Heatwrap

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Heatwrap

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245319

    Beste medeweggebruikers,

    Ik heb hier en daar gelezen dat het gebruik van heatwrap tape handig is om je motorruimte koeler te houden als je dit om het uitlaatspruitstuk trekt.
    Nu is dus de vraag, wie heeft hier ervaring mee in de zin van; het werkt of het werkt niet? En wat voor warmte-afname mag ik verwachten?

    #17975055

    Je motrruimte zal wat koeler worden, maar daar is het eigenlijk niet echt voor gemaakt. Het is de bedoeling dat je spruitstuk hierdoor sneller op temperatuur is en deze beter zal behouden. Tevens het afkoelen zal hierdoor langer duuren wat eigenlijk je uitlaat beschermd tegen scheuren.

    #17975056

    Ahzo :)
    Meeste sites ‘prijzen het aan’ dat het bedoelt is om andere onderdelen in de ruimte te beschermen (zoals de stuurbekrachtiging). Maar zo had ik het nog niet bekeken :)

    #17975057

    zo extreem zal het niet worden dat je stuurbekrachtiging eronder gaat leiden.
    wordt eigenlijk alleen in de racerij gebruikt.
    soms zie je het wel eens op staatauto’s ja, maar dat is meer voor de looks.
    zo extreem warm wordt het allemaal niet als je NORMAAL aan het rijden bent :thumb

    Opel heeft het spruitstuk aan de voorzijde, dat scheelt ook al een hele hoop tegenover bijv de VW blokkies.

    #17975058

    De wrap kan ook vocht vast gaan houden.
    Bij racewagens kookt dat er wel uit gezien de temperaturen.
    Bij straatwagens wordt het niet zo heet als in de racerij, dus er blijft dan altijd wat vocht achter.

    #17975059

    Normaal rijden is een nogal relatief begrip in mijn ogen :P
    Ik ben meer iemand die graag in z’n 3 de snelweg op gaat tot de 100, overgaat in z’n 4 tot de 140 en daarna pas over ga naar z’n 5 ^_^
    Even m’n ruggegraat recht zetten om het zo maar te noemen :P

    Het liefst heb ik geen koelings-issue meer als ik over een aantal maanden weer naar Italië ga…

    Vocht vasthouden? Ik denk dat er na 10km rijden geen vocht meer in zit hoor :)

    #17975060

    Dat vochtvasthouden valt wel mee denk ik, na een paar minuten is mijn uitlaat al zo warm dat je je vingers eraan vast plakken tot zoongeveer de middendemper toe. Dus dat vocht is echt wel weg dan. En als je het goed strak ertegen monteerd is de kans klein dat er zoveel vocht achterkruipt die niet verdampt.

    #17975061

    @Klopper wrote:

    Normaal rijden is een nogal relatief begrip in mijn ogen :P
    Ik ben meer iemand die graag in z’n 3 de snelweg op gaat tot de 100, overgaat in z’n 4 tot de 140 en daarna pas over ga naar z’n 5 ^_^
    Even m’n ruggegraat recht zetten om het zo maar te noemen :P

    Het liefst heb ik geen koelings-issue meer als ik over een aantal maanden weer naar Italië ga…

    Vocht vasthouden? Ik denk dat er na 10km rijden geen vocht meer in zit hoor :)

    oh dan doe je het nog rustig aan :jerry
    qua vocht hoef je je indd niet druk te maken, aangezien die band normaal alleen om het spruitstuk gedraait wordt.
    en die hou je echt geen 15 sec. vast…
    wat warmte betreft valt het ook allemaal wel mee hoor. relatief gezien dan ;)
    kijk, racewagens rijden een paar uur constant volle plank, dat doe jij en ik en vele andere gewoonweg nooit.
    keertje doortrekken is ook iets wat nog geen minuut duurt, want dan kun je weer remmen…
    dus zo gek warm wordt het dan niet, aangezien je spruitstuk ook nog eens vol in de rijwind zit ;)

    #17975062

    Nou, ik ken t verschil, maar het scheelt echt een boel hoor.

    2x corsa a c20xe, samen een stuk gereden. En toen voelen. Bij mij kon je tot op 10cm komen met je vingers van t spruitstuk, en die van youri kon je aantikken..

    #17975063

    Heb net 2 rolletjes besteld van 10m lang en 50mm breed. Eens kijken in hoeverre het gaat schelen.

    #17975064

    In welke kleuren is de heatwrap allemaal te krijgen? Ik zou namelijk graag rode willen.

    #17975065

    Wit, zwart en een kleur die een beetje lijkt op jute, tenminste, voor zover ik weet… Je kan die witte gewoon overspuiten…

    #17975066

    ik heb al een tijdje(+/-) 4 jaar heat wrap erop en het is zeker goed spul.
    alleen als er vocht op komt dan stoomt het wel aan het begin van je rit.
    en ga ook niet door tot onder je voertuig.
    schuurt snel stuk en ravelt dan af.(over de grond/drempels)
    ik heb nu antraciet besteld voor me 4 naar 1, zou meer warmte vast houden.
    ga dan door tot net onder het voertuig,
    zet het dan ook vast om de 10 cm met stalen slang klemmen.
    kleur is niet van belang

    #17975067

    Maar wat heeft dit verder nog voor een nut? Je uitlaat wordt warmer? Of onverbrande brandstof ploft sneller door meer warmte? (daarvoor zou ik het doen)

    #17975068

    minder warmte in je motorruimte/radiator
    meer warmte in je cat waardoor je waardes beter zijn voor de apk.
    bij mij gaat de stuurbekrachtegings leiding vlak langs me spruitstuk.(minder kans op smelten)
    ziet er wel gaaf uit!
    ff goed zoeken de prijzen verschillen nogal

    #17975069

    Ik heb geen kat, ’t is meer bedoelt voor mijn 2.0S met Groep N en K&N inlegfilter :P

    #17975070

    Ik denk dat hier de voornamelijkste punten zijn genoemd.


    @corsabc20xe
    : Bovenste 4 stukken en het laatste enkele stuk ga ik vastzetten met slangklemmen, de rest tussenin doe ik waarschijnlijk met lasdraad of vlechtdraad…

    Stuurbekrachtiging is door de vorige eigenaar omgelegd tot voor de radiateur (ja, het is een prutser -_-), maar aangezien ik m’n auto grondig ga aanpakken rond de zomervakantie, zal dat ook zeker aangepast worden.

    #17975071

    als je slangklemmen gebruikt kijk even dat je volledig stalen gebuikt.
    dus zonder plastick

    #17975072

    Had hier op het forum eens gelezen dat je er ook een soort hittevaste verf op moet doen, en meen zelfs dat er beweerd werd dat het anders zelf weinig nut zou hebben??

    Vind het wel interessant om dit er omheen te doen. Doet het nog wat met het geluid trouwens?

    #17975073

    Wordt inderdaad geadviseerd om hittevaste verf erop te doen, maar of het zoveel helpt weet ik niet…
    En denk eigenlijk niet dat het qua geluid iets zal schelen… Zodra het er omheen zit, laat ik het hier wel weten.

    #17975074

    Hittevaste verf is overbodig.

    Het doel van heatwrap is:
    – Motorruimte koeler houden (tot 70% minder warmte afgifte)
    – Je handen/armen beschermen (zeker bij de racerij interessant als er snel iets gefixt moet worden)
    – Spruitstuk beschermen tegen grote temperatuurwisselingen. Met name snel afkoelen is slecht voor RVS omdat er dan risico bestaat op scheuren.
    – Warmte in de pijp houden zodat de katalysator sneller op gang komt en beter zijn werk doet. Zeker interessant als je een high flow sportkat hebt. (ik kreeg zelf complimenten bij de dealer, ze hadden nog nooit zulke mooie waardes gezien op een C20NE)

    Kans bestaat dat je wat meer plof in de uitlaat krijgt omdat onverbrande deeltjes mogelijk spontaan ontbranden.
    Als je korte ritjes maakt, kan het zijn dat er wat vocht in trekt. Dat stoomt een beetje vlak na de start en kan mogelijk een verkleuring van de pijp opleveren.

    Een paar montage tips:
    Zorg dat je lange mouwen en handschoenen draagt bij het wrappen. In de wrap zit meestal iets van fiberglas verwerkt en dat gaat jeuken als een malle.
    Zet de boel vast met stalen slang klemmen. Binddraad knapt uiteindelijk los. Zorg dat je klemmen geen plastic bevatten.
    Na het monteren zal de wrap een kwartiertje flink roken. Niet schrikken dus, dat is gewoon een eigenschap van het spul. Het droogt uit en zet zichzelf naar de vorm van je spruitstuk.

    #17975075
    #17975076

    Ik heb laatst gelezen dat als je de heat wrap bij een engels (rwd) c20xe spruitstuk gebruikt, dan komt de garantie van het spruitstuk te vervallen.

    #17975077

    Heb ervaring met roest op voorpijpen op scooters. Voor straatgebruik is het daar niet zo geschikt voor.
    Maar dat is niet helemaal een goede vergelijking aangezien die pijpjes meestal weinig afgeschermd zijn.

    Voor de snelle jongens (denk aan Hebo Manston, Polini Evo, Malossi MHR & Big Bore’s met Yasuni C30 , Hebo Racing en selfmade pijpen) de topklasse dus heeft het wel nut, aangezien ze zelden een warmrijstrook hebben.

    De invloed op het geluid, durf ik niets te garanderen.
    Maar door de hogere temperatuur kan de klank en het volume veranderen.

    #17975078

    @RickR91 wrote:

    Heb ervaring met roest op voorpijpen op scooters. Voor straatgebruik is het daar niet zo geschikt voor.
    Maar dat is niet helemaal een goede vergelijking aangezien die pijpjes meestal weinig afgeschermd zijn.

    Ehm, ja maar dat is twee takt, dat wordt veeeeeeel heter….

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.