EGR klep defect

Forumindex Forums Techniek Ecotec EGR klep defect

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 237)
  • Auteur
    Berichten
  • #17289052

    Nu heb ik van het weekend gezocht naar die EGR bij mijn Vectra 1.8 16V, maar ik kan hem niet vinden (zal wel dom zijn dat ik hem niet zie, maar goed).

    Heeft er iemand een plaatje waar die zit ? Of kan dat beschrijven ? Ik wil hem afdoppen onder het motto beter voorkomen dan…..

    #17289053

    Let wel, jekan niet bijiedere motor de EGR afstoppen.
    Bij bv bepaalde motoren wordt bij het deceleren, de egr klep 100% opengestuurd, hierna wordt het vacuum gemeten in het inlaatspruitstuk.
    Zie het stuurapparaat geen vacuumverschil, zal er een defectmelding worden gezet.
    Ook bij alle motoren met een MAF sensor in de aanzuigbuis, zal het mis gaan.
    Gevolg, ook een foutcode.
    Er is voor bepaalde type motoren wel een aangepaste software, voor het afstoppen van je EGR.
    Dus advies van mijn kant uit, stop niet zomaar je EGR klep af, dit kan meer problemen veroorzaken dan je wenst.

    Mvg P

    #17289054

    Oorspronkelijk gepost door blacklight
    De operatiei s geslaagd en de patient is genezen ! Ik heb opeens een andere auto ! Dass ist jah toll supergeilklasse !

    Wat heb je voor motor erin liggen? De x16xe? ik laat het nl donderdag doen icm reinigen van de injectoren:)

    #17289055

    Oorspronkelijk gepost door 5chaap2k
    ik weet niet wat voor blok je hebt maar bij de x14xe en x16xe moet je het complete inlaatspruitstuk eraf halen (klotewerk) en de gasklep loshalen om erbij te komen.

    Honza, doet t om die reden alleen nog maar icm met powerboxinbouw omdat je net zoveel werk hebt.

    ik heb er nu een mooi rood plaatje overheen zitten :thumbup

    foto foto foto van dat rooie plaatje :D:D:D

    #17289056

    Zo gister mijn auto weggebracht en vandaag weer gelukkig opgehaald van de garage.

    Heb even met ome monteur gepraat. Hij was verrast hoe schoon de injectoren waren toen hij ze eruit haalde. De injector van cilinder 3 gaf iets andere waarden dan de rest vertelde hij mij. Nou hij heeft ze een nacht in de reinigingsweek gezet en vandaag ultrasoon gereinigd. Daarna heeft hij ze weer mooi erin gezet.

    Verder heeft hij me nog het gasklephuis schoongemaakt, omdat dit helemaal was aangeslagen met kool (afkomstig van de egr). Als derde heb ik gevraagd de EGR te dichten. Dit heeft hij met een “propje” gedaan. Hierme, zo vertelde hij me, heeft hij hem mechanisch afgesloten waardoor de ECU niks ervan merkt. Tot nu toe nog geen meldingen gehad, maar de EGR is wel dicht Bij dit soort EGR kleppen kon hij het ook dichten met een soort propje en hoefde hij geen plaatje te gebruiken.

    Ik merk iig wel dat hij iets ronder loopt, daarmee wil ik zeggen dat hij in de terugloop (gas loslaten) minder abrupt loopt. Verder is hij bij abrupt gas intrappen iets feller daar. Heeft zich dus geloond zou ik zeggen.

    Van het prijskaartje moest ik al helemaal lachen, make my day!!!! Deze hele reparatie/schoonmaakbeurt kostte me letterlijke 62.06

    #17289057

    Origineel gepost door phoenix
    hierbij nog ff het beloofde bestel nummer:
    58 51 970

    suc 6!!!

    Bij de opel dealer in dokkum (friesland) wisten ze nergens wat van (kon helemaal niet zijden ze (de EGR afkoppelen met een plaatje) dan zou de motor niet meer starten enz….
    En het artikelnummer konden ze ook niet, maar bij Engelsma & wijnia in leeuwarden konden ze het artikelnummer wel alleen wisten ze niet het verhaal van afdoppen?????
    Heb een astra X16iSZ 8v daar kan dat plaatje van de meriva toch ook tussen (heb een electrische egr zonder drukslangetje, hij zit gewoon op de inlaatspruitstuk.
    Graag jullie advie & bedankt voor de tip:wors:wors

    #17289058

    Origineel gepost door Corsa_GSi
    FF ter info
    Er zit 2 jaar garantie op een EGR!!!!!!!!!!!!!!1 :vertag

    Daar kwam ik dus achter toen ik die van heb laten vervangen vorige week. :argue
    Ik was dus 2 maanden te laat :argue

    Een een plaatje maken is niet moeilijk, je neemt een stuk plaat (beetje dik) en neemt een egr-pakking, deze leg je erop en je snijdt een stukje plaat in dezelfde vorm eruit. Vervolgens maak je een gat hierin om de zuiger/plunjer te kunnen laten bewegen. Zit erbij mij nu ook tussen, werkt perfecto :wors

    Met dank aan de dealer (Dekker Krimpen) die het voor me gefixed heeft, zo blijft me nieuwe EGR tenminste echt nieuw. :wors

    Servaas

    Ik heb een plunjer die naar binnen trekt, dan hoef je toch geen gat te boren, dan kan er toch een dicht plaatje overheen???

    #17289059

    Iemand toevallig ookal een X16XEL afgedopt??? Ik heb vernomen dat dit mogelijk niet samen ging met de software.

    #17289060

    wordt je nox uitstoot dan nie te hoog, kweet nie of iemand daar iets om geeft:angel

    #17289061

    X16XEL zou zelfde blok moeten zijn als X16XE, dus waarschijnlijk op dezelfde manier. :hmmz

    En dat je uitstoot van iets hoger wordt, so what het scheelt nu 300 euro om de 2 jaar :vertag
    Daar heb ik wel wat extra uitstoot voor over ;)
    Een getuned blokkie stoot sowieso al veel meer uit :D

    #17289062

    Origineel gepost door Monza

    Origineel gepost door phoenix
    hierbij nog ff het beloofde bestel nummer:
    58 51 970

    suc 6!!!

    Bij de opel dealer in dokkum (friesland) wisten ze nergens wat van (kon helemaal niet zijden ze (de EGR afkoppelen met een plaatje) dan zou de motor niet meer starten enz….
    En het artikelnummer konden ze ook niet, maar bij Engelsma & wijnia in leeuwarden konden ze het artikelnummer wel alleen wisten ze niet het verhaal van afdoppen?????
    Heb een astra X16iSZ 8v daar kan dat plaatje van de meriva toch ook tussen (heb een electrische egr zonder drukslangetje, hij zit gewoon op de inlaatspruitstuk.
    Graag jullie advie & bedankt voor de tip:wors:wors

    Ik weet niet of dat plaatje past van een meriva.

    denkt t wel, de voet vand de egr is bijna altijd hetzelfde ongeveer.

    Bij de X16sz / X16szr kun je zonder problemen de EGR afdoppen, deze zit op het inlaat tussen de motor en injectie huis, is dat zwarte ronde ding met die stekker erop.

    Ik maak zelf de plaatjes altijd.

    Ik heb bij de x16sz / x16szr nog nooit problemen gehad met het afdoppen mbt het oplichten van MM lampje.

    evenals nog nooit problemen mbt afdoppen bij de vectra-B 2.5 v6 (x25xe)

    Willem

    #17289063

    loop ook met het idee om mijn egr af te doppen
    bij de dealer zeiden ze dat de temperatuur omhoog gaat en er gaten in je zuigers kunnen branden;).
    ik geloof ze niet echt hierin maar was volgens hun zo bij zwaardere motoren als je flink gasgeeft(als de klep dicht is;)).
    gaat om een x25xe en volgens mij zit de egr bovenop bij de achterste rij cilinders en is volgens mij makkelijk zelf iets tussen te fixen.
    heb er geen problemen mee maar als hij er soepeler door gaat lopen wil ik het wel proberen mits er geen schade optreed natuurlijk heb best een zware rechtervoet:D.
    dus heeft het zin bij een x25xe?

    #17289064

    Origineel gepost door corsasport
    Iemand toevallig ookal een X16XEL afgedopt??? Ik heb vernomen dat dit mogelijk niet samen ging met de software.

    jeps ik heb hem dicht met een plaatje. dat plaatje zit op de z16se motor van de meriva.

    ik heb hem nu ruim een jaar dicht en heb veel minder last van vervuiling. loopt nog steeds mooi en gallopeert niet. Ook de uitstoot voor apk is goed.

    en ook het mm lampje brand niet natuurlijk moet je wel de stekker op de klep laten zitten anders gaat het wel fout.

    maar dat ie naar het dichtmaken niet meer zou lopen of starten is grote lulkoek.

    gr thijs

    #17289065

    Origineel gepost door Monza

    Origineel gepost door phoenix
    hierbij nog ff het beloofde bestel nummer:
    58 51 970

    suc 6!!!

    Bij de opel dealer in dokkum (friesland) wisten ze nergens wat van (kon helemaal niet zijden ze (de EGR afkoppelen met een plaatje) dan zou de motor niet meer starten enz….
    En het artikelnummer konden ze ook niet, maar bij Engelsma & wijnia in leeuwarden konden ze het artikelnummer wel alleen wisten ze niet het verhaal van afdoppen?????
    Heb een astra X16iSZ 8v daar kan dat plaatje van de meriva toch ook tussen (heb een electrische egr zonder drukslangetje, hij zit gewoon op de inlaatspruitstuk.
    Graag jullie advie & bedankt voor de tip:wors:wors

    Ik heb bij mijn Vectra x16sz de EGR afgesloten naar aanleiding van dit topic, dankzij het plaatje dat Phoenix eerdr in dit topic noemt met bestelnummer,
    Bij opel vullings in oirschot besteld, die kerel daar had nog nooit van het plaatje gehoord, maar toch besteld voor me.
    Paste perfect!

    Ik heb gewoon wat langere bouten gebruikt (zoveel langer als het plaatje hoog is) en zo de egr gewoon terug geplaatst met stekkertje er op.. rijd er nu ong. een half jaar al zo mee, en is er ook gewoon mee goed gekeurd,

    en waar het om ging, het storingslampje is nooit meer aangegaan en ook geen haperingen dus ik vind het wel best zo..

    #17289066

    is dit dezelfde EGR klep zoals bij VW op de TDI motoren zit? die wordt hier op het werk wel veelvuldig bij de leasebakken afgeblind met een home made blindplaatje. EGR staat hierbij voor Exhaust Gas Recirculation klep en hij gooit dus eigenlijk bij vollast uitlaatgassen terug in het inlaatspruitstuk, waardoor de motor “geremd” wordt en de cilinders niet volledig met verse zuurstof en brandstof gevuld worden. op zo n TDI scheelt het ongeveer 10 pk schijnt. het zit erop omdat bij de typegoedkeuring van een motorblok bepaalde waarden behaald moeten worden die later bij de APK nooit meer bekeken worden.

    zit dit ook op een ecotec 2.2 16V?

    #17289067

    Origineel gepost door vectra 24V
    loop ook met het idee om mijn egr af te doppen
    bij de dealer zeiden ze dat de temperatuur omhoog gaat en er gaten in je zuigers kunnen branden;).
    ik geloof ze niet echt hierin maar was volgens hun zo bij zwaardere motoren als je flink gasgeeft(als de klep dicht is;)).
    gaat om een x25xe en volgens mij zit de egr bovenop bij de achterste rij cilinders en is volgens mij makkelijk zelf iets tussen te fixen.
    heb er geen problemen mee maar als hij er soepeler door gaat lopen wil ik het wel proberen mits er geen schade optreed natuurlijk heb best een zware rechtervoet:D.
    dus heeft het zin bij een x25xe?

    die dealer mag dan wel eens terug op curcus.

    de egr word nl maar tot 80% van het motor vermogen aangestuurt, daarboven is ie gewoon dicht.

    #17289068

    Kan bij een Corsa 1.4 16v uit 2002 ook de EGR dichtgemaakt worden met een plaatje?

    B.v.d.

    BTM

    #17289069

    Origineel gepost door miraltje

    Origineel gepost door vectra 24V
    loop ook met het idee om mijn egr af te doppen
    bij de dealer zeiden ze dat de temperatuur omhoog gaat en er gaten in je zuigers kunnen branden;).
    ik geloof ze niet echt hierin maar was volgens hun zo bij zwaardere motoren als je flink gasgeeft(als de klep dicht is;)).
    gaat om een x25xe en volgens mij zit de egr bovenop bij de achterste rij cilinders en is volgens mij makkelijk zelf iets tussen te fixen.
    heb er geen problemen mee maar als hij er soepeler door gaat lopen wil ik het wel proberen mits er geen schade optreed natuurlijk heb best een zware rechtervoet:D.
    dus heeft het zin bij een x25xe?

    die dealer mag dan wel eens terug op curcus.

    de egr word nl maar tot 80% van het motor vermogen aangestuurt, daarboven is ie gewoon dicht.

    ja dat dacht ik dus ook, geloofde er ook geen snars van.
    was btw bij vriens in breda, ze staan volgens mij wel goed bekend.
    maar ik ben wel benieuwd of hij echt soepeler gaat lopen als ik hem afdop. heb er nog nooit problemen mee gehad en ben dus nog wat afwachtend, maar is volgens mij makkenlijk zelf te doen op een x25xe, kan eventueel ook zelf een passend plaatje maken.
    greetz vectra 24v

    #17289070

    Kom net terug uit Bergen op Zoom… rijdt de rotonde op bij de Super de Boer in Roosendaal, gaat mijn accu lampje branden en mijn olie kannetje (lampje) mijn toerenteller zakt, dus ik zet de radio uit… trap de gas in… Geen reactie, dus ik opnieuw starten, niet starten.. nog paar keer proberen, ja toen liep tie weer…. iemand een idee wat het kan zijn, dacht zelf aan de nokkenas positiesensor….. Kan dat schokken ook verklaren, mijn pa heeft dit met zijn Vectra X20XEV ook gehad.

    Iemand een idee.. Dacht zelf de EGR, maar nu tie ook uitvalt, heb ik zo mijn bedenkingen.. Oja MM lampje gaat NIET..! Branden.

    #17289071

    De EGR is dus sterk vervuld.. en de LFR klep..? Iemand dat ooit weleens schoongemaakt..?

    #17289072

    Zie topic bij tigra forum… EGR vervangen

    Lfr ga ik vant weekend doen.

    Wel vreemd dat je allemaal lampjes krijgt die er niks mee te maken hebben, als egr is zal eerder storingslampje gaan branden.

    #17289073

    Origineel gepost door BTM
    Kan bij een Corsa 1.4 16v uit 2002 ook de EGR dichtgemaakt worden met een plaatje?

    B.v.d.

    BTM

    Niemand???

    #17289074

    Origineel gepost door custom
    De EGR is dus sterk vervuld.. en de LFR klep..? Iemand dat ooit weleens schoongemaakt..?

    Heb op dit moment ongeveer hetzelfde met de Vec 2.0 16v van mn vriendin. Mijn ervaring is dat zowel bij een kapotte nokkenassensor of krukassensor de motor nog wel loopt (dan moet de andere sensor nog wel goed zijn). Alleen houdt hij even in (best heftig toen in in Duitsland 200 reed kopte ik zowat de voorruit eruit) en dan gaan het lampje aan. Dit lampje gaat pas uit bij opnieuw starten. Opnieuw starten wil wel een heel lang duren.

    Bij een vervuilde stationairregeling loopt de motor onregelmatig stationair, soms zelfs afslaan. Vooral bij het intrappen van het gas en dan loslaten of bij het intrappen van de koppeling bij remmen bijvoorbeeld. Hij slaat dan net niet af en schommelt even in toeren. Gewoon ff schoonmaken en doet het weer prima.

    Maar nu slaat hij zomaar af als hij stationair loopt. Dan loopt hij even stationair (bijvoorbeeld 10 seconden) en dan slaat hij zonder pruttelen of stoten uit. De toeren zakken gewoon naar nul. Er zijn geen storingen opgeslagen in het MM, dus ik verdenk eigenlijk de EGR-klep. Deze schoongemaakt en ook de stationairregeling en ik krijg m nu niet meer afgeslagen. Maar mn collega adviseerde de EGR af te sluiten, dus toch maar ff een plaatje maken denk ik. RVS 1 of 2 mm moet toch prima zijn of ALU 2 mm?

    Toch :swear met een auto met nog maar 80000 op de teller!!

    #17289075

    Origineel gepost door custom
    De EGR is dus sterk vervuld.. en de LFR klep..? Iemand dat ooit weleens schoongemaakt..?

    jawel,want nieuw kost ie 140 eurotjes.

    zit als je voor de auto staat links aan het gasklep huis onder de gasklep positie sensor.

    als je hem gaat schoonmaken, moet je gelijk het gasklep huis ook meenemen, dat is 1 vieze drap.

    #17289076

    Beste mannen, voor jullie allen foto’s van het EGR plaatje dat ik heb gemaakt voor de Vec x20xev:

    Allereerst het plaatje van 1 mm RVS dat ik heb gemaakt op basis van de pakking. De twee gaten zijn afgedicht, want in dit geval gaat de plunjer naar binnen.

    Hier de EGR klep met hiertussen onderop het de pakking en hierbovenop het plaatje:

    Gebruik geen Alu dames en heren, er is kans dat het hete uitlaatgas het alu laat smelten. Het druppelt dan zo je kop in. Succes!!

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 237)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.