Gare bak/druklager/wat anders?

Forumindex Forums Modellen Kadett Gare bak/druklager/wat anders?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226329

    Dag mensen,

    ik heb van de week mijn versnellingsbak vervangen, omdat deze niet zo best schakelde en omdat er een ratelend geluid vanaf komt. Dit geluid hoorde ik eerst alleen als ik optrok, daarna ook gewoon als ik constante snelheid reed. Als ik de koppeling intrap is het weg. Ik dacht dat het het druklager is wat dit ratelend geluid maakte, dus heb ik een andere bak opgehaald, met een ander druklager die nog in die bak zat. Deze voelde beter aan als het oude druklager, maar nu heb ik de nieuwe bak er weer onder zitten en nou maakt deze nog meer herrie. Bij gasgeven en constante snelheid is het een keiharde ratel, bij koppeling intrappen of bij stilstand het gas in trappen hoor ik niks.

    Heb ik nou al weer pech met het druklager of bak, of kan het wat anders zijn? Ik word er een beetje moe van :jerry

    #17733258

    in welke conditie is je achteras?

    #17733259

    1 wiellager RA suist heeeel iets, maar verder goed volgens mij

    #17733260

    Zit er nog olie in de bak? Zit een olie-kering richting de tussen-as die nog welles kapot wil gaan.

    #17733261

    er is nieuwe olie in de bak gegaan, en ik heb nog geen olielekkage kunnen ontdekken

    #17733262

    Heb je de toplager wel vervangen? (Naaldlager in ’t vliegwiel steekt de priesas in).

    Bij mij is ook alweer m’n druklager kapot trouwens…. Laat de druklager voor je ‘m erin zet eerst effe een nachtje of 2 in een bak olie liggen. Schijnt te helpen :)

    #17733263

    zo als ik het lees.
    vervang de achteras maar.
    ik heb het zelfde gehad met de kadett.
    en het wordt steeds erger.
    opgeven moment kun je de radio niet meer horen.

    #17733264

    Waar ligt ’t aan dan brobbel1? Want achter-as vervangen omdat een aantal lagers kapot zijn of de olie uit de achteras eruit is…. Is beetje zonde van een as. Wat is de oorzaak hier achter, en beter nog hoe kan je ’t voorkomen? :)

    #17733265

    Maar mensen, het geratel komt echt bij de bak vandaan, dus lijkt me de achteras niet relevant toch?

    #17733266

    tja je kan hem ook reviseren.
    maar vervangen is minder werk en goedkoper.
    of zaagsel er in maar is geen aanrader en is maar tijdelijk. (en je hebt het niet van mij )
    waar het aan ligt.
    als ik het goed heb binnen in bij de grote tandwielen.
    hoe te voorkomen geen idee. (auto laten staan mischien)
    maar zal wel door slijtage komen.

    maar 1 ding is zeker het is erg irrie en rij er niet te lang mee door.
    want op gegeven moment loopt hij vast en sta in 1 keer stil of ga je haaks.
    want alles daar binnen in knalt uitelkaar.

    kijk hier maar ff een voorbeeld als je toch door blijft rijden.
    ik gun het NIEMAND.
    http://www.themantarevolution.be/forum/viewtopic.php?f=14&t=13

    #17733267

    je achteras zit aan je bak vast.
    het geluid loopt via je staart stuk.
    zo dat het klinkt dat het je bak is.

    ik had dat ook met mijn c kadett.
    achteras vervangen en het was weer stil.

    #17733268

    Wat vervang/reviseer je tijdens ’t reviseren heb je daar wat meer informatie over? :)

    #17733269

    alle kogel lagers.
    dus de steek assen moeten er dan ook uit.
    en daar zit het werk in.
    valt niet mee.

    #17733270

    Ok, alleen de lagers dus. Niet de tandwielen e.d.. Valt opzicht in mijn ogen redelijk mee…. Je kan ’t op de werkbank verrichten en de tijd ervoor nemen… Na ’t vervangen van die lagers kan zo’n as weer jaren mee hopelijk :)

    #17733271

    tandwielen mischien.
    ligt er aan hoever die heen zijn.
    maar je moet de steekassen er uit halen.
    daar moet je weer gereedschap voor hebben of maken.
    en dan de kosten nog voor de lagers.

    #17733272

    Alles is veel werk…. ook heb je vaak bij opel speciaal gereedschap nodig.

    Maar vervangen van de lagers gaat langer mee dan een as met gebruikte lagers weer eronder zetten. De kans dat ze na 2 weken ook al lawaai gaan maken is best groot.

    #17733273

    ja daar zit ook wat in.
    maar ja kan niet in zijn beurs kijken.
    en weet niet waar hij sleutelt.
    en of hij de auto elke dag gebruikt.

    of hij doet het alle 2.
    eerst tijdelijk andere as er onder en dan ondertussen de oude revisren.
    maar dat ligt aan hem zelf.

    #17733274

    beurs is uiteraard niet zo groot ;) en ik kan heel misschien een brug gebruiken, maar de versnellingsbak heb ik ook al op de straat moeten doen en wordt ik niet zo heel vrolijk van. Maargoed, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb nog steeds het idee dat het niet van mijn achteras komt. Maar misschien moet het kwartje nog ff vallen :P

    #17733275

    als je de bak al vervangen hebt.
    lijkt het me sterk dat het de bak weer is.
    dan is het grote kans dat het je as is.

    as vervangen is 1 dag werk.
    en als je 2 bokje’s hebt kom je al heel ver.
    je kan ook ff proberen te luisteren.
    zet je auto op bokje’s en zet 1 man in de auto die gas geeft en dan in de versneling.
    en luister met een schroefendraaier op je bak en as.
    waar het geluid het ergst is zit het probleem.

    het is idd een rot werkje als je alles op straat moet doen weet er alles van.
    moest ik vroeger ook ben blij dat ik nu mijn eigen hok heb.
    en zou je graag willen helpen.
    maar ik woon helaas niet bij je om de hoek.

    #17733276

    Prima op straat te doen hoor, je hebt alleen 2 stukjes gereedschap nodig:

    Haha :) Lekker hoog de lucht in met de gasflessen eronder :)

    En een lang verlengstuk voor de ratel is erg nuttig (lees: meer dan een iets halve meter lang) Handig voor de bovenste boutjes :)

    #17733277

    Achteras heb ik ooit al eens vervangen, omdat de oude heel hard joelde. Dus als het de achteras weer is, is dat wel ff balen. Ook op de straat gedaan, niet tof maar ging wel makkelijker dan de versnellingsbak vervangen.

    #17733278

    Misschien heb ik je verhaal verkeerd gelezen, laten we even het volgende testen om er achter te komen wat de oorzaak van de ratel zou kunnen zijn.
    Kun je aangeven of de auto het geluid maakt in de volgende situaties, waarbij de motor natuurlijk loopt.

    1. de auto staat stil en de versnellingsbak in neutraal met de koppeling NIET ingetrapt.
    2. de auto staat stil en de versnellingsbak in neutraal met de koppeling ingetrapt.

    met het verschil tussen 1 en 2 kun je je druklager controleren

    3. de auto rijdt de versnellingsbak in een versnelling met de koppeling NIET ingetrapt.
    4. de auto rijdt de versnellingsbak in een versnelling met de koppeling ingetrapt.
    5. de auto rijdt met de versnellingsbak NIET in en versnelling met de koppeling NIET ingetrapt

    met het verschil tussen 3, 4 en 5 kun je bepalen of de ratel uit de achteras of uit de versnellingsbak komt.

    ik ben benieuwd

    #17733279

    1 en 2 geen ratel

    3 wel

    4 en 5 weer niet

    Alleen dus als je rijdt, met accelereren en constante snelheid. Met afremmen op de motor ook geen ratel.

    #17733280

    Duidelijk voor mij :)

    #17733281

    owja even een aanvulling, toen het ratelen begon, was het alleen tijdens ver inveren, bijv met 80 over drempels heen. Daarna begon het bij diepere oneffenheden en het werd steeds erger, totdat het continue te horen was.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.