Dummy relais plaatsen tbv trekhaak?

Forumindex Forums Modellen Astra Dummy relais plaatsen tbv trekhaak?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur

Beste forumleden,

Ik heb onlangs een trekhaak geplaatst bij mijn Astra G uit 2002. Tot zover geen problemen.
    Stekker alles plug en play. Nu heb ik even een kar achter de auto aangesloten om alles te testen. De kar is als 1e 100% in orde wat betreft verlichting.
    Alles werkt behalve, ja de remlichten.
    Nu heb heb ik al gelezen dat je een dummy relais moet plaatsen ergens achter je dashboard kastje. Nou ben ik absoluut geen leek wat betreft elektra enkel ik kan totaal de plaats niet vinden waar dat relais nou moet komen? Het relais heb ik overigens al (met 4 pootjes)

Heeft 1 van jullie misschien enig idee? :hmmz

Alvast hartstikke bedankt.

astra g heeft gewoon normale elecktronica dus je kan je remlicht gewoon aansluiten.
    Je zal dus ergens iets fouts hebben zitten.
    Draadje los in de stekker?
    Draadje van remlicht wel op de juiste stekkerpool?

@Fearless wrote:

astra g heeft gewoon normale elecktronica dus je kan je remlicht gewoon aansluiten.
    Je zal dus ergens iets fouts hebben zitten.
    Draadje los in de stekker?
    Draadje van remlicht wel op de juiste stekkerpool?

Achter in de kofferbak heb ik de draadboom gewoon in het stekkerblok (was aanwezig) geklikt. Aan de buitenzijde heb ik de 8 draden netjes aangesloten volgens het schema. En dat zit er goed in. Ik krijg er enkel geen spanning op (met remmen). De remverlichting van de kar blijft dan ook uit. Op de auto blijft alles perfect werken.

Ik dacht ook dat ik iets fout had aangesloten maar na alles tig keer te hebben bekeken en te hebben gemeten moet (in theorie) alles goed aangesloten zijn.

Maar ik heb bij het kabelsetje van Bosal (011-678) ook een dummy relais gekregen. Dat dien je mits de remverlichting niet werkt ergens aan te sluiten in je dashboard kastje.
    Zodoende dat ik die plek probeer te vinden.

Als het echt niet lukt dan sluit ik gewoon het remlichtdraadje rechtstreeks aan. Maar ik ben een beetje eigenwijs en wil het eigenlijk gewoon oplossen zoals ook beschreven staat in de handleiding :oops:

dan zou je astra voorbereid moeten zijn voor een kabelset.

weet je 100% zeker dat de stekker van de kar / bekabeling /verlichting ( fittingen ) in orde zijn.

meet is op de stekker van je auto als je het remlicht bedient. ( het lieftst met spanning zoeker )

achter het dashbaord kastje zit ter hoogte van de lampcontrole module een paar relaisplaatsen vrij, daar zit volgens mij ook de voet van de remlicht relais.

Willem

Hey,

Bedankt nog voor de reacties. Ik had nog even gekeken achter in het dashboardkastje maar heb helaas geen plek voor een relais kunnen vinden bij de lamcontrole unit.

Voor de rest is/was alles 100% in orde kwa bekabeling.

Nu heb ik het maar opgelost door het remlichtdraadje van de 7 polige stekker te verbinden met het remlicht rechts achter van de auto. Dit werkt gelukkig ook prima en geen melding op de BC.

Hopelijk blijft het zo functioneren.
    Toch iedereen bedankt voor het meedenken :thumb

Jep klopt, naast je lampcontrole stuurunit zit een lege plaats voor het relais.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er toch nog eens een blik op werpen om te kijken of ik het kan vinden :thumb

Als je lampen check hebt ( en dus ook een boordcomputer ) dan zit de lampencheck module én de vrije relais positie precies achter de passagiersairbag, dus dashboardkastje d’r uit en dan naar boven kijken ..! Zit een stalen stang achter de airbagunit ( loopt door het hele dash geloof ik ) en daaraan zitten lampcheck en extra relais…
    grtz.

Precies

Dank je voor de goede uitleg. Als ik het nu niet meer kan vinden dan weet ik het ook niet meer ;) Ik ga hiermee aan de slag.

Bedankt iedereen :D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.