distributieriem vervangen ( x20xev ) hulp nodig

Forumindex Forums Modellen Astra distributieriem vervangen ( x20xev ) hulp nodig

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • #18137428

    Mijn fout klopt inderdaad, maar draai die van de spanrol zeker niet te vast. Deze zit namlijk in alluminium vastgezet (de oliepomp) en als je daar maar ietswat te vast draaid is de draad dol en krijg je hem nooit meer goed vast! En de krukasbout is de centrale bout als je de poelie hebt gedemonteerd he. Deze moet zeker zeer vast. Heb nm meters even zoals t uit mn hoofd is gedaan. Maar zullen vast mensen zijn met werkplaatsboek die het je kunnen vertellen. Ik dacht dat 20 nm toch echt aan de hoge kant is.

    #18137429

    Ik heb geprobeerd om 3 nieuwe bouten te bemachtigen
    Helaas had de opel dealer hier in deventer ze niet liggen
    Maar kon ze bestellen en moest wel in 1x 10 setjes kopen :hmmz
    Maar dat duurde een week voordat ze binnen waren
    Toen ben ik elke automatrialen zaken af gereden niemand kon ze krijgen
    Zou er eventueel andere bouten in kunnen ?? 6kant bouten ??
    Opel dealer vertelde mij dat het geen bijzondere bouten waren man werkt al 30 jaar met opels
    Hij zei ook als je ze normaal los haalt kun je ze gewoon weer gebruiken
    Ik heb ook een setje gekocht via internet (opelwebshop)
    Ik ga toch eens contact met ze opnemen want vind vrij raar dat ik ze er niet bij kreeg
    Poulie bout is dit een aparte bout ???

    Thanks alvast

    #18137430

    Poulie bout is een grote uitwendige torx..

    Als je bouten gaat vervangen wel echt zelfde maat en lengte nemen(hiermee bedoel ik niet zomaar iets erin draaien)

    #18137431

    Poulie bout hoef je niet te vervangen overigens, staat vaak wel in de werkplaatshandboeken.

    #18137432

    De centrale krukasbout niet hergebruiken is een rekbout!!!!! Nieuwe indraaien als die los moet. De boutjes in de poelie mag je wel hergebruiken.

    #18137433

    Is inderdaad een rekbout, ben destijds naar de dealer geweest om een bout te halen maar die vervingen nooit krukasbouten. Heb hem uiteindelijk weer flink vast gezet, zit nog steeds (x16xe)

    #18137434

    zijn al diverse hier op het forum waarbij niet vervangen is en uiteindelijk gebroken.

    #18137435

    Maar kan ik wel andere bouten gebruiken ???
    Dus geen torx maar 6kantbouten ???

    Zelfde lengte en zelfde maat maar dan 6kant bouten ???

    #18137436

    Ok, nooit van gehoord, ken voor de rest ook niemand die de krukasbouten vervangt. Als je het niet vertrouwd lekker een nieuwe halen.

    #18137437

    Krukasbouten horen altijd vervangen te worden bij loshalen ook bij de dealer en word ook door menig garage en beun de haas gedaan.
    Je kunt de bouten vervangen door gewoon 6 kant bouten, maar let er wel op dat je de lengte van een spanrolbout niet te lang is want dan draai je de draad stuk. Ook de krukasbout door een goede sterke bout vervangen omdat deze het tandwiel op zijn plek moet houden. Bij te los vastdraaien breekt de spie en gaat je krukas rond zonder dat het tandwiel rond draaid.

    #18137438

    Voor zover ik weet zitten er bij een X20XEV set nooit boutjes voor loop en spanrol en dat is logisch want deze hoef je niet te vervangen.
    Bij Gates, Conti en SKF sets zitten er in ieder geval geen boutjes bij deze sets voor X20XEV

    #18137439

    Wat was dit een hel !!!
    Vorige eigenaar of garage had gewoon alles kapot gedraaid
    Begin ging goed niks geen last van iets
    Toen kwamen we bij de multiespanner (torx kop) kapot gedraaid door iemand anders
    Met een special dop voor door gedraaide bouten los kunnen krijgen :wors
    Toen kwamen we bij de distributieriem spanner (kop ook helemaal dol ) :fy1
    Grote staaf erop gezet en lipje van die spanner los geslagen kregen hem uiteindelijk los :wors
    Alles eraf gehaald looprollers spanner pomp
    Alles er weer op gemaakt ( meelooplagers waren gewoon verkeerd)
    Gaten waren te klein (naar deventer gereden haden ze niet meer )
    Toen naar Apeldoorn gereden hadden ze nog 1 liggen :argue
    Uiteindelijk door naar Amersfoort gereden hadden ze ook nog 1 liggen :wors
    Terug gereden alles er weer op gemaakt (nokkenassen wielen los gehaald )
    Kap erop wielen er weer op waterpomp erop alles er weer op
    Kreeg ik hem niet gespannen :cry
    Bleek dat dat vorige garage pomp kats verkeerd te hebben geplaatst (ook de spanner)
    Die pijltje liep tegen de waterpomp aan pijltje was naar 60.000 kilometer natuurlijk niks meer van over
    Goed waterpomp weer los en hoed geplaatst en spanner er weer op en gespannen en alles weer erop gebouwd
    Al met al en lange dag geweest :puke
    Hij loopt weer top :thumb
    Met goed gereedschap en een vader die stond te zingen en dom te doen kwamen we er uit :jerry

    #18137440

    Waarschijnlijk met gewone doppen de torx vastgezet de vorige keer, dan draai je alles naar de kloten..

    Fijn dat het iedergeval gelukt is, en alles weer naar behoren loopt, nu ben je er voorlopig weer even vanaf.(en zou het de volgende keer een stuk makkelijker gaan.)

    #18137441

    Altijd fijn om andermans troep op te ruimen !! :D

    Wel stoer dat je het toch hebt afgemaakt!! :wors

    Er zijn er zat die hem dan alsnog naar de garage brengen en het daar dan op laten knappen om dan na reparatie te gaan zeuren dat het zo duur is! :hmmz

    #18137442

    hier enkele foto’s
    weet dat iedereen gek is op foto’s :afro

    rechts is orgineel links die ik had besteld ( niemand weet hoe dit kan ) netje bedrag wat ik toen bij dealer heb gekregen terug gekregen :thumb

    begin ging goed king:

    kap moest ook even vervangen worden

    3 man sterk :jerry

    ok jullie mening ( gelukt gehad of niet ) ?????dit is onstaan door de waterpomp

    #18137443

    Had bij mijn corsa(Z14xe) ook al dat deze echt heel dicht op de waterpomp zat, kreeg zelfs eerst de spanner er niet goed op!

    #18137444

    Die looprollen met dat kleine gat zijn gewoon de looprollen voor de smal block motoren.

    #18137445

    heb alles gemonteerd gekregen
    helaas komen nu de problemen naar boven wat ik niet kan plaatsen
    naar het monteren even rustig tijdje laten draaien ( alles klonkt perfect )
    nu naar enkele weken begon hij geluid te maken bij mijn wiel ( stationer draaien )
    nu zelf zo erg dat het klinkt of er lager of waterpomp alweer kapot is
    heb alles netje optijd gezet en goed vast gedraaid
    nu ben ik bang dat alles weer los kan!!! :fy1
    hier heb ik geen tijd voor helaas en ook geen plek meer voor
    dus moet het uitbesteden aan een garage :argue

    #18137446

    Te strak gespannen gaat die ook stuk van.

    #18137447

    nee hij staat niet te strak..
    pijltje staat precies in het midden ( waar hij hoort )
    naar enkele keren draaien stond hij er nog op dus

    maar als hij te strak staat wat gaat er dan kapot ???

    #18137448

    Waterpom, looprollen distributieriem en spanner kunnen stuk gaan.
    Heb je wel koelvloeistof erin en geen water?

    #18137449

    jeps heb dure koelvloeistof erin !!
    dus alles klopt ook
    nu klinkt het niet echt kapot maar meer als een lager die kapot is en beetje geknars
    bij koude start heb je hem heel goed bij warm hoor je alleen beetje gierende geluid..
    maar nu vanmidag bij erg veel water door enkele plassen moeten rijden hoor ik hem heel goed..
    als ik goed luister komt het of bij mijn waterpomp vandaan of spanrol of dynamo
    hoop niet mijn oliepomp eigenlijk ( maar het is pas naar nieuwe riem en week daarna )

    #18137450

    klinkt beetje als dit ( alleen heb ik geen ketting )

    https://www.youtube.com/watch?v=Cqw-Z4j-2wQ” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18137451

    We hebben vandaag maar eens de garage bezocht
    Vanwege tijd gebrek moest ik hem toch brengen naar een garage
    Ze hebben hem op de brug gehad en bleek inderdaad de waterpomp te zijn
    Waterpomp is besteld maandag word hij gemaakt nu rij ik tijdelijk in een bedrijfsbusje van hun
    Mis me opel nu al !!! :(

    Waterpomp heeft er nog geen 2 maanden opgezeten.
    Ik ga leverancier toch maar eens benaderen want dit is wel heel snel

    #18137452

    Foto bekeken van je pomp ziet er ook wel beetje fokiejokie uit

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 53)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.