Gereviseerde X16XE – Welke olie? 5w40-10w40?

Forumindex Forums Modellen Corsa Gereviseerde X16XE – Welke olie? 5w40-10w40?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254138

    Heren

    Heb de motor gereviseerd. Ga hem dit weekend proberen in te bouwen :jerry

    Welke olie moet ik gebruiken voor de eerste 500-1000km (daarna tap ik olie af , en doe ik dure olie erin)

    Ik wou er eigenlijk dure kroon olie in gaan doen , maar als ik de olie alweer aftap na 500km lijkt me dat weggegooid geld.

    Wat is het beste om erin te doen ?

    5w40 of 10w40 ? (Met een gereviseerde nieuwe motor , ik weet dat bij hogere kmstanden meestal 10w40 word gebruikt)

    En is het gewoon goed om dan de goedkopere variant erin te mikken totdat ik de olie ververs na 1000km ?

    Zijn er nog bepaalde regeltjes voor dat je hem de eerste keer start ?
    (Paar keer starten zonder bougies zodat de olie door het blok gaat etc?)

    Bedankt alvast

    En hopen dat hij loopt dadelijk hahaha :jerry

    #18091237

    Ff starten zonder krukassensor tot je oliedruk hebt

    In laat ze altijd inlopen op goedkope 10w40 van de aldi/lidl

    Na 500km verversen voor emperol 5w40 of 10w40
    Als je de kroon olie lijn erin wil doen iig

    #18091238

    Zou ook 10 nemen. Daarna afhankelijk wat je gaat rijden: lange of korte afstanden, ofwel word de motor goed warm of blijft ie redelijk koud.

    Succes

    #18091239

    Als die helemaal gereviseerd is moet je hem niet in laten lopen met goedkope olie. En ik zou er ook geen 10W40 indoen maar 5W40 van een goed merk. Die is koud al dunner en daardoor heb je bij een koude start minder slijtage, zeker doordat je er veel in geïnvesteerd hebt en je helemaal vers hebt kun je nu mooi op 5W40 gaan draaien. De meeste slijtage ondervind een motor bij koude motor, met een goede olie 5W40 tov van een goede olie 10W40 scheelt dit al enorm.

    Via Ebay hebben wij de 5W40 gekocht, vrij goedkoop en we hebben na ca. 20.000km nog geen druppel olie verbruik.
    Deze olie hebben wij gebruikt. http://www.ebay.de/itm/2x-5-Liter-5W40-Meguin-megol-Motorenoel-Ultra-Performance-Longlife-Motorol-5W-40-/310392062662?pt=Autopflege_Wartung&hash=item4844cf02c6
    Het is een goede synthetische olie en Meguin is daarbij nog één van de beste oliemerken en komt uit de fabriek van liqui moly en wordt zelfs al gebruikt in veel auto’s af fabriek.

    Laat ik in ieder geval zeggen, na een revisie NIET bezuinigen op de olie!!

    #18091240

    Ook hoor ik zelf niet altijd goede verhalen over olie van Kroon, maar ik kan dit helaas zelf niet bevestigen uit eigen ervaring. Ik pak altijd de gewone GM olie.

    PS als ik geen reclame mag maken dan hoor ik het graag. Ik heb overigens geen aandelen daar.

    http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-motorolie-10w40-5ltr-oe-ref-1942046.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18091241

    10W40 is vooral voor oudere versleten motoren, vaak omdat die met te dunne olie stationair niet voldoende oliedruk opbouwt door versleten zuigerveren of lekken etc. Ook willen oude keerringen etc olie graag lekken als die olie wat dunner is.

    Die GM olie schijnt, volgens een Duitse test die ik helaas niet meer kan vinden, een zeer slechte semi syntheet te zijn. Meer aangedikte mineraal olie eigenlijk. Nu maakt dit voor een afgetrapte motor niet uit. Maar als je hem net gereviseerd hebt, wil je toch alleen het beste zodat je er nog lang van kunt genieten? Wanneer die weer gaat verbruiken kun je altijd overstappen op een 10w40.

    #18091242

    Je wilt met n gereviseerde motor juist dat die zsm inloopt

    Daarom gewoon goedkope 10w40

    Dit gooi ik zelfs in dikke turbomotoren die nog in moeten draaien na revisie
    Nog nooit problemen mee gehad

    #18091243

    Ik was bij de Opel-garage geweest , en die man adviseerde mij gewoon 10w40 te nemen voor oudere motoren (<2001). :jerry

    Dus heb een kan GM 10w40 meegenomen a 35€

    En dan doe ik de eerste 1000km gewoon goedkope olie erin.

    Ik ging ook even vliegwielbouten halen haha. 25€ voor 6 vliegwielboutjes :shock:

    Heb maar meteen de duurdere versnellingsbakolie gepakt , vorige keer had ik het goedkopere alternatief gepakt.
    Maar 3 maanden erna is mijn bak overleden. Het zal er wel niks mee te maken hebben maar toch :jerry

    Beter om de nokkenassen van de c16xe(oliezuipertje) over te zetten op het x16xe(gereviseerde) blok?
    Deze waren toch iets agressiever of niet? Of maakt dit geen fluit uit? ;)

    Ga zo maar eens beginnen met het demonteren van alle aanbouwdelen , en het blok uitbouwen :jerry
    Hopen dat hij morgenavond eruit is :angel

    Moet zowiezo nog wachten op mijn koppelingsset & distributieset :argue

    #18091244

    Nokkenassen zijn gelijk

    En idd die bouten zijn reteduur bij de dealer

    #18091245

    Heb inmiddels 750km ingereden met Genuine 10w40 van GM.
    Maar nu ben ik toch aant denken om over te stappen op 5w40 van Castrol

    Kan dit zomaar ? Of moet ik eerst een motorflush doen?

    #18091246

    Heb even het internet afgezocht naar wat verschillende olie merken

    Bij de product adviezen van de verschillende site’s staan ook allemaal verschillende olieën

    Mobil.nl
    1.Mobil 1 New Life 0W-40 (a)
    2.Mobil Super 2000 X1 10W-40

    Castrol
    1.Castrol EDGE 5W-30
    2.Castrol EDGE 10W-60
    3.Castrol EDGE 0W-40 A3/B4
    4.Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4
    5.Castrol Magnatec 5W-40 C3

    Kroon:
    1.Helar 0W40
    2.Emperol 5W40
    3.Asyntho 5W30

    Shell
    1.Helix HX7 C 5W-40 or HX7 10W-40 (a)
    2.Helix HX5 15W-40

    Ik denk dat die Castrol Magnatec 5w40 het beste is voor mijn blokje :jerry
    Of de Mobil New Life 0w40.
    Meerdere kortere stukken , vaker koude start.

    Hoe denken jullie erover?

    #18091247

    Overstappen op 5w40 olie is geen probleem. Vaak raden ze de overstap naar een lagere viscositeit af voor wat oudere motoren.
    Voor jou blok zal het alleen maar beter zijn. Kroon olie vond ik zelf niets, 1 keer mee gereden en was gauw zwart en tikte koud behoorlijk (zoals heel veel mensen aangeven over kroon olie, uiteraard zijn er ook goede verhalen :))

    Castrol is goed, maar erg duur. Zelf vind ik de meguin olie uit Duitsland erg goed. Bijvoorbeeld deze olie, wordt zelfs aangeraden door veel fabrikanten en professionals: Meguin 5W40

    #18091248

    Oke dan ga ik denk ik toch voor de castrol.

    Die Mobil new life 0w40, is dat niks?
    Of is die veel te dun?

    Over die castrol, er bestaat magnatec en edge.
    Welke is beter? Wat zijn de verschillen?

    #18091249

    Weet iemand toevallig of ik de motor moet flushen als ik van 10w40 naar 5w40 ga?

    #18091250

    Dat is nou net de rede om m gelijk te vullen met de olie die je er in wil hebben…

    Ik heb mijn nieuwe V6 motor ook gelijk voorzien van Velvoline Synpower 5W40, na 1000km er weer uit, nieuw filter, karren maar weer. 5000km later weer verversen incl filter..

    Zou m gewoon vullen met de olie die je er in wil.

    Laat m met GOED HETE motor aflopen, zakt alles beter naar beneden..

    Willem

    #18091251

    Ach mijn nieuw opgebouwde LET motor wordt eerst ingereden met Action 10w40 semi syntheet (250km op de rollenbank) en daarna vervangen voor Kendall GT1 High Performance 20w50 (zonder flush).

    #18091252

    Het hoeft ook niet Flushen..

    Gewoon verversen..

    Willem

    #18091253

    Heb hem gisteren al vervangen.

    Zaten toch wel wat kleine ijzer schaafseltjes in na 1000km :jerry

    Heb de auto een half uur laten staan zodat de meeste olie naar beneden is gezakt , daarna leeg gelaten. En nog een half uur laten staan met de carterplug eraf. Daarna bijgevuld met 5w40 Castrol Magnatec

    Maar ik zag wel dat er hele dunne waterige vloeistof uit het oliefilter kwam. En het kvs tankje was ook alweer leeg. (heb het systeem goed ontlucht)

    Misschien de koppakking lek door de ‘hydrolock’ ? (Zie andere topic)

    #18091254

    Heb je een flinke blokkeerring gehad dan door die hydro lock??

    Willem

    #18091255

    Een vriend heeft me een paar meter aangeduwd , en toen heb ik 1x de koppeling los gelaten in de versnelling. Ik voelde wel iets raars. Maar als het echt ernstig was zou hij niet meer zo LEKKER rijden denk ik :jerry

    Koppakkingje zou me logischer lijken dan een verbogen drijfstang

    #18091256

    ja, maar Koppakking vleigt er niet zomaar uit door een Hydro-lock (Vloeistof of waterslag in normaal nederlands), zeker niet wanneer dit door aanduwen komt, en is het werkelijk Vloeistofslag geweest, en waar komt deze vloeistof vandaan dan??

    De X16XE heeft wel eens de eigenschap zijn ontsteking ”te vroeg” te zetten waardoor er terugslag ontstaat.. dan blokkeert voor het gevoel de motor wel zeg maar.

    had het ook wel vaker dan eens in de ochtend, met starten van de Combo, dat ineens de startmotor stilstond, en kort daarna weer draaide, gewoon een ouderwetse terugslag was dat.

    Willem

    #18091257

    Door een kortsluiting is de brandstofpomp constant benzine door gaan duwen. Deze is door de injectors boven op de zuigers gekomen. Toen de zuigers en de inlaatbuizen volledig vol met benzine stonden , kwam de benzine uit de aanzuigbuis van de luchtfilterbak :jerry

    Heb daarna eigenlijk niet nagedacht , en hem toch een keertje aangeduwd haha.
    En volgens mij heeft hij toen wel ergens wat benzine doorheen geduwd.

    Het lijkt me dat hij eerder de koppakking eruit duwt dan dat een drijfstang verbogen is. Of niet dan?

    #18091258

    Koppakking is zo’n kleine ruimte dat ie die niet zomaar eruit drukt, maar het zou kunnen..

    Dat de benzinepomp doordraait mag trouwens geen rede zijn dat er benzine in je blok komt…

    dan hebben de injectoren ook vol open gestaan..

    Willem

    #18091259

    Ik had een massa en een plus kabel samen gelegd haha :jerry

    Werken de injectors op massa? (brandstofpomp wel als ik het geod heb)

    Ik zou anders ook niet weten waar die kvs heen gaat , zal van t weekend nog eens kijken of hij ergens lekt.

    Morgen worden m’n bumpers , sideskirts etc opnieuw gespoten. En de krasjes en lichte plekjes bijwerken (kleine beginnende oppervlakte roest) :agent

    #18091260

    Ja dan zou er Op de massa aansluiting van de Injectoren Constant + en constant masse hebben moeten staan.

    en ja, het blijft moeilijk, die draadkleuren:

    Even onthouden:
    DIN (Duitse auto’s (waaronder Opel)):

    – Bruin = massa continu
    – Bruin met andere kleur erbij: is massa geschakeld
    – Zwart = + geschakeld
    – Rood is + Continu

    USA / Japan: (velen autoradio’s bijvoorbeeld:

    Rood = geschakelde +
    Geel = Constante +
    Zwart = massa (en deze word vaak verward met bruin)

    Bekabeling motorcomputer:

    je zal hebben gezien dat de meeste draden Bruin zijn, met een andere kleur erbij, dus bijvoorbeeld:

    Bruin Rood
    Bruin Geel
    Bruin Blauw
    Bruin oranje
    Bruin violet

    Dit houd dus in dat deze draden allemaal massa geschakeld zijn
    Veel wat er op de motor zit aan sensoren kleppen en andere dingen worden veelal voorzien van Geschakelde + (Zwart), de aansturing gebeurd dan via de massa (Bruin met een kleurtje)

    Willem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.