Distributieriem X16SZR

Forumindex Forums Modellen Astra Distributieriem X16SZR

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226364

    Hallo,
    Sinds kort eigenaar van een Astra Station X16SZR van mei 2000.
    De distributieriem is voor het laatst vervangen in september 2006 bij 135.000 km.
    Nu bestaan er nogal wat verschillende opvattingen over het moment waarop de riem vervangen moet worden.
    – 60.000 km of 4 jaar
    – 90.000 km of 6 jaar
    120.000 km wordt ook genoemd.
    Ik weet het niet meer…
    Wie kan mij voorzien van de juiste info?
    Alvast bedankt
    Groeten Ivo

    #17733611

    X16SZR = 75 PS -> 120.000 KM / 8 Jahre

    #17733612

    Ik meende dat alle motoren die met de X begonnen om de 60.000 moesten..

    #17733613

    Afhankelijk van het boekje dat je leest is het 90000 to 120000. Bijna alke garage houdt uit veiligheid 60000 aan, en nieuwere boekjes vermelden dat als standaard.

    Wat mijzelf betreft…..mijn riem had 60000, en ik ben aan het klooien geslagen……had ik maar tot 120000 gewacht, dan had ik meer km’s gemaakt voor hij naar de sloop kon :wub

    #17733614

    ik heb altijd idd gehoord rond de 90.000 bij het x type daar hou ik mij altijd maar aan tot nu toe altijd goed gegaan

    #17733615

    daar gaan we weer ;)
    Kan iemand zorgen voor een goed distri interval lijstje? In een sticky topic?

    #17733616

    Als men is wat topics terrug gaat heeft Wim v6 meen ik een pracht lijst op het forum geknalt.

    maar ik denk gezien hoe vaak deze vraag gesteld word net onder de how-to,s maar een topic moet met die lijst.

    maar ik zou voor dit blok 60.000km of 4 jaar aan houden met de water pomp er bij .

    Bert

    #17733617

    Voor deze motor inderdaad 60.000km of 4 jaar.

    90.000km willen ze wel halen, maae bij 120.000 is deze al gebroken.

    en deze motor is een risico motor.

    in het ene geval blijft ze heel, in het andere heb je 1 of 2 kromme kleppen.

    Willem

    #17733618

    ALLE X16SZR’s en zo en zo alle 8 kleppers benzine vanaf 1997 om de 6 jaar of 90.000 km.

    4 jaar of 60.000 is voor de 8 kleppers tot 1997 en de 16 kleppers tot 2002 even uit het hoofd.

    #17733619

    Toch vreemd verhaal.

    X16SZR is geleverd vanaf 1995 t/m 2000 (2001)

    aan de distributie is niks gewijzigd, (deze is overiges EXACT gelijk aan de X16SZ motor welke van 1993 t/m 1997 is geleverd), maar de vervangings termijn wijzigd wel??

    Vreemd verhaal. :hmmz :vertag

    #17733620

    en deze motor is een risico motor. in het ene geval blijft ze heel, in het andere heb je 1 of 2 kromme kleppen.

    De X16SZR is gewoon een vrijloopmotor!
    Deze loopt echt niet kapot hoor. De 1.4 8V daar heb je grote kans dat ie stuk loopt !!

    #17733621

    origineel gepost door jsgsi

    en deze motor is een risico motor. in het ene geval blijft ze heel, in het andere heb je 1 of 2 kromme kleppen.

    De X16SZR is gewoon een vrijloopmotor!
    Deze loopt echt niet kapot hoor. De 1.4 8V daar heb je grote kans dat ie stuk loopt !!

    Dat zeg jij.

    ik heb al 2 kromme kleppen gehad bij een X16SZR met gebroken riem.

    en ja dit gaat meestal goed, maar klaarblijkelijk niet bij 6000 toeren!!

    Willem

    #17733622

    het hele riem verhaal is erg wazig .

    je koopt een riem van bekend merk en bij de ene motor of de andere(benzine)1600-1400-1800-2.0 motor zit daar nou zoveel verschil in maak dan een stadaard interval merk gebonden ,,het is nu een zooitje .

    en de vraag word wat gesteld dus is het gewoon voor de gewone man/vrouw niet duidelijk .

    vandaar Wim V6 maak een overzicht en laat de forum hoofdman/moderator deze plaatsen in het topic hoofd van elke Opel type en laat deze staan .

    Bert

    #17733623

    staat in het how-to topic Bert. vanmorgen geplaatst

    zowel in astra als Vectra gedeelte!!

    Willem

    #17733624

    Bedankt allemaal.
    Heb de ‘How-To’ topic bekeken. Daar staat idd een overzichtje mbt de distributieriem en de verschillende motertypes.
    Helaas kan ik ook hier weinig mee.
    Er staat:
    > Alle 8kleppers t/m 2000: 60.000km of 4 jaar
    > 1.6 8V Z16SE vanaf 2000: 90.000km of 6jaar
    Mijn astra is van mei 2000…
    Waar ligt de grens??
    Misschien moeten we maar uit gaan van 75.000 km of 5 jaar?
    Hoor het graag als iemand meer weet.
    Ivo

    #17733625

    Zahnriemen Wechsel Intervalle beim Astra G
    Alle Motoren die mit X beginnen:                                                60.000 KM / 4 Jahre
    Motoren die mit X beginnen, aber keine 16V Motoren sind:            120.000 KM / 8 Jahre
    Motoren die mit Z beginnen bis MJ 2003:                                    60.000 KM / 4 Jahre
    Motoren die mit Z beginnen ab MJ 2003:                                     90.000 KM / 6 Jahre
    Motoren die mit Z beginnen, aber keine 16V Motoren sind:           120.000 KM / 8 Jahre
    Z20LET Astra G / Zafira alle:                                                     60.000 KM / 4 Jahre
    Diesel Motoren die mit Y und Z beginnen:                                   150.000 KM / 10 Jahre
    Diesel die mit X beginnen:                                                         60.000 KM / 4 Jahre
    Hier nochmal eine Auflistung aller Motoren die es im Astra G gab:
    X12XE = 65 PS -> Steuerkette
    Z12XE = 75 PS -> Steuerkette
    X14XE = 90 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
    Z14XE = 90 PS -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre ## ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
    Z14XEP = 90 PS -> Steuerkette
    C16SEL = 101 PS (Export) -> 60.000 KM / 4 Jahre (nicht bestätigt!)
    X16SZR = 75 PS -> 120.000 KM / 8 Jahre
    Z16SE = 85 PS -> 120.000 KM / 8 Jahre
    X16XEL = 101 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
    Z16XE = 101 PS -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre ## ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
    Z16YNG = 97 PS (Gas/Benzin) -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre # ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
    Z16XEP = 103 PS -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre ## ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
    X17DTL = 68 PS (Diesel) -> 60.000 KM / 4 Jahre
    Y17DT = 75 PS (Diesel) -> 150.000 KM / 10 Jahre
    Z17DTL = 80 PS (Diesel) -> 150.000 KM / 10 Jahre
    X18XE1 = 115 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
    Z18XEL = 115 PS ( Export) -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre # ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
    Z18XE = 125 PS -> bis MJ 2003: 60.000 KM / 4 Jahre ## ab MJ 2003: 90.000 KM / 6 Jahre
    X20XEV = 136 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
    X20XER = 160 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
    X20DTL = 82 PS (Diesel) -> Steuerkette
    Y20DTL = 82 PS (Diesel) -> Steuerkette
    Y20DTH = 100 PS (Diesel) -> Steuerkette
    Z20LET = 190-200 PS -> 60.000 KM / 4 Jahre
    Y22DTR = 125 PS (Diesel) -> Steuerkette
    Z22SE = 147 PS -> Steuerkette

    #17733626

    Hou nou gewoon aan wat Opel voorschrijft.
    Dat is in jou geval 6 jaar/90.000 km.

    X16SZR i sgeleverd vanaf modeljaar 1997 geloof ik. Daarvoor was het de X16SZ. Distributieloop is in de jaren idd niets aan veranderd. Maar Opel schrijf het gewoon voor.
    Is hetzelfde verhaal als de Z16XEP. Heb je een van 2004 dan moet je om de 6 jaar/90.000 km de riem zetten. Heb je dezelfde motor maar dan een jaartje nieuwer dan mag ie 150.000 blijven zitten. Nu zou ik het persoonlijk wel aandurven hoor maar zo wordt het nou eenmaal voorgeschreven.

    edit: Ik zie al genoeg fouten in het bovenstaande schema.
    Ik zal binnenkort een lijstje maken zoals Opel het voorschrijft.
    Bovenstaande lijst ijs ook duits. Vergeet niet dat er per importeur verschillen zijn!

    #17733627

    X16SZR is vanaf 1995 in de Vectra-B geleverd.

    Willem

    #17733628

    Oooowww ja!!
    Klopt. Was al helemaal vergeten dta er Vectra -B’s waren met 8 kleppers :P

    #17733629

    Heb nog info gezocht op een ander forum.
    Daar wordt gezegd dat de distributieriem van X16ZSR motoren tot 1998 om de 60.000 km of om de 4 jaar moet worden vervangen en de motoren vanaf 1998 om de 90.000 km of om de 6 jaar.
    Voor de motoren vanaf 1998 was dit in eerste instantie 120.000 km, maar is later om een of andere duistere reden teruggesteld naar 90.000 km.
    Kan iemand dit bevestigen?

    #17733630

    Hou nou gewoon aan wat Opel voorschrijft.

    :thumbup:thumbup dat zeg ik nou altijd :P
    Zelfde verhaal met de 1.9 CDTI daar is ook altijd eeuwig discussie over .


    @Laagvlieger

    misschien kan ik je helpen met de lijst ?

    #17733631

    origineel gepost door wim-v6
    Toch vreemd verhaal.

    X16SZR is geleverd vanaf 1995 t/m 2000 (2001)

    aan de distributie is niks gewijzigd, (deze is overiges EXACT gelijk aan de X16SZ motor welke van 1993 t/m 1997 is geleverd), maar de vervangings termijn wijzigd wel??

    Vreemd verhaal. :hmmz :vertag

    kijk even naar de bak verhoudingen.
    misschien zit hier het verschil.

    #17733632

    origineel gepost door jsgsi


    @Laagvlieger

    misschien kan ik je helpen met de lijst ?

    Ik werk zelf bij Opel dus dat gaat wel lukken.
    Op het werk heb ik een overzicht liggen van Opel zelf.
    Die zal ik even posten hier morgen ofzo.
    Vroeger was het duidelijk in wist ik het uit het hoofd.
    Tegenwoordig lukt dat helaas niet meer dus vandaar die lijst.

    Hte probleem wat er ontstaat is dat iedereen maar iets roept en daar wordt het niet duidelijker om. De X16SZR’s zijn idd heel even om de 8 jaar/120.000 km geweest. Dit is direct teruggedraaid door GM Nederland. Duitsland houdt hier wel gewoon aan vast. Maar in Duitsland wordt ook anders gereden dan in Nederland. Daarom moet je oppassen met onderhoudsgegevens uit buitenland. Het kan gewoon afwijken met wat men hier in Nederland hanteert.

    #17733633

    origineel gepost door arjontje

    origineel gepost door wim-v6
    Toch vreemd verhaal.

    X16SZR is geleverd vanaf 1995 t/m 2000 (2001)

    aan de distributie is niks gewijzigd, (deze is overiges EXACT gelijk aan de X16SZ motor welke van 1993 t/m 1997 is geleverd), maar de vervangings termijn wijzigd wel??

    Vreemd verhaal. :hmmz :vertag

    kijk even naar de bak verhoudingen.
    misschien zit hier het verschil.

    Ook zo’n mooi ding, die bakverhoudingen.

    Die is niet bouwjaar afhankelijk, maar autotype en uitvoering afhankelijk.

    De Astra-G bijvoorbeeld.

    De Sport heeft VEEL kortere verhoudingen dan een Gewone.

    de sport draait in dit geval bijna 4000 teoren bij 120, tov 3400 van de gewone, zelfde km termijn.

    Willem

    #17733634

    origineel gepost door ivobesling
    Heb nog info gezocht op een ander forum.
    Daar wordt gezegd dat de distributieriem van X16ZSR motoren tot 1998 om de 60.000 km of om de 4 jaar moet worden vervangen en de motoren vanaf 1998 om de 90.000 km of om de 6 jaar.
    Voor de motoren vanaf 1998 was dit in eerste instantie 120.000 km, maar is later om een of andere duistere reden teruggesteld naar 90.000 km.
    Kan iemand dit bevestigen?

    Vind dit zoweizo vreemd dat een distri welke ongewijzigd is (zelfde GM onderdeelnummers), INEENS 120.000km / 8jaar mee mag.

    dat het terug gesteld is is dan ook wel logisch.

    Dat de meeste de 90.000 en zelfs 10 jaar wel halen klopt ook wel, dat lukte met een C16NZ ook wel..

    Willem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.