help gezocht motorswap x10xe

Forumindex Forums Modellen Corsa help gezocht motorswap x10xe

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254994

    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum en ook nog een amateur wat auto techniek betreft.

    Sinds september 2012 heb ik een corsa met 1.0l 12v uit ’99.
    Ik vind het geweldig hieraan te werken en hebben alle roest behandeld tot nu toe.

    Ik ben nog een leek wat betreft de rest eigenlijk.
    Gelukkig heb ik een vriend die wel goed met auto’s kan omgaan en mij wilt helpen een motorswap uit te voeren.

    Ik ben al een tijdje aan lezen en denken om er een x16xe (1.6l 16v) erin te zetten maar nu wil ik graag wat hulp met uitzoeken en wat ik allemaal moet vervangen. Vast en zeker zijn er genoeg mensen hier die hiermee ervaring hebben :)

    Volgens mij moet ik dit allemaal vervangen:
    * Versnellingsbak (ik weet niet welke ik nu heb)?
    * ECU van een x16xe
    * Brandstofpomp
    * Remschijven
    * Motor natuurlijk

    Voor de verdere rest hoe zit het met de motorsteun die nu in mijn corsa zit is die te gebruiken en mijn huidige radiator?

    Waar kom je zo ongeveer op uit in totaal achteraf?

    Alvast super bedankt!
    Groet,
    Bart

    NB: revisie zit er voor mij momenteel nog niet in :(

    #18101987

    Genoeg geld om hem op kenteken te krijgen?
    Auto’s van na 1998 zijn vrij prijzig bij omkeuring naar een ander motorblok.
    Niet op kenteken kan problemen opleveren bij politie controle (erg hoge boete of zelfs in beslagname), en bij een ongeluk krijg je mogelijk gedonder met je verzekering (niet uitkeren als jij veroorzaker bent enzo)

    Versnellingsbak kan praktisch alles zijn t/m een F17. Dat zijn allemaal “smallblock” bakken en passen allemaal. Die van je X10XE past dus ook nog gewoon.
    Of het zo handig is, is maar de vraag. Ratio’s zijn anders en dat kan te kort zijn en dan schiet t niet echt op.
    Normaal zit er een F13CR of een F15CR achter een X16XE blok.

    Motor+ECU zal je van een model met ABS moeten nemen, en je moet ook zelf ABS op je wagen hebben. Anders kom je niet uit met de snelheid sensor voor je dashboard.

    Bij de remschijven heb je ook de bijbehorende klauwen nodig. Alleen schijven gaat niet werken.

    Brandstofpomp hoef je niet over te zetten, die is nu ook al goed.

    Verder uiteraard ook de sleutels en sloten van de auto van het nieuwe blok. De transponder in de sleutel hoort bij de ECU en is niet om te programmeren.

    #18101988

    dikke stabilisator stangen zijn ook handig.

    #18101989

    Makkelijkste is denk ik om een sloop GSI te pakken en daar alles uit te halen.

    Motor met alle aanbouwdelen
    Bak en aandrijfassen, homokineten en fusee
    Complete kabelboom en ecu
    Tellerbak met toerenteller
    Onderstel en remmerij
    Brandstofpomp is volgens mij wel degelijk nodig. Voor een c20xe ombouw wordt een x14xe of x16xe pomp aangeraden. De x10xe pomp is dus een pomp met een mindere opbreng, of die wel voldoende is voor een x16xe durf ik niet te zeggen. Maar er zijn genoeg pompen dus gewoon doen :)
    Grotere radiateur
    Verder zul je moeten kijken hoe het zit met de stuurbekrachtiging, evt Airco en het uitlaatsysteem.

    De motorsteunen passen, behalve het verloopstuk van de achterste baksteun en de rechter motorsteun. Maar met een loop gsi zet je ook dat gewoon over.

    Dat je de sloten en sleutels ook moet hebben ligt er trouwens aan :) ik had een x16xe zonder startonderbreker. Volgens mij is deze overgang tegelijk met de overgang van tech 1 naar tech 2 geweest.

    #18101990

    Bedankt voor jullie reacties :)

    Heb weer een paar nieuwe dingen meegekregen die ik inderdaad niet aan had gedacht.


    @Looney
    : ik had nog niet gedacht om een sloop GSI te zoeken, waar vind je die? gewoon wat lokale autoslopen afbellen?

    #18101991

    Op marktplaats staan ook wel eens gsi’tjes voor 500€
    Dat vind ik toch een net prijsje. Als je je alles kan omschroeven voor 500€ valt het mee.

    Maar onthoud wel dat bijna alle x16xe’s olie verbruiken. En niet zo zuinig :jerry

    Maar waarom niet gewoon een GSI kopen en die opknappen? Lijkt mij goedkoper en dan heb je een goede basis

    #18101992

    Een goede basis heeft hij nu al ;)

    #18101993

    Ja goede vraag waarom geen opknappen.
    Toen ik mijn huidige corsa heb gekocht heb ik niet gelet op motor enzo ik was al blij dat ik eentje had.

    Mijn corsa is nu in goede staat en ik heb het chassis en interieur al helemaal hersteld.
    Daarom zou ik ut zonde vinden om deze weer weg te doen.

    Ik ga marktplaats eens in de gaten houden.

    Ik snap dat oudere motors flink wat olie verbruiken maar ik controleer het regelmatig dus that’s not an issue

    #18101994

    heeft niks met oudere motoren te maken, x16xe’s zijn gewoon oliezuipers 9 van de 10 keer

    #18101995

    x16xe staan erom bekend aardig wat olie te verbruiken

    1liter op 1000km is niet raar bij deze motoren

    Opzich zijn ze wel betrouwbaar, heeft me nog nooit in de steek gelaten. Je moet wel zorgen dat er genoeg olie inzit :jerry

    #18101996

    ja oke dat wist ik niet :/

    naja genoeg olie erin en gewoon normaal doen dan gaat er weinig fout.

    een vriend van me is nu onderweg na familiebedrijf in roosendaal en kijkt daar eens of hij nog wat vind :D

    #18101997

    http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m633172394-opel-corsa-1-6-gsi-bj-1996.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;

    650€

    Maarja wel een hoge kilometerstand :jerry

    Blokje even opfrissen met een pakkingset’je , en dan zie je ook meteen hoe de zuigers/cilinderwanden eraan toe zijn :jerry

    Er staat ook ene op voor 350 , maar daar is de distributie van geknapt.
    Dus dan weet je helemaal niet wat je koopt :jerry

    #18101998

    als je toch geld gaat uitgeven, dan beter gelijk blok reviseren.
    ROnd de 150 dkm klapt meestal de koppakking er toch tussen uit.

    #18101999

    Omkeuren moet je wel doen, maar volgens mij niet zo moeilijk.
    Dit aangezien je er een motor (+ aanbouwdelen, remmen, onderstel) van een bestaande versie (typegoedkeuring) inbouwt.
    Alle kentekenbewijzen en identificatie plaatjes van de donor goed bewaren.
    En bij de omkeuring gelijk regelen dat je donor uit het systeem gaat (vrijwaring, gelsoopt in eigen beheer).

    #18102000

    Nou mensen ik wou effe wat laten weten en we hebben 2 sloopauto’s gevonden.
    Beide met een c20xe.
    Fotos:

    http://i50.tinypic.com/ru9suf.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://i48.tinypic.com/1jktc7.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18102001

    Enige nadeel: C20XE is nooit origineel geleverd in een Corsa.
    Jouw Corsa is van na 1998, dus dan wordt omkeuren een duur geintje.

    #18102002

    Chassisnummer ruim overlassen…….tis hier al eens eerder gedaan met een nexia. Die kreeg een kadett kenteken. :jerry:

    #18102003

    Da’s fraude ;)

    Wel humor, een Nexia met Kadett op t kenteken :P

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.