EGR klep en loeien na start…

Forumindex Forums Modellen Corsa EGR klep en loeien na start…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245996

    Hallo iedereen, dit is mijn eerste post op dit forum.

    Mijn vrouw heeft een Corsa B uit 2000 waarvan de egr klep soms kuren heeft (is uitgelezen bij de dealer)
    Motorlampje b gaat daardoor ook branden en hapert bij accelereren en start dan ook moeilijk.

    Tevens is er bij de koude start een loeiend geluid te horen, lijkt op ventilator…bij warme start niet altijd…
    Heeft dit met de egr klep te maken of thermostaat?

    Gr.

    Mark

    #17986193

    Welkom op het forum!

    De stofzuiger die je hoort bij de koude start is de secundaire luchtpomp. Deze zuigt de eerste 90 seconden extra lucht aan waardoor de katalysator sneller warm wordt, dit is beter voor het milieu, de motor zal hierdoor ook iets meer toeren maken.

    #17986194

    ok, bedankt voor je snelle reactie :thumb

    Mbt de EGR klep, heb vluchtig hier gelezen hoe deze te verwijderen, maar kan nergens vinden hoe deze schoon te maken…is er een foto waarop de binnenkant van de klep zichtbaar is zodat ik kan zien wat ik schoon moet maken, of kan zien dat hij aan vervanging toe is?

    #17986195

    viewtopic.php?f=150&t=157719

    is wel een ander blok maar ja idee is hetzelfde

    #17986196

    auto loopt nu constant op 3 cilinders bij starten, heeft dat ook met de egr klep te maken? vaak na herstart is het weer in orde…

    #17986197

    heb vanmiddag en pakking gehaald om deze na het reinigen van de egr klep te monteren.
    echter, ik kan de egr klep niet vinden, volgens opel garage zitten ze bij sommige modellen dieper verborgen…
    iemand een idee of ik deze van bovenaf kan bereiken?
    Het betreft een corsa b 1.4 16v 14x

    #17986198

    http://corsa-novatuning.nl/nl/pdf/Tuning%20X14XE%20_%20X16XE.pdf
    hier staat het ongeveer in uitgelegd, hopelijk heb je er iets aan..

    #17986199

    Egr klep zit diep verborgen bij de x14xe. Inlaatspruitstuk moet eraf, voor het gemak je koelvloeistof vaatje en een hoop andere zooi. Ben je wel even mee bezig.

    #17986200

    Bedankt voor de snelle reactie :thumb
    Dus dan heb ik ook een nieuwe pakking nodig om het inlaatspruitstuk opnieuw te monteren?
    Gaat het echt niet dmv alleen de koelvloeistofvaatje te verwijderen…?
    is er programmatuur te vinden waarin dit stap voor stap wordt beschreven?

    #17986201

    Zou eventueel wel kunnen maar is wel geklooi.
    http://www.corsasport.co.uk/board/viewthread.php?tid=484749″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    staat ongeveer wat je moet doen, daar doppen ze hem gelijk ook af na het schoonmaken, nooit meer gezeik en mag voor de apk. Heel af en toe gaat het mm lampje dan branden maar dat hoort.
    LEt wel, engelse auto’s hebben de accu op de plaats van het kvs vaatje zitten, dus is iets anders.

    #17986202

    ja fantastisch, dit zocht ik nou net…bedankt!!! :thumb

    #17986203

    wel grappig dat toen ik opel belde met de vraag of het mogelijk is om die dichte versie pakking te gebruiken hij antwoode dat dat niet mogelijk is omdat de egr klep dan helemaal niet meer werkt en de klachten blijven… :sleeping

    #17986204

    Wel als je hem niet werkend terug zou zetten. ;) Dus goed schoon maken en dan is het opgelost. Dichte pakking kun je ook zelf maken van een stukje plaatstaal van redelijke dikte.

    #17986205

    ah ok dus hij had wel gelijk, ik zit dus te slapen :sleeping
    dus als ik er nu een dichte pakking tussen zet, blijft hij haperen, eerst schoonmaken dus.
    dus de egr klep blijft werken ondanks dat hij dich zit met die pakking…snap ik niet…
    enige onzekerheid is natuurlijk dat ik niet weet of hij werkt na de schoonmaak of dat er echt een nieuwe (gebruikte) op moet…maar dam weet ik in ieder geval hoe ik de nieuwe moet installeren.

    #17986206

    Egr klep is zoals de naam al zegt een klep die open en dicht kan gaan om zo de uitlaatgassen te recirculeren naar de cilinders. Met de dichte pakking hou je het systeem voor de gek, klep moet dus open en dicht kunnen gaan anders heb je weer dezelfde foutmelding. Het kanaaltje heb je door de blinde pakking alleen afgesloten dus heb je geen uitlaatgas recirculatie meer.

    Of hij helemala kapot is is moeilijk te zeggen, volgens mij kan je hem wel testen door er even 12v op te zetten maar dat weet ik niet zeker.

    #17986207

    is het een bewegend deel, maw, moeten er delen bewegen na de schoonmaak of niet. niet dat ik iets forceer om het te laten bewegen en daardoor kapot gaat… :D

    #17986208

    Was bij mij niet het geval, heb er gewoon een bus remmenreiniger overheen gespoten icm een oude afwasborstel.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.