Foto afgedraaid vliegwiel

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Foto afgedraaid vliegwiel

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren geleden door .
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261748

    Hallo,

    Heeft er iemand toevallig een foto van een afgedraaid vliegwiel van
    een c20xe. Gaat om het platte vliegwiel, ik heb nog een extra liggen
    en die ligt nu bij iemand die hem afdraaid. Maar die doet eigenlijk alleen
    maar vw motoren en die schijnen nogal dikker te zijn. Hij heeft hem nu
    op 6,2 kg en hij vraagt zich af of hij nog wel dunner kan. De meeste
    hebben hem rond de 5kg dus er kan nog wel wat af, maar de vraag
    is eigenlijk waar.

    Alvast bedankt.

    #18190836

    gewoon niet aan beginnen.
    voor 300 euro heb je een volledig stalen vliegwiel.

    Een afgedraaid standaard vliegwiel wil nog wel eens uit elkaar spatten.
    Deze zijn al niet zo heel sterk en als je ze gaat afdraaien wordt het alleen maar gevaarlijker.

    Stalen zitten rond de 4,5 kilo zo uit mijn hoofd

    #18190837

    foto van een vliegwiel dat ik heb laten afdraaien. het gewicht van het vliegwiel is 5,4 kilo. persoonlijk vond ik hem nog wat te zwaar dus heb er nu 1 die afgedraaid is naar 4 kilo :thumb ik heb hier alleen geen foto van ;)

    #18190838

    Dan draaien ze hem dus af op de plek waar de plaat komt als ik het goed zie. Maar net wat corsaboy zegt hij wordt dan wel aardig dun denk ik. Zijn trouwens wel veel die het zeggen dat het wel makkelijk kan. Het hoeft trouwens maar een keer verkeerd te gaan haha, maar dan lach je niet meer. :jerry :jerry

    #18190839

    Het originele vliegwiel is vele malen sterker dan zo’n billet vliegwiel hoor, kan gerust een stuk afgedraaid worden. Die billet stalen vliegwielen zijn vaak in onbalans en trekken vaak krom, en dan gebeuren er ook al gauw dingen die je niet wil.

    #18190840

    Ze draaien het vliegwiel aan de achterkant af, niet waar je plaat tegen aan komt. Anders ligt je plaat los als je drukgroep erop word geschroefd en kan je niet meer koppelen. Degene waar ik ze laat afdraaien kijkt naar de minimale dikte, en of hij dan 5,4 kilo weegt of 5,1 dat maakt voor hem niet uit. Op een xe is zo’n vliegwiel prima veilig te monteren mits het vliegwiel niet te dun word gedaan, op een turbomotor zou ik het niet doen.

    #18190841

    wat is het nut van een afgedraait vliegwiel?
    heb ik me al eens vaker af gevraagd :angel :angel

    #18190842

    @soepkiepe wrote:

    wat is het nut van een afgedraait vliegwiel?
    heb ik me al eens vaker af gevraagd :angel :angel

    Wat fellere motor, die dingen werden vanwege het milieu steeds zwaarder en daardoor motoren steeds slomer…

    #18190843

    oke, weer wat geleerd.

    #18190844

    @Vinci wrote:

    Het originele vliegwiel is vele malen sterker dan zo’n billet vliegwiel hoor, kan gerust een stuk afgedraaid worden. Die billet stalen vliegwielen zijn vaak in onbalans en trekken vaak krom, en dan gebeuren er ook al gauw dingen die je niet wil.

    Wat is dat nou weer voor onzin.
    Bij echte vermogens scheuren en spatten de orginele vliegwielen gewoon uit elkaar.

    Een stalen vliegwiel is gewoon gebalanceerd als je de juiste aanschaft.

    Ik blijf het bij elke motor afraden om het standaard vliegwiel af te draaien. Vaak wordt het gebruikt in de cross en dan sta je constant 7000 rpm te stampen.

    Helemaal als je gezien hebt wat het aanricht wanneer een vliegwiel uit elkaar spat. En al helemaal als je weet dat er al mensen zijn omgekomen door een vliegwiel wat uit elkaar spat.

    #18190845

    @soepkiepe wrote:

    wat is het nut van een afgedraait vliegwiel?
    heb ik me al eens vaker af gevraagd :angel :angel

    Zoals vinci al zei is de gasresponce directer.
    Maar er is ook een nadelig effect. De motor zakt harder in toerental bij gas los.

    Je hebt minder roterende massa dus wel sneller opgang maar ook sneller richting nul.

    #18190846

    Was het ook niet zo dat een stalen vliegwiel bij dragracen verplicht is onder een bepaalde tijd? juist vanwege de sterkte tov gietijzeren?

    #18190847

    als ik het goed weet is een orginele van gietijzer en later na bewerkt.

    dan zou ik kiezen voor een bilet en die laten balanceren als dat al niet gebeurt is.

    kom niet uit de metaal maar gietijzer is bij mijn weten minder sterk als een vol staal vliegwiel.

    #18190848

    @sw16v wrote:

    Was het ook niet zo dat een stalen vliegwiel bij dragracen verplicht is onder een bepaalde tijd? juist vanwege de sterkte tov gietijzeren?

    correct. Tevens dienen deze voorzien te zijn van een SFI keuring. Die testen echt of een vliegwiel sterk is.
    gietijzer kan minder veel hebben, gaat eerder haarscheuren vertonen en spat vervolgens uit elkaar.
    Volledig staal is duurder in productie vandaar dat de fabrikanten kiezen voor gietijzer.

    Een Alu vliegwiel met staal inleg is ook een optie, maar daarvan ben ik ook niet helemaal weg.
    De stalen inleg wil nog wel eens krom trekken als je de motor goed gebruikt.

    En om nou elk jaar de stalen inleg te vervangen is ook niet echt tof

    #18190835

    De mijne heb ik enkele jaren geleden bij Zomer in Holten laten doen.
    Volgens hun advies 20% afgedraaid, weegt nu nog 5,7 kg.
    Motor zit in een SuperSeven en is voor weggebruik…
    Rijgedrag is heel lekker voor een Seven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.