Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › GTS 'spoort' niet – oorzaak gevonden; draagarm ver
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
13 januari 2010 om 07:41 #17216144
Hallo,
Sinds zo’n 1,5 jaar rijdt ik met grote tevredenheid een Vectra GTS uit 2003.
In het begin wat probleempjes gehad, maar nu alles (zo’n beetje) gefixed is, echt een heerlijke auto, op 1 punt na: De sporing:Voordat ik de GTS had, reed in een Astra-coupe, en deze auto lag echt als een tank op de weg. Mijn verbazing was dus ook groot dat toen ik overstapte naar de grotere, bredere en zwaardere GTS, deze helemaal niet zo spoorvast was als de Astra.
Nu dat de ergste sneeuwrommel voorbij is, en we weer gewoon 80 kunnen rijden waar je 80 mag, valt mij op dat de auto behoorlijk zenuwachtig is geworden (meer dan normaal). Ik rijd veel op van die polderwegen (tussen Almere en Nijkerk bv) waar aanzienlijke sporen in de weg zitten van al het vrachtverkeer, en de Vectra die ‘zoekt’ echt die sporen op.
Gisteren was het zo erg, dat ik letterlijk van de ene kant van de weg naar de andere kant zwiepte, en ik moest mijn stuur goed vast houden. Ook zijwind is hij erg gevoelig voor.
Hebben meer mensen hier last van?
– Ik rijd op de standaard 17″ GTS velgen met 215 banden (banden hebben nog voldoende profilel)
– bandenspanning is meestal tussen de 2.3 en 2.5 bar
– Auto is verder helemaal standaard
– Zou de Vectra tijdens de gladheid te veel op zijn donder hebben gehad met al dat geslip en geglij?
– Ik heb de auto Oktober 2008 laten uitlijnen omdat ik toen ook deze klachten al had, maar toen bleek alles goed te staan.13 januari 2010 om 08:40 #17589140Ik weet uit eigen ervaring dat brede banden gevoeliger zijn voor spoorvorming dan smallere. Verder kan het natuurlijk dat de spoorvorming tijdens de wintermaanden verergerd is.
13 januari 2010 om 08:43 #17589141De banden die erop zitten zijn de standaard maat die Opel erop zet. Ik heb voordat ik deze kocht wel een aantal korte proefritjes met andere GTS’en gemaakt, exact dezelfde types, maar daar viel me niet op dat ze zo ‘zoekering’ zijn.
Daar viel me juist iedere keer op hoe comfortabel zo’n grote wagen juist reed.. :hmmz
13 januari 2010 om 10:05 #17589142heb ik ook last van
13 januari 2010 om 12:05 #17589143Het is toch wel zo dat brede banden veel meer spoor zoeken. Of ze nu standaard breder zijn of niet. 215 is toch respectabel. En je moet ook maar net over wegen rijden met spoorvorming voor je dat gaat merken.
Al zou ik ook denken dat een Astra Coupé ook wel bredere banden heeft..
Ik merk een flink verschil in het zoeken in spoorvorming tussen 185 en 205 banden. Al vind ik wel dat hij als een tank op de weg ligt met de 205 banden en geen spoorvorming..Dus de vraag is of hij nou ook gevoelig is zonder spoorvorming?
Misschien dat de stuurbekrachtiging veel lichter is en anders hierop reageert?13 januari 2010 om 12:08 #17589144De Astra coupe had 205 banden erop.
Op wegen zonder spoorvorming ligt hij inderdaad heel stabiel op de weg, maar loopt de weg iets naar links of naar rechts af (hoeft maar heel iets te zijn), dan gaat de auto ook die kant op, evenals wind van 1 kant.
13 januari 2010 om 13:08 #17589145Vectra C, GTS, 2005 met 215/50/ R17 GoodYear en rijdt op diverse wegen maar geen (grote) problemen met sporing.
Ok, je moet wel met je hand op de stuur rijden maar auto doet wat IK WIL.
13 januari 2010 om 16:27 #17589146Toen ik mijn GTS nog had heb ik eigenlijk nooit last gehad en ik heb eerst met de standaard GTS velgen gereden met 215x50x17 en daarna zelfs nog OZ velgen met 225x40x18 dan nog voor verlaagd tot 90mm boven wegdek en altijd 2.8bar in de banden.
Hij lag als een blok op de weg zonder zoeken en zelfs met de caravan geen problemen en dan heb je toch minder druk op de voor wielen en meer op de achterwielen.Jan
13 januari 2010 om 16:50 #17589147Hmmm, wat zou dan een mogelijke oorzaak kunnen zijn? :hmmz
13 januari 2010 om 17:15 #17589148Ik heb nu de tweede Vectra GTS, mijn eerste was een C1 en nu heb ik een C2 beiden diesels. Ik vind de Vectra C ook niet echt spoorvast, heb dat gevoel bij alletwee. Ik heb even een Seat Leon tussendoor gehad, het nieuwe type, en die was echt veel spoorvaster dan de Vectra. De GTS is wel extreem gevoelig voor het type en merk band wat je gebruikt. Onder mijn C2 lagen Bridgestone maar die bevielen me echt helemaal niet ze waren knetterhard, sloegen enorm op dwarsriggels en waren heel erg zoekerig, nadat ze kaal gereden waren toch maar gekozen voor een wat soepelere band zoals de Vredestein Ultrac essanta. Deze hebben me nu al positief verrast qua weggedrag.
Ik hoor btw ook verhalen dat de Vectra echt een Michelin auto is, dat zou kunnen want Michelin is ook een wat soepelere band. Ik heb zelf geen ervaring met deze banden. Maar de Vectra is inderdaad wat zoekerig en gevoelig voor spoorvorming.
13 januari 2010 om 19:45 #17589149Heb geen last van spoorvorming,en de vec is ook nog eens extra verlaagd.Staat nu op gts dubbel spaak met michelin pilot sport 225/45/17 en zomers op 225/40/18 opc met dunlop.De achterste spoorstangen willen wel eens slijtage vertonen zodat je wielstanden niet meer helemaal goed is.
Gr. Gts32v6
13 januari 2010 om 20:29 #17589150Waar is de auto uitgelijnd.
Ik nijg toch naar de uitlijning, die niet goed is.13 januari 2010 om 21:50 #17589151Baldee in ermelo. Een bandenspecialist met vrij moderne apparuut
13 januari 2010 om 22:33 #17589152is 2.5 of 2.8 bar niet te veel?
mijn bandendruk is 2.2 bar.
13 januari 2010 om 23:06 #175891532.5 is zelfs nog aan de lage kant
zeker niet te veel!!!
is gewoon goed
Willem
14 januari 2010 om 00:37 #17589154ik heb zelf 18 inch met bandenmaat 225/35 eronder liggen (mitsu galant) maar die van mij zoekt ook zo.
mijn vraag is hoeveel bar moet er in?
heb nu 2.5 erin zitten.
14 januari 2010 om 07:48 #17589155banden kunnen het ook zijn, als het zomerbandenzijn, welk merk?
word natuurlijk veel harder met dit weer, resulteert ook in zoekerig gedrag omdat de soepelheid er grotendeels uit is.14 januari 2010 om 08:26 #17589156Zomer of winter maakt niet zo veel verschil in weggedrag. Ik heb er Falken’s opliggen 912. Zeer confortabele band de eerste 20.000 km
Vond ze eigenlijk een beetje te zacht, vergeleken met de Goodyear Eagle’s die erop lagen
17 januari 2010 om 18:04 #17589157Toen ik in 2008 mijn Vectra GTS uit 2003 kocht, vond ik dat ook. Er bleek echter een verkeerde bandenmaat onder te zitten. De auto was voorzien van 17 inch originele Opel velgen met Bridgestone 215/45 – 17 banden. Hij was erg gevoelig voor sporen in de weg, schuin wegdek en hobbels en de banden maakten veel lawaai. Hij trok echt in het stuur.
Omdat er slecht 3 a 4 mm op zat en de band eigenlijk te laag was heb ik er andere velgen op gezet (de standaard dubbelspaak) met Michelin 215/50 – 17 en dat was een wereld van verschil. Niet 100% weg, maar niet meer zo storend.
Zoekerig is hij overigens niet, maar gewoon iets wegdek gevoelig. Gezien de breedte van de banden en het ietwat verlaagde onderstel zul je dat altijd wel iets houden. Ik ben eigenlijk niets anders gewend. Hiervoor had ik een B2 met Michelein 205/55 – 16 en die was gevoeliger dan mijn huidige GTS. Dus mij hoor je niet echt klagen. Mijn broer heeft overigens een 2007 GTS, en ook die heeft er ook licht last van.
17 januari 2010 om 18:44 #17589158origineel gepost door McLambo
Hallo,Sinds zo’n 1,5 jaar rijdt ik met grote tevredenheid een Vectra GTS uit 2003.
In het begin wat probleempjes gehad, maar nu alles (zo’n beetje) gefixed is, echt een heerlijke auto, op 1 punt na: De sporing:Voordat ik de GTS had, reed in een Astra-coupe, en deze auto lag echt als een tank op de weg. Mijn verbazing was dus ook groot dat toen ik overstapte naar de grotere, bredere en zwaardere GTS, deze helemaal niet zo spoorvast was als de Astra.
Nu dat de ergste sneeuwrommel voorbij is, en we weer gewoon 80 kunnen rijden waar je 80 mag, valt mij op dat de auto behoorlijk zenuwachtig is geworden (meer dan normaal). Ik rijd veel op van die polderwegen (tussen Almere en Nijkerk bv) waar aanzienlijke sporen in de weg zitten van al het vrachtverkeer, en de Vectra die ‘zoekt’ echt die sporen op.
Gisteren was het zo erg, dat ik letterlijk van de ene kant van de weg naar de andere kant zwiepte, en ik moest mijn stuur goed vast houden. Ook zijwind is hij erg gevoelig voor.
Hebben meer mensen hier last van?
– Ik rijd op de standaard 17″ GTS velgen met 215 banden (banden hebben nog voldoende profilel)
– bandenspanning is meestal tussen de 2.3 en 2.5 bar
– Auto is verder helemaal standaard
– Zou de Vectra tijdens de gladheid te veel op zijn donder hebben gehad met al dat geslip en geglij?
– Ik heb de auto Oktober 2008 laten uitlijnen omdat ik toen ook deze klachten al had, maar toen bleek alles goed te staan.ik heb een vectra-b nu inmiddels een half jaar.
en als ik jouw goed begrijp vindt je dat je er nu meer last van de sporing hebt als voorheen.
ik merk dat ook op dat ik er nu meer last van ga krijgen als een paar maanden terug.
ik weet ook dat brede banden gevoeliger zijn, maar gaat er meer om dat het nu erger is(met zelfde banden)
ik weet het ook niet ben wel benieuwt naar de reacties.gr peter
17 januari 2010 om 18:57 #17589159Slijtage van banden en de lagere buitentemperatuur kan dit ook veroorzaken.
Banden reageren heel anders in kou als in de zomer.
Willem
17 januari 2010 om 21:21 #17589160Ik zal binnenkort eens kijken hoever mijn profiel al is. Ik denk dat ik de wagen bij de volgende bandenwissel weer eens laat uitlijnen. Dat is dan zo’n 2.5 jaar geleden.
17 januari 2010 om 21:41 #17589161Heb ook last van het sporen, ik ben niet echt tevreden over de wegligging in zijn geheel.
19 januari 2010 om 21:15 #17589162Het lijkt het of het erger wordt. Vanmiddag reed ik naar huis, en op de snelweg voelde ik dat de auto heel snel afwisselen naar links-rechts-links-rechts-links-rechts wilde. Als er 1 van de 2 wielen ’twijfelt’
Heeft de Vectra C nog zwakke punten in de voor ophanging? Rubbers, spoor of stabilisatie stangen of fusee’s die uit de nuks geschoten kunnen zijn?
4 maart 2010 om 15:08 #17589163Gisteren de voorwielen omgewisseld met de achterwielen, en het lijkt wel of het onmiddelijk een heel stuk minder is. Wat zou dit zijn? Banden verkeerd afgesloten o.i.d.?
Voor zat nog 2mm op, achter 5 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.