Eerste echte snelle auto

Forumindex Forums Overige Even voorstellen dit ben ik Eerste echte snelle auto

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door .
18 berichten aan het bekijken - 26 tot 43 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Berichten
  • #18299461

    Dit zijn kroeg/optel pk’s. Helaas werkt het zo dus net even niet

    #18299462

    Bij een gezond blok is 130 wel te halen. Daarna zo het blok uit elkaar moeten. Kop bewerken, nokkenassen zuigers enzovoorts

    #18299463

    @corsabc20xe wrote:

    Bij een gezond blok is 130 wel te halen. Daarna zo het blok uit elkaar moeten. Kop bewerken, nokkenassen zuigers enzovoorts

    Dus daarom… Powerbox, uitlaat van spruitstuk tot achterbumper, verwijderde kat en een chip tune zal je denk ik ergens rond de 120 a 130 pk zitten zonder je blok uit elkaar te halen

    #18299464

    Klopt. En ik kan uit eigen ervaring melden dat rijd top. Ik heb daarna de overstap gemaakt naar een c20xe. En dat is natuurlijk ook wel een topper

    #18299465

    Ff opnieuw inhaken (off topic)
    Het origineel c16xe ontwerp van lotus gaf 150pk op de plank (zonder itb’s!).
    Omdat dit natuurlijk in het vaarwater van de c20xe kwam besloot GM de boel te smoren met een restrictief inlaat (is een behoorlijk omweg wat gemaakt moet worden).

    Ik heb geen hard bewijs van vermogencijfers (lees= rollenbank uitslagen) maar mijn “onbegrensd” c16xe b-tje had geen enkele moeite om zn c20xe broertjes bij te houden of zelfs zoek te rijden.

    Set-up?

    *powerbox
    *verstelbare nokkenas tandwielen
    *4-1 “spaghetti spruitstuk
    *200cel sportkat.
    *2″ freeflow uitlaat systeem
    *ECU remap

    Voor de rest oem en blok is niet open geweest…

    Een veel gemaakte fout is een te grote uitlaat monteren (>2″).
    En goedkope troep van hot-tuning enz. te gebruiken

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    #18299466

    ik kreeg van de TS een PM i.v.m. mijn catback uitlaat..
    had eerst intresse toen niet meer omdat het een tegendrukloze groep A uitlaat zou zijn. ik heb in de papieren staan dat dit een groep N is van 63 mm (2″)
    en dat dat wellicht niet goed zou zijn voor zo`n 1600 tje.. al twijfel ik daar aan aangezien ik er 2 jaar mee rond gereden heb

    #18299467

    63,5mm = 2,5″
    50,8mm = 2″

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    #18299468

    @KRSA2000 wrote:

    63,5mm = 2,5″
    50,8mm = 2″

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    ok los van dat.. mij is verteld… dat als je een motor wilt tunen je de lucht snel in en uit moet laten gaan… dus in feiten.. kat eraf en een goede catback uitlaat… dat had ik dus.. met een pipercross inleg filter en powerbox maar de TS kwam in de PM dat een 1600 tegendruk moet hebben.. daar had ik dus mijn vraagtekens bij…

    #18299469

    Wat jij zegt klopt, waar het in feiten om gaat is dat de uitlaatgassen zo soepel mogelijk “ontruimd” worden.
    Er wordt “tegendruk” geroepen, maar wat ze bedoel drukbehoud…
    Wat vaak wordt gedaan, is dat er een zgn gr.A uitlaat wordt gemonteerd op een spruitstuk met een <gr.A of OEM diameter. Door de diameter verschil krijg drukverlaging op dat punt en dus ook een vertraging van de uitlaatgassen (en ongewenst pulsaties die zelfs de stroom van uitlaatgas kan stilleggen. Ik ga er nu niet teveel op in, is zo niet 123 uit te leggen)

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    #18299470

    @KRSA2000 wrote:

    Wat jij zegt klopt, waar het in feiten om gaat is dat de uitlaatgassen zo soepel mogelijk “ontruimd” worden.
    Er wordt “tegendruk” geroepen, maar wat ze bedoel drukbehoud…
    Wat vaak wordt gedaan, is dat er een zgn gr.A uitlaat wordt gemonteerd op een spruitstuk met een <gr.A of OEM diameter. Door de diameter verschil krijg drukverlaging op dat punt en dus ook een vertraging van de uitlaatgassen (en ongewenst pulsaties die zelfs de stroom van uitlaatgas kan stilleggen. Ik ga er nu niet teveel op in, is zo niet 123 uit te leggen)

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    ok.. maar mijn catback systeem had de pasvorm om op een standaard kat te gaan .. zouden ze dat dan in het ontwerp van de uitlaat meenemen als ze een vermogen winnend onderdeel ontwikkelen?? of is het dan meer van.. het past.. het heeft een tüv keurmerk dus het is goed voor de markt?? want als het van 45 mm naar 63 gaat dan is dat neem ik aan wel een relatief verschil..

    sorry als dit offtopic is.. misschien dat de TS er later ook wat aan heeft

    #18299471

    Is een behoorlijk verschil, oppervlakte is bijna de dubbele

    (π×63^(2))÷(π×45^(2))×100
    =196%

    Lijkt me helaas een geval van “het past”…

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    #18299472

    @KRSA2000 wrote:

    Is een behoorlijk verschil, oppervlakte is bijna de dubbele

    (π×63^(2))÷(π×45^(2))×100
    =196%

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    ok dus dan zou je de voorpijp van de catback ook aan moeten passen naar een grotere diameter en het spruitstuk en kat ook voor een optimaal flow van de gassen die de motor uit gaan??

    #18299473

    Eerst met je spruitstuk beginnen, dat bepaald uiteindelijk de diameter van de rest.
    Primaries worden gelijk aan de uitlaatpoorten gemaakt, de collector en voorpijp is afhankelijk van de verwachte flow (lees=motortype en afstelling) daarop wordt je uitlaat pas gemaakt.
    Bij gebruik van een kat ga je altijd een diameter verschil krijgen en een druk verschil. Een sportkat. heeft een open cel structuur voor een verbeterde flow maar ook een kleinere diameter als de OEM exemplaar om dit enigzins te compenseren.

    Bij mn c16xe b-tje was voor me berekend dat een 2″ systeem meest optimaal was, bij mn c20xe a-tje kwamen we uit op 2,25″ (een klote maat overigens!) en vanwege de bjr mag ik zonder kat. rijden ;)

    #18299474

    We dwalen behoorlijk offtopic…

    Sorry Robbert!

    Mooie B-tje heb je daar! Een hele fijne wagen om als eerste ‘snelle’ wagen te hebben.
    Een advies, de corsa B staat toch een beetje bekend om zn slappe weggedrag. Is makkelijk verholpen met bv een 60/40 verlagings set van een goed merk en leuk set 15″ wielen met goeie 195 rubber eronder. Dan heb je echt een kart!

    #18299475

    inderdaad, graag ontopic blijven. Maak anders even een nieuw topic aan.

    #18299476

    Gaaf autootje Robbert! De uitdaging is om hem dik te maken, zonder goedkope Tupperware maar dat gaat je vast wel lukken. Ze voelen idd lekker snel aan. Zeker met die korte versnellingen.

    #18299477

    De X16XE rijdt heerlijk in een Combo-B
    Mantzel powerbox erop en Lexmaul spagettie spruitstuk.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18299478

    Hoi dorpsgenoot, welkom op het forum.
    Als ik je tegenkom met de corsa zal ik fff seinen.
    Ik rij met een zwarte insignia of een blauwe kadett c coupe

    Gr. Harald

18 berichten aan het bekijken - 26 tot 43 (van in totaal 43)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.