helmer’s vectra V-line – Iets wat mij niet lekker zit !

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum helmer’s vectra V-line – Iets wat mij niet lekker zit !

25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 808)
  • Auteur
    Berichten
  • #17993327

    Helmer, ik werk zelf in een machinefabriek/plaatwerkerij king:

    Als je nou een stuk aluminium of RVS hebt, en de juiste maat aftekent, en dan laat uitzagen?

    #17993328

    Is ook een goed idee. Komende weken zeeën van tijd. Ga eerst wat sloperijen af. Is er vast wel. En anders jou advies opvolgen :wors

    #17993329

    Heb vandaag een filmpje gemaakt met draaiende motor. Van de catch-can even met de deksel eraf. Komt best wel veel damp uit. Plaats het filmpje vanavond :D

    #17993330

    Het gemaakte filmpje. is wel goed zichtbaar dat er best wel veel stoom nog uitkomt.

    Foto gemaakt na de rit naar Breda en weer terug. Komt toch best veel drap uit na alleen een dikke 550 km :???:

    #17993331

    Helmer, zit daar nou allemaal draaisel in? :|

    #17993332

    Ja, stel je voor dat die drap zich in je intercooler ophoopt.

    Ik zie alleen het nut van die staalwol op deze manier niet zo.
    Dat werkt alleen als de gassen er doorheen moeten, nu verklein je der ruimte eigenlijk alleen maar.
    Ik heb mods gezien waarbij ze en tussenschot in de can maken, waardoor de gassen omlaag door de staalwol moeten.

    #17993333

    @RickR91 wrote:

    Helmer, zit daar nou allemaal draaisel in? :|

    Bolletjes staalwol. Had dacht ik ergens gelezen dat het nuttig was. Net als wat yzf1kr zegt. De ruimte is idd wel kleiner. Ze gaan der weer uit. Was te proberen.
    Ik zou er ook niet raar van opkijken al de intercooler + de rest van het systeem voorzien is van best wel wat aanslag

    #17993334

    Zo best wel veel drap zeg. Ga gelijk maar eens kijken voor zo’n catch can.

    #17993335

    Ooh een staalsponsje, ik schrok me al rot.

    Denk dat ik zelf een Jägermeister fles ga verbouwen naar catch can :jerry

    Alleen even uitzoeken hoe ik het aan ga pakken.

    #17993336

    Ik heb het tankje gisteren met eigen ogen mogen aanschouwen, lijkt haast standaard geleverd zo mooi dat die verwerkt zit in de motorruimte! :thumb

    #17993337

    Inderdaad, ziet er heel netjes weg gewerkt uit!
    Het enige waardoor je ziet dat het niet OEM is, is omdat het verchroomd tankje is.

    #17993338

    @RickR91 wrote:

    Ooh een staalsponsje, ik schrok me al rot.

    Denk dat ik zelf een Jägermeister fles ga verbouwen naar catch can :jerry

    Alleen even uitzoeken hoe ik het aan ga pakken.

    Haha was niet best als dat uit de motor in de catch-can was gekomen.
    Jägermeister fles :jerry heb je er 2 keer wat aan gehad eerst om hem leeg te maken en ze’n 2de leven als opvang ding :jerry

    Thank’s sander2.5v6. Jij was die met de zwarte Vectra die tegen over mij/ons stond?

    #17993339

    Jaja klopt, ik bleef bij jullie plakken ;)

    #17993340

    Wat is het praktisch nut van zo’n oil catch can?

    #17993341

    Heb je enige moeite gedaan om ook maar iets van voorgaande paginas te lezen?

    #17993342

    @Erwin wrote:

    Wat is het praktisch nut van zo’n oil catch can?

    Hallo Erwin, het nut als jij een stukje terug scrolt zie je de foto van mijn catch-can. Daar zie je een beetje grijze zeg maar smurrie. Dat komt uit het Carter (Carter ontluchting) de wet verbied dat Carter ontluchting direct in de open geloost worden. Dit houd dus in dat in de standaard situatie de Carter ontluchting terug geleid word naar de inlaat. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat die smurrie in het inlaat traject teregt komt (intercooler,de slangen, en inlaatspruitstuk) dat geeft op den duur problemen. Als je wat verder terug kijkt in mijn topic staan foto’s van mijn oude inlaatspruitstuk en ook een foto van het gashuisklep. Dat ie dus de aanslag na mijn auto heeft nog maar 146dk gelopen. Door het installeren van een catch-can voorkom je dat het meeste van die smurrie niet meer in het inlaattraject komt. Houd dus de boel mooi schoon. Wat de prestaties ten goede komt

    Groet helmer.

    #17993343

    En vergeet te zeggen. De smurrie wat je op de foto ziet is nog maar van 550 km.

    #17993344

    @Helmer opelfan wrote:

    @Erwin wrote:

    Wat is het praktisch nut van zo’n oil catch can?

    Hallo Erwin, het nut als jij een stukje terug scrolt zie je de foto van mijn catch-can. Daar zie je een beetje grijze zeg maar smurrie. Dat komt uit het Carter (Carter ontluchting) de wet verbied dat Carter ontluchting direct in de open geloost worden. Dit houd dus in dat in de standaard situatie de Carter ontluchting terug geleid word naar de inlaat. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat die smurrie in het inlaat traject teregt komt (intercooler,de slangen, en inlaatspruitstuk) dat geeft op den duur problemen. Als je wat verder terug kijkt in mijn topic staan foto’s van mijn oude inlaatspruitstuk en ook een foto van het gashuisklep. Dat ie dus de aanslag na mijn auto heeft nog maar 146dk gelopen. Door het installeren van een catch-can voorkom je dat het meeste van die smurrie niet meer in het inlaattraject komt. Houd dus de boel mooi schoon. Wat de prestaties ten goede komt

    Groet helmer.

    Bedankt voor de uitleg. Duidelijk verhaal.

    Vraag me af waarom deze dingen dan niet standaard er in gebouwd worden vanaf de fabriek?

    Kun je deze ook ergens kopen i.p.v. een zelfbouw?

    #17993345

    @Erwin wrote:

    @Helmer opelfan wrote:

    @Erwin wrote:

    Wat is het praktisch nut van zo’n oil catch can?

    Hallo Erwin, het nut als jij een stukje terug scrolt zie je de foto van mijn catch-can. Daar zie je een beetje grijze zeg maar smurrie. Dat komt uit het Carter (Carter ontluchting) de wet verbied dat Carter ontluchting direct in de open geloost worden. Dit houd dus in dat in de standaard situatie de Carter ontluchting terug geleid word naar de inlaat. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat die smurrie in het inlaat traject teregt komt (intercooler,de slangen, en inlaatspruitstuk) dat geeft op den duur problemen. Als je wat verder terug kijkt in mijn topic staan foto’s van mijn oude inlaatspruitstuk en ook een foto van het gashuisklep. Dat ie dus de aanslag na mijn auto heeft nog maar 146dk gelopen. Door het installeren van een catch-can voorkom je dat het meeste van die smurrie niet meer in het inlaattraject komt. Houd dus de boel mooi schoon. Wat de prestaties ten goede komt

    Groet helmer.

    Bedankt voor de uitleg. Duidelijk verhaal.

    Vraag me af waarom deze dingen dan niet standaard er in gebouwd worden vanaf de fabriek?

    Kun je deze ook ergens kopen i.p.v. een zelfbouw?

    Ebay/ MP /etc zijn ze genoeg te vinden !

    #17993346

    Waarom dit niet standaard geleverd is/word is mij ook niet geheel duidelijk. Het enige wat ik mij kan bedenken zo, Zoals alles standaard is hoeft men zelf bijna nergens op te letten. Met een catch-can heb je weer beetje meer werk, controlleren of waneer hij vol zit en dan moet hij geleegt worden en zit men weer met de afval.

    Hier heb ik de link van de catch-can zoals ik hem heb http://www.qspraceware.nl/qsp-producten/catchtanks-1/olie-catchtank-rond.html” onclick=”window.open(this.href);return false;. Dan nog een stuk slang van +- de zelfde diameter als die van de ontluchting. slangenklemmen 5 stuks en een tussenstuk om 2 slangen aan elkaar te koppelen. En nog een beugel (zelf made?) on de catch-can aan vast te maken (beugel heb ik zelf nog niet) kosten +- 80€. Weet het niet zeker maar denk niet dat er kant en klare voor zijn

    #17993347

    Bedankt voor de link.

    Het lijkt me dat olie gewoon terug moet zakken naar de carter pan. Vangt dit ding nu echt olie of is deze drab gecondenseerd vocht?

    Ik merk vaak bij het rijden dat hij iets pittiger aanvoelt als ik er thuis mee weg rij en hij nog niet warm is dan dat hij op bedrijf temperatuur is. Kan dit hiermee opgelost worden?

    #17993348

    Ik heb even gezocht en vond deze text op het mr2.nl forum hierin word duidelijk uitgelegd hoe de carterontluchting werkt. Hierin vind je ook gelijk antwoord op jou 2de vraag Erwin

    Het enige doel van carter ontluchting is zoals het woord het eigenlijk al zegt , het carter ontluchten………doordat je motor warm wordt gaat de olie gassen afscheiden.
    Als je carter geen ventilatiemogelijkheid heeft, zou binnen de kortste keren alle keerringen uit je blok vliegen, de druk in je carter wordt immers te hoog, daar komt bij dat je altijd wel iets lekkage hebt van druk langs je zuigers en cilinderwand, dus die overdruk moet ook weg kunnen.
    Doordat deze gassen enigszins warm zijn geven wij meestal de voorkeur om deze aansluiting uit het inlaat traject te halen door er een klein filtertje op te zetten (vermogens verlies door warme lucht).
    Vroeger, toen de milieu eisen nog niet zo streng waren werd de carterontluchting door de meeste fabrikanten gewoon met een slangetje langs het blok naar beneden gehangen en liet deze gassen vergezeld van een spatje olie gewoon de vrije loop.
    Tegenwoordig mag dat niet meer, i.v.m. milieu verontreiniging.
    Je kan dus zonder ernstige gevolgen de carterventilatie bij jou turbo motor losmaken en via een klein filtertje of opvang- reservoirtje

    #17993349

    ik heb hem nu gewoon loshangen, maar het valt me op dat ie best wel wat rookt/stoom onder de motorkap vandaan als ik stil sta.
    Ga hem tijdelijk maar even terug zetten op retourleiding , maar ik de toekomst mss toch maar op de uitlaat monteren…

    #17993350

    Goed bezig Peter :thumb Ja dat viel mij ook op toen ik de deksel van de catch er af haalde met draaiende motor. Komt idd veel stoom vanaf :???:
    Merk jij ook verschil in hoe de motor loopt of onder het rijden?

    Groet Helmer

    #17993351

    Hij loopt zonder af en toe een ‘hik’. Dat viel me meteen al op! Tijdens het rijden merk ik nog geen verschil. Hij reed altijd al soepel en snel ! king:

25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 808)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.