help motorstoring kom er niet uit

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen help motorstoring kom er niet uit

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256626

    Hallo mede opel liefhebbers
    Ik zit met het volgende probleem met mijn c20ne motor
    Ik heb de storingscode 21 een tehoge spaning op me gas klep sensor
    Wat kan hier een oorzaak van zijn ik zou niet weten waar ik moet beginen en op google kan ik over deze storing erg weinig vinden wie kan me helpen want de auto rijd erg broert op dit moment en moet er mee naar me werk maar zoals hij nu rijd is dat haast onmogelijk in de binne stad
    Alvast bedank
    Mvg niels

    #18121318

    Motor loop trouwes hoog in toeren 2000 om precies tezijn met weg rijden hok en schok hij nogal
    En als ik na de lucht weger valselucht creëer loop hijbineens 500 toeren en wil afslaan
    Hoop dat julie hier iets mee kunnen
    Mvg

    #18121319

    lmm eens controleren gr
    lmm )luchtmassa meter

    #18121320

    Lucht weger gewisseld maar geen verschil motor gaat als ik daar de stekker van los trek nog slechter lopen
    Dus neem aan dat die dan zoiezo goed moet zijn
    Als ik de stappen motor los haal loopt hij wel rustig in toeren
    Maar ook deze heb ik met verschillende uit gewisseld zonder resultaat
    En als ik de ecu reset en alles stekkers er weer op heb zitten krijg ik code 21 tehoge spanging gasklep sensor
    Niemand een idee ???
    Uitlezen lukt ookal niet met tech 1 en 2 niet
    Ecu is ook al uitgewisseld zonder resultaat
    Begin me geduld aardig teverliezen
    En hoop er snel uit tekomen
    Mvg niels

    #18121321

    gasklep positie sensor stuk ?

    #18121322

    Sorry had ik nog niet vermeld maar deze is nieuw
    Met veel pijn en moeite want kreeg steeds een niet verstelbare gasklep sensor
    En de nummer van de sensor komen over èèn met de oude die er opzat

    #18121323

    wat is je accu spanning als je de motor aan hebt ?

    wat voor auto is het trouwens ?

    dat hoog in toeren lopen kan ook de Stappen motor zijn, ( regelt jou stationair toeren tal af )

    #18121324

    Het is zeker de juiste positiesensor? Ze zijn er met alleen een schakelaar, maar ook met een weerstand.

    #18121325

    Stappen motor heb ik ook vervangen omdat ik hier ook een fout code op had in het begin
    De motor zit in een corsa b en hij is volledig gereviseerd door me zelf gedaan en deels laten doen natuurlijk :D
    Maar heb de motor niet horen lopen toen ik deze kocht
    Ik zou nu niet weten wat de spaning van de accu is nu
    En de sensor die ik verwiseld heb is de zelfde als die er opzat toen ik hem kocht
    Hoe kan ik er achter komen welke sensor er echt op hoord
    Tis nu een verstelbare :( ben nu al met al een half jaar bezig om deze motor goed tekrijgen
    Maar hij moet nu echt gaan rijden omdat ik hem nodig heb voor naar me nieuwe werk
    Ben er behorlijk ziek van en heb er achter af ook veel spijt van
    Hoop dat julie iets meer weten
    Mvg niels

    #18121326

    Meet eens na, contact aan, sluit op de gaskleppotmeter tussen pin 1 en 3 even een multimeter aan, daar moet je tussen 0,1 tot 1,3 V spanning meten met de gasklep dicht en 3,9-5V spanning met gasklep open, en moet mooi gelijkmatig oplopen als je oplopend gas geeft.

    Verder meten:

    -Ontsteking uit, potmeter stekker los! Kabelboom stekker tussen klem 1 en massa moet nul ohm weerstand meten.

    -Ontsteking aan, potmeter stekker los! Kabelboom stekker tussen klem 2 en de massa spanning moet ongeveer 5 V meten.

    Kan zijn dat de temp sensor defect is (koelvloeistoftemp en LMM hangen ook in het zelfde kringetje)

    Of je octaan stekker omdraaien? Die hangt er namelijk ook mee samen!

    Succes!

    #18121327

    LMM testen, contact aan en met stekker los meten op pen 1 en 3, daar moet accuspanning staan (12v)

    Stekker vast en met dunne probes contact zien te maken op pen 2 en 4, daar moet je als de motor stationair draait tussen de 0.5 en 1.5 volt meten…

    #18121328

    Zit iets ook vlak bij de LMM stekker nog een inlaat temp sensortje ook, tweepolig, die moet bij een temp van tussen de 15 en 30 graden een weerstand meten van tussen de 3300 en 1450 ohm.

    Bij deze temperatuur meet ook de koelvloeistof temp sensor deze waarde, maar bij 80 graden wordt dat tussen de 250 en 360 ohm.

    #18121329

    Hier ben ik blij mee
    Ik ga nu effe een broodje eten en daarna ga ik gelijk aan de slag
    En zal het resultaat vanmidag melden
    Dank u
    Mvg

    #18121330

    Ben net aan het meten geweest maar als ik de potmeter tussen 1 en 3 meet ik gelijk 5v met de gasklep dicht
    En als ik hem langzaam open doe het zelfde
    Ik meet met ontsteking uit 0, 5 0hm op klem 1 en massa
    Meet wel 5v met de ontsteking aan op klem 2 en massa
    Nu de lmm stekker 1 zit geen draad ?? Hoe kan dat op de stekker 4 zitten er wel 2 aan elkaar?
    Ik meet op stekker 2 en 4 meet ik 2volt bij stationair lopen van de motor zover hij dat doet
    Een inlaat temp sensor heb ik ook niet ? Heb ook geen stekkers over waar die eventueel op zou moeten weet van me astra dat die net na me lmm zat maar die had ook een echte lmm en niet zo grote lucht weger als ik nu heb
    Iemand nog een idee
    Mvg

    #18121331

    C20NE kent meerdere variaties in management (ECU met 2 rijen en 3 rijen pennen bijvoorbeeld), eerdere versies hadden geen inlaat temp sensor, dus da’s niet vreemd. Ook zitten die op verschillende plaatsen in het inlaat traject als ze er wel op zitten…

    Gelijk 5V is dus het probleem, en dan wil de ECU ook wel gaan flippen in de toerental regeling. Die gasklep positie sensor deugt niet!

    #18121332

    Oke de sensor deugt dus niet moet ik hier een ander type voor hebben dan
    Heb er namelijk 3 die het zelfde doen :shock:
    En ik heb een 3rij ecu
    Alvast bedank
    Mvg niels

    #18121333

    Niemand die het weet ??
    Ik kom er echt niet uit de sensor moet goed zijn meet per direct 5volt op de steker van de gasklep sensor
    Moet toch een oplosing voor zijn :???:

    #18121334

    Als je hem er af haalt en handmatig draait met auto op contact, kun je dan nog steeds geen enkele spannings variatie bereiken?

    #18121335

    Hoi
    Dan loopt hij van 5volt maar terug naar 4, of is het juist de bedoeling dat hij dan naar 0.1 tot 1.3volt zou moeten dat er op de stekker altijd 5v staat
    Mvg

    #18121336

    4.96 volt moet het zijn ipv 4 :D niet veel dus

    #18121337

    Oh wacht even!!!

    LMM pin 1 moet massa zijn, als die er niet is dan maakt de gasklep positie sensor geen massa en dan regelt hij never nooit naar nul!!!

    #18121338

    Hier effe een stukkie schema:

    B30 is de LMM en B147 de gaskleppotmeter.

    Hier zie je overduidelijk dat pin 1 van de gaskleppotmeter naar pin 2 van de LMM loopt. En pin 1 van de LMM moet gewoon hard aan massa hangen, zoals jij eerder gezien had heeft die pin bij jouw LMM geen aansluiting. Dat klopt dus niet. LMM geen massa, gaskleppotmeter geen massa.

    En zoals je in het schema kunt zien veegt de potmeter met pen 3 tussen pen 1 en 2. Pen 2 staat dus 5V op en als pen 1 geen massa kent dan gaat die 5V ombelemmerd door de potmeter heen omdat er geen belasting aan hangt (massa)…. Daarom meet jij daar nog steeds een veel te hoge spanning…

    Succes!

    EDIT: B24 is overigens de koeltemp sensor en W21 is de octaanstekker. Hier zie je dan dat die ook niet goed zullen functioneren als de LMM geen massa heeft op pin 1.

    #18121339

    Ben er na lang uitzoeken uit het had niks met massa temaken
    Ik heb een 3 rijen ecu en die heeft een gasklep me kleine sensor
    En de 2 rijen ecu heeft de gasklep met de grote verstelbaar sensor
    Bij mij zat er een gasklep met grote sensor op nu ik deze verwisseld heb
    Is de storing weg een loopt hij supper :wors
    wil de mensen die mee hebben willen denken bedanken voor hun hulp :thumb
    Mvg niels

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.