Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Een paar vragen van een beginnend tigra rijder!
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 9 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
13 januari 2011 om 21:30 #17231028
Hallo,
Eerst even voorstellen! Mijn naam is Mike Lock, 19 jaren jong en wonende in Gorinchem. Heb sinds mei/juni een blauwe tigra 1.4 king:
Maargoed, aangezien mijn auto uit 1995 komt heeft deze vanzelfsprekend ook ouderdomskwalen en kwalen door mijn fouten natuurlijk ;)
Eerste vraag: Tigra’s hebben snel last van roest rond de wielkassen.. De mijne is geen uitzondering helaas, de ene kant erger als de andere kant, maar nu breid de ene kant zich verder uit dan de wielkassen, het gaat nu al een cm of 2 richting mijn deur. Hoe kan ik dit verhelpen en hoeveel kost het om beide kanten weer mooi te krijgen?
Tweede vraag: Mijn TID brand alleen als mijn lichten aanzijn, heb het kabeltje al beter erin gedaan, echter is dit na een dag weer terug. Het kabeltje maakt dus geen goed contact, hoe is dit op te lossen?
Derde vraag: 2 maanden nadat ik de tigra gekocht had begon hij in te houden, flink te tikken. Ik ben beginnend rijder, 0.0 ervaring met auto’s dus ik wist niet dat het erg slecht kon zijn. Heb toen een aantal keren flink toeren gemaakt en na een week naar mn pa gegaan.. Geen olie, bijna niks meer! Dus olie bijgevuld met half syntheet 15w40 geloof ik, bougies vervangen en Wynn’s supercharge erin tegen het tikken en de eventuele schade. Ging weer goed, hield niet in en tikken werd minder op 1 klep na op 1 cylinder, die hoorde je nog. Ik rij nu nog steeds met plezier alleen bij mijn kvs vond ik een maand geleden lichtbruine mayo. Toen dacht ik koppakking defect, maar het kan ook roest zijn van watertoevoeging van de vorige eigenaar toch? Tenminste dat is mij verteld. Verder bubbeld de kvs niet bij stationair + gas en is er geen witte/blauwe rook ontwikkeling. Dus mijn vraag, kan mijn koppakking kapot zijn?
Vierde vraag: Vandaag een maat (monteur) mijn v-snaar, oliefilter en olie laten vervangen. Dit door eerst Valvoline Engine Flush in de oude olie te doen, daarna aftappen, filter vervangen en nieuwe olie erin. Ik had 15W40 LIDL olie (Mineraal of half, geen idee) en heb nu 5W40 volsyntheet erin geknald zoals vaker aangeraden op dit forum. Is dit een goede keuze aangezien mijn auto wel wat olie verbruikte, maar voornamelijk bij hoge toeren?
Vijfde vraag: Zoals hierboven gezegd, mijn tigra verbruikt wat olie, heel normaal lees ik voor een X14XE blok. Maar voornamelijk bij hoge toeren. Kan dit de koppakking zijn (teveel druk = lek wordt groot genoeg)? Of mijn zuigerveren (zegt mn pap)? Tevens blaast hij ook uit de oliepijlstokhouder(leuk galgje woord btw ;) ), zou er een verband zijn?
En als laatste: Hij heeft ook compressie gemeten, was wel een oude meter, zo’n bougiestok met een schrijfsel erop, paiertje erin doen en de startmotor de motor laten draaien, er kwam uit: 9.9, 10.6, 11.2, 11.6. Dit voor cylinder 1,2,3,4. Is dit nog wel goed voor een blok met 187d km op de teller?
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden en dan voornamelijk over mijn koppakking, want dat baart mij zorgen!
Hartelijk dank alvast!
Mike
14 januari 2011 om 09:17 #17796811Je eerste vraag;
Het beste kun je dan je bekleding loshalen aan de binnenkant, en kijken tot hoever het zit.
Je kan dan het beste alles eruit slijpen, en nieuwe delen erin zetten.
Daarna alles in de menie, en spuiten. Maar als die niet goed gebeurd heb je er over een tijdje weer roest zitten.Je tweede vraag;
Ik weet niet over welke kabel je het hebt, maar als het kan, dan solderen met een krimpkous erover, en het zit definitief vast natuurlijk.Je derde vraag;
ik zou het even laten nakijken, maar het kan idd zijn dat je koppakking kapot is.
Kijk eens bij je uitlaat, bij de aansluiting van de kat. Zit daar ook een hoop witte zooi?Je vierde vraag;
5w40 kan bij een goed werkend blok. Als je een olie slurper hebt, zal ie gewoon wat makkelijker olie zuipen. In koude toestand is de olie dunner, dus wordt eerder rondgegooid. Daar kun je dus wat olie verliezen, maar in theorie is het beter voor je blok. Als je blok warm is, is je olie even dik als de 15w40Je vijfde vraag;
Hiervan durf ik niks te zeggen, maar als ie als eens gereviseerd is heb je kans dat het een olie zuiper wordt. Opzich niks mis mee zolang je em maar op pijl houdt..Ik hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen helpen :)
Tip voor het geval dat je koppakking eruit ligt en je blok niet meer alles is; een ander zelfde goed blok erin leggen is wrs goedkoper dan alles weer in orde laten maken.14 januari 2011 om 09:46 #17796812ze roesten idd onder je kont vandaan, ik had bij de mijne enkel wat roestaanslag op de veerpoten.
meteen laten verwijderen en gehele bodem laten tectyleren, zal ik voorlopig geen last meer van hebben.
olie zuipert is de mijne ook, grootste deel van zijn bestaan als boodschappenwagentje gebruikt, en dat dan 110dkm lang :jerry
voor de rest van je problemen ben ik het eens met groenetijger, nieuw blok is wss goedkoper dan alles op laten knappen14 januari 2011 om 12:52 #17796813Mijne was van ’97, maar die had bij de wielkasten slechts een paar puntjes, maar dat heb ik ook weg laten werken na het verbreden van de achterkant.
De achterste balk zat wel wat oppervlakkige roest aan (aan de binnenkant), daar hebk alles helemaal blank geschuurd en compleet in de zink gezet. Verder gelukkig geen last van roest gehad.
Maar ik heb me tieg ingeruild voor een Corsa C, nadat alles gefixt was en alleen het onderblok nog origineel was onder de motorkap :P
7 februari 2011 om 18:41 #17796814Koppakking was gelukkig niet stuk! Was gewoon roest :D
Hij verbruikt wonderbaarlijk ook geen olie meer! Althans, niet merkbaar meer ;) Zal misschien nog wel gebruiken maar het is aanzienlijk minder als eerst, heb nu 2000 km gereden en hoef nog lang niet bij te vullen :DNieuwe olie doet schijnbaar wonderen! Volsyntheet 5w30 is dus goed aan te raden!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.