Electrische spiegels bedienpaneeltje gemaakt :-)

Forumindex Forums Modellen Kadett Electrische spiegels bedienpaneeltje gemaakt :-)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur

Even van wat rommeltjes wat in mekaar geknutseld… rook toch niet, dus heb de plek voor de asbak maar eens voor wat leukers opgeofferd…

En terwijl ik er toch mee bezig was maar even gelijk de motortjes afzonderlijk aanstuurbaar gemaakt, normaal hangen ze namelijk aan mekaar, maar dan kan je ze ook alleen maar per stuk aansturen. Mijne zijn dus ook diagonaal wendbaar! king:

Moet ze alleen nog even inbouwen…

[youtube:1j4x4c56]http://www.youtube.com/watch?v=P0UoRZ_t2KI&feature=youtu.be[/youtube:1j4x4c56]

Dat heb je superleuk gedaan!Complimenten,hoor!Klasse.Werkt gewoon feilloos.hahaha hoe kom je erop!

dat is leuk speelgoed :D , werkt wel perfect :thumb

zeer mooi gedaan zeg

leuk zulke dingen in elkaar plakken

zo ben k zelf met orginele opel CV (meriva ) bezit met orginele sleutels van opel

Bedankt! :D Tja, electronica is gewoon leuk spul, helemaal van dit soort discrete simpele schakelingetjes…

Ga nog even een tijdsrelais maken die na het starten automatisch voor een minuutje of 10 de spiegelverwarming aan doet. Denk dat ik er ook nog een knopje en controlelampje aan hang, zodat ik het nog eens 10 minuten kan activeren als dat nodig mocht zijn….

stoer man

10 min de verwarming er bij is idd een hele goede optie

helaas ben ik er niet zo goed in in elektronica maar bepaalde dingen lukt me nog wel als ik een schema heb

Tijdsrelais is vrij simpel. Als je een NPN transistortje neemt van nul komma niks cent kun je massa maken voor het relais door de basis van die tor aan te sturen. Omdat zo’n tor nauwelijks stroom vraagt op de basis kun je met een kleine condensator en een weerstand die schakeling vrij lang bekrachtigd houden. Is de condensator op dan verbreekt het relais….

Drie componenten van een paar kwartjes en klaar! king:

Beetje zoals de tweede schakeling hier onder:

Ik gebruik hier 2N3904 NPN torretjes voor… Je kan de schakeling activeren met de rood/zwarte draad vanaf je contactslot, of vanaf een druk knopje (tiptoets)… Als je dan een lampje (ledje) over de tor zet kun je ook zien of het nog aan staat…

Leuk detail trouwens dat ik die spiegels van Ebay heb voor €6,81!!! :wtf En ze zijn als nieuw! Soms moet je gewoon mazzel hebben met die veilingen…. :thumb

Ik zou het niet kunnen….maarja als men iets kan zeggen ze dat het altijd vrij simpel is hè ;)
    Maar mooi gedaan :thumb

Als je een breadboard hebt kun je eerst de schakeling simpel daarop werkend maken. Ik koop van die weerstands assortimentjes bij bijv. Baco army dump voor €12 en dan heb je zowat alle waardes in huis. Verdere componentjes koop je ook een keer in en via internet vind je zo wat de specificaties zijn. Als je de wet van ohm kent kun je alles maken zeg ik altijd maar! king:

Zo heb ik ook een keer een schakelingetje gemaakt om speakers op een versterker vertraagd in te schakelen en direct uit, zodat je geen aan/uit knallen hoort in je speakers…

Hier op breadboard:
    [youtube:2u04le9q]http://www.youtube.com/watch?v=LhG9JjTRjJY[/youtube:2u04le9q]

Geinige dingen heb je gemaakt, lijkt me ook wel geinig om er eens wat mee te prutsen, maar geen tijd voor :P

Ik heb er eigenlijk ook geen tijd voor, maar alle dingen die ik moet doen kan ik toch niet doen omdat het te veel lawaai maakt voor mijn zoon die vroeg slaapt, of dingen die ik niet thuis kan doen…. Dit kan ik lekker aan de eettafel maken, matje er onder, spulletjes neerzetten en gaan…

De meeste tijd zit in het bedenken, maar dat doe ik tijdens mijn slaap. ;)

Aangezien ik analoge elektro op school heb/had(sinds deze week niet meer…had het alleen het eerste half jaar) heb ik wel zo’n breadboard maar komt misschien door de docent maar ik vind het niet veel….theorie ging nog wel maar de prakticums :puke …..moet nog ff 2 punten afwachten en dan hopen dat ik voldoende sta en het dus afgesloten heb. Moet wel zeggen, soms ging het wel goed en dan is het wel leuk maar heb niet altijd het geduld ;)
    Maar met die elekto kan je wel leuke dingen maken

Leraren kunnen de boel flink verstieren ja, ik heb al menige stagiairs binnen ons bedrijf gehad en die vaak op een manier weten te motiveren dat ze gewoon verbaasd zijn wat er allemaal mogelijk is. Heb er nu eentje en hoorde van mijn manager dat hij had geroepen dat hij in één dag meer van mij had geleerd dan drie jaar op school.

Ben met hem een switch mode voeding aan het ontwikkelen op 230V die 1KW levert op +/-60V, waar we een switch mode versterker aan gaan hangen met delta sigma modulatie.

Okay, ik snap dat niet iedereen dat laatste begrijpt hier, wat ik al zei die discrete schakelingetjes zijn simpel en leuk….

Inderdaad, ik snap er de ballen van :jerry :jerry
    Maar wel heeeeel knap van je dat je dit kunt hoor !!!!

Rik :)

Nou dat valt dus best mee hoor, zit natuurlijk al bijna 20 jaar in dit vak, toen ik net van school kwam prutste ik maar een beetje aan hoor… kilometers maken, daar wordt je beter van, net als een auto! :thumb

Geniaal! Wauw! king:

Thanks! :D

Heb nog even de schetsjes van de schema’s geupload… Nabouwen is geen garantie op goed werken!! Dit is experimenteel!!

Wat is er eigenlijk mis met de originele spiegel verstelling/verwarmings schakelaar..?
    die staat naar mijn mening veel mooier als dit paneel in je dashbaord

@gsi-maffia wrote:

Wat is er eigenlijk mis met de originele spiegel verstelling/verwarmings schakelaar..?
    die staat naar mijn mening veel mooier als dit paneel in je dashbaord

De vraag (en een goede) die ik wist dat zou komen…. :vertag

Ja, zo’n origineel paneeltje is best leuk, alleen heb ik een Kadett met lage tunnel en een iets andere midden console, waar ook al wat andere dingetjes in zitten. Ik moest dus al op zoek naar een ander plekje. Zoals de openings post, had ik de spulletjes hier voor al in huis…

En laatste en zeker niet het minste voordeel is dat dit veel sneller bedienbaar is, wel handig aangezien ik vaker lange ritten met het vrouwtje afwissel….

Trouwens ziet het er op de foto’s lomper uit dan in het echt hoor, zijn vrij close genomen met een wijdhoek. Daarom de 9V batterij er al bij gelegd, in werkelijkheid is het vrij compact. Heb ook nog een iets kleiner draaiknopje op het oog voor de L/R schakelaar. Deze is ENORM…..

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.