dynamo stuk?

Forumindex Forums Modellen Corsa dynamo stuk?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216212

    We hebben hier een corsatje met misschien een probleem, bij een koude start blijft het accu lampje en oliedruk lampje zo’n 15 seconde langer aan als normaal. Als ik de spanning op de accu meet met de motor uit is het 12,5 volt maar als ik de auto start zakt hij naar 12volt. Hij zou toch eigenlijk naar 13 of 13,5 volt moeten gaan? Kan dit aan de dynamo liggen?

    #17590029

    ja zou eigenlijk zelfs naar 14v moeten gaan,
    moet je even op je dynamo meten of die wel voldoende spanning geeft
    kan ook zijn dat je accu stuk

    #17590030

    Maar ik heb nu dus wel kans dat over een paar dagen de accu leeg is, met 12volt laad hij niet bij of wel?

    #17590031

    nee laadt niet bij nee

    #17590032

    Maar als de alternator minder geeft dan de batterij dan zou wel het lampje van de alternator moeten oplichten op het dashboard

    #17590033

    bij 12 volt nog niet….

    maar ik zou idd wel ff de de dynamo of laten controleren en/of reviseren of een andere erop zetten want dit houd hij niet lang vol

    #17590034

    Ik heb verder nog geen problemen tijdens het rijden, de stuurbekrachtiging werkt bijv nog gewoon goed dus echt stuk is ie nog niet. Ik ga morgen de dynamo even doormeten.

    #17590035

    Volgens mij moet je je lampje al lichtjes zien oplichten. Die bij men Monza licht snachts ook een klein beetje op en die geeft nog 13,5V dan :D. Maar ja dat is weer een wagen van een paar generatie’s ouder.

    #17590036

    Bij onze kadett 1.7D station ’91, met no nonsens dieselmotor met 5ton op de teller brande dat lamje al 4 jaar zwak, heeft nooit een probleem gegeven eigenlijk.

    Dynamo laadde netjes 14 a 14.5 volt.

    wel leuk, hoe meer je aanzette hoe feller dat lampje…

    Als je onder de 12V blijft kan het inderdaad de dynamo zijn, maar bij de Corsa-A B en C ook aan de massa liggen..

    Willem

    #17590037

    Het gaat om een corsa b 1.5TD, de spanning blijft nu met een gestarte motor exact op 12,0V hangen terwijl de spanning met de motor uit 12,5V is

    #17590038

    achterruit verwarming staat toch uit enzo want dat is een zware verbruiker en die kan natuurlijk véél stroom weg trekken

    #17590039

    Klopt, tijdens draaien van de motor word stroom verbruikt, en zakt de spanning iets.

    Dit duid erop dat de Dynamo HELEMAAL NIKS doet!!

    Willem

    #17590040

    Maar als hij helemaal stuk zou zijn had ik toch wel meer moeten merken?

    #17590041

    Waarin zou je dat moeten merken dan, je auto kan een aardig stukkie draaien op de accu hoor..

    haal de multiriem eens los, en start m nog eens en meet m dan nog eens met draaiende motor.

    De dynamo’s van deze diesels zijn eenmaal een zwak punt..

    willem

    #17590042

    Net even een testje gedaan:

    1. motor uit
    2. spanning bij accu 12,75 volt
    3. Motor aan
    4. spanning bij accu 12,45 volt
    5. achterruitverwarming aan
    6. spanning bij accu 12,2 volt
    7. Verlichting aan
    8. spanning bij accu 12,0 volt
    9. motor uit
    spanning bij accu 12,48volt

    Bij een kapotte dynamo merk je het toch ook altijd aan je stuurbekrachtiging (uitvallen) of geldt dat alleen bij elektronische stuurbekrachtiging?

    #17590043

    alleen bij eleck ja…

    Trek je dynamo er maar af en laat m repareren.
    Ze gaan nou eenmaal wel is kapot ja.

    #17590044

    Weet iemand wat dat reviseren ongeveer zou moeten kosten?

    #17590045

    in huizen kig er een 129 euro voor een nieuwe dynamo zonder verzend koste staat ook op mp http://link.marktplaats.nl/207079843 of op de site van ze zelf http://www.auto-electric.nl/ had daar ook bestel onder rembours dag er na gelijk gekregen

    #17590046

    hmm, een paar dagen leek hij het weer goed te doen, lampje brandde niet meer (spanningswaardes niet meer gemeten). Maar vandaag kwam er een aantal problemen bij (de auto had één dag stil gestaan).

    Ik wilde hem starten wat al vrij moeizaam ging maar na een paar seconde viel hij weer meteen uit, vervolgens opnieuw proberen te starten en dat ging ontzettend moeilijk, tijdens het starten ging de motor wel een beetje rond maar hij bleef alleen maar gaan als ook de startmotor ronddraaide, na een minuut of 2 starten sloeg hij toch weer aan maar wel heel bokkig. Ook viel het me op dat de toerenteller op 300 toeren bleef hangen en ging ook niet mee naarmate ik gas gaf (de motor maakte wel degelijk meer toeren). Vervolgens had ik de auto een minuut of 10 laten draaien en toen werd alles weer normaal.

    #17590047

    Dynamo stuk , deze word ook gestuurd vanaf de dynamo namelijk..

    Willem

    #17590048

    Maar verklaart dat ook waarom die nu zo slecht start en loopt op het begin (er is niets meer aan de hand als hij warm is). Als er meer kapot is heeft het waarschijnlijk geen zin meer om hem te maken, de auto is maar 500 euro waard ofzo volgensmij.

    #17590049

    en welk bouwjaar is dieen de km stand die van de vrouw is 97 15td met nu 193000 op de teler verleden jaar voor zo 1000 euro nieuw erop gezet en die van de zoon is van 98 17d met 195000 en ook een hoop vernieuw kan er weer jaren tegen:D

    #17590050

    Koud beroerd lopen kan aan de Gloeiers, verstruivers of staat van de motor liggen.

    moeilijk starten kan aan de gloeiers, slechte verstuivers, lage inspuitdruk, slechte accu, slechte dynamo, of slechte staat van de motor liggen..

    Als de dynamo al een tijdje rommelt zou ik toch effe kijken.. accu zal nooit volledig vol zijn.

    deze moet met motor uit en belast (verlcihting aan, kachel aan) op 12 volt blijven.

    Willem

    #17590051

    Vandaag was het weer alsof er niets aan de hand was (ook een goed koude motor). Geen accu lampje of niks. Sinds de dynamo kapot zou is er ongeveer 300km mee gereden, zou de accu dan al niet leeg moeten zijn of kan je echt lang rijden zonder dynamo?

    #17590052

    Vandaag was het weer alsof er niets aan de hand was (ook een goed koude motor). Geen accu lampje of niks. Sinds de dynamo kapot zou is er ongeveer 300km mee gereden, zou de accu dan al niet leeg moeten zijn of kan je echt lang rijden zonder dynamo?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.