Het Grote DETAILING-TOPIC……..Voor echte Poetsfreaks!!!

Forumindex Forums Overige Wassen, Poetsen en Detailing Het Grote DETAILING-TOPIC……..Voor echte Poetsfreaks!!!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240815

    Het idee van dit topic is om je ervaringen en vragen te delen over car-detailen.

    dus van een busje spraywax tot polijstspullen.(zowel handmatig of machinaal)

    tevens is dit ook de juiste plaats om je HOW-TO’s en SHOW-OFF’S te plaatsen :thumbup

    Gr Tom

    #17912086

    Ik trap af:

    effe 6 uurtjes aan het zweten geweest.

    na eerst de vec te hebben gewassen en klei-en kon het polijsten beginnen…..

    na eerst een testspot te hebben gemaakt die mij aanstond kon ik beginnen met de gewenste combinatie (medium pad(wit) met ultimed compound)

    daarna verdelen en later op standje 2 verder uitspreiden en beginnen met polijsten op standje 6.
    dit doormiddel van telkens weer je gepolijste spoor half te overlappen.daarna haaks op je patroon nogmaals op die wijze polijsten.

    daarna goed uitpoesten en contoleren(had ik hulp bij ;) )

    na heel wat uurtjes had ik alle delen gehad en heb ik de Vec goed in de Meguiars Gold Class Carnauba Plus Premium Paste Wax gezet.
    alle liggende delen heb ik 2x in de wax gezet.

    ook onder de kap nog wat schoongemaakt.

    de lak is nu weer superglad en de vec glimt weer als een spiegel :wub

    na een regenbui is het goed te zien dat de wax z’n werk doet :thumbup

    #17912087

    ff een vraagje ik wil mijn auto voor de 1e keer in de wax zetten, de vorige eigenaar deed t helaas niet…..

    ik heb nu liggen shampoo, voor de auto natuurlijk,
    en ik heb de quick clay detailling system van meguiars,
    en de Carnauba plus premium wax ook van meguiars.

    Is dit een goeie basis om mee te beginnen??
    en hebben julllie misschien tips hoe ik het t beste kan aanpakken???

    sorry beginnende autoeigenaar ;)

    #17912088

    @kimmy05 wrote:

    ff een vraagje ik wil mijn auto voor de 1e keer in de wax zetten, de vorige eigenaar deed t helaas niet…..

    ik heb nu liggen shampoo, voor de auto natuurlijk,
    en ik heb de quick clay detailling system van meguiars,
    en de Carnauba plus premium wax ook van meguiars.

    Is dit een goeie basis om mee te beginnen??
    en hebben julllie misschien tips hoe ik het t beste kan aanpakken???

    sorry beginnende autoeigenaar ;)

    voor het waxen is het idd goed om eerst de auto te kleien.hierdoor heb je een erg goede basis om op te waxen :thumbup

    om je auto hiermee in de wax te zetten is het een goed basis.als je krasjes wilt wegpoetsen kun je eventueel nog ultimed compound en swirl x aanschaffen.hiermee kun je NA het kleien oneffenheden mee wegwerken en daarna weer afwaxen.

    #17912089

    ok bedankt, en dit alles kan ik het beste doen na het wassen toch????
    klinkt misschien dom maar heb t nog nooit gedaan, en heb geen vriend die mij kan helpen ;)

    En de krassen wegpoetsen is niet zozeer nodig, de auto gaat in maart (ben ik 2 maanden weg) naar een kennis toe en die gaat m helemaal opnieuw schuren en spuiten ;) rio verde groen….(rijd in een opel tigra) ;)

    #17912090

    Wassen
    Clayen
    Waxen

    ;-)

    Ik zal zometeen eens een foto van mijn gepoetste Astra posten :)

    #17912091

    @kimmy05 wrote:

    ok bedankt, en dit alles kan ik het beste doen na het wassen toch????
    klinkt misschien dom maar heb t nog nooit gedaan, en heb geen vriend die mij kan helpen ;)

    En de krassen wegpoetsen is niet zozeer nodig, de auto gaat in maart (ben ik 2 maanden weg) naar een kennis toe en die gaat m helemaal opnieuw schuren en spuiten ;) rio verde groen….(rijd in een opel tigra) ;)

    wassen is noodzaak voor het kleien!!!!

    eerst GOED wassen daarna direct kleien op je natte auto(scheelt je weer detailer spray ;) )

    #17912092

    thnx voor de tips ga morgen lekker aan de slag ermee, hopen dat t weer mee gaat zitten ;)

    zet wel een foto op van na t poetsen ;)

    #17912093

    Hier het resultaat van een dag poetsen:

    Gewassen
    Geclayed
    Smartwax
    Poorboys Carnauba Wax ( uit potje )

    #17912094

    showroom model :thumbup :thumbup :thumbup

    #17912095

    Tnx :)

    #17912096

    Heb een bloedhekel aan poetsen :jerry

    #17912097

    Mijn F uit ’93 ook laatst gedeeltelijk gedaan met spul wat allemaal op werk lag. Allemaal industrie spul dus in grote vaten enzo, polijstmiddel was compound 7-3 of 7-2 weet niet zeker meer! Dus gewassen, klei erover die pikzwart werd terwijl auto er super schoon uitzag, daarna lak super glad, toen gepolijst en daarna met machine weer gewaxt!king:

    Hier zie je het groene mooi komen waardoor die niet meer paars/blauw lijkt!

    #17912098

    :thumbup :thumbup

    #17912099

    Erg netjes gedaan!!!

    Staat er weer strak bij.

    #17912100

    Dankje! En met de machine polijsten was vrijwel nieuw voor mij haha king: Ja maar de andere kant moet nog haha en het dak blijft dof dus iets meer polijsten nog!

    #17912101

    soms wou ik dat mijn wagen ook zwart of een andere donkere kleur was, dat is zoveel meer poetsplezier als je ziet wat voorn kleur er dan onder vandaan komt

    #17912102

    Leuk initatief voor een topic !

    Ik haak even in de op dingen waar ik erg benieuwd naar ben :

    @GTS Power wrote:

    na eerst een testspot te hebben gemaakt die mij aanstond kon ik beginnen met de gewenste combinatie (medium pad(wit) met ultimed compound)

    Waarom gebruik je een pad die bedoeld is voor lichte polijstmiddelen en ga je daar in combinatie met een compound mee polijsten ?
    Was het niet beter geweest om een zwaardere pad te pakken (bijvoorbeeld een oranje of gele) en met een middel zwwar polijstmiddel te gaan polijsten ?
    Welke stap(pen) heb je overigens na het polijsten met deze stap gedaan ?

    @GTS Power wrote:

    eerst GOED wassen daarna direct kleien op je natte auto(scheelt je weer detailer spray ;) )

    Ik hoop dat je daarna eerst de auto ook weer goed afspoeld ?

    Of je op een natte auto kan kleien hangt voor een belangrijke factor ook af van welke klei je gebruikt. Veel klei-soorten veroorzaken bij het gebruik van alleen water marring en marring is alleen te verwijderen door te polijsten.
    Daarnaast is het NIET te adviseren om te gaan kleien zonder toevoeging van een lubricant omdat die lubrciant bedoeld is om de clay te laten glijen.

    @Astra F Vaassen wrote:

    Mijn F uit ’93 ook laatst gedeeltelijk gedaan met spul wat allemaal op werk lag. Allemaal industrie spul dus in grote vaten enzo, polijstmiddel was compound 7-3 of 7-2 weet niet zeker meer! Dus gewassen, klei erover die pikzwart werd terwijl auto er super schoon uitzag, daarna lak super glad, toen gepolijst en daarna met machine weer gewaxt!king:

    De machine die op de grond ligt is een rotary met zo te zien een oranje pad. Je geeft zelf al aan dat je met een compound hebt gepolijst. In combinatie met een oranje pad is dit bijna de allerzwaarste combinatie die er mogelijk is. Deze combinatie dient altijd te worden nabehandeld, het liefste met een excentrische machine en een licht polijstmiddel.
    Doe je dit niet dan loop je in 95% van de gevallen kans op zware hologrammen (die zijn er nu nog niet, die komen pas als al je olieen zijn verdampt / weg zijn dus met een week of 2).
    Daarnaast haal dit een serieuze hoeveelheid van je lak af (reken op een micron of 5 – 9).

    Even ter indicatie : een standaard lak heeft vanaf het blik 0,13mm aan lak. Hierin zit de primer, kleurlak, metallic en blanke lak, dit geeft wel redelijk aan dit je met zo’n apparaatverdomd goed moet weten waar je mee bezig bent.
    Zonder lakdiktes te meten zou ik dit niet aandurfen…

    #17912103

    @Juffer1 wrote:

    Leuk initatief voor een topic !

    Ik haak even in de op dingen waar ik erg benieuwd naar ben :

    @GTS Power wrote:

    na eerst een testspot te hebben gemaakt die mij aanstond kon ik beginnen met de gewenste combinatie (medium pad(wit) met ultimed compound)

    Waarom gebruik je een pad die bedoeld is voor lichte polijstmiddelen en ga je daar in combinatie met een compound mee polijsten ?
    Was het niet beter geweest om een zwaardere pad te pakken (bijvoorbeeld een oranje of gele) en met een middel zwwar polijstmiddel te gaan polijsten ?
    Welke stap(pen) heb je overigens na het polijsten met deze stap gedaan ?

    @GTS Power wrote:

    eerst GOED wassen daarna direct kleien op je natte auto(scheelt je weer detailer spray ;) )

    Ik hoop dat je daarna eerst de auto ook weer goed afspoeld ?

    Of je op een natte auto kan kleien hangt voor een belangrijke factor ook af van welke klei je gebruikt. Veel klei-soorten veroorzaken bij het gebruik van alleen water marring en marring is alleen te verwijderen door te polijsten.
    Daarnaast is het NIET te adviseren om te gaan kleien zonder toevoeging van een lubricant omdat die lubrciant bedoeld is om de clay te laten glijen.

    [/quote]

    ik heb senatorman gevraagd om er een sub-forum van te maken omdat er stiekem toch wel vraag naar is.

    ik heb deze witte pad gekozen omdat ik niet te zwaar wou beginnen met de test spot.
    de spot beviel mij wel dus ben ik er op doorgegaan.waarom is deze combie vreemd eigenlijk dan?ik had ook swirl x kunnen nemen met een oranje pad bewijze van spreken.
    ik ben hierna met deze goed schoongemaakte pad weer over de motorkap heen geweest met swirls x maar dit gaf niet echt meerwaarde,daarom heb ik de rest direct in de wax gezet.
    =============================

    onder goed wassen versta ik ook uiteraard afspoelen.
    ik wil niet zeggen dat je op een net afgespoelde auto kunt kleien zonder detailer maar het scheelt toch zeker best wat detailer omdat de auto nog nat is.

    #17912104

    @GTS Power wrote:

    ik heb deze witte pad gekozen omdat ik niet te zwaar wou beginnen met de test spot

    @GTS Power wrote:

    waarom is deze combie vreemd eigenlijk dan?

    Je pakt een medium zware pad met het allerzwaartse polijstmiddel wat er is : namelijk een compound.
    Dat noem ik geen testspot. Met een testspot begin je zo licht mogelijk en ga je stapje voor stapje omhoog tot je een combinatie vindt waarbij je veel van die lakdefecten verwijderd.
    Wat ik nu bij jou lees is dat je van licht direct naar superzwaar gaat.

    Een zware combinatie laat altijd zijn sporen na, de opzet van nabehandelen met een lichtere combinatie is dat je op die manier de sporen / schades van de voorafgaande zware combinatie weghaalt en op die manier een strak plaatje creeert.

    @GTS Power wrote:

    ik had ook swirl x kunnen nemen met een oranje pad bewijze van spreken

    Nu ik SwirlX zie staan ga ik er vanuit dat je Mequiars /ultimate compound gebruikt en dan wordt bovenstaand ineens een heel ander verhaal.
    De compound van Mequiars is namelijk geen compound zoals poetsers / detailers hem kennen.
    De compound van Mequiars is gewoon een middelzwaar polijstmiddel. De allerlichtste serie uit de mequiars versie is de SwirlX.

    Mijn inziens zou het ideaal plaatje met jou spullen zijn :
    Ultimate Compound met witte pad
    SwirlX met licht groene pad
    Ontvetten met een IPA

    Nogmaals : een compound polijstmiddel is het zwaarste wat er is !
    Dit kan je qua schuurgraad redelijk goed vergelijken met Jif.
    Ga dus niet zomaar iets op je auto smeren zonder dat je 100% zeker weet wat het is.

    @GTS Power wrote:

    onder goed wassen versta ik ook uiteraard afspoelen.
    ik wil niet zeggen dat je op een net afgespoelde auto kunt kleien zonder detailer maar het scheelt toch zeker best wat detailer omdat de auto nog nat is.

    Wat mensen uit je eerste tekst zouden kunnen opmaken is dat je de auto wast en daarna gelijk clay’ed voordat je de auto hebt afgespoeld. Clayen mag je alleen op een schone lak doen. 1 zandkorrel in je clay is al genoeg om voor honderden euro’s schade te veroorzaken.
    Daarbij is het van belang om te weten of je lubricant op basis van waterbasis is of op basis van syntetische middelen zoals de Quick detailer van Mequiars.
    Bij die laatste is het verre van wenselijk om icm water te gaan clayen.

    #17912105

    @Juffer1

    er stond in de vorige berichten dat het om ultimate compound ging idd.
    ik heb eerder gewerkt met deze spullen dus is wist wel welke combie in ongeveer wou maken vandaar deze keuze ;)

    ontvetten met IPA heb ik nog nooit gedaan(weet ook niet wat het is exact)
    wat is het grote voordeel hiervan???

    over het wassen:
    ik neem aan dat iedereen die z’n auto wast die ook weer afspoeld.dat hoort namelijk bij het ‘wassen’ in zijn geheel.(maar idd het zou een mogelijkheid kunnen zijn :afro )
    zand in je klei of laten vallen = weggooien :vertag

    ik heb detailer van SMARTWAX en die is 1:1 te verdunnen dus dit gaat zeker wel goed met water.

    #17912106

    Ik droog de auto gewoon naar het wassen en daarna de detailspray voor de clay, vind het als de auto volledig nat is niet fijn op een of andere manier.

    #17912107

    @GTS Power wrote:

    ontvetten met IPA heb ik nog nooit gedaan(weet ook niet wat het is exact)
    wat is het grote voordeel hiervan???

    IPA is isopropyl alcohol. Deze leng je aan met water.
    Na een polijststap spray je dit op de lak en neem je de lak weer af. Op deze manier haal je alle olie die vanuit het polijstmiddel is achtergebleven weg en creeer je een schoon oppervlakte.
    Hierdoor pakt een glaze of wax beter en kan je ook beter zien wat het resultaat is van je voorgaande polijststap.

    #17912108

    HEERLIJK!!! king:

    Zoveel verschillende mensen zoveel verschillende manieren. Uiteraard vind iedereen zijn eigen manier goed.
    Ik dacht dat ik aardig con poetsen, maar hier gaat een wereld voor me open.
    Eigenlijk zou hier een how-to moeten zijn in stappen om je lak perfect te herstellen.

    :wors :wors :wors

    #17912109

    Het valt me op dat veel detailers meteen IPA roepen om polijstresidu te verwijderen. Toch zijn er ook mensen waarbij hun lak aangetast wordt door een verkeerd gebruik ervan.. Wellicht dat een beginner dan beter Monello Spruzzo oid kan gebruiken om polijstresidu te verwijderen. Dit is dan “veiliger” voor hen.

    @Van het Ende Customs, how-to’s voor detailen zijn op meerdere fora beschikbaar.
    Zelf kan ik het stappenplan van Carclean erg goed waarderen:

    Handmatig: http://forum.carclean.nl/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Machinaal (Excentrisch): http://forum.carclean.nl/cc_postst5868/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500900.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.