HELP! Ik geloof de garage niet!

Forumindex Forums Modellen Astra HELP! Ik geloof de garage niet!

13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur

wat ik begrijp is dat de auto nu elders staat

de goedkoopste oplossing is een ander blok inbouwen
    een interval van 15000 kilometer

Ik ken de dieselmotoren niet zo goed maar er wordt nog al eens geadviseerd om een distributieriem die op spanning heeft gezeten altijd te vervangen als die los is geweest. De rollen en waterpomp vervangen is dan natuurlijk onzin als deze pas zijn vervangen en de afzonderlijke riem kost niet de hoofdprijs dus lijkt me dit niet verkeerd om deze dan toch te vervangen.
    Je schrijft dat de inspuitpomp scheef en verdraaid zat na de reparatie en dat de auto slecht startte? Zijn deze tekortkomingen toen direct verholpen door de garage?
    Als de motor door een gebrek aan olie vast zou zijn gelopen dan is dit bij demontage zeker vast te stellen.
    Wat hiervoor al wordt gezegd: het zou zomaar kunnen dat de distributie niet op de juiste manier is vervangen.
    Ik zou zeker een onafhankelijke deskundige inschakelen om de oorzaak vast te stellen. Succes.

Op de site van de ANWB staan je rechten over klachten, geschillen en wanprestaties betreffende autoreparaties!

linkje: http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/onderhoud-en-garage/garagerekening-klachten-en-geschillen” onclick=”window.open(this.href);return false;

wellicht heb je hier wat aan want volgens mij is het overduidelijk als ik de reacties hier zo lees.
    Succes!!!!

@RISL wrote:

@Soepkip en Senatorman, de distributieriem vervang je in principe altijd als je ‘m losgooit, een riem hergebruiken wordt door velen afgeraden. Spanrollen e.d. kun je dan wel laten zitten. Dus dat is in mijn ogen zo gek nog niet.

Daarnaast gaat het oliedruklampje vaak pas branden als het echt te laat. Het is ook een olieDRUKlampje, en oliedruk heb je ook nog met heel weinig olie in het motorblok.
    Buiten dat, een boutje breekt niet vanwege al dan niet te laag olieniveau. Dit boutje is niet op het juiste aanhaalmoment vast gezet (ik vermoed dat ze ‘m te hard hebben aangedraaid), waardoor het is ingesnoerd en afgebroken.

Als het boutje is ingesnoerd doordat deze te vast is aangedraaid dan is dat natuurlijk ook eenvoudig vast te stellen. (als de bout nog aanwezig is natuurlijk)
    Bout moet een nieuwe zijn en in 3 fases vastgezet: 1) 75Nm, 2) +60 graden en 3) +5graden.

@DianaJacco wrote:

Bedankt voor de snelle reacties! Zal nog even toelichten:
    We hebben tegen de garage gezegd: Hij verbruikt enorm veel koelvloeistof, maak t, maakt niet uit wat, maar het moet gerepareerd worden.
    Ze hebben daarna gebeld om te zeggen dat het de koppakking was, en dat ze die gingen repareren, kosten zouden ongeveer 700 euro zijn.
    Wij wisten toen niet wat er wel en niet vervangen ging worden.

Uiteindelijk kregen wij de bon toen we de auto weer op kwamen halen na een week en het volgende staat erop:

Motorolie: 5.5 Liter
    Distributieriem
    Stelbouten 10 stuks
    Koelvloeistof
    Kop vlakken
    Koppakingsset
    Arbeid 6.5 uur

Olielampje brandde niet, heeft ook niet gebrand ervoor, lijkt me ook vreemd dat een auto in nog geen 3 maanden 5.5 liter olie verbruikt.

In maart dit jaar is de distributieriem en spanrollen en waterpomp vervangen. Het gehele set zeg maar…
    Kostte trouwens ook 700 euro, dus erg blij was ik al niet ;)
    Dit is niet bij dezelfde garage gedaan overigens.

De Garage waar we het over hebben is: van veen in middelburg,
    En jammer genoeg heb ik geen rechtsbijstand verzekering

Als jullie een niet al te groot salaris hebben kunnen jullie in aanmerking komen voor een pro deo advocaat
    Of zal er eventueel een eigen bijdrage betaald moeten worden
    Dan moet je even met de jaaropgave van vorig jaar naar een juridisch loket
    Hier kun je gratis juridische hulp krijgen
    duiselijk montagefout

of je moet toevallig lid zijn van de cnv of fnv:D

@midnight black wrote:

@RISL wrote:

@Soepkip en Senatorman, de distributieriem vervang je in principe altijd als je ‘m losgooit, een riem hergebruiken wordt door velen afgeraden. Spanrollen e.d. kun je dan wel laten zitten. Dus dat is in mijn ogen zo gek nog niet.

Daarnaast gaat het oliedruklampje vaak pas branden als het echt te laat. Het is ook een olieDRUKlampje, en oliedruk heb je ook nog met heel weinig olie in het motorblok.
    Buiten dat, een boutje breekt niet vanwege al dan niet te laag olieniveau. Dit boutje is niet op het juiste aanhaalmoment vast gezet (ik vermoed dat ze ‘m te hard hebben aangedraaid), waardoor het is ingesnoerd en afgebroken.

Als het boutje is ingesnoerd doordat deze te vast is aangedraaid dan is dat natuurlijk ook eenvoudig vast te stellen. (als de bout nog aanwezig is natuurlijk)
    Bout moet een nieuwe zijn en in 3 fases vastgezet: 1) 75Nm, 2) +60 graden en 3) +5graden.

Jazeker, insnoering is gemakkelijk te zien, zelfs als de bout maar een klein beetje ingesnoerd is. Dan zie je namelijk vaak een zwarte ring op het breukvlak.

Maak anders wat foto’s van het breukvlak, ben benieuwd.

@robert_corsa wrote:

of je moet toevallig lid zijn van de cnv of fnv:D

vergeet dat maar, die doen enkel werk gerelateerde zaken.

mark

Spanrol mee vervangen is wel aan te randen als deze al meer als 2jaar of 30.000km erop zit..

bout van de nokkenas komt niet los, of breekt niet af door te weinig oliedruk, eerder zal de riem zijn tanden kwijt zijn als de nokkans vastloopt, dan dat deze bout zal breken, deze is niet goed gemonteerd geweest.

Willem

Iedereen bedankt voor de reacties! Morgen ga ik met een maatje van me naar de garage en ga voorstellen om een second opinion uit te laten voeren door de opel dealer, kijken wat ze daarop te zeggen hebben, en anders halen we daar ter plekke de kop eraf om te kijken of de olie daar is gebleven, volgens mijn kennis is dat namelijk niet denkbeeldig en houd het in dat geval in dat ze heel de reparatie niet goed hebben uitgevoerd en dat het 2 op zichzelf staande fouten/mankementen zijn.
    Ik houd jullie op de hoogte!

Nogmaals bedankt allemaal!!

En wat zei de garage?

De nokkenaspoelie van een x17dtl is conisch, dat wil zeggen dat hij geen vast punt voor de afstelling heeft. De distributietiming bij deze motoren is altijd moeilijk geweest. Officieel moet je hiervoor een meetklok gebruiken, of een mal ipv de vacuümpomp monteren. Je kunt hem ook aftekenen, alleen gaat dat moeilijker wanneer je de kop er af moet halen. Ik denk dat bij jullie of geen gereedschap is gebruikt met afstellen, of dat de bout is losgelopen door een niet goed aangedraaide nokkenasbout. Mogelijk is dit niet goed gegaan omdat de brandstofpomp niet goed stond afgesteld. Maar goed dat is achteraf allemaal moeilijk te bepalen. Het mooie aan deze motor is wel dat wanneer de riem knapt of losloopt, het vaak voorkomt dat de nokkenasslepers knappen, en de kleppen niet krom raken. Even het kleppendeksel losmaken en je kunt het makkelijk zien. Vaak zijn er 6 tot 8 slepers gebroken. Nieuwe eronder, nokkenas GOED afstellen met gereedschap, en rijden met die motor. Ik heb veel ervaring met deze motoren, en het kapotlopen(heb 8 jaar bij een dealer gewerkt). Reparatie hoeft dus niet duur te zijn, maar dring er dan op aan dat het afstellen met gereedschap gebeurd.

13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.