Het was allemaal niet gepland

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Het was allemaal niet gepland

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239994

    Men blauwe manta B werd 25 jaar, klaar om in België in te schrijven als Oldtimer. Nu had de manta een paar roestplekjes op de wielrand, en ik dacht, als de auto terug de weg op komt, dan liefst een beetje fatsoenlijk.

    De slechte stukken eruit geslepen:

    Ik was van plan om deze gaten op te vullen met plaatwerk van een wielrand van vanwezel.

    Dit was dus het enige geplande werk aan de manta.

    Toch was er iets dat me al langere tijd bezighield, de wielrand aan de andere kant!

    2 jaar geleden heb ik hier een wielrand van Vanwezel ingezet, maar ik was hier niet tevreden van, zo’n inzetstuk heeft niet de juiste vorm en er moet dus vrij veel plamuur overeen.

    Ik was nu toch bezig en ik heb die wielrand er ook maar uitgehaald:

    Maar wat ga ik er in zetten?

    Ik had nog 2 complete flanken liggen van een Ascona B (per-total met maar 30 000km) dus de wielranden waren zeer hard.

    Waarom zou ik deze wielranden er dus niet inzetten?

    Alles op maat gemaakt en gepast:

    Zag er op het eerste zicht heel goed uit tot dat ik de rolmeter bovenhaalde, blijkbaar loopt de horizontale lijn bij een Ascona 1.5 tot 2 cm hoger dan bij een Manta, dus de wielrand komt iets lager te zitten.

    Ik heb het is gepresenteerd met de wielen eronder en echt opvallen doet het niet.

    Terwijl ik nadacht over wat ik met de wielranden zou doen begon ik te denken dat ik de gardebou’s ook wel in eens kon aanpakken, zo gezegd zo gedaan.
    Toen kwam ik bij de volgende schokkende beelden:







    Ik heb de motor + versnellingsbak er maar ineens uitgehaald om beter bij de chassisbalk te kunnen.

    Aan de andere kant van de manta heb ik juist dezelfde problemen een jaar of 3 terug eens kunnen verhelpen, deze kant zag er toen nog zeer netjes uit.

    Het is ooit al eens gerepareerd geweest, maar er is echt aan geprutst, het plaatwerk dat gebruikt is bevat op sommige plaatsen nog geschilderde teksten, net alsof het uit een crossauto geslepen is.

    De vraag was, ga ik er helemaal mee door of is het er eentje voor de sloop….

    Slopen vond ik zonde dus ik heb maar even doorgezet.

    Zo zag het er gisteren nog uit:



    En zo ziet het er vandaag uit





    Het was dus allemaal niet gepland, maar we pakken het er mee tussendoor.

    (plan is de Manta mat zwart te maken met gele accenten)

    #17904341

    Goed bezig, maar die wielrand. Waarom heb je die er toen helemaal ingezet? Levert je zo enorm veel strakmaak werk op en is in de meeste gevallen niet nodig. Devies is om het uit te stukken deel zo klein als mogelij is te houden, daar krijg je het beste resultaat mee. Heb wel respect voor het werk wat je eraan doet…

    #17904340

    mijn manta was net zo rot rechts voor bij de a-stijl en bodem. zat allemaal verstopt onder kit en tectyl.

    maar heb ondertussen een andere a-stijl liggen.

    succes met lassen :thumb

    #17904339

    @GTS2.2DTI wrote:

    Goed bezig, maar die wielrand. Waarom heb je die er toen helemaal ingezet? Levert je zo enorm veel strakmaak werk op en is in de meeste gevallen niet nodig. Devies is om het uit te stukken deel zo klein als mogelij is te houden, daar krijg je het beste resultaat mee. Heb wel respect voor het werk wat je eraan doet…

    hier zijn 2 foto’s van de originele wielrand, ik had dit soort werk ook nog nooit eerder gedaan, dusja je doet maar he…


    nu denk ik wel dat ik met de ascona wielrand een vele mooier resultaat ga hebben, ik ga hem er echt in lassen, dus niet meer met een verzetje werken enzo…

    #17904342

    Hey manta maatje,
    Toen ik dieje blauwe bij u zag staan dacht ik harde bak,draait precies toch een beetje anders uit!
    Maar dit is wel een goede oefening voor als je aan je A-tje begint hè,al vorderingen gemaakt ondertussen?

    Greetz Gert.

    #17904343

    @kermitmanta a wrote:

    Hey manta maatje,
    Toen ik dieje blauwe bij u zag staan dacht ik harde bak,draait precies toch een beetje anders uit!
    Maar dit is wel een goede oefening voor als je aan je A-tje begint hè,al vorderingen gemaakt ondertussen?

    Greetz Gert.

    Met de A nog geen vorderingen momenteel, bij de B zijn er nog een paar plekjes bijgekomen, zie foto’s:

    bij deze dan ook de vraag naar een linkse gardebou en een rechtse kriksteun







    #17904344

    Leuk project :thumbup ga vooral zo door, en idd effe doorbijten ;)

    Groeten nick

    #17904345

    groots respect hoor! LEkker doorlassen inderdaad dan wordt het zeker weer een supernette manta! Met ascona randen :D
    Wat is trouwens een linkse gardebou?

    #17904346

    @kaneelschep wrote:

    groots respect hoor! LEkker doorlassen inderdaad dan wordt het zeker weer een supernette manta! Met ascona randen :D
    Wat is trouwens een linkse gardebou?

    le garde-boue = het spatbord :vertag :D

    #17904347

    Hahaha Dat is bijna zo’n maf woord als het duitse kotflugel. Maar mijn frans is ook belabberd. :D

    #17904348

    Zo, wat een doorzettingsvermogen moet je hebben. Heel veel respect van mij kant :thumb :thumb :thumb

    Rik ;)

    #17904349

    hier zijn we weer met lichte vorderingen:

    stuk van de oude A-stijl behandeld en erin gezet

    nog een stukje nagemaakt

    de raamkader al een stuk dichtgemaakt:

    het gat bovenaan de rechter koplamp is ook weer dicht:

    een gardebou opgehaald:

    De onderste hoek van de A-stijl uit de ascona stukken geboord, de kriksteun ga ik hier ook vandaan halen:

    Het gat in de motorkap uitgeslepen, behandeld en al een plaatje op maat gemaakt (nu nog hopen dat de kap niet gaat trekken door het lassen

    #17904350

    Respect voor je werk! :thumbup

    #17904351

    respect man

    #17904352

    Gaat wel lekker snel :O ziet er goed uit ook :)

    #17904353

    ziet er goed uit. :wors
    Komt helemaal goed met deze manta

    #17904354

    nog een kleine update:

    voor dat ik verder kon met de rechtse A-stijl moest ik vanaf de chassisbalk beginnen, deze zit er nu voor het grootste stuk onder zodat ik de kriksteun en later ook de A-stijl kan afwerken

    Eerst de binnenste chassisbalk roestvrij gemaakt en behandeld (binnenkant moet later nog gebeuren):

    kriksteun + overzetstuk behandeld langs binnenzijde

    Overzetstuk in positie gebracht en gelast:


    Onderkant rechtse deur roestvrij gemaakt, roestomvormer erop en nadenkit ertussen

    De kriksteun geschilderd waar er niet gelast word, zodat hij er morgen op kan:

    Het dakstukje kan er morgen ook in:

    En tenslotte al 2 nieuwe stukjes:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.