Hoe start je het best een auto?

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Hoe start je het best een auto?

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 59)
  • Auteur
    Berichten
  • #18122882

    Vind dit wel een mooi topic, sta er eigenlijk nooit echt bij stil ;)

    Wat ik wel altijd doe is koppeling in en starten(heb auto vaak in de versnelling staan i.p.v. op de handrem). En automatisch vaak even de remmen intrappen, als ik op een parkeerplaats sta en meteen de snelweg op kan, zou anders de cruise control het niet doen.

    Na een rit meestal de motor even 10 sec na laten draaien.

    #18122883

    Contact aan, in zijn vrij zetten en choke deels uitschuiven. 2 of 3 keer gaspedaal intrappen en dan klein beetje gas geven en starten. (Heb een carburateur)

    #18122884

    zou anders de cruise control het niet doen.

    Is dat inderdaad zo dat je de cc unit als het ware moet activeren?

    #18122885

    @joop1970 wrote:

    zou anders de cruise control het niet doen.

    Is dat inderdaad zo dat je de cc unit als het ware moet activeren?

    Ja hij wil eerst een rem signaal hebben alvorens de cc werkt

    #18122886

    Een soort beveiliging dus eigenlijk. Grappig, wist ik niet.

    #18122887

    Auto los, instappen, gordel om, spulletjes neerleggen (vaak in de voetruimte van de passagier als er niemand naast me zit).

    Dan sleutel op Acc, halve seconde wachten (gewoonte van m’n oude auto, het startblokkeringssysteem was een beetje traag), voelen of de auto in z’n vrij staat, en dan starten. Slaat meestal na 3-4 slagen aan. Ik start nooit met ingetrapte koppeling of rem. Waarom weet ik niet, ik zet de auto altijd in z’n vrij en op de handrem weg. Dan rustig weg rijden en zodra de meter van de koelvloeistof uit de hoek komt de kachel pas naar warm. Koplampen doe ik pas na 100m aan. (Behalve ’s avonds en ’s nachts natuurlijk)

    Uitzetten:
    Inparkeren, radio en ventilator uitzetten, dan de motor uitzetten, gordel los, spulletjes pakken en uitstappen terwijl ik de b-stijl aan blijf raken. (Als ik dat niet doe krijg ik vaak leuke statische schokken, bij bepaald weer. Het is nu een soort van gewoonte geworden)

    Op de een of andere manier moet ik na het inparkeren:
    – het stuur rechuit hebben staan
    – de auto in z’n vrij en op de handrem
    – radio uit en ventilator uit. Beide gaan uit met het contact, maar toch is het voor m’n gevoel ‘fout’ als deze nog aan stonden toen ik de auto uitzette. Ik ben raar.

    #18122888

    @GooneyBird wrote:

    Auto los, instappen, gordel om, spulletjes neerleggen (vaak in de voetruimte van de passagier als er niemand naast me zit).

    Dan sleutel op Acc, halve seconde wachten (gewoonte van m’n oude auto, het startblokkeringssysteem was een beetje traag), voelen of de auto in z’n vrij staat, en dan starten. Slaat meestal na 3-4 slagen aan. Ik start nooit met ingetrapte koppeling of rem. Waarom weet ik niet, ik zet de auto altijd in z’n vrij en op de handrem weg. Dan rustig weg rijden en zodra de meter van de koelvloeistof uit de hoek komt de kachel pas naar warm. Koplampen doe ik pas na 100m aan. (Behalve ’s avonds en ’s nachts natuurlijk)

    Uitzetten:
    Inparkeren, radio en ventilator uitzetten, dan de motor uitzetten, gordel los, spulletjes pakken en uitstappen terwijl ik de b-stijl aan blijf raken. (Als ik dat niet doe krijg ik vaak leuke statische schokken, bij bepaald weer. Het is nu een soort van gewoonte geworden)

    Op de een of andere manier moet ik na het inparkeren:
    – het stuur rechuit hebben staan
    – de auto in z’n vrij en op de handrem
    – radio uit en ventilator uit. Beide gaan uit met het contact, maar toch is het voor m’n gevoel ‘fout’ als deze nog aan stonden toen ik de auto uitzette. Ik ben raar.

    Rijd je altijd met koplampen aan?

    Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2

    #18122889

    @sui785 wrote:

    Rijd je altijd met koplampen aan?

    Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2

    Meestal wel. In het dorp vaak alleen met stadslicht aan overdag, maar op de snelweg gaat altijd het dimlicht aan. Ook op landwegen met van die mooie overhangende bomen gaat het dimlicht aan. Mijn auto is zilver en valt dus al snel weg tegen de achtergrond. Met lampen aan is ie net wat beter te zien.

    #18122890

    Handrem los, koppeling in sleutel omdraaien en zonnebril op :D

    #18122891

    Leuk topic, er zitten interessante dingen/tips tussen :)

    Ik start met mn beide voetjes op de grond dus van de pedalen blijf ik af.
    even 30 seconden laten draaien en dan rustig wegrijden.

    Rik ;)

    #18122892

    -koplampen aan voor een paar seconden
    -koplampen uit
    -wagen starten

    #18122893

    @Jigsaw wrote:

    -koplampen aan voor een paar seconden
    -koplampen uit
    -wagen starten

    Dat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
    Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.

    #18122894

    @arjontje wrote:

    @Jigsaw wrote:

    -koplampen aan voor een paar seconden
    -koplampen uit
    -wagen starten

    Dat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
    Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.

    Waarom eigenlijk eerst de koplampen aan ?

    Rik ;)

    #18122895

    @KadAstra-EF wrote:

    @arjontje wrote:

    @Jigsaw wrote:

    -koplampen aan voor een paar seconden
    -koplampen uit
    -wagen starten

    Dat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
    Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.

    Waarom eigenlijk eerst de koplampen aan ?

    Rik ;)

    hier door gaat er een stroom door de accu lopen.
    Hierdoor warmt de accu op. En een warme is de capaciteit beter.

    #18122896

    @arjontje wrote:

    @KadAstra-EF wrote:

    @arjontje wrote:

    @Jigsaw wrote:

    -koplampen aan voor een paar seconden
    -koplampen uit
    -wagen starten

    Dat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
    Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.

    Waarom eigenlijk eerst de koplampen aan ?

    Rik ;)

    hier door gaat er een stroom door de accu lopen.
    Hierdoor warmt de accu op. En een warme is de capaciteit beter.

    Ahaaa, slimme zet dus als je dat doet :thumb

    Rik ;)

    #18122897

    @KadAstra-EF wrote:

    @arjontje wrote:

    @KadAstra-EF wrote:

    @arjontje wrote:

    @Jigsaw wrote:

    -koplampen aan voor een paar seconden
    -koplampen uit
    -wagen starten

    Dat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.
    Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.

    Waarom eigenlijk eerst de koplampen aan ?

    Rik ;)

    hier door gaat er een stroom door de accu lopen.
    Hierdoor warmt de accu op. En een warme is de capaciteit beter.

    Ahaaa, slimme zet dus als je dat doet :thumb

    Rik ;)

    Vooral met een oude diesel een aanrader.

    Ik start altijd in ze vrij daarna lichten aan en gaan. Radio en versterkert enzo gaan vanzelf aan en uit.

    #18122898

    Met starten draai ik gelijk de sleutel om ga niet wachten is ook geen diesel dus. Koppeling ingetrapt en meestal voet op de rem. Ik laat hem draaien, gordel omdoen en stadslichten aan of het moet donker zijn dan dimlicht. En dan rustig wegrijden vlot overschakelend met koude motor.

    Als ik de auto uitzet wacht ik soms eventjes met sleutel omdraaien, laat de auto in de versnelling en zet de auto nooit op de handrem eigenlijk. Zet ook uit gewoonte de kachelknop op 0 en de radio zacht.

    #18122899

    Onze ouwe golf3 TDi op de zaak >>

    Contact aan > Direct doordraaien naar starten, Voorgloeien is nergens voor nodig, gewoon direct na aanslaan Knap!! gasgeven loopt ie gelijk lekker op 4 poten..
    Houf ie nu al 4ton vol, en denk dat dat nog wel 2 a 3 ton goed gaat..

    Willem

    #18122900

    Niet elke diesel wil direct aanslaan, als ik even kijk naar ons oud bedrijfs busje renault kangoo,,, met 1 kapotte gloeibougie eerst 3 keer voorgloeien contact aan/uit/aan/uit/aan
    en starten doet ie wel met de nodige rookpluimen en lijkt net of er een doos knikkers in het blok zitten. eenmaal warm top wagentje :D

    #18122901

    Dat is dan geen 1.5 Dci
    Die 1.8S en 1.9D motoren zijn inderdaad niet aan te krijgen, maar de gemiddelde direct ingespoten diesel wil wel aan zonder te gloeien.

    Mein LKW (vrachtwagen), een Mercedes Benz Atego heeft niet een een Voorgloei istallatie of Vlamstart inrichting.. en die loopt met -19 op de meter nog binnen enkele slagen, wel op 2 a 3 cilinders, en heel het plein is zwart, maar hij slaat wel aan…

    Willem

    #18122902

    inderdaad is al een oud wagentje met een 1.9D motor, loopt niet harder als 130 met moeite 140.

    en 9 van de 10 keer denk ik er niet bij na als ik een auto start of het een diesel of benzine is gelijk starten, en de nieuwere diesel geven sowieso geen kick.

    #18122903

    Ja, het fenomeen directe inspuiting is er al heel lang, alleen pas kort in de Personen auto’s.

    Veel industrie diesels, en Truck diesels zijn al sinds jaar en dag Direct ingespoten, en hebben veelal geen voorgloeiinstallatie, hooguit een Vlamstart systeem (gloeidraad in het inlaat).

    Willem

    #18122904

    Hoe komt het eigenlijk dat als ik direct mijn wagen wil starten deze pas na veel aan te slagen, start. Terwijl dat als ik het contact op 2 zet en 5 sec wacht deze dan wel al na 3 slagen start? Het is een vectra 1.6 benzine (2007).

    Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4 Beta

    #18122905

    wakker worden van de computer denk ik??

    #18122906

    @wim-v6 wrote:

    wakker worden van de computer denk ik??

    :jerry :jerry

    Rik :lol:

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 59)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.