Ernstige tik 2.4E

Forumindex Forums Techniek Cih Ernstige tik 2.4E

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249004

    Vorige week dinsdag schrok ik me bijna dood toen mijn motor op de snelweg ineens keihard begon te tikken.
    voorheen zat er wel zo`n naaimachine-rateltje in maar niets ernstigs (ik had de week tevoren nog kleppen gesteld en daarvoor en daarna was dat rateltje ook aanwezig) , dus ik bij tankstation gestopt en anwb gebeld en die verdacht mijn krukaslager(s) ervan te zijn gaan hemelen.
    zodoende de auto naar huis laten slepen en helaas door tijdgebrek etc. (jullie kennen het vast wel) vandaag pas weer aandacht voor mn kadettje over.
    Al de hele week loop ik te piekeren over hoe en wat en wat ik nou het beste kan doen…

    M`n maat edwin kwam even langs en de motor eventjes laten lopen om het getik te laten horen.
    Nu heeft edwin gelukkig een wat frissere blik op dingen dan ik meestal (ondanks dat hij toch wel 2x zo oud is als ik ) en zo kwamen wij erachter dat het tikkende geluid precies gelijk loopt met de snelheid van de nokkenas.
    Dus ik werd al een stukje vrolijker toen we tot de conclusie kwamen om maar de hydraulische stoters te vervangen voor een setje die edwin nog in de garage had liggen!
    zo gezegd zo gedaan; stotertjes vervangen en alles weer afgesteld, maar het maakte geen verschil met de voorgaande situatie
    heb van narigheid alles maar weer dichtgemaakt en even een kort rondje om gereden… bij warme motor gaat ie wel iets moeilijker lopen, maar geen gesputter of gestotter o.i.d.

    Zou het dan aan de nokkenas kunnen liggen?
    of heeft iemand anders een fris idee waar ik wat mee kan want ik ben het een beetje kwijt zeg maar

    Toevallig heb ik nog 3 nokkenassen liggen waarvan 1 ‘snelle’.
    zou wel mooi zijn als het zoiets ‘simpels’ zou zijn, want dan kunnen we naar Sevenum met de kadett!

    Martin

    #18030622

    Heb je al aan je distributie ketting gevoeld of deze niet “los”staat?(gebroken geleiders/spanner)
    Soms is het ook mogelijk om met een grote schroevendraaier of stuk draadeind tegen je oor te houden
    en het andere eind tegen je blok/kop te houden om te luisteren waar de tik vandaan komt.
    Als je nokkenas stuk zou zijn is dat meestal wel te zien aan de nokken of eventueel aan holle of beschadigde stoters.
    Heb je al olie afgetapt?als daar slijpsel in zit is het meestal foute boel.
    Als je aftapt kan je ook olie over je vingers laten lopen en dan de vingers over elkaar halen,als je dan slijpsel
    of stukjes tussen je vingers voelt weet je ook meer,ook aftappen in een glazen kom kan veel vertellen……..
    Ik hoor t graag…..

    #18030623

    gereedmaken om eruit te tillen.
    Moet nog de koppelingskabel, + & – aansluitingen, versnellingsbaksteun, motorsteunen en de uitlaat losmaken en dan kan ie eruit :)

    Ook ga ik maar meteen de radiateur en andere ‘losse’ dingen als bobine etc eruit halen, kan ik het motorruim mooi eventjes ‘opknappen’ à la zwarte spuitbussen.
    en dan maar hopen dat de 2.4 nog te redden is :|

    #18030624

    Belangrijker is om je inlaatspruitstuk aan te passen aan de inlaatkanalen in je kop (mag rondom 1mm kleiner zijn, je spruitstuk opening dus), want dat heb je zo te zien niet gedaan. :hmmz

    #18030625

    Dat heeft misschien een (klein) effect op het motorvermogen, maar ik zie niet hoe dit relevant is bij het probleem dat ik beschrijf?

    Morgen nog even wat kleine dingen losmaken en dan kan het hele spulletje eruit gehesen worden :)

    #18030626

    Je sleutelt de motor er al uit, heel verstandig, ik denk toch dat de ANWB man gelijk heeft.

    Ik zit ook te denken aan de krukaslagers, met name aan de drijstanglagers, die willen wel een overelkaar heen gaan als ze wat versleten zijn, daar komt dat getik waarschijnlijk van.

    Rij je te lang door, dan kan de motor vastslaan of erger nog, een drijfstang kan een andere weg kiezen dan op en neer.

    Nu heb je tenminste nog een goede basis om te repareren.

    succes met het herstel.

    #18030627

    @SanguiniusNL wrote:

    maar ik zie niet hoe dit relevant is bij het probleem dat ik beschrijf?

    Nee maar : @SanguiniusNL wrote:

    het motorruim mooi eventjes ‘opknappen’ à la zwarte spuitbussen.

    dat heeft natuurlijk wel met je probleem te maken :thumb en daar doelde ik dan weer op.

    #18030628

    ah, op die manier :P
    m`n motorruim heeft een aantal bijwerkingen gehad en daardoor 2 extra kleuren van de spuitbus erbij gekregen, dus vandaar dat ik dit als een mooie kans zie om dat op te knappen king:
    de poorten van de inlaatbuis laat ik (voorlopig) voor wat het is, hij heeft t zo prima gedaan :)

    #18030629

    als hij regelmatig tikt kan het ook een kantelende zuiger zijn

    #18030630

    Hallo,

    ik heb precies het zelfde verhaal met mijn 2.4 als wat hier genoemd wordt.
    Nadat ik maandag mijn c kadett uit de winter stalling gehaald heb ben ik uiteraard weer gaan toeren:)
    Maar bijna thuis gekomen begon ineens de motor te tikken en niet zoon beetje ook.
    De motor start gewoon normaal reageert goed op het gas.

    dus mochten jullie eruit zijn hoor ik het graag want ik heb net vorig jaar de motor ingebouwd en was eigenlijk niet van plan om hem weer helemaal uit te bouwen.

    Groet Lars

    #18030631

    Wat het probleem was bij mijn 2.4 is dat de drijfstang-lagerschalen van cilinder 4 een kwart slag gekanteld waren.
    gevolg was dat de krukas geslepen/ gepolijst moest worden en nieuwe lagerschalen natuurlijk.
    Maar omdat de rest van het blok er ook niet best aan toe was zou ik een volledige revisie moeten (laten) doen…

    hier de lagerschalen; de meest linker is een goede ter vergelijking.

    Ik rijd inmiddels alweer een poosje met een 2.2 in de auto :)

    #18030632

    @SanguiniusNL wrote:

    Wat het probleem was bij mijn 2.4 is dat de drijfstang-lagerschalen van cilinder 4 een kwart slag gekanteld waren.
    gevolg was dat de krukas geslepen/ gepolijst moest worden en nieuwe lagerschalen natuurlijk.
    Maar omdat de rest van het blok er ook niet best aan toe was zou ik een volledige revisie moeten (laten) doen…

    hier de lagerschalen; de meest linker is een goede ter vergelijking.

    Ik rijd inmiddels alweer een poosje met een 2.2 in de auto :)

    ik dacht dit ook al,heb dit al heel vaak gezien.

    #18030633

    heb zoiets laatst mee gemaakt met een 19S ook flink wat geratel alsof er iets losligt in het blok,en olie uit de uitlaat lopen.
    was ook onder het rijden ineens en dacht bij dit blok ook al aan dit probleem ,nu ik dit lees bevestigt dit mijn vremoeden

    #18030634

    ;) ik heb het alleen nog maar gehad met de 1e cilinder en nooit met de 4e

    #18030635

    23 jaar geleden ook gehad met een 2.0S motor, ging bijna 200 achter een Duitser in een BMW, toen zakte het toerental en bij het intrappen van de koppeling sloeg hij af, koppeling weer laten opkomen maar liep toen zwaar en een klapperend geluid.
    oliedruk en watertemperatuur waren goed maar de olietemperatuurmeter stond stond helemaal aan het eind, ik meen meer over de 200 graden, bij het losdraaien van de oliedop kwam er rook uit en stonk het erg verbrand
    bij het losdraaien van de motor bleek een lagerschaaltje te hebben meegedraait waardoor er geen olie meer bij 1 van de lagerpunten kwam, de krukas was blauw verbrand en de lagerschaal was tot een soort alluminiumfolie geworden.
    later de kop weer op een andere 2.0S onderblok gezet maar heeft nooit weer zo hard gelopen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.