hoe kop verwijderen 30NE?

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD hoe kop verwijderen 30NE?

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 58)
  • Auteur
    Berichten
  • #18117820

    Heb je van te voren nog een druktest of snuffeltest gedaan?
    Ging je nokkenstokje er een beetje fatsoenlijk uit?
    Heb mijne ff aan de kant geschoven, maar de nokkenas moet er nog uit

    #18117821

    Ik heb de nokkenas heel voorzichtig gedraaid en stukje bij beetje kwam hij er uit. Enige test die ik heb gedaan was de compressie test, en deze was niet heel erg goed. Daarnaast werd de bovenste radiatorslang nogal hard en er kwam een zoete geur + witte walm uit de uitlaat dat was voor mij genoeg reden om hem er af te halen. I het trouwens echt nodig om een gietijzeren kop te vlakken? En was is de beste manier om het onderblok schoon te krijgen? Ontvetter en een scherp plamuurmes?

    #18117822

    gewoon ff wegbrengen het kopje, ben je zeker. ding is ook 30jaar warm en koud geworden… die 3 tientjes doen het dan ook weer niet.

    onderblok met pakkingschraper schoon schrapen, vaak pak ik na de tijd nog even lang stanley mes. dan pak je er nog veel troep af wat met de pakkingschrapers niet lukt alleen ze snijden zo in het onderblok dus wel ff bij na denken HOE je het doet. ff schoon maken en dan nog ff met een licht schuur papiertje er overheen poetsen en vet vrij maken.

    vergeet de kopboutgaten niet schoon te maken ;)

    #18117823

    Kop laten vlakken. Kleppen ingeslepen, boel goed schoon gemaakt. Dus alles weer in elkaar. Kom ik er bij de 11e klep achter dat ik de klephoedjes was vergeten. Nondeju! Dus de boel kan weer uit elkaar :(

    #18117824

    Heb je de kop er weer op? Want dan kun je speciaal gereedschap gebruiken via het bougiegat. Op lucht of dmv een metalen stift die de klep omhoog houdt. Was je veel kwijt aan revicie kosten?

    #18117825

    Kop is er nog af. Kosten waren 75 euro, viel mee. Zit nu alleen te klooien met de positie van de nokkenas, hoever hij moet uitsteken. Ik heb nog nooit een kop zover uit elkaar gehad om te repareren en wat me opviel is dat de stoters niet recht boven de nokken zitten? iig niet precies in het midden van de nok?

    #18117826

    Kop zit er weer op! Alleen wel rare jongens bij GM destijds. Heb van Rob een originele kopset van GM gekocht, helemaal netjes gesealed. Zaten geen klephoedjes in, maar deze zonder problemen alsnog gekregen (waarvoor nog dank!). Kom ik er gisteren achter dat er 1 pakking in zit voor nokkenas kappies en 1 voor die 2 dekseltjes aan de rechterkant van de kop. Zal GM wel een logica voor hebben gehad. Gelukkig bood een nieuwe pakking + pakkingspapier en een scalpel uitkomst :)

    Boel staat weer op tijd, draaien aan de krukas gaat niet meer zo makkelijk als eerst, en je hoort nu geen lucht ontsnappen.

    Brandstof er weer om en KVS er in en dan zou het goed moeten zijn.

    Ik heb trouwens die kopbouten in 4 ronden aangedraaid zoals door bettus accu omschreven, met als max 100nM. Ik hoef nu voor de rest niks met een gradenboog te doen oid? 100nM is voor mijn gevoel niet mega vast. Lostrekken moest met meer kracht :hmmz

    #18117827

    Hij werkt weer! :) was 1 keer sleutel om en hij liep. Draait nu ook heel laag in toeren goed, deed hij eerst niet. Nu kan ik de kleppen tenminste nastellen bij 600 toeren zonder dat ik onder de olie wordt vol gesproeid :afro Ik heb de voor afstelling gedaan zoals beschreven ergens op dit forum. Dus nok volledig andere kant op en dan de tuimelaar net vast zetten. Bij alle 12. Nu is het een symfonie van geratel, moet ik bij lopende motor op gehoor de boel gaan aandraaien?

    #18117828

    Ik heb daar een plastic kap voor, sptplaten. Mag je wel lenen.
    Was spec gereedschap van Opel destijds. Kan op een 4 en 6 cil

    #18117829

    @Fearless wrote:

    Ik heb daar een plastic kap voor, sptplaten. Mag je wel lenen.
    Was spec gereedschap van Opel destijds. Kan op een 4 en 6 cil

    Cool! En als de boel eenmaal loopt moet je dan een voelermaat gebruiken, of stuk voorstuk langzaam aandraaien tot het stil is?

    #18117830

    Zoiets dacht ik wel. tot het niet meer rammelt en dan een kwartslag? Weet het even niet zeker ,maar het zal wel ergens geschreven staan.

    #18117831

    Draaien tot ze stoppen met tikken en dan DRIE kwart draaien

    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

    #18117832

    @kiyamizio wrote:

    Draaien tot ze stoppen met tikken en dan DRIE kwart draaien

    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

    Helemaal duidelijk :) Klusje voor het weekend :afro

    #18117833

    Nou net, alles volgens het boekje afgesteld. Eerst bij lopende motor de tuimelaars even vlug vast gedraaid zodat alles wat stiller is. Toen per tuimelaar los gedraaid zodat ie flink ging klinkelen, en daarna draaien tot ie stil wordt. Vervolgens 4 x 90 graden aandraaien met een tussen pose van 15 seconden. Dit alles bij 500/600 toeren. Boel weer in elkaar gezet, maar het klere ding rookt nu nog steeds. Is van een KVS geur veranderd in benzine lucht, maar nog wel een witte wolk…..

    #18117834

    Kan het niet zijn dat de injectie te rijk staat, lmm of misschien koudestart injector blijft open mits deze op een C30NE zit? Ik heb hier alleen een 30E dus met l-jetronic, jij hebt al Motronic voorzien van katalisator. Misschien Lambdasonde of brandstofdrukregelaar kan ook nog. Temperatuursensor.

    #18117835

    Vandaag zo waar de boel op temperatuur gereden, en de rook verdween op den duur. Zo nu en dan nog een pluimje, maar niks extreems. Helaas was de pret van korte duur, want het kreng loopt nu in eens op 5 cilinders… Hopelijk rotte bougiekabel, maar vrees het ergste.

    #18117836

    @Commodore_A_Coupe wrote:

    Kan het niet zijn dat de injectie te rijk staat, lmm of misschien koudestart injector blijft open mits deze op een C30NE zit? Ik heb hier alleen een 30E dus met l-jetronic, jij hebt al Motronic voorzien van katalisator. Misschien Lambdasonde of brandstofdrukregelaar kan ook nog. Temperatuursensor.

    Oh sorry, helemaal overheen gelezen. Maar mijn blokkie is een 30NE volledig L-jetronic. Idee was dat ie moest starten op benzine en daarna lekker op LPG. Motronic vond ik wat te complex en meer storingsgevoelig.

    #18117837

    No worries…

    ik rij nu een 2800 carby of 5 cil met een olie druk van max 2 bar aldus meter en bij 1300-1400 gaat de lamp al aan koelvloeistof verdwijnt als sneeuw voor de zon…..

    1 dag werk dwz:
    oude rommel deruit goede motor derin en niet meer naar omkijken…Ik ben zo blij als ik de motor van de gecrashed auto in deze heb hangen….Dit carby blok is opzich leuk…trekt niks loopt 1600 toerenstationar is zeik nat van de olie….loopt soms op 6 meestal op 5 lol…..de hydro,s beginnen te tikken bij warm blok bij 1000rpm in de d lol…..

    ik doe een motor wissel….en dat moet jij ook maar gauw doen…oude rommel opruimen en kruis der door en doorgaan met wat goed is…reviseren kost ivm met goed gebruikt (wel ander blok horen lopen en alles testen)

    #18117838

    @GSE wrote:

    No worries…

    ik rij nu een 2800 carby of 5 cil met een olie druk van max 2 bar aldus meter en bij 1300-1400 gaat de lamp al aan koelvloeistof verdwijnt als sneeuw voor de zon…..

    1 dag werk dwz:
    oude rommel deruit goede motor derin en niet meer naar omkijken…Ik ben zo blij als ik de motor van de gecrashed auto in deze heb hangen….Dit carby blok is opzich leuk…trekt niks loopt 1600 toerenstationar is zeik nat van de olie….loopt soms op 6 meestal op 5 lol…..de hydro,s beginnen te tikken bij warm blok bij 1000rpm in de d lol…..

    ik doe een motor wissel….en dat moet jij ook maar gauw doen…oude rommel opruimen en kruis der door en doorgaan met wat goed is…reviseren kost ivm met goed gebruikt (wel ander blok horen lopen en alles testen)

    Dat lijkt mij ook het beste. Maar dan moet ik wel net tegen een blokje aanlopen. Zag een leuke op E-bay voor niet al te veel, maar ja in duitsland ter hoogte van luxemburg… 350 euro voor een c30ne met 178.000 op de klok, hing een automaat achter. Naja, komt van zelf wel wat op mijn pad :)

    #18117839

    Omdat ik wel mee wil rijden met die oldtimer protest rit hier in het hoge noorden, dacht ik de monza nog 1 kans te geven. Misschien dat er nog wat leven in zou zitten om met de stoet mee te rollen. Maar helaas:

    cilinders 1,2,3 10 bar cilinders 4,5,6 0,niks.

    Hij liep goed, met voldoende compressie op alle cilinders, en na de testrit van gisteren in een keer dit. Zal de pakking wel zijn denk ik….

    Hoe dan ook, ik ga eerst wel weer met de rekord prutsen want hier word ik niet meer vrolijk van.

    Zit nu echt te dubben, of een nieuwe benzine tank enz bestellen + nieuw blok alles bij elkaar 500+ euro OF hem uit elkaar trekken en een ander exemplaar zoeken voor iets meer geld. Ik weet het ff niet meer :argue

    #18117840

    Geloof niet dat de pakking dit is zijn het niet je zuigerveren.

    #18117841

    Zou goed kunnen. Maar dan is het wel rap gegaan. Van 6 keer 9/10 bar op allemaal, en na 10 kilometer rijden dit. Er is iets goed fout gegaan iig. Maar met nieuwe zuigerveren moeten de cilinderwanden ook worden gedaan. Denk dat het duurder is dit blok op te lappen dan een goed lopend exemplaar uit sloper te trekken.

    #18117842

    kijk je klepstoters maar eens na misschien staan ze te strak zodat er een paar kleppen los blijven staan

    #18117843

    @fluks wrote:

    kijk je klepstoters maar eens na misschien staan ze te strak zodat er een paar kleppen los blijven staan

    Ik heb de tuimelaars terug gedraaid tot rammel niveau en dat geeft geen verschil met de waarde op de meter qua compressie :(

    #18117844

    heb ook wel eens een blok inelkaar gedraaid, stoters liepen leeg dus wou nooit aanslaan…Kleppen werden dus ook niet bedient.
    Wel raar dat je dan op de 4e 5e en 6e geen druk hebt.

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 58)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.