij steeg, ik zal komende week nog even beugels halen om alles definitief vast te maken

    het was genoeg om 1 kabel vanaf het blok naar het chassis te doen vanaf de tilbeugel onder de luchtbuis, achter het luchtfilter langs naar de rechter radiator bevestiging. en 1 kabel van af de linker radiator bevestiging via de zijkant langs de accu en vul hals van de ruitensproeier aan de min pool

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.