ECC – automatisch geregelde airconditioning

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) ECC – automatisch geregelde airconditioning

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267099

    Vraag : Bij een Opel Zafira B (facelift 2008) en bij ingeschakelde airco
    draait dan de koelventilator, deze voor de condensor, onmiddellijk mee of pas na enige tijd ?

    TXS

    #18244007

    Dat is afhankelijk van een aantal dingen !

    Hoe warm is het buiten ,hoe warm is de auto ,wat voor temperatuur heb je ingesteld voor het interieur ?

    Op zich is het niet vreemd dat de ventilator bij de huidige buitentemperaturen gelijk of zeer kort na het inschakelen van de airco gaat draaien !

    #18244008

    Dank, het is dus niet zo dat de koelfan moet draaien bij ingeschakelde airco ?
    Dacht dat de koelfan onmiddellijk ging draaien bij ingeschakelde airco ook al is dit maar voor
    korte duur !

    Gelezen op een airco-site
    “”’Deze ventilator koelt de condensator. Hierdoor wordt het hete
    gas omgezet naar vloeistof. Ook zorgt deze ventilator voor extra
    koeling van de radiator welke zich net achter de condensator
    bevindt. Als de ventilator niet goed of helemaal niet functioneert,
    kan dit een negatieve invloed op de werking van het a/c systeem
    hebben. Een goede doorstroming van de rijwind via de
    condensator is essentieel. Een niet werkende ventilator zal hoge
    drukken in het systeem veroorzaken.””

    Rekening houdend met bovenstaande tekst lijkt het me dus logisch dat deze koelfan
    aan gaat wanneer men de airco gebruikt, ook al is dit maar even ? of niet ?

    Indien je ECC hebt in de wagen kan je bij gelegenheid is nakijken of je koelfan draait bij airco gebruik ?
    Dank.

    #18244009

    ter info :
    – Ja, de koelventilator schakelt ALTIJD in en stopt wanneer er voldoende rijwind is.

    Werking van de koelventilator afhankelijk van de druk van het koudemiddel en van de
    rijsnelheid.
    GMV = 1 Lage snelheid koelventilator
    GMV = 2 Hoge snelheid koelventilator
    GMV = 0 Koelventilator draait niet
    De koelventilator wordt niet gebruikt als de auto sneller rijdt dan 70 km/u, behalve in zeldzame gevallen of als,
    ondanks deze snelheid, de druk van het koudemiddel hoger is dan 23 bar (bijv.: rijdend achter een vrachtwagen).
    Als de auto stilstaat wordt de koelventilator altijd ingeschakeld, op de lage snelheid als de druk van het
    koudemiddel lager is dan 19 bar relatief, en op de hoge snelheid in het tegenovergestelde geval.
    Tijdens het rijden draait de koelventilator niet of draait hij met de lage of de hoge snelheid, afhankelijk van de
    rijsnelheid en van de druk van het koudemiddel bij de uitgang van de condensor.
    Druk (bar relatief)

    Dus : slaat de koelventilator niet aan bij ingeschakelde airco en auto staat stil, dan is dit niet normaal.
    De koelventilator wordt aangestuurd door de druk sensor, drukschakelaar.
    (draait de koelventilator niet = te weinig druk , druksensor stuk , koelventilator weerstand ….. )

    Wie kan dit bevestigen ?
    Dank

    #18244010

    Koelvinnen worden puur ingeschakeld op de airco druk, tenminste bij mijn vectra’s B.
    Daarbij maakt het voor het systeem niet uit of ik hanbediende airco of ECC hebt.

    Snelheid speelt ook geen rol, dnelheidssignaal komt niet voor in het airco/ECC electrisch schema van mijn auto.

    Mijn koelvinnen gaan niet direct draaien na inschakelen van de airco.
    Dat duurt effe.

    Mijne draait altijd op snelheid 1 van de 3
    Bijde koelvinnen tegelijk.

    verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

    #18244011

    Wim-V6,

    Duidelijk en correct antwoord, top !http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=187&t=186122&p=2450815#

    #18244012

    klopt. :thumb

    #18244013

    Volledigheidshalve nog wat info : een technische nota die duidelijke uitleg geeft over de werking van de enerzijds de condensor-ventilator en anderzijds de motorkoeling-ventilator en de mogelijke fouten/problemen :

    A cooling module located under the Passenger side guard is used to control the radiator fan, condenser fan and the
    compressor clutch activation. This cooling module receives information from various areas such as the ignition switch, A/C
    request signal, high side A/C system pressure, coolant temperature and engine RPM. From the information received the
    module will operate the engine and condenser fans in four different mode types.
    The cooling module has a internal diagnostic system that will turn on the instrument panel A/C / radiator warning lamp if a
    problem is detected. An “emergency fan activation mode” is also used in the case of an issue with the module or sensors. An
    appropriate scan tool can be used to read and clear any DTC’s relating to this module.
    The major issue with the cooling module is moisture entry owing to the location under the guard. The moisture will cause
    internal damage to the module and the fans will operate in “emergency fan activation” mode.

    A cooling module located under the Passenger side guard is used to control the radiator fan, condenser fan and the
    compressor clutch activation. This cooling module receives information from various areas such as the ignition switch, A/C
    request signal, high side A/C system pressure, coolant temperature and engine RPM. From the information received the
    module will operate the engine and condenser fans in four different mode types.
    The cooling module has a internal diagnostic system that will turn on the instrument panel A/C / radiator warning lamp if a
    problem is detected. An “emergency fan activation mode” is also used in the case of an issue with the module or sensors. An
    appropriate scan tool can be used to read and clear any DTC’s relating to this module.
    The major issue with the cooling module is moisture entry owing to the location under the guard. The moisture will cause
    internal damage to the module and the fans will operate in “emergency fan activation” mode.

    ASTRA / ZAFIRA COOLING FAN ISSUES
     Cooling Fans Stay On—Both or one fan stay on after ignition is turned off. Water in cooling module. Fans
    come on even when engine is cold, faulty A/C pressure transducer.
     Missing Cooling Fan Speeds—Check resistor pack on the radiator fan. Possible broken resistance wire.
     Fans Not Operating—Relay fault, highest fan speed Black relay (DTC P1481) in engine bay and low and
    medium speeds White relays (P1482 / P1483). 40 amp fuse in engine bay. Fuse 11 in fuse box. Faulty ECU,
    no earth circuit for relay. Faulty ignition switch or A/C switch.

    Dash warning lamp to indicate cooling fan fault.

    FAN ACTIVATION AND CUT OFF VIA TEMPERATURE AND A/C PRESSURE
    FAN SPEED ACTIVATION VIA COOLANT TEMPERATURE
    FAN ON OFF
    NO FAN OPERATION LESS THAN 100°C
    SPEED 1-BOTH FANS IN SERIES 100°C LESS THAN 95°C
    SPEED 2-BOTH FANS IN PARALLEL VIA RESISTORS GREATER THAN 105°C LESS THAN 105°C
    SPEED 3-CONDENSER FAN HAS BATTERY VOLTAGE.
    RADIATOR FAN VIA RESISTOR
    N/A N/A
    SPEED 4-BOTH FANS IN PARALLEL HAVE BATTERY VOLTAGE
    GREATER THAN 110°C LESS THAN 105°C
    FAN SPEED ACTIVATION VIA A/C PRESSURE (IN kPa)
    FAN ON OFF
    SPEED-1 BOTH FANS IN SERIES GREATER THAN 1200 LESS THAN 900
    SPEED-2 BOTH FANS IN PARALLEL VIA RESISTORS GREATER THAN 1700 LESS THAN 1400
    SPEED 3-CONDENSER FAN HAS BATTERY VOLTAGE.
    RADIATOR FAN VIA RESISTOR
    GREATER THAN 2100 LESS THAN 1800
    SPEED-4 BOTH FANS IN PARALLEL HAVE BATTERY GREATER THAN 3000 LESS THAN 2300

    A/C COMPRESSOR ACTIVATION DESCRIPTION
    When the A/C Switch is activated battery voltage is sent to the SIMTEC module (engine ECU) terminal A11. The
    A/C compressor is commanded ON, the engine idle speed is then increased to compensate for the extra load of
    the compressor activation. The SIMTEC module switches, terminal A51 to zero volts, this signal is then applied
    to the cooling module which inturn activates the compressor clutch. The cooling fan is also activated on low
    speed until a temperature or pressure increase occurs.

    A/C COMPRESSOR ACTIVATION ISSUES
     Faulty pressure transducer.
     Compressor magnetic coil open circuit.
     Faulty compressor clutch relay.
     Cooling module faulty.
     Refrigerant quantity not to specification.
     Engine idle too low, below 600 rpm.
     Faulty coolant temperature switch.
     Condenser fan not operating.
     Restriction or blockage in A/C system circuit.
     Engine overheating through faulty thermostat, radiator or coolant leak.

    #18532453

    dag iedereen

    ik heb onlangs een probleem met mijn airco onder vonden als ik mijn airco wil gebruiken op stand 1,2en 3 dan blaast hij wel lucht maar wilt mijn airco lampje niet blijven branden en krijg ik ook geen koude lucht zet ik hem op stand 4 dan wilt hij niet blazen maar gaat het lampje wel aan?

    iemand die  mij zou kunne helpen?

     

    alvast bedankt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.