@Haasje17 wrote:
Ik denk dat vrijwel ieder blokje of het nu een 1.6 of 1.4 een 16v of 8v is zeker het dubbele aan vermogen moet kunnen leveren. En dat bijna met stock internals.
Eens stond ik te praten met een man uit de rally sport en die vertelde me dat uit een stock c20xe al bijna 300 pk te persen valt. Tuners zijn veel te bang dat er iets stuk gaat vertelde hij me.
Nu is het meest goedkope om je 1.4 sneller te krijgen het in en uitlaattraject aan te passen. Meer lucht en minder tegendruk. Hierdoor kan er meer zuurstof in de verbrandingskamer.
ja een motor kan inderdaad wel meer dan het dubbele aan vermogen hebben over het algemeen.
Soms zijn daar wel kleine aanpassingen voor nodig zoals decompressie platen en extra koppakingen en een turbo of supercharger.
300 PK uit een atmo XE of een geblazen XE??
Uit een atmo XE is het absoluut niet betaalbaar als het al te doen is.
Want als ik zie wat mensen uit een atmo XE halen en met welke aanpassingen + de kosten dan val je vanzelf om.
De Punica motor van de ts is geen motor die te tunen valt in mijn ogen.
Al die mono point motoren zijn gebouwd om hun werk te doen maar niet om extreem vermogen te leveren.
Is gewoon het geld niet waard.
Ben vaker deze discussie aangegaan..