Foutcode P0230 – Brandstofpomp slaat niet af bij contact aan

Forumindex Forums Modellen Astra Foutcode P0230 – Brandstofpomp slaat niet af bij contact aan

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267169

    Hallo iedereen,

    Vandaag ging tijdens het rijden de MIL branden, zonder verdere problemen. Ik merkte geen verschil in vermogen o.i.d. Na een key-off is het lamp uitgebleven.

    Ik heb ‘m toen uitgelezen middels de “gas+rem”-methode en kom uit op foutcode P0230.

    – Heeft er iemand ervaring met deze foutcode?
    – Kan ik de foutcode ook wissen met de “gas+rem”-methode of heb ik daar een opcom voor nodig?

    Alvast bedankt voor jullie advies.

    Groeten, Bouke

    (Astra G – MY2002 – Z16XE)

    #18244724

    Heeft te maken met je brandstof pomp relais.

    Fout wissen moet met de computer.

    Zou het even aankijken, of de fout weer terug keert.

    #18244725

    P0230 brandstofpomp relais (spanning te hoog of te laag.of geen spanning).

    #18244726

    Ik heb geen opcom, dus ik kan de fout zelf niet wissen, maargoed, als de fout terug komt zal de MIL ook weer aan gaan toch?

    Vandaag een paar honderd kilometer gereden en de MIL is niet aan geweest. Hij rijdt ook gewoon als een zonnetje, dus ik maak me nog niet heel veel zorgen.

    #18244727

    Ja dan zou je mm lampje ook weer gaan branden ja.

    #18244728

    Sinds het starten van dit topic gaat de MIL zeer sporadisch aan, met alleen deze foutcode in het systeem.

    Ik denk dat het in totaal een keer of 5 is aangeweest in de afgelopen 8 maanden. Altijd gelijk weer uit als ik een keer key-off key-on doe.

    Behalve de lamp geen symptomen. Motor start altijd en ik merk ook geen verschil op het moment dat de lamp aangaat. Het gebeurt wel alleen maar in de stad, ik heb het nog nooit gezien op de snelweg. (Maar ik rij ook niet zoveel snelweg).

    Ik maak me er niet heel erg druk om, maar ik ben toch benieuwd wat de lamp triggert.

    #18244729

    Zou eens een ander relais proberen.

    #18244730

    Waarschijnlijk je ecu is defect. In de stad ECU is warmer. Als u wilt, kunnen we proberen een van mijn ecu, om te zien of dat is het probleem.

    #18244731

    Ik denk dat het moeilijk is om snel te testen, aangezien ik ongeveer twee maanden heb rondgereden zonder dat er iets gebeurde en vanmorgen ging die weer aan. Contact uit en aan bij stoplicht en toen was die weer uit. Hetzelfde als de keren daarvoor.

    Warmere ecu in de stad, klinkt niet echt plausibel. Vanmorgen was het vlak na koude start, hoe warm kan een ecu dan worden?

    #18244732

    In de stad is er minder luchtstroom rond ECU. Ze beginnen allemaal om te sterven bij hete motor, na verloop van tijd als het koud is.

    #18244733

    @sjappie0162 wrote:

    Probleem is opgelost mede dankzij Zakhooi TM :thumb

    Bleek dus een defect motorstuurapparaat te zijn.

    alleen wat nog een beetje twijfel is bij me dat mijn 2 paarse brandstofpomp relais behoorlijk warm na een stuk rijden…. weten jullie of dat normaal is :hmmz

    iig bedankt voor alle tips !

    Dezelfde ecu (hsfi 2.1) and foutcode:

    viewtopic.php?f=5&t=186816&p=2462274&hilit=p0230#p2462274

    #18244734

    I see, but the difference with that topic is that I don’t get a derate. The engine runs as smoothly as always.

    The only difference I notice is the illumination of the MIL. Also your view on the ECU getting hot is not convincing me yet. Yesterday when the MIL was on, the engine was cold, just a few minutes after cold start. It was cold(ish) outside and I was driving around 70km/h. I’ve also had much longer drives in the city the past few weeks, with more stationary conditions and a warmer engine, when the MIL isn’t on.

    And my main issue with this is that it’s really hard to test it, because I only have to do a key cycle and the MIL could easily stay off for a month and a half.

    #18244735

    Zet er gewoon een nieuw relais in dat is toch niet zo duur.
    motorstuurapparaat kan altijd nog.

    #18244736

    Would be wise to prepare a wire, in case you get stuck with the car, get the relay out and bridge the output so you can go home. ECU is monitoring only the relay coil circuit, a small interruption will cause the MIL to go on.

    #18244737

    draadje voor doorverbinding te maken is goede raad.
    zekering f 3.46 slecht contact door verbranding of zo????

    #18244738

    We zijn weer een paar maanden verder, eerst een hele tijd geen last gehad, maar nu gaat het lampje ineens veel frequenter branden.

    Heeft er iemand een idee hoe het systeem werkt? Er zitten twee relais onder de motorkap, waarvan ik heb begrepen dat die voor de brandstofpomp zijn. De zwaarste daarvan heb ik vervangen, maar dat heeft niks uitgehaald. Wat is de functie van de kleinere? Door wat wordt het aangestuurd en waarom zitten er uberhaubt twee?

    Dan nog een losse vraag, ik heb de kleinste van de relaishouders eruit getrokken en ik zag ineens dat daar het kleine relais is overbrugd zit met een knijpblokje, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb nog niet heel veel verder gekeken, want ik had geen multimeter bij de hand, maar ik denk dus dat of dat relais kapot is of dat het stuursignaal daarvan ontbreekt en dat ze het daarom overbrugd hebben. Waar zou het stuursignaal van dat relais vandaan moeten komen? Ook heb ik gemerkt dat de brandstofpomp blijf draaien met contact aan (zonder starten), dat zal hier wel mee te maken hebben.

    #18244739

    Op de foto hebben ze rd/zwart en rd/bl doorverbonden.
    Dat wil zeggen dat relais k16 of k18 niet meer werkt.
    Dit kan komen door zekering stuk, f6 of f3.46.
    Relais stuk een van de twee.
    Of ecu stuk x71 16 of 23.
    Zekering die je ziet is f 62-15 A

    #18244740

    Oke, dus als ik het goed bedrijp: dat kleine relais wordt aangestuurd door de ECU? Dus als daar geen stuurstroom op komt dan is of de zekering stuk tussen ECU en het relais of is de ECU zelf stuk? (Of een draadbreuk ergens).

    #18244741

    @P. Rutser wrote:

    Op de foto hebben ze rd/zwart en rd/bl doorverbonden.
    Dat wil zeggen dat relais k16 of k18 niet meer werkt.
    Dit kan komen door zekering stuk, f6 of f3.46.
    Relais stuk een van de twee.
    Of ecu stuk x71 16 of 23.
    Zekering die je ziet is f 62-15 A

    Even het schema bekeken en snap inderdaad wat je bedoelt.

    Ze hebben inderdaad de uitgang van K18 aangesloten op de uitgang van K16. K18 van de brandstofpomp en K16 van de injectors?

    Dus als ik 1 van de twee eruit trek en de motor start nog, dan weet ik in elk geval welke van de twee overbrugd is. Als ik vervolgens dat relais test en hij doet het nog, dan is de kans dus toch best groot dat de ECU kapot is?

    Wat is het risico als ik hiermee blijf doorrijden?

    #18244742

    Wat is het risico geen idee maar de pomp blijft lopen zolang het contact aanstaat.
    Nou je weet waar je moet zoeken zou ik eerst kijken wat er kapot is.
    Als het de ecu is kan je nog zien.

    #18244743

    Ik had deze auto vandaag nog in onderzoek. Raad eens wat het probleem was …

    #18244744

    Dus toch de ecu stuk???
    gas rem methode is dus niet zaligmakend.
    Had dit ook in op-com naar voren gekomen???
    Als ik het goed begrijp is de verbinding gaspedaal-gasklep stuk???

    #18244745

    Mijne zegt alleen dit:

    Ik heb de relais getest en ze werken allebei. Het is de kleine relais die is overbrugd, van de injectors. Als ik die eruit trek start de motor nog steeds.

    Ik heb het lang ontkend, maar ik denk dat inderdaad de ecu kapot is. Of anders misschien ergens een draadbreuk tussen ecu en de relais.

    #18244746

    Ik kan de ecu vervangen als u wilt.

    #18244747

    Ik ging er van uit dat u bij liviu geweest was (dus niet).

    even meten.
    tussen rd en brn/gl 12v rd plus en brn/gl min.
    zwt en brn/grn 12v zwt plus en brn/gr min.
    alles laten zitten en motor draaien.
    als dit goed is,is de ecu heel.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.