Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › GTS 'spoort' niet – oorzaak gevonden; draagarm ver
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2010 om 16:53 #17589164
Heb je de achterwielophanging al gecontroleert op speling?
Gr. Gts32v6
4 maart 2010 om 21:01 #17589165Hoe doe ik dat, op welke punten?
4 maart 2010 om 21:29 #17589166De rectiestang waarmee je de achterste wielstanden afstelt.De rubbers van deze willen nog wel eens speling vertonen.
Gr. Gts32v6
5 maart 2010 om 06:49 #17589167origineel gepost door McLambo
Voor zat nog 2mm op, achter 5Ik denk dat hiermee de discussie wel afgesloten kan worden……..
Bij 2 mm zijn je banden op.
(Wettelijk gezien niet, maar fatsoenlijke prestaties hoef je niet te verwachten)5 maart 2010 om 07:27 #17589168Zoals je terug kunt lezen, heb ik het probleem al geruime tijd, ook toen er nog wel voldoende profiel op de voorbanden zat.
Ik zal die stangen eens nakijken, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat er aan de voorkant een en ander niet goed zit….. Kan nu alleen niet op de smeerput. Ascona staat er in stukken :hmmz
5 maart 2010 om 08:06 #17589169Je zegt zelf dat het na de winter veel erger geworden is.
We hebben een vrij lange winter gehad, en zomerbanden slijten harder in de winter.
Ik zou eerst de banden eens vervangen en dan pas verder zoeken. Het heeft weinig zin om op zoek te gaan naar de oorzaak met banden die op zijn.Verder is er met de uitlijning veel te doen. Een auto kan goed uitgelijnd zijn (binnen de grenzen van de fabrikant), maar toch niet lekker staan.
Ga eens op zoek naar een goede uitlijner en leg je probleem uit, men kan dan vaak wel verhelpen.En staar je niet blind op de apperatuur die iemand heeft staan, dat zegt niets over de kwaliteiten van de uitlijner. Als je auto bijvoorbeeld verlaagd is, dan kloppen de richtwaarden in dat mooie apparaat al niet meer, en moet de uitlijner op zijn eigen kennis en ervaring uitlijnen.
5 maart 2010 om 08:49 #17589170origineel gepost door evertfisherman
is 2.5 of 2.8 bar niet te veel?mijn bandendruk is 2.2 bar.
Mijn bandendruk is 3.1 voor en 3.3 achter.
Auto: Opel Vectra GTS, 17″ standaard.Nu ik dit zo lees weet ik niet of dit nou teveel is?
5 maart 2010 om 09:47 #17589171origineel gepost door yzf1kr
Je zegt zelf dat het na de winter veel erger geworden is.
We hebben een vrij lange winter gehad, en zomerbanden slijten harder in de winter.
Ik zou eerst de banden eens vervangen en dan pas verder zoeken. Het heeft weinig zin om op zoek te gaan naar de oorzaak met banden die op zijn.Verder is er met de uitlijning veel te doen. Een auto kan goed uitgelijnd zijn (binnen de grenzen van de fabrikant), maar toch niet lekker staan.
Ga eens op zoek naar een goede uitlijner en leg je probleem uit, men kan dan vaak wel verhelpen.En staar je niet blind op de apperatuur die iemand heeft staan, dat zegt niets over de kwaliteiten van de uitlijner. Als je auto bijvoorbeeld verlaagd is, dan kloppen de richtwaarden in dat mooie apparaat al niet meer, en moet de uitlijner op zijn eigen kennis en ervaring uitlijnen.
Als iemand er in omgeving harderwijk/ermelo een weet… graag.
Heb hem al een keer laten uitlijnen toen de banden net nieuw waren (1.5 geleden) omdat ik het probleem toen (hetzij in mindere mate) ook al ondervond.Ik ben al bij Euromaster in H’wijk en Baldee in Ermelo geweest, maar die zeiden dat hij zo al goed stond. :mad:
5 maart 2010 om 14:33 #17589172Ik ben niet bekend in die buurt.
Maar ga eens op zoek naar een zelfstandig bandenbedrijf, liefst met wat ouder personeel.Maar probeer ook eens voor je zelf duidelijk te krijgen wat de auto doet, want met uitspraken als “spoort niet”, “onrustig” of “zoekerig” kan men ook weinig.
Hoe speciefieker jij het probleem kan omschrijven hoe beter. Bijft je auto in sporen hangen of wil hij er steeds uitklimmen, is het naar één kant of naar 2 kanten. etc etc.Vergeet ook niet dat een uitlijning een balans is tussen grip, beweegelijkheid en slijtage. Ze kunnen je auto zo afstellen dat hij bakken met grip heeft, en een super wegligging, maar dan moet je wel 2x per jaar een nieuw setje banden kopen.
Ook zou je eens naar de schokdempers kunnen laten kijken, ik heb een aantal verhalen gelezen waarbij banden en stuurproblemen werden veroorzaakt door slechte schokdempers.
Het vreemde was dat bij schokdemper test de problemen niet zichtbaar waren, maar pas na uitbouw bleek dat ze slecht werkten.12 maart 2010 om 11:54 #17589173Heb je trouwens een rapport van je laatste uitlijning?
Ik heb me de laatste week wat verdiept in de uitlijning van de Vec, omdat hij verlaagd is moest hij opnieuw uitgelijnd worden. En omdat ik me niets door een monteur op de mouw wil laten spelden, verzamel ik eerst wat extra kennis. (Gevalletje beroeps deformatie: niemand vertrouwen en alles vooraf en achteraf controleren :P)
Ik zou wel eens willen weten hoe jouw auto is uitgelijnd. Misschien is daar iets bijzonders te zien.
28 juli 2010 om 06:05 #17589174Ik hoop dat ik jullie hier nog een keer voor mag lastig vallen, want ik denk dat ik een stapje dichter bij een mogelijke oorzaak ben.
Sinds een week of 1.5 is de klacht verergerd; het is nu zo dat ik bij vrij scherpe bochten in de snelweg naar LINKS de volgende klacht heb: Bij het insturen naar links is er bij een bepaalde stuuruitslag bij zo’n 100 km/h een punt dat de auto opeens een duik naar links maakt. De eerste keer schrok ik me een hoedje natuurlijk, maar hij doet het elke keer nu.
Vanmorgen bij de pomp heb ik de banden op spanning gebracht, maar hier lag het niet aan. Mijn vermoeden is dat er iets bij het rechterwiel mis is. Gelijk een visuele inspectie van de ophanging, zover dat mogelijk is langs de snelweg; ook hier niks geks, zoals loszittende stangen ofzo.
Daarna probeerde ik de krachten na te bootsen die op het wiel komen bij een bocht naar links, door mijn tenen tegen de band op de grond te zetten, en met mijn volle gewicht langzaam aan de bovenkant van de band te gaan hangen (toch 100 kilo). Dit ging op zich goed, maar toen ik daarna eraan bleef hangen en een beetje begon te ‘roppen’ kreeg ik beweging in de hele zaak, en kon ik het wiel (en volgens mij inclusief veerpoot) zo’n 5 mm (gevoelsmatig) heen en weer bewegen. Aan de linkerkant dit ook geprobeerd, en daar verschoof niets!
Nu ben ik bang dat er ergens iets los zit, wat alleen bij flinke kracht beweegt. Iemand tips waar ik het eerst kan gaan kijken? Montage veerpoot in de motorruimte?
Alvast bedankt! king:
30 juli 2010 om 13:07 #17589175Up! Iedereen is met vakantie denk ik :-) Ik ga volgende week, en wil voor de tijd de ophanging nagekeken hebben. Morgen maar eens op de brug zetten…
30 juli 2010 om 13:25 #17589176Ik vermoed dat de veer poot niet goed vast zit aan het fusee
De veer poot zit vast met 2 bouten.hier door kan de camber veranderen wat een ander stuur gedrag met zich mee brengt.
controleer deze eens.
30 juli 2010 om 15:10 #17589177Ik vertelde een vage vriend van mij, dat ik nu ook een Vectra C GTS heb. De eerste vraag van hem was:
“Heb je ook zoveel last van speling op de voortrein ?”
Ik zei dat ik hem niet begreep. Hij zegt, dat merk je aan het sporing probleem en dat de auto steeds zoekt en niet lekker op de weg ligt.
Misschien speelt dat probleem hier ook ? Nu moet ik zeggen dat mijn Vec als een blok op de weg ligt. Ik was bang dat dit niet het geval zou zijn, want mijn vorige Vec lag ook als een blok op de weg. Mijn huidige Vectra stuur ik met duim en wijsvinger, geen enkel probleem.
30 juli 2010 om 19:37 #17589178origineel gepost door arjontje
Ik vermoed dat de veer poot niet goed vast zit aan het fusee
De veer poot zit vast met 2 bouten.hier door kan de camber veranderen wat een ander stuur gedrag met zich mee brengt.
controleer deze eens.
Bedankt voor de tip! Dit bevindt zich onder aan de veerpoot, right?
30 juli 2010 om 19:38 #17589179origineel gepost door tuinmeubel
Ik vertelde een vage vriend van mij, dat ik nu ook een Vectra C GTS heb. De eerste vraag van hem was:“Heb je ook zoveel last van speling op de voortrein ?”
Ik zei dat ik hem niet begreep. Hij zegt, dat merk je aan het sporing probleem en dat de auto steeds zoekt en niet lekker op de weg ligt.
Misschien speelt dat probleem hier ook ? Nu moet ik zeggen dat mijn Vec als een blok op de weg ligt. Ik was bang dat dit niet het geval zou zijn, want mijn vorige Vec lag ook als een blok op de weg. Mijn huidige Vectra stuur ik met duim en wijsvinger, geen enkel probleem.
gheh, kijk, dat geeft me moed, dat het niet aan mij ligt :-)
Op de snelweg stuurt mijn GTS ook vrij strak, alleen op klinkerweggetjes, spoorvorming, etc dan is het net zeilen op open zee. Ik zal er morgen eens naar kijken.
30 juli 2010 om 19:41 #17589180origineel gepost door McLambo
origineel gepost door arjontje
Ik vermoed dat de veer poot niet goed vast zit aan het fusee
controleer deze eens.
Bedankt voor de tip! Dit bevindt zich onder aan de veerpoot, right?
ja klopt.
31 juli 2010 om 15:30 #17589181Nou, vanmorgen met de vectra op de brug.
Nog voordat ik het wiel demonteerde had ik het al gevonden: er zat een scheur in 1 van de fusee kogels. Intern is die ook kapot, want ik kan het fusee bewegen tov van de draagarm.
Het is de onderste kogel waarmee de draagarm aan het fusee zit. Ik zag zo snel geen mogelijkheid om de kogel van de draagarm te verwijderen. Is hier een aftermarket oplossing voor? Ik heb geen zin om die 286 ex btw voor een complete draagarm op te hoesten. :puke
31 juli 2010 om 15:41 #17589182nee helaas wordt dat een complete draagarm.
31 juli 2010 om 17:16 #17589183wat een K*T systeem van opel zeg….
mijn pa heeft het laatst ook met zijn renault gehad, hierbij zat de kogel geklonken op de draagarm. Hier kon je tenminste nog de klinknagels losboren, en een vervangende kogel monteren met boutjes die erbij zitten…
iemand nog een goedkoop adresje voor een draagarm? :afro
31 juli 2010 om 18:28 #1758918431 juli 2010 om 21:21 #17589185Bedankt voor de link!
Maar… ik zie door de bomen het bos niet meer! :o Er zijn draagarmen van 60 euro en ook van 260 euro… Zit het verschil van prijs hem in de kwaliteit? of kan er weinig mis gaan met een goedkopere.. ?
Hoe heet dit onderdeel in het engels, weet iemand dat?
31 juli 2010 om 22:01 #17589186Ik zou het niet weten, er zit idd veel prijsverschil in.
Engels: Wishbone
1 augustus 2010 om 20:47 #17589187Kan ik 1 kant vervangen? of is het beter om beide zeiden tegelijk te doen? Die prijzen van eBay maken het mogelijk…
2 augustus 2010 om 13:38 #17589188Is er iemand die iets kan zeggen over de kwaliteit van aftermarket (lees: non-GM) onderdelen voor het onderstel? Ik kan me voorstellen dat je bij de brezan ook geen GM krijgt, echter vragen ze er daar nog genoeg voor….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.