Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Foutcode P0380 en P242F vivaro Help!!!
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand geleden door .
-
AuteurBerichten
-
12 oktober 2025 om 22:04 #18559820
Ik heb een opel vivaro 2.0 dci 2011 115pk (hij rijdt trouwens wel gewoon goed) en krijg de storing defecte in spuiting , de obd geeft 2 codes. 1 geeft aan dat de roetdeeltjes te hoog zijn in het dpf. Roetfilter zit niet vol is getest met een meting.
De p242f De andere storing is van van de gloeibougies circuit A?(p0380) Heb er 4 nieuwe in laten zetten en nieuw gloeirelais maar storing blijft terug komen.In het begin kwam de p242f af en toe tevoorschijn en ging dan ook weer weg.
Nu blijft deze continu ook als ik hem wis met de obd, na enkele minuten komt dan de p242f tevoorschijn en op daarna gaat de motormanagement lamp op het doashboard ook branden.
Wie heeft hier ervaring mee?
Bij de garage s waar ik ben geweest krijg ik geen duidelijkheid en heb geen zin in eindeloos onderdelen te vervangen in de hoop dat de storing weg gaat.
13 oktober 2025 om 12:57 #18559824Zorgen dat de P0380 opgelost wordt, gloeistiften gebruikt ie om te regenereren. Druksensor pijpje voor de turbo gaat vaak dicht zitten hierdoor regenereert hij ook niet. Youtube staat er vol mee zoek deze meneer maar is op: O’Rileys Autos
13 oktober 2025 om 20:37 #18559830Beste opeltje17 zorgen dat de p0380 opgelost wordt is idd waarom ik hier mijn vraag stel, het betekent storing in gloei / verwarming circuit A ik ben gekomen tot gloeistiften vervangen en het realais. Ik hoop dat er anders mensen zijn die echt een goeie diagnose kunnen doen net zoals die o reiligh op u tube die live data kan zien of sensoren spanning krijgen enz.ik kom zelf niet verder met mijn basis obd en heb niet genoeg kennis om een goeie dia te kunnen doen.
13 oktober 2025 om 22:01 #18559831Hebben ze zeker alle gloeibougies vervangen en de storingen gewist?
Gloeirelais van deze types gaan weinig defect. Zijn nagenoeg altijd de stiften zelf.
Deze kan je zelf ook makkelijk doormeten met een multimeter.
13 oktober 2025 om 23:03 #18559833Ja had zelf 4 nieuwe gehaald en laten vervangen, storing gewist, kwam bijna gelijk weer terug, daarna heb ik het relais vervangen. Wat ik wel zag aan de oude dat er 1 zwart was van de gloeibougies alsof die niet meer gloeide. Als ik nu de storing wis en zet het contact aan de komt doe gelijk weer terug. Dus lijkt wel gelijk mis te gaan met vergloeien…daarvoor was het af en toe…en ging die af en toe ook weer uit…nu blijft de stroring erin.
14 oktober 2025 om 08:39 #18559834Ik zou ze even doormeten, bij het relais dan weet je zeker dat de bedrading ook goed is naar de stiften.
14 oktober 2025 om 08:40 #18559835Ik zou ze even doormeten bij het relais, dan weet je zeker dat de bedrading ook goed is naar de stiften.
14 oktober 2025 om 12:52 #18559837<p style=”text-align: left;”>Beste opeltje , allereerst bedankt voor je meedenken! Zou je mij kunnen vertellen hoe ik dat moet meten en hoeveel stroom ed. Ben zelf wel redelijk handig , mijn werk is met scooters.</p>
14 oktober 2025 om 19:26 #18559845Je kan de weerstand op de stiften zelf meten, dus de stekker van de stift loshalen en dan meten op de bovenzijde van de stift en tussen massa, dan kijken wat de weerstands waarde is. In principe is onder de 5ohm goed, ze moeten alle 4 ongeveer hetzelfde zijn.
En je kan nog de stekker van het gloeirelais afhalen, in die stekker zitten 4 draden welke naar de gloeistiften lopen. Ik doe dan met een testlampje kijken één kant op de plus andere kant op één van die 4 draden welke naar de stiften gaan (dat is dan je massa) en dan moet je lampje bij alle 4 even fel branden.
14 oktober 2025 om 19:42 #18559847<p style=”text-align: left;”>Ok bedankt voor de uitleg!</p>
Ik ga er deze week mee aan de gang en zal mijn bevindingen berichten.18 oktober 2025 om 22:32 #18559871Heb vandaag gemeten, draden naar de stiften alle 4 heel, relais krijgt netjes 12v spanning, 3e gloei bougie meet ik hele rare waardes…ga deze maar (weer) vervangen ( zijn net alle 4 vervangen.
Daarna toen de storing bleef heb ik ook het relais vervangen (paar weken later)
Zou het relais in die tijd gloeistift 3 weer hebben gesloopt?
Toen ze vervangen waren liet de jongen van de garage de oude stiften zien en idd nr 3 was zwart (leek dus niet of niet goed te gloeien)
Ik ga dus alleen de 3e vervangen aangezien ze er net een maand in zitten.
Als die binnen is en gemonteerd zal ik weer updaten.
19 oktober 2025 om 17:06 #18559878Ja dat zou kunnen, alleen zou je dan verwachten dat ze allemaal defect zijn aangezien hij ze alle 4 tegelijk aanstuurt.
19 oktober 2025 om 17:52 #18559880Vind ik ook vreemd idd, waar ik ook achter ben gekomen is dat de storing erin komt als je alleen het contact al aan zet.
Als ik hem wis en wacht 20sec zonder de motor te starten dan komt die weer terug.
Zitten er toevallig nog andere relais in dit systeem verbonden? Zag dat er 2 dunne draadjes ook uit het relais kwamen buiten de 4 die naar de gloeibougies gaan nl. Hoorde ook iemand zeggen dat er ook een koelvloeistof verwarming tussen de koelvloeistof slang de slang die onder de motor loopt die er voor zorgt dat de koelvloeistof voor verwarmd wordt. Weet niet of die storing kan veroorzaken?
19 oktober 2025 om 18:14 #18559881De 2 dunne draadjes gaan naar de ECU voor de aansturing van het relais.
Als het goed is zit er op de kachelslang naar je kachel radiateur toe een blok met 4 gloeistiften voor de verwarming van de koelvloeistof. Deze wordt aangestuurd door een ander relais met o.a dit nr: 93459410
In principe zou er een andere foutcode gegeneerd moeten worden als hier iets mis zou gaan. Maar deze kan je op dezelfde manier testen op de lange smalle stekker zitten de 4 gloeistiften aangesloten.
19 oktober 2025 om 20:09 #18559882Ok bedankt voor je uitleg!
Dus de foutcode zit hem wel echt in het gloeisysteem voor de diesel dus?
Voor de rest zit er geen andere relais of zekering voor het gloeien?
<p style=”text-align: right;”>Het rare vind ik wel dat het begon met af en toe een melding…en vaak ging die uit zich zelf weer uit. Ik kon zelfs door met hoge toerennre gaan rijden 3k de storing eruit krijgen een tijdje.</p>19 oktober 2025 om 22:14 #18559887Ja deze foutcode wijst daar wel naar, maar kan nooit geen kwaad om er even naar te kijken.
Deze storing zie je overigens nooit op je display, alleen met uitlezen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.