hoe maak ik bij een Astra H station een 12V contactdoos acht

Forumindex Forums Modellen Astra hoe maak ik bij een Astra H station een 12V contactdoos acht

12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #17826388

    Vraagje: Heb de 2 contactdozen net bij de Halfords gekocht, maar dat manneke daar kon me niet vertellen wat voor dikte draad ik nodig had!
    Kan iemand mij hier vertellen wat de dikte moet zijn?
    Maakt het trouwens uit of ik 0,5 mm of 1,5 mm draad gebruik?
    Een dikkere draad geeft minder weerstand maar de groep heeft toch een zekering tegen een te hoge stroom? Of is dat een verkeerde gedachten gang?

    Ik zie trouwens dat de contactdozen een eigen zekering (intern) hebben van 20A. Is er een mogelijkheid dat ik een extra zekering in de verlengkabel naar achteren zet van bv. 5A?
    Ik heb nl geen zin in een doorgefikte kabel wanneer die contactdozen meer Ampere’s gaan trekken.
    Jullie lezen het vast al wel….ik heb nauwelijks verstand van elektra…..heb meer verstand van gebouw constructies! :)

    Gr. Mike

    (PS: Ik heb trouwens de volledige handleiding voor veel opel modellen op Usenet gevonden en geïnstalleerd op mijn netbookje! :angel Draait perfect…..nu nog te weten komen hoe ik bij de juiste zaken terecht kom!)

    #17826389

    1,5 kwadraat max 10 A

    #17826390

    [rquote=1888807&tid=143628&author=opel-mark]1,5 kwadraat max 10 A[/rquote]

    Euh…….:o

    Hoe bedoel je?

    1,5 kwadraat is max 10A of 1,5 mm is automatisch max 10A.
    of…??

    Zou je het misschien op zijn Jip en Jannekes willen vertellen?
    Ik ben een neewbie op dit gebied. Maar wil het erg graag te weten komen. Ben nl. ook van plan dit zomer een windmolen te bouwen zodat ik het speelgoed van de kids daarmee kan opladen.:D

    #17826391

    [rquote=1888807&tid=143628&author=opel-mark]1,5 kwadraat max 10 A[/rquote]

    bij 230 volt klopt dit verhaal bijna

    1,0 mm = 10 A
    1,5 mm = 16 A
    2,5 mm = 25 A
    4,0 mm = 32 A
    6,0 mm = 45 A
    10 mm = 63 A

    geld alleen bij 230 Volt

    dus als je 1,5 mm heb is het voldoende voor je aansluitingen achter een zekering van 20 A bij 12Volt

    greetz

    Marcel

    ps, kijk maar hoe dik de orginele aansluiting op een sigarettenplug is denk ik niet meer dan 1mm

    #17826392

    Bij 230 volt heb je een massieve kern, bij 12V auto’s gebruik je een flexibele(meeraderige) kern en is de max stroom die je er veilig doorheen kan voeren lager(is overigens ook zo als je op 230V een flexibele(meeraderige) kern gebruikt.

    dus als je een 12V aansluiting achterin de astra maakt die afgezekerd is met 10A moet je 1,5 kwadraat gebruiken, ook goed opletten of de draad niet ergens tegenaan schuurt want dat kan op den duur kortsluiting veroorzaken.

    Mark

    #17826393

    dit zijn ook de waardes die gelden voor soepele draden.

    greetz

    Marcel

    #17826394

    Tenzij ze de nen normen veranderd hebben sinds ik van school af ben(gebeurd regelmatig) is het altijd nog zo dat bij een flexibele meerarderige kern altijd een stap lager gekozen moet worden.

    Ik heb overigens ook geen 12V in de baggageruimte van mijn astra H stationwagon zitten.

    Mark

    #17826395

    Om de kabel te beschermen tegen kortsluiting, is het beter om de zekering aan het begin van de leiding te plaatsen, in plaats gebruik te maken van de interne zekering in de contactdoos.

    #17826396

    Als ik het goed begrepen heb dan haalt hij de 12V van de andere contactdoos bij de asbak af, die draad is natuurlijk aan het begin al gezekerd door opel zelf in de zekeringkast.

    #17826397

    bij de weg, ik heb getracht even snel het hele topic te scannen, maar ik kan niet zien of je al uitleg had gehad voor de kofferbakplug. Deze is namelijk echt te easy om erin te zetten. Kost je €12 voor de onderdelen, je moet een gat boren in de bekleding (speed-boor) en even je horloge af doen om het kabeltje te pakken… (kan even zoeken zijn en is soms/meestal vastgetaped aan de kabelboom, maar makkelijk te bereiken.)

    check: http://www.martijn-lammerts.com/portal/content/12-volt-stekkedoos-kofferbakruimte-opel-astra-h-station

    Step-by-step en artikelnummers.

    cheers

    #17826398

    Oscar, hartelijk dank, ik had zelf zoiets als ik draad moet trekken dan is het me te veel moeite maar als de draad er al ligt dan is het snel te maken.
    Voor de vraagsteller misschien ook leuk om naast stekkers in de middelconsole er ook een in de kofferbak te hebben, vooral makkelijk bij een lekke band achter want in de astra H (bij mij in iedergeval) zit een compressortje.

    #17826399

    Ik heb gezocht bij mij, maar helaas ik kan geen 12V draad vinden bij mij.

12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.