Dubbele Carburateurs op een 2.0E

Forumindex Forums Techniek Cih Dubbele Carburateurs op een 2.0E

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253986

    Hallo allemaal!

    Met het lezen van de alles op een rij kwam ik niet heel ver.
    Ik ben op zoek naar beginnersinformatie voor het ombouwen naar dubbele carburateurs:

    Het gaat om een 2.0E Cih motor met de slang bovenop het kleppendeksel

    1. Wat heb ik allemaal nodig?
    2. Welke Carburateurs passen? En wat zijn de verschillen etc.

    #18089053

    Ik ga met bijzonder veel aandacht met je meelezen :thumbup

    #18089054

    :thumbup :D

    #18089055

    Weber dcoe 40ers. op marktplaats staat een set inlaten voor 100euro

    #18089056

    kijk daar heb ik wat aan. kan de set van 100 euro alleen niet vinden…wel een van 150 maar die zien er niet zo goed uit en er staat bij: staat: onbekend….

    #18089057

    nog een vraagje, aan hoeveel vermogenwinst moet ik ongeveer denken? Mijn manta heeft nu dus die 2.0e met snelle nokkenas, spaghetti en groep A

    #18089058
    #18089059

    @joelvereycken wrote:

    kijk daar heb ik wat aan. kan de set van 100 euro alleen niet vinden…wel een van 150 maar die zien er niet zo goed uit en er staat bij: staat: onbekend….

    De inlaatjes bedoel ik..die van 100. Carbs 2ehands kopen is lastig, veel carbs zijn versleten.

    #18089060
    #18089061

    Goed kijken wat je koopt hoor, zelfs als beide deksels het zelfde nummer hebben dan nog goed onder de deksels kijken en vergelijken. Mijn carbs waren heel netjes keurig gereviceertmaar wel 2 verschillende en datzag je pas als het deksel er af ging. Net een poort anders. Krijg je niet lekker synchroom dan.

    #18089062

    Als je voor Webers DCOE kiest, wil je vermogen. En met combinatie met een snelle nokkenas (die normaal niet gemakkelijk is in de leegloop)
    zou ik 45’ers nemen. Natuurlijk zeldzamer. Maar een setje 40’ers kan ook van een 205 Rally’tje (1300 motortje) komen en dan klopt gans het plaatje niet meer.
    Diameter van je venturi, en al de sproeiers enz. enz.
    Dus als je voor DCOE kiest, zoek dan ook even uit wat de technische gegevens zijn van de aangebode setjes, anders steek je er veel geld en tijd in om ze aan te passen
    aan je motor.

    #18089063

    Nog een foto’ke van meer dan 20 jaar terug, ook een 20E (zie thermostaathuis) voorzien van Webers:

    Je ziet dat ik ipv de temperatuursensor (op het thermostaathuis) een leiding had naar m’n verwarming.
    Op de zijkant van het blok (waar normaal de verwarming is) had ik een extra aansluiting naar m’n koeling.
    Dit omdat de laatste cilinder het soms heet krijgt. Verder zie je over m’n radiator twee leidingen lopen naar de
    oliekoeler, voor sportief gebruik onmisbaar. Het kleppendeksel (GT) heeft een vrije carterontluchting.

    #18089064

    Bedankt voor de reactie en mooie foto!! Maar ik heb een motor waar een slang op de bovenkantt zit. Uit een rekord geloof ik hoe zit da dan??

    #18089065

    dan moet je een catch tankje voorzien.

    #18089066


    Dit is een standaard kleppendeksel van een 20E, het darmpje zit dan idd op de bovenkant.
    Rekord, Manta of Ascona zijn allemaal zo. Het carburatormodel heeft een dikkere darm naar de luchtfilter.
    Catch tankje is gewoon een reservoir met beluchter waar je dat darmpje in laat lopen, kan je
    zelfs met een plastic flesje improviseren.

    #18089067

    Ja maar die zijn ook niet zo duur geloof ik dan heb ik het liever netjes. Dus dan is het dat darmpje van het kleppendeksel naar de oil catch??

    #18089068

    realiseer je wel dat je met webers aan het afstellen blijft
    en brandstof verbruikt makkelijk naar 1 op 6 gaat

    #18089069

    idd, darmpje van kleppendeksel naar oil catch.
    Zoals eddepet vermeld: als je zelf die carbu’s kan afstellen komt dat wel goed.
    Maar als je dat moet uitbesteden ga je regelmatig in je zak moeten tasten. Ik deed het zelf (ben automecanieker)
    en zelfs met de synchronisatievijs te borgen (was wel beter dan) moest ik toch af en toe bijstellen.
    Als je beschikbare vermogen echt gaat aanspreken zijn ze idd nogal dorstig.
    Zeer belangrijk: met Webers kan je beter zorgen dat je ontsteking pico-bello staat. Ik merkte ook een stabielere
    leegloop met bougies met verscheidene contactpunten.

    #18089070

    1 op 6 wordt nogal veel voor een dagelijkse auto dan ja…hmm…

    #18089071

    Throttlebodys er op met een vrij programeerbare ecu. Dan heb je injectie. Denk dat je niet veel duurder bent als je nieuwe webers zou kopen

    #18089072

    Of gewoon 2.4 of 16 v er in

    #18089073

    Dat wat Fearless zegt zou je daar iets verdere uitleg over willen geven?

    #18089074

    Tb”s koop je voor 240 per stuk, zelfde model als webers, dus te plaatsen op weberaspruitstukken.
    Gasklepmechanisme, wideband lamda en toerentalsensor er op. Icm een vr. Prg ecu. Die zou je 2e hands kunnen kopen.
    Het is even wat werk met bedrading aanleggen maar dan heb je wel een betrouwbaar systeem.

    2ehands webers zijn lastig, spul is vaak oud en duur om weer netjes te maken. En nieuw kosten ze ook al 4 tot 500….dus als je zo gaat rekenen kun je beter over op tb’s….

    Ik schaf volgend jaar een set aan, eerst even wat handel verkopen voordat ik alles ga aanschaffen

    #18089075

    Inderdaad, is mijn plan ook, alleen niet volgend jaar :wors

    #18089076

    Mja Webers klinken wel geweldig :wors met een beetje geluk krijg je nog klappen uit de uitlaat ook, hoop ik.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.