Forumindex › Forums › Modellen › Astra › ”duitse stijl” wielen maat plus et waarde.
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door .
-
AuteurBerichten
-
17 november 2012 om 07:05 #17252891
Hallo,
Ik zal mij eerst even voorstellen,
Ik ben Glenn,
27 jaarAangezien ik vrij nieuw ben hier en het mij wel handig leek om mij aan te melden op het Opel-forum wat betreft antwoorden op vragen en voor eventueel wat onderdelen voor mijn opel astra heb ik mij aangemeld.
Ik ben sinds een jaar in het bezit van een hele mooie,uit 2001, volledig in originele staat, groene Astra G 2000 editie.
Nu wil ik deze auto vooral zo veel mogelijk origineel houden, op wat spuitwerk van ongespoten kunststof delen na, en mooie duitse wielen met eventueel een verlaging set er op.
Nu ben ik op zoek naar mooie ”duitse stijl” wielen (denk aan bijv. de Brock b1).
Hier dus gelijk mijn vraag….Welke maten van de wielen moet je hebben om een astra mooi ”duits” op zijn wielen te laten staan met een eventuele verlaging?
Wat hebben jullie bijvoorbeeld?Ik dacht zelf 7j 16” et35 voor en dan 9j 16” et 15 achter? al denk ik dat 9 j et 15 achter niet gaat lukken zonder het uitrollen van de schermen? (Iets wat ik dus liever niet wil doen aangezien ik dit zonde vind)
Mensen die hier ervaring mee hebben hoor ik het graag van!
Alvast bedankt!
Eventuele foto’s van mijn astra wil ik wel uploaden al denk ik dat iedereen hier wel weet hoe een 2000 editie er uit ziet :P
17 november 2012 om 13:21 #18075282Welkom hier, ben bang dat die 9j achter inderdaad niet gaat lukken, maar er zijn hier vast mannen (en vrouwen) in het Astra gedeelte die precies weten wat er maximaal mogelijk is.
17 november 2012 om 16:23 #18075281Ten eerste welkom op dit forum.
Ten tweede, ik heb zelf Tomason TN1 , 8J voor en achter.
9J zou nog net passen, alleen zit je dan wel met je veerweg in de knel.17 november 2012 om 16:32 #18075283@Glenn mommers wrote:
Hallo,
de et-waarde van de astra G = 49 !!
hier mag je inprincipe 1 naar boven of naar onder afwijken !
dit ook om veiligheids redenen [ weg gedrag , slijtage aan bijv. stabilisatorstangen en natuurlijk teweinig ruimte voor je remklauw ]!
et 35 is dus niet goed en et 15 al helemaal niet , een verschillende et- waarde voor t.o.v achter is een apk afkeur punt !
had er vandaag hier ook weer een met een verkeerde et- waarde , met als gevolg vreemd afgesleten spoorstangen , bevestigingspunt was mooi glimmend metaal kleurig gesleten + de rest [fuse kogel versleten!]
het is aan jou wat je doet , maar ik zou de elende niet willen hebben [ ook een behoorlijk kostbaar grapje vandaag ]Ik zal mij eerst even voorstellen,
Ik ben Glenn,
27 jaarAangezien ik vrij nieuw ben hier en het mij wel handig leek om mij aan te melden op het Opel-forum wat betreft antwoorden op vragen en voor eventueel wat onderdelen voor mijn opel astra heb ik mij aangemeld.
Ik ben sinds een jaar in het bezit van een hele mooie,uit 2001, volledig in originele staat, groene Astra G 2000 editie.
Nu wil ik deze auto vooral zo veel mogelijk origineel houden, op wat spuitwerk van ongespoten kunststof delen na, en mooie duitse wielen met eventueel een verlaging set er op.
Nu ben ik op zoek naar mooie ”duitse stijl” wielen (denk aan bijv. de Brock b1).
Hier dus gelijk mijn vraag….Welke maten van de wielen moet je hebben om een astra mooi ”duits” op zijn wielen te laten staan met een eventuele verlaging?
Wat hebben jullie bijvoorbeeld?Ik dacht zelf 7j 16” et35 voor en dan 9j 16” et 15 achter? al denk ik dat 9 j et 15 achter niet gaat lukken zonder het uitrollen van de schermen? (Iets wat ik dus liever niet wil doen aangezien ik dit zonde vind)
Mensen die hier ervaring mee hebben hoor ik het graag van!
Alvast bedankt!
Eventuele foto’s van mijn astra wil ik wel uploaden al denk ik dat iedereen hier wel weet hoe een 2000 editie er uit ziet :P
17 november 2012 om 20:43 #18075284Verschillende ET-waardes voor en achter is zeker geen afkeurpunt !
Werk zelf bij een BMW dealer waar regelmatig verschillende ET-waardes voor en achter voorbijkomen en dit is af fabriek!18 november 2012 om 07:57 #18075285Bedankt voor de reacties!
@gerben
Klopt idd dat het geen afkeur punt is, zolang de banden maat op de zelfde as maar het zelfde is :)Ik ben zelf technisch specialist bij een Toyota dealer en heb 8 jaar bij een opel dealer gewerkt.
@ Groothuis. Ik weet dat de ET waarde het weggedrag beinvloed, maar als je duitse stijl wielen wilt, kom je er niet onderuit. Ik weet dat de originele ET waarde 49 is en in combinatie met de velgen maat en de bandenmaat zou je het dus uit kunnen rekenen.
Ik had alleen verwacht dat ik wat meer reacties zou krijgen wat wel en niet mogelijk is waardoor ik dus niet hoef te rekenen, aangezien ik denk dat hier weinig mensen zijn met de standaard wielen. :)Je ziet ook vaak dat wielen maar in een beperkt aantal maten beschikbaar zijn.
Ff de Brock b1 4 X 100 als voorbeeld voor het gemak… Die zijn naar mijn weten alleen leverbaar (als je 16” wilt) in 7J ET 35 of 9J ET 15.
7J ET 35 zou moeten passen, alleen 9J ET 15 is wel erg extreem denk ik. Dat zou betekenen dat het hart van de velg 3,4 cm naar buiten komt. Waardoor je met je 9J dus buiten je wielkastranden uitkomt? De 9J’s vind ik alleen juist zo mooi omdat deze een diep velgrand hebben!
Maargoed ik ga wel ff meten :DNogmaals bedankt voor de reacties, en mochten er nog mensen zijn met ervaring met hun eigen astra hoor ik het graag!
18 november 2012 om 10:32 #18075286als afkeur punt telt dit zeker wel als dit niet origineel zo is .
snap dat je die brede grote velgen mooi vind , maar dit leverd behalve een behoorlijk hoog brandstof verbruik ook een beste afwijking in je teller op .
en over het rijgedrag , hoe minder rubber hoe minder vering , en dat is vaak niet alleen voor je zelf niet fijn , maar leverd ook een grotere kans op dat iets stuk rammeld .
maar het blijft een persoonlijke keuze , maar je gaf aan dat je hem zo origineel mogelijk wilde houden , er zijn ook zat mooie originele velgen , vind ik persoonlijk altijd mooier dan de meeste velgen vaak uit de handel .
ik zou er als ik op zoek was naar een auto bij een garage een auto ook voor laten staan .
vraag me dan gelijk af wat er nog meer aan geknutseld is , vaak hebben mensen er niet zoveel verstand van .
zien iets en hangen het erop , onder of aan zonder verder tekijken / denken .
als ik alleen al zie wat er word afge…… met bedrading voor bijv. radio of trekhaak .
vaak mag het niks kosten .
volgens mij rijden de meeste mensen [ ook hier van het forum] met originele velgen of originele vervangende velgen , bijv. velgen van een elegance onder een standaard model .
maar als je iets niet weet kun je het altijd vragen , daar is tenslotte dit forum ook mee , doe er je voordeel mee .18 november 2012 om 11:24 #18075287Brede banden hebben geen invloed op je teller, een andere rolomtrek wel.
Andere ET waarde’s zijn geen afkeurpunt hier in Nederland, weet niet hoe het in België zit.
Ik merkte wel dat mijn brandstofverbruik omhoog ging, maar besloot om dit maar te accepteren aangezien ik deze wielen een stuk mooier vond staan, tenminste een beetje gevulde wielkasten.Bredere banden hebben breder rubber, niet altijd plattere banden. Op een droge tot licht vochtige weg heb je hiermee meer grip.
Op het moment dat je in sneeuw, veel regen terecht komt, heb je juist minder grip, vanwege de lagere bodemdruk.Afwijking in de ET waarde is wel iets om in de gaten te houden, een verschil van 5 is nog zonder problemen te doen, daarbuiten moet je rekening gaan houden met versnelde slijtage aan de wiellagers.
18 november 2012 om 17:36 #18075288Rijd al meer dan 10 jaar rond met adapterplaten , en nog nooit wat gehad met de wiellagers.
Achterop liggen RH adapters van 3cm dikte en voorop liggen ze van 2,5cm dik.
Velgen hebben een ET waarde van 55 en de 2 achterste velgen zijn 8,5 J en de voorste zijn 8J.Wat inhoud dat ze achter + adapters op ET 25 zitten en Voorop ET 30 zitten.
Velgen zijn de RH zw1 17inch met bandenmaat 17/40/205.Wielranden is niks aangedaan.

18 november 2012 om 19:32 #18075289@Blue-Dragon wrote:
Rijd al meer dan 10 jaar rond met adapterplaten , en nog nooit wat gehad met de wiellagers.
Achterop liggen RH adapters van 3cm dikte en voorop liggen ze van 2,5cm dik.
Velgen hebben een ET waarde van 55 en de 2 achterste velgen zijn 8,5 J en de voorste zijn 8J.Wat inhoud dat ze achter + adapters op ET 25 zitten en Voorop ET 30 zitten.
Velgen zijn de RH zw1 17inch met bandenmaat 17/40/205.Wielranden is niks aangedaan.


ff -offtopic , ik ben niet zo van de tupperware maar jou Astra ziet er wel heel strak uit :thumb
18 november 2012 om 21:09 #18075290@ Groothuis Ik ben zelf apk keurmeester en auto technisch specialist , mij hoef je niet te vertellen wat wel en niet mag voor de apk. Dat weet ik namelijk heel goed, en dat is dus niet de ET waarde, in nederland dan. (waar baseer jij dit op? staat nergens in het apk boek).
De bandbreedte maakt niets uit voor je teller afwijking, zolang de omtrek van de band maar het zelfde blijft als origineel.De vraag in dit topic van mij was welke maat past onder een Astra en welke niet. De vraag was NIET wat de voor en nadelen zijn van bredere wielen al dan niet met een afwijkende ET waarde van de velgen. Dat weet ik namelijk heel goed, en als je daar dan toch advies over wilt geven… prima, maar vertel dan wel iets wat waar is, de helft van wat je verteld klopt niet :)
@rick91
Helemaal waar en thx voor de toelichting ;)
@blue dragon
Thx! aan deze reactie heb ik iets, enne btw… nette Astra heb je :)19 november 2012 om 21:54 #180752918,5j achter gaat mooi zonder extra gedoe qua wielkastranden. Wel verlagen uiteraard ;)
Weet niet waar t verhaal et waarde en apk afkeur vandaan komt… maar die mag de boekjes nog wel een keer gaan lezen.
19 november 2012 om 22:22 #18075292midnight black & Glenn mommers thnx :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.