heeft deze as een sper of niet ? (nu met fotos)

Forumindex Forums Modellen Manta heeft deze as een sper of niet ? (nu met fotos)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17212800

    hoi,

    heb geruchten gehoord dat de auto die ik bezig met restaureren ben een sper as kan bezitten want vorige eigenaar praat er ook over daarmee de boel opengevezen op het vraagbak ziet het er op foto ongeveer zelfde uit als sper as

    heb de nummers opgeschreven van de tandwielen misschien weet iemand meer info? of het wel of niet sper heeft?:

    groot tandwiel met tanden 89327419131 GM LIJ . 81
    iets kleiner cilindervormig tandwiel met rechts bouten ziet er toch sper achtig uit … want de as is goed gevult ook:
    daar is de nummer: 4061004078. 749332 S40

    Iemand die mij eventueel meer info kan bezorgen? of eventueel verhoudingen weet? of weet welke as het is ook ? 1600 1800 2000?

    fotos volgen nog ..

    alvast zeer vriendelijk bedankt
    Groetjes,
    Alex

    #17533217

    kreeg net een foto van kurt manta van een sper as vanbinnen
    is identiek als de mijne dus heeft zeker al sper vraag is nu welke verhouding en hoeveel %? :)
    enorme meevaller dus :) zei in mn eigen kga mn as es open vijzen toen ik hoorde van vorige eigenaar da er sper kon inzitten zit dus 1 in ;)
    Greets,
    Alex

    #17533218

    sper heeft niets met de tandwielen te maken, als het op een hoekige bus lijkt, kan het een sper zijn, als het taps is, en je kunt de kleine tandwielen zien, niet
    plaat een foto, en je krijgt vast snel antwoord

    #17533219
    #17533220

    Nu er toch over sper gepraat word, incl. foto’s zou iemand mij uit kunnen leggen met behulp van deze foto’s hoe dat sper in zijn werk gaat? met die % e.d.

    Ik snap dat je dan een gelijke wielspin en/of grip krijgt, dus niet dat 1 wiel gaat spinnen en de andere niet, maar als iemand mij wat meer info kan verschaffen, GRAAG:D

    #17533221

    dat is er wel degelijk eentje:wub

    #17533222

    origineel gepost door knoll
    daar is de nummer: 4061004078. 749332 S40

    gezien het nummer op 40 eindigt…
    denk ik dat het om een 40% sper gaat

    #17533223

    origineel gepost door Pastra
    Nu er toch over sper gepraat word, incl. foto’s zou iemand mij uit kunnen leggen met behulp van deze foto’s hoe dat sper in zijn werk gaat? met die % e.d.

    Ik snap dat je dan een gelijke wielspin en/of grip krijgt, dus niet dat 1 wiel gaat spinnen en de andere niet, maar als iemand mij wat meer info kan verschaffen, GRAAG:D

    Nou ik ben geen Sper expert en laat dat graag over aan de kenners, maar spers heb je volgens mij in percentages , bijvoorbeeld 70% sper. dan draaid het andere wiel voor 70% mee, 100% is het dus gelijk en draaien de wielen altijd evenveel..

    meer weet ik er niet over te vertellen, als dit al klopt.:hmmz

    #17533224

    s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)

    kan nu best wat minder geworden zijn

    tjah ff uitleggen

    er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
    de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
    maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versleten

    dat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
    maar het kan ook nog wel zo zijn
    dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
    dus dan kan die best meer hebben dan die 40%

    in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
    hoeveel sperwerking die nog heeft

    hoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)

    #17533225

    louwe snap je volledig :) het is wel zo dat deze wagen al reeds 10jaar stil staan en ervoor ook niet veel heeft gereden die wagen is in der tijd door opel omgebouwd naar 2.0E met attest was ervoor een 1600N

    iets zegt mij dat 1600N zeker geen zo’n as heeft en denkelijk is er misschien in optie sper genomen? was misschien wel mogelijk in die tijd zo’n dikke 10-15j geleden?

    denk niet dat die motor/achteras veel km heeft helaas stond de blok stil omdat er water tussen de pistons zat wellicht antigel die niet meer werkte in strenge winter ..

    maar concreet meer kan ik niet wijs geraken uit die nummers zeker eventueel verhoudingen of eventueel welk type as het was 1600 1800 2000? of iets anders?

    of word het echt de tanden tellen enz.?

    bedankt alvast voor alles

    Groetjes,
    Alex

    #17533226

    oef is al weer ff gelden dat ik er mee bezig geweest ben
    overbrengverhouding stond ook op de tandwielen meen ik

    en ander inderdaad ff tandjes tellen en op elkaar delen

    sper was inderdaad als optie leverbaar
    dus je kunt wel es t geluk hebben dat je n sper aantreft
    ;):thumbup

    wel ff omdenken
    dat als je de as weer dichthebt en er nieuwe olie in doet
    dat je niet gewone olie neemt maar speciale olie voor een
    sperdifferentieel!!!!!!!!!!!!!!!

    dacht dat je dat bij n bmw dealer zo kon halen;);)

    #17533227

    ahzo :) is wel tof om een GM sper te hebben he ;) is nog beetje origineel ook dan

    had al gehoord van die olie dat het speciale moet zijn maar allesinds bedankt om te herrinneren ;) nuja zal nog wel paar jaar duren voor mn wagen klaar is maar zal het wel niet vergeten ga toch nog olie aflaten en proberen uitkuisen …

    dees zijn de nummers die ik vond op die tandwielen

    groot tandwiel met tanden 89327419131 GM LIJ . 81
    en van de sper
    4061004078. 749332 S40

    is er dan ieamnd die iets van verhoudingen van de as kan te weten komen?

    of louwe bedoel je dat er nog getalen op de tandwielen stonden?

    Greets,
    Alex

    #17533228

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    oef is al weer ff gelden dat ik er mee bezig geweest ben
    overbrengverhouding stond ook op de tandwielen meen ik

    en ander inderdaad ff tandjes tellen en op elkaar delen

    sper was inderdaad als optie leverbaar
    dus je kunt wel es t geluk hebben dat je n sper aantreft
    ;):thumbup

    wel ff omdenken
    dat als je de as weer dichthebt en er nieuwe olie in doet
    dat je niet gewone olie neemt maar speciale olie voor een
    sperdifferentieel!!!!!!!!!!!!!!!

    dacht dat je dat bij n bmw dealer zo kon halen;);)

    owla
    weer get bijgeleerd
    dat wist ik dus niet dat er speciale olie op moet
    thx louwe

    #17533229

    Klopt BMW heeft de sperolie die erin kan MSP/A meende ik dat dat heete

    #17533230

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)

    kan nu best wat minder geworden zijn

    tjah ff uitleggen

    er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
    de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
    maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versleten

    dat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
    maar het kan ook nog wel zo zijn
    dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
    dus dan kan die best meer hebben dan die 40%

    in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
    hoeveel sperwerking die nog heeft

    hoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)

    Het sperpercentage word niet bepaald door de hoeveelheid plaatjes (al klinkt dat wel heel logisch) Maar door de wig waar het asje inligt van de satelietwielen.

    Zie hier:

    De voorspanning is bedoeld voor het sperren bij stilstand, lage snelheden. Als je de ”verende” plaat zou vervangen door een platte dan zou ie sperren bij driftwerk en minder bij stilstand en hoge snelheden. (meende ik) is alweer ff geleden dat ik er 1 uit mekaar heb gehad en dat me dat uitgelegd/gelezen is

    #17533231

    De verhouding staat op het huis vd sper als je de achterste kap vd as haalt.

    #17533232

    origineel gepost door Manta 24V

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)

    kan nu best wat minder geworden zijn

    tjah ff uitleggen

    er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
    de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
    maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versleten

    dat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
    maar het kan ook nog wel zo zijn
    dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
    dus dan kan die best meer hebben dan die 40%

    in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
    hoeveel sperwerking die nog heeft

    hoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)

    Het sperpercentage word niet bepaald door de hoeveelheid plaatjes (al klinkt dat wel heel logisch) Maar door de wig waar het asje inligt van de satelietwielen.

    Zie hier:

    De voorspanning is bedoeld voor het sperren bij stilstand, lage snelheden. Als je de ”verende” plaat zou vervangen door een platte dan zou ie sperren bij driftwerk en minder bij stilstand en hoge snelheden. (meende ik) is alweer ff geleden dat ik er 1 uit mekaar heb gehad en dat me dat uitgelegd/gelezen is

    ok wil je best geloven maar meende dat in het topic van
    manta aero iets stond van dat hij z,n sper had opgewardeerd

    zal het er proberen bij te zoeken
    maar kan ook zijn
    dat dat deel met de grote schoonmaak van t forum verdwenen is

    maar feit blijft dat de plaatjes kunnen slijten
    en dus de sperwerking minder zal worden
    en ja heb ook al wel eens n sper uitelkaar gehad;)

    #17533233

    http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=78946&goto=search&pid=1068186

    staat er helaas niet meer in
    was in z,n oude topic

    geloof dat de sper in dit topic z,n 2e is ivm ander type achteras;)

    #17533234

    Wat ik ooit uit een oud topic gesaved heb:
    (geen idee wie het postte, maar alle eer naar diegene!)


    Zo, even wat opgezocht:

    Nr. 4061004076 is voor 3,67-3,89
    Nr. 4061004078 is voor 3,18-3,44

    Sperren van ZFmet dus de lamellensper-differentielen beginnen altijd met 4061.
    Aan de getallen daarna (004 en 006) herkent met de bouwgrootte.

    004 => toegestane ingangs draaimoment (aan pinion-as / kleinste tandwiel) max. 2250 Nm
    006 => toegestane ingangs draaimoment (aan pinion-as / kleinste tandwiel) max. 3650 Nm

    De 006 sperren worden dus gebruikt in potente auto’s.

    Voorbeeld:
    004 => BMW tot type 320
    006 => BMW vanaf 323; 325 und 525;530;535 usw.

    met de laatste 3 getallen wordt dus de specificaties van de sper aangeduid, dus merk auto, sper-waarde,..enz.

    __________________________________________________________________________________________

    Als het een 75% sper is, oorspronkelijk dus, dan zal ergens op de sper een code 75S moeten staan, is het een 40% dan staat er 40S.

    Maar hij kan ook opgewaardeerd zijn, in dat geval staat er vaak de code 40S en dan weet je het pas 100% zeker als je hem uitelkaar getrokken hebt en weet hoeveel platen er in zitten.

    #17533235

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=78946&goto=search&pid=1068186

    staat er helaas niet meer in
    was in z,n oude topic

    geloof dat de sper in dit topic z,n 2e is ivm ander type achteras;)

    je kan ze idd “opwaarderen” heb ik ook gedaan, dat kan op verschillende manieren trouwens, een goede (goedkope) en een dure (moeilijker)
    Met de goedkope manier, heb je, als ie versleten is, een probleem, dan kan je hem weggooien

    Als je verder niets zou veranderen in de sper (voorspanning hoek van drukkant) krijg je met 2x zoveel plaatjes ook 2 keer zoveel sperwerking.

    Je kan best wel wat klooien ermee, je kan ook bv de sperwerking hetzelfde houden , maar de sper een stuk sterker maken, door wat ruimte te creëren en 2 frictieplaatjes direct op elkaar te monteren.
    In extreme gevallen breken de tandjes wel eens af van de frictieplaatjes aan de binnenkant, met 2 extra, is de kans daarop een stuk kleiner :)

    Ik ben er inmiddels achter gekomen dat (te)veel voorspanning erg vervelend rijdt, dit -voorspanning verhogen- is ook niet geschikt om de sperwerking te vergroten, hij zal voornamelijk ERG hard slijten…

    #17533236

    dus als ik het goed voor heb zou mn as een verhouding 3,18-3,44 daartussen hebben? als die sper door opel gestoken is ofzo?

    en 40% (normaal gezien als hij niet opgewaardeerd is) wa ik denk dat niet gebeurd is

    allesinds bedankt he iedereen voor de zeer interesante informatie…

    Groetjes,
    Alex

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.