Egr Zafira 1.7Cdti

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Egr Zafira 1.7Cdti

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264202

    Hallo allemaal,

    Ik heb een Zafira 1.7 CDTI uit 2009
    Nu heb ik al 2 keer (in half jaar) storing p0409 gehad wat zou moeten betekenen dat de egr niet helemaal top functioneert.
    De laatste 2 weken houd hij soms ook in 1 keer in en kom ik niet meer van mn plek toerental zonder belasting krijg ik dan niet boven de 2000 en als ik rij max 1400 (heel vervelend op een kruispunt) Als ik de auto opnieuw start dan doet ie het na een paar keer weer normaal.

    Nu ben ik van plan dit te reinigen en hopelijk is dit dan opgelost.
    Heeft iemand van jullie nog tips hoe dit het beste te doen?

    Ook heb ik gelezen dat sommige het gat van de egr verkleinen zodat er minder doorkomt en dus minder vervuilt. Kan dit?

    Alvast bedankt voor alle info

    Groeten
    Ingmar

    #18218948

    Wat is je motorcode? Er gaan nogal wat verhalen rond over de mogelijkheid van afdoppen bij de 1.7. Hier wordt vaak gezegd dat het niet kan, maar op de engelse forums doen ze het zowat allemaal met een verkleind gat van minimaal 8 mm doorsnee.

    Reinigen helpt sowieso. Ik doe het 2 keer per jaar, de hele boel zit dichtgekoekt. Zie daarvoor mijn topic in het Astra board. Makkelijk zelf te doen, maar het is wel een paar uur sleutelwerk. De boel wijst zich redelijk vanzelf, maar wees voorzichtig met de pakkingen van je inlaat. Reinig ook gelijk je turbodruksensor(MAP sensor). Het kan ook zijn dat de EGR defect is.

    Zie voor meer info en foto’s van mijn dichtgeroete inlaat ook dit topic:

    viewtopic.php?f=5&t=181235&start=50

    #18218949

    Hallo Pixels,
    bedankt voor je input had je topic al gelezen maar denk dat we toch verschillende motors hebben.
    Volgens mijn papieren is de motorcode A17DTR maar aan de andere kant staat er een vermogen van 110Pk in wat duid op een A17DTJ. Zover ik weet is het dezelfde motor met verschillende vermogens.

    Ben eigenlijk benieuwd of iemand weet of dat verkleinen kan zonder storing te veroorzaken.

    Waarmee kun je het beste reinigen?
    Heb je de pakkingen hergebruikt of zijn die te vervangen?

    weet verder iemand of dit tikken wat je op volgende filmpje hoort in de laatste 10 seconden schadelijk is? Mijne heeft dat ook.
    https://www.youtube.com/watch?v=ee9lyFScD7Y” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18218950

    Het beste te reinigen met remmenreiniger (->action, kost geen drol), maar ik had niets anders dan ammoniak voorhanden, dus dat gebruikt. De pakkingen waren bij mij niet gescheurd dus heb ze hergebruikt. Let ook op met alle bouten, niet te vast zetten, is nergens voor nodig.

    Jouw motor is in ieder geval een ander blok, ik heb de Z17DTH met 101 PK. Post eens een foto van je blok, rechts van de kap op het blok(waar ECOTEC of het Opel logo op staat) zou je EGR moeten zitten, bij de zwart STALEN buis..

    #18218951

    http://www.autotest.de/images/opel-zafira-4a82e824d0cca4.21959033.preview.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Heb geen foto er van maar ziet er uit als foto van de link.(beetje viezer misschien :D )

    Egr is volgens mij aan de rechterkant met een elektrische stuurmotor(zwart) lijkt het wel.

    #18218952

    heb de EGR er af gehad maar die ligt bovenop de inlaatbuis denk ik lijkt alsof de lucht uit een warmtewisselaar komt en dan naar het inlaatspruitstuk geleid wordt.
    op weg er heen zit dan de EGR boven op die buis.
    heb ik dat zo goed gezien?

    ben bezig met fotos maar moet nog uitvogelen hoe ik dat doe.

    groeten

    #18218953

    https://picasaweb.google.com/118203479369948690334/OpelZafira?authkey=Gv1sRgCIHi2NrpmOPENw” onclick=”window.open(this.href);return false;

    hier een paar foto’s de eerste is het gat waar de EGR op valt daaronder zit een plaat met torx vast kan ik die er af halen om te reinigen?

    de derde en vierde foto lijken wel een soort klep of zoiets om de luchttoevoer te regelen??
    als dat zo is, is dan dat kabeltje de MAP?

    hoop dat de foto’s een beetje helpen
    alvast bedankt voor de hulp
    groeten

    #18218954

    Die ene leiding waar jij mee bezig bent geweest is de EGR leiding die van de uitlaat afkomt.
    Deze wordt gekoelt door een warmte wisselaar dat klopt.

    Onder de leiding die je los hebt gehad zit de lucht toevoerklep, die kan je ook loshalen .
    Ze zitten vak ook helemaal dicht gekoekt.

    Maar om echt bij de EGR te komen moet je dieper naar beneden onder die ene leiding en luchttoevoer klep.

    #18218955

    @stefanDTI wrote:

    Die ene leiding waar jij mee bezig bent geweest is de EGR leiding die van de uitlaat afkomt.
    Deze wordt gekoelt door een warmte wisselaar dat klopt.

    Onder de leiding die je los hebt gehad zit de lucht toevoerklep, die kan je ook loshalen .
    Ze zitten vak ook helemaal dicht gekoekt.

    Maar om echt bij de EGR te komen moet je dieper naar beneden onder die ene leiding en luchttoevoer klep.

    Thanx maar wat is dan dat ding met die elektronische moter die boven op dat gat zit?

    dacht namelijk dat de EGR is?
    deze bedoel ik die op dit filmpje tikt
    https://www.youtube.com/watch?v=ee9lyFScD7Y” onclick=”window.open(this.href);return false;

    volgens ebay ook
    http://www.ebay.at/itm/Opel-Astra-Sports-Tourer-J-1-7CDTI-AGR-Ventil-/251418266829?pt=DE_Autoteile&hash=item3a89b24ccd” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18218956

    Niemand een idee of ik het gat van de EGR kan verkleinen zonder storing?

    #18218957

    Daar is een paar berichten hierboven al antwoord op gegeven… Door mijzelf..

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.