Hilmersson Manta misschien naar Nederland?

Forumindex Forums Modellen Manta Hilmersson Manta misschien naar Nederland?

4 berichten aan het bekijken - 76 tot 79 (van in totaal 79)
  • Auteur
    Berichten
  • #17544598

    beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht zo zie ik zolangzamerhand dit topic :P:P

    #17544600

    Nog steeds heb ik niks vernomen van deze Manta. Van de aardbodem verdwenen of iemand die het nu wel weet?

    #17544599

    Ben ook erg nieuwschietig eigenijk
    Weet je al wat meet duurt

    #17544601

    Effe gekeken op de zweedse kentekenregistratie:

    Opel Manta 058246 (cijfers heeft met model of zoiets te maken).
    Bouwjaar 1971.
    Kleur rood (kleur hoeft niet altijd veranderd te worden op kenteken).
    Chassisnummer 582553788 (zal wel wat meer voor moeten, hier schrijven ze niet altijd alles kompleet op).
    Laatste kentekenbewijs afgegeven 22-04-2008 (van eigenaar gewisseld).
    Aantal eigenaren inkl. handelaren 15.
    Eerste kentekenbewijs afgegeven 09-08-1971.
    Laatste goedkeuring 15-08-2007
    Eerstvolgende keuring 31-08-2009 (maw niet goedgekeurd geweest of niet gekeurd sinds deze datum, personenauto´s ouder dan ik geloof 30 jaar hoeven maar elk tweede jaar te worden gekeurd).
    Gewicht 1220 kg.
    Gewicht voertuig plus laadvermogen 1350 kg.
    Bandenmaat 235-35-19 voor en achter.
    Lengte 425 cm.
    Breedte 169 cm.
    Brandstof benzine.
    Tankinhoud 45 liter.
    Vermogen 129 KW volgens DIN norm.

    Eigenaar gaat hem deze zomer even aanpakken om hem in tiptop konditie te krijgen.

    Van deze site: http://www.garaget.org/?car=91501″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Er zijn vast vragen over de gebruikte taal, het meeste is wel te begrijpen denk.

    Hk is bijvoorbeeld pk in ut hollands.

    Effekt / Vridmoment (kortfakta) 578 hk / 706 Nm
    Motor, växellåda och avgassystem
    Volvo B230 block, 96.3mm borr, 2.5l, 360° axiallager
    O-ringat med topplockspackning i 1,5mm koppar, ej betongfyllt
    Marinvevaxel med 86mm slag, 55mm ramlager
    Nedre kamdrev i stål = onderste nokkenasaandrijving/tandwiel in staal.
    12.9 topplocksbultar = kopbouten.
    SPM H-profil vevstakar = krukas.
    Venolia kolvar från SPM = zuigers.
    Kompressionsförhållande 8,5:1
    Högvolym oljepump från nyare B230
    Oljekylare och oljetermostat
    Eget oljetråg med skvalpplåtar och klaffar = carter met schutten en kleppen.
    Duckhams motorolja
    Volvo 16V topplock med std. ventiler, egen portning = 16V kop van Volvo met standaard kleppen.
    Egensvarvade fasta lättvikts ventiltryckare = zelfgemaakte lichtgewicht klepstoters.
    Kamaxlar slipade av SPM = nokkenassen geslepen door SVM.

    Als er verder (vertaal) vragen zijn, effe gille.

    Dubbla ventilfjädrar med egna ventilfjäderbrickor i dur-aluminium
    Egna ställbara kamdrev
    Egen special vevhusventilation med mellanväggar och nät, retur till tråget
    Garret GT40 lastbilsturbo
    Eaton M62 kompressor
    Eget system med ”wastegate” och backventiler för reglering av luften mellan turbo och kompressor
    Egensvarvade remskivor
    Eget grenrör i rostfritt stål, ø50x2mm
    Egen Wastegate med 50mm ventil
    Egen dumpventil
    Eget insug med fullradietrattar
    Eget spjällhus av slidtyp med separata 46mm spjäll = helt frilagda kanaler vid fullgas
    Egen plenumkammare
    4st 1600cc spridare
    Hemborrad fuelrail
    NGK BP7ES tändstift
    Autronic SMC motorstyrning och Autronic CDI tändning
    4st Mercury marine F1 tändspolar
    Egen dubbel intercooler med cellpaket från Volvo F16
    Egen dubbel vattenkylare med cellpaket Volvos tropikkylare
    3st Spal kylfläktar
    3” rostfria polerade tryckrör
    3” tums rostfritt polerat avgassystem med en enkel Ferrita ljuddämpare
    Egen bränsletank i aluminium med klaffar och mellanväggar
    1st Bosch 044 och 1st Bosch 953 bränslepump
    3 bars grund bränsletryck
    Laddtryck 0,8-1,85 bar
    95-oktanig bensin
    Effekt och prestanda (ingående)
    Effekt:
    Max. 578Hk vid 6300rpm och 1,7bar
    558Hk vid 7700rpm och 1,5 bar
    Över 500Hk från 5200 till 7700rpm

    Vrid:
    Max. 706Nm vid 4900rpm och 1,85 bar
    över 600Nm från 4300 till 6600rpm
    Bromsad hos VM-performance
    Chassi
    Bakvagn:
    Volvo 1031 bakaxel från 240 med lamelldiff, upphängd i egna fourlink-stag
    Fjäderklädda stötdämpare ställbara i höjd med Opel Ascona framfjädrar
    Monroe stötdämparinsatser
    Egen justerbar krängningshämmare
    Plastbussningar

    Framvagn:
    Egna fjäderben med ställbar höjd
    Dalhems fjädrar
    Bilstein stötdämparinsatser
    Egen justerbar krängningshämmare
    Spindlar och hjulnav från volvo 240
    Egna rörbärarmar
    Plastbussningar
    Volvo 240 servostyrväxel
    Elektrisk servopump

    Kaross:
    Breddade och uppflyttade hjulhuskanter
    Egen fram och bak spoiler i plåt, egna sidokjolar i plåt
    Egen aluminiumvinge på bakluckan
    Fälgar, däck och bromsar
    Bromsar:
    Corvette ZR1 skivor och bromsok, fram och bak
    Eget pedalställ med Wilwood bromsvåg och huvudcylindrar
    Egen hydraulisk handbroms med spärr
    Stålomspunna bromsslangar

    Fälgar:
    BBS 19×9,25” magnesiumfälgar från Opels DTM Calibra, renoverade och lackade
    Egna centrummuttrar och nav i Duraluminium

    Däck:
    BFGoodrich g-Force Profiler, 235/35-19
    På strippen M/T ET street 10,5x26x15 på plåtfälgar breddade av ”Skruffse”
    Interiör / Inredning
    Inredning:
    Momo stolar
    4 punkts bälten
    Momo ratt
    Autometer varvräknare
    Egen hastighetsmätare byggd av en varvräknare
    3st laddtrycksmätare, kompressor, turbo och gemensam
    Diverse polerad aluminium
    Fullbur
    Eget elsystem med säkringar och relä i handskfacket
    Bilstereo och multimedia
    Du hör inte så mkt i kupen mer än motorn…..
    Exteriör / Styling
    Exteriör / Styling: Kaross:
    Breddade och uppflyttade hjulhuskanter
    Egen fram och bak spoiler i plåt, egna sidokjolar i plåt
    Egen aluminiumvinge på bakluckan

    Lack:
    Opel 529 orange, egen garagelack av hilmersson

4 berichten aan het bekijken - 76 tot 79 (van in totaal 79)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.