Extra temp. sensor in de carterpan

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Extra temp. sensor in de carterpan

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254943

    Hier zat ik vannacht aan te denken: De olie temperatuur is eigenlijk veel interessanter (tot op zekere hoogte) dan de koelvloeistof. Is het niet mogelijk om dezelfde (lees: extra) sensor die in het thermostaathuis zit ook in de carterpan te maken? Daarna dmv een wisselschakelaartje aansluiten op de bestaande temperatuur aanwijzer. Hierdoor kan je kiezen om of de koelvloeistof te zien of de olie temp. Beetje draad tappen in de carterpan, stukje draad er naar toe, wisselschakelaartje ertussen en klaar.

    Dit moet toch mogelijk zijn, of zie ik iets over het hoofd?

    #18101377

    Kan inderdaad. Weet niet precies welk type motor je hebt, want freek corsa heeft een tempsensor ooit in een grote bout van de oliepomp gemaakt. Gat boren in die bout, draadtappen, sensor erin :)

    http://corsaa.forum2go.nl/temp-sensor-voor-olie-maken-t2723.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18101378

    bij een xe kun je gewoon een inbus afdop boutje uit het onderblok draaien en daar de sensor in.. is bij een LET de olieaanvoer.. daar heb ik em ook zitten.. en gaat prima, heb alleen wel een apart metertje ervoor

    #18101379

    Ja, da’s een mooi idee inderdaad! Wat Glenn zegt zat ik al tijdens het lezen aan te denken, dus dat past qua schroefdraad ook gewoon. Fijn om te weten, ga ik ook doen!

    #18101380

    De plaats van de sensor is het probleem niet.
    Maar zoals 2000 wil is hem via de temperatuurmeter vd kvs die al aanwezig is. (ipv een extra klokje)

    Dat wordt dus een verhaal met weerstandjes en dergelijke.

    #18101381

    Als ik exact dezelfde sensor gebruik die in het thermostaat huis zit dan hoeft dat toch niet? Voor de rest zitten er toch geen weerstandachtige frutsels tussen (in het originele circuit)
    De sensoren komen niet parallel te zitten, het zou dan of of zijn.

    #18101382

    Een schakeling tussen 2 sensoren is niet zo moelijk iig. Met een 3 polige. De middelste is dan je draad vanaf het dashb.

    #18101383

    I know, maar jij had het over weerstanden en dat zie ik niet.
    Maar wel een leuke mod. Als ik een dubbelpolig wisselschakelaartje neem dan kan ik eventueel aan de hand van een led zien welke temp rr op dat moment gemeten wordt. Het temperatuur bereik van de standaard meter komt voor olie ook aardig overeen. (Denk ik )

    #18101384

    Zeker hoor! Kan je dan zo omschakelen. Je wilt ook weten of het warm is, niet persé of het te heet is toch?

    #18101385

    Precies :thumbup Te heet kan bijna niet want dat zou betekenen dat de oliekoeler het niet doet. En volgens mij betekent het rood in het metertje ook tussen de 120 en 130 graden?

    #18101386

    @2000 wrote:

    I know, maar jij had het over weerstanden en dat zie ik niet.
    Maar wel een leuke mod. Als ik een dubbelpolig wisselschakelaartje neem dan kan ik eventueel aan de hand van een led zien welke temp rr op dat moment gemeten wordt. Het temperatuur bereik van de standaard meter komt voor olie ook aardig overeen. (Denk ik )

    Klopt, ik wist niet dat je dezdlfde sensor gebruiken ging

    #18101387

    Oliekoeler gaat pas open bij 120-125 graden, dat heb ik persoonlijk nooit bereikt, want in het begin wist ik helemaal niet dat je zo’n ding moest voor vullen, dus na twee jaar rijden hem een keer los gehaald en was nog steeds leeg!! En dan had ik nog wel een motor die in de file constant tegen het rood aan liep wat koelvloeistof temperatuur betreft!

    Heet weer, zuid Frankrijk, aanhanger, bergen, lange ritten, Duitsland, autobahn…. tjah, ik weet niet wat je moet doen met je auto voor je die oliekoeler nodig gaat krijgen hoor??? :vertag

    Kijk, op het circuit, of met een turbo en dan super extreem optrekken, afremmen, optrekken afremmen etc. etc ok… maar verder is voor 99% van de C20XE straat rijders dat ding gewoon onzin.

    #18101388

    @GlennGSI wrote:

    bij een xe kun je gewoon een inbus afdop boutje uit het onderblok draaien en daar de sensor in.. is bij een LET de olieaanvoer.. daar heb ik em ook zitten.. en gaat prima, heb alleen wel een apart metertje ervoor

    Naast degene die jij noemt zit nog zo’n imbus die eruit kan.
    Daarin zit bij mij de olietempsensor.

    #18101389

    @Vinci wrote:

    Kijk, op het circuit, of met een turbo en dan super extreem optrekken, afremmen, optrekken afremmen etc. etc ok… maar verder is voor 99% van de C20XE straat rijders dat ding gewoon onzin.

    Hij zat erbij, dus ik heb ‘m maar aan gesloten ;)

    #18101390

    @2000 wrote:

    @Vinci wrote:

    Kijk, op het circuit, of met een turbo en dan super extreem optrekken, afremmen, optrekken afremmen etc. etc ok… maar verder is voor 99% van de C20XE straat rijders dat ding gewoon onzin.

    Hij zat erbij, dus ik heb ‘m maar aan gesloten ;)

    Heb hem er lekker af gesloopt, kan alleen maar stuk gaan en leverde weer een paar centen op…

    #18101391

    @GlennGSI wrote:

    bij een xe kun je gewoon een inbus afdop boutje uit het onderblok draaien en daar de sensor in.. is bij een LET de olieaanvoer.. daar heb ik em ook zitten.. en gaat prima, heb alleen wel een apart metertje ervoor

    Waar zit die dan precies? En heb jij daar ook zo’n koelvloeistoftempzender inzitten?

    #18101392

    @2000: dat wat jij wil kan prima hoor. Je neemt een schakelaar met 3 aansluitingen. 1 gaat naar je kv temp zender. 2 gaat naar je temp zender van je olie. 3 gaat naar je dash. Maar je kan ook gewoon een losse meter erbij nemen. Dan kun je ze beide tegelijk aflezen en je kan een mooi metertje op je dash of a style plaatsen als je dat leuk en mooi vind.

    Succes

    #18101393

    @Vinci wrote:

    @2000 wrote:

    @Vinci wrote:

    Kijk, op het circuit, of met een turbo en dan super extreem optrekken, afremmen, optrekken afremmen etc. etc ok… maar verder is voor 99% van de C20XE straat rijders dat ding gewoon onzin.

    Hij zat erbij, dus ik heb ‘m maar aan gesloten ;)

    Heb hem er lekker af gesloopt, kan alleen maar stuk gaan en leverde weer een paar centen op…

    Ik wist dat ie redelijk overbodig is bij normaal gebruik. Maar heb ondertussen voor 85 euro slangen ertussen zitten, dus die gaat niet meer weg. ;)

    #18101394

    @Mr. Bone wrote:

    @GlennGSI wrote:

    bij een xe kun je gewoon een inbus afdop boutje uit het onderblok draaien en daar de sensor in.. is bij een LET de olieaanvoer.. daar heb ik em ook zitten.. en gaat prima, heb alleen wel een apart metertje ervoor

    Waar zit die dan precies? En heb jij daar ook zo’n koelvloeistoftempzender inzitten?

    Die zit boven de oliedruk sensor..

    #18101395
    #18101376

    @Vinci wrote:

    http://www.max-boost.co.uk/max-boost/internet_articles/MIG%20Vauxhall%20-%20XE-LET%20oil%20pressure%20and%20temp%20senders,%20what,%20why,%20how,%20where.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Maar daar past toch nooit 1 op 1 de koelvloeistoftemp sensor in? Gat lijkt wel veel groter.

    #18101396

    Het schroefdraad lijkt ook anders. Maar het gemiddelde hydraulisch begaafde bedrijf weet daar wel raad mee.

    #18101397

    Dacht ik ook, misschien wijs ik toch de verkeerde aan, moet Glenn anders maar zeggen…

    #18101398

    De sensor die ik bij men autostyle meter( jaja vet tjoening kon die toendertijd alleen op korte termijn krijgen) kreeg paste er zo in.. is conisch schroefdraad 1/4 npt uit men hoofd ?? weet ik niet meer precies hoe dat draad precies werd genoemd.. zal ff kijken ofk er een foto van heb..

    #18101399

    Dat is de sensor in iedergeval.. maar dacht dat de ori koelvloeistof temp sensor ook 1/4 npt draad was ??

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.