E16SE – F13 vliegwiel afdraaien, hoeveel?

Forumindex Forums Techniek Overige motor types E16SE – F13 vliegwiel afdraaien, hoeveel?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur

Hallo,
    Wij zijn een E16SE motor (Corsa A3 GSI) aan het klaarmaken.
    Achter het blok zit een F13 bak. Dit set wordt gemonteerd in een TR.

Van de tor is smoorklephuis, inlaat en kop bewerkt. dit alles voor betere flow.
    Verder is er een (20SEH) brandstofpomp, spaghetti uitlaatspruitstuk (C20XE) gemonteerd.
    EGR, smoorklephuisverwarming en carterontluchting zijn verwijderd.
    We overwegen om scherpe nokkenas, verstelbaar nokkenas tandwiel en snelle chip te monteren.

Ik kan voor een leuk bedrag het vliegwiel laten afdraaien.
    En aangezien alles nu helemaal uitelkaar ligt is dit het beste moment!

Mijn vraag is nu:
    Tot hoeveel kilo adviseren jullie het vliegwielen af te laten draaien, zodat prestaties verbeteren, maar het moet natuurlijk wel veilig blijven.

Gewicht van vliegwiel is nu: 7,2 kg

Dus wat is het ideale gewicht?

heb zelf ook een eng afgedraaid vliegwiel, valt reuze mee te rijden

mijne op de LET en had hem ook op de XE is 3,2kg en ultra dun.
    maar stationair loopt ie gewoon hoor!!

maar komende week ga er weer een origineel vliegwiel op monteren!
    ik heb geen zin in brokken zoals:

http://www.youtube.com/watch?v=nefQuSFZLxI&NR=1

moet eerlijk vermelden dat op deze kadett een origineel nieuw vliegwiel zat, maar wil dit wel voorkomen met een te dunne!

je kan met alleen afdraaien ongeveer tot 4,5/5 kg gaan, als je lichter zou willen moet je ook sleuven gaan vrezen. ik heb tot nu toe de meeste vliegwielen allemaal rond de 3/3,5kg gekregen.
    Hier een voorbeeld c20xe vliegwiel:

4,5 kilo is dus ook gewoon veilig.
    0f kan ik beter voor 5 kilo gaan voor de zekerheid?

Ik neem aan dat blok straks ook geen 10.000rpm zal draaien.
    Ik neem aan dat bij het filmpje meer aan de hand zal zijn, montagefout oid?

4,5 kilo zal goed voelbaar zijn of is het dan ‘weggegooid geld?

afdraaien en dan tot 4,5kg gaan is een mooi gewicht en als het goed gebeurd ook verandwoord.

iedereen heeft een eigen mening over afdraaien en frezen.

bij 4,5 pakt een e16se ook al lekker op.

succes met het uitzoeken.

ik vind afdraaien helemaal geen optie…
    Heeft ook meer met dat filmpje te maken..

Je verzwakt het metaal..
    Maar goed dat is MIJN PERSOONLIJKE mening…

Owh en ga je zo extreem als dat vliegwiel op de foto ben je in mijn ogen helemaal niet goed bezig.
    Haal dan een speciaal alu vliegwiel. Deze zijn er op gebouwd. Die stalen niet…

je kan er best veel afhalen van een 1.6 vliegwiel de mijne wegen rond de 2.8 kg en nog nooit problemen mee gehad

Dr komt meer bij kijken dan een licht vliegwiel alleen….

Ook de krukas samen met het vliegwiel laten balanceren dan he…

Was iig voor mij een reden om het vliegwiel std te laten.

deze zien er wel eng uit

Originally posted by insane31
    je kan er best veel afhalen van een 1.6 vliegwiel de mijne wegen rond de 2.8 kg en nog nooit problemen mee gehad

totdat er een klapt en je je benen kwijt bent..
    Dit zijn in mijn ogen echt gevaarlijke dingen…

ik zie het probleem er niet van in, een standaard vliegwiel kan er ook afklappen kijk maar naar het filmpje.
    wij gebruiken ze zo al 10 jaar en jagen hem dan nog best hoog in toeren ook.

Originally posted by insane31
    ik zie het probleem er niet van in, een standaard vliegwiel kan er ook afklappen kijk maar naar het filmpje.
    wij gebruiken ze zo al 10 jaar en jagen hem dan nog best hoog in toeren ook.

precies wat je zegt,
    een orginele kan al klappen en dan ga jij het ding nog een keer verzwakken door materiaal te verwijderen…

als het het metaal toch zo zou verzwakken dan zou er in die 10 jaar tijd toch wel eens geklapt moeten zijn, dat is dus nog niet gebeurd. ik weet wel het kan altijd gebeuren, maar dat kan met een standaard vliegwiel ook.
    het is volgens mij belangrijker dat je alles in balans hebt.
    en als er dan toch eentje klapt vliegt er nog altijd zo’n 4 kilo ijzer minder rond men oren:D:D:D

ik rij zelf ook met ligt vliegwiel samen met andere nokkenas spagetti kop bewerkt en gevlakt en dat gaat best wel goed.
    op het stationair lopen na helaas bij mij ging er d8 ik zon 35 procent af ik heb een c16se en nog van voor tot achter rechte pijp met een sebring demper.

hallo beste

ik hadin mijn corsa b een c16se
    met schrick 282 graden nokkenas
    risse motorsport geflowd cilinder kop +bewerkte in en uitlaatkanalen .
    andere zuigers kwamen ook van bij risse
    heb mijn motorblokhierbij een lokaal revisie bedrijf laten vlakken laten honen van cilinders .
    krukas laten polieren en uit balanceren samen methetvliegwiel er op gemonteerd wat wasafgedraaid bij rissemotorsport .

dit alles liep op de standaard ecu met standaard benzine pomp.
    uitlaatcollector waseentje van een x14sz die directvan 4-1 ging met standaard kat en dan een powersprint groep n systeem

mijn vliegwiel woog toen 5.7 kg . en motor leverde toen geschat een 140 pk. ik zelfvond hetovernemen van de motor al behoorlijk aardig .

kan je 1 raadgeven afdraaien is mssverzwakkingvan materiaal maareensje het laatste pktje wil vinde. ben ik ervan overtuigd datje bestmetsuperdegelijk materiaal gaat werken en jeookniet graag dat budget watje er in steekt stuk terijden .

voor wie nog steeds met afgedraaide zooi rijd of wil gaan rijden.
    Vorige week is er weer eens een standaard vliegwiel op een test bank geklapt.

3 mensen gewond een stuk beton weggeslagen en de motor in die kadett kan bij het grof vuil.

Dit was een standaard vliegwiel… Dus ga allemaal lekker afdraaien als standaard al ploft :vertag

ik heb er een laten maken van staal :vertag

origineel gepost door corsaboy
    voor wie nog steeds met afgedraaide zooi rijd of wil gaan rijden.
    Vorige week is er weer eens een standaard vliegwiel op een test bank geklapt.

3 mensen gewond een stuk beton weggeslagen en de motor in die kadett kan bij het grof vuil.

Dit was een standaard vliegwiel… Dus ga allemaal lekker afdraaien als standaard al ploft :vertag

ik zie het probleem er niet van in om een vliegwiel af te draaien, zolang het maar goed gebeurt.en als het toch zo gevaarlijk is waarom word het in tal van autosporten dan nog toe gelaten? het is volgens belangrijker om alles in balans te hebben en alles goed te monteren

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.