Forumindex › Forums › Modellen › Astra › distributieriem vervangen ( x20xev ) hulp nodig
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 5 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
27 april 2013 om 18:28 #18137428
Mijn fout klopt inderdaad, maar draai die van de spanrol zeker niet te vast. Deze zit namlijk in alluminium vastgezet (de oliepomp) en als je daar maar ietswat te vast draaid is de draad dol en krijg je hem nooit meer goed vast! En de krukasbout is de centrale bout als je de poelie hebt gedemonteerd he. Deze moet zeker zeer vast. Heb nm meters even zoals t uit mn hoofd is gedaan. Maar zullen vast mensen zijn met werkplaatsboek die het je kunnen vertellen. Ik dacht dat 20 nm toch echt aan de hoge kant is.
27 april 2013 om 18:44 #18137429Ik heb geprobeerd om 3 nieuwe bouten te bemachtigen
Helaas had de opel dealer hier in deventer ze niet liggen
Maar kon ze bestellen en moest wel in 1x 10 setjes kopen :hmmz
Maar dat duurde een week voordat ze binnen waren
Toen ben ik elke automatrialen zaken af gereden niemand kon ze krijgen
Zou er eventueel andere bouten in kunnen ?? 6kant bouten ??
Opel dealer vertelde mij dat het geen bijzondere bouten waren man werkt al 30 jaar met opels
Hij zei ook als je ze normaal los haalt kun je ze gewoon weer gebruiken
Ik heb ook een setje gekocht via internet (opelwebshop)
Ik ga toch eens contact met ze opnemen want vind vrij raar dat ik ze er niet bij kreeg
Poulie bout is dit een aparte bout ???Thanks alvast
27 april 2013 om 18:59 #18137430Poulie bout is een grote uitwendige torx..
Als je bouten gaat vervangen wel echt zelfde maat en lengte nemen(hiermee bedoel ik niet zomaar iets erin draaien)
27 april 2013 om 19:07 #18137431Poulie bout hoef je niet te vervangen overigens, staat vaak wel in de werkplaatshandboeken.
27 april 2013 om 19:18 #18137432De centrale krukasbout niet hergebruiken is een rekbout!!!!! Nieuwe indraaien als die los moet. De boutjes in de poelie mag je wel hergebruiken.
27 april 2013 om 19:28 #18137433Is inderdaad een rekbout, ben destijds naar de dealer geweest om een bout te halen maar die vervingen nooit krukasbouten. Heb hem uiteindelijk weer flink vast gezet, zit nog steeds (x16xe)
27 april 2013 om 19:29 #18137434zijn al diverse hier op het forum waarbij niet vervangen is en uiteindelijk gebroken.
27 april 2013 om 19:33 #18137435Maar kan ik wel andere bouten gebruiken ???
Dus geen torx maar 6kantbouten ???Zelfde lengte en zelfde maat maar dan 6kant bouten ???
27 april 2013 om 19:40 #18137436Ok, nooit van gehoord, ken voor de rest ook niemand die de krukasbouten vervangt. Als je het niet vertrouwd lekker een nieuwe halen.
27 april 2013 om 19:55 #18137437Krukasbouten horen altijd vervangen te worden bij loshalen ook bij de dealer en word ook door menig garage en beun de haas gedaan.
Je kunt de bouten vervangen door gewoon 6 kant bouten, maar let er wel op dat je de lengte van een spanrolbout niet te lang is want dan draai je de draad stuk. Ook de krukasbout door een goede sterke bout vervangen omdat deze het tandwiel op zijn plek moet houden. Bij te los vastdraaien breekt de spie en gaat je krukas rond zonder dat het tandwiel rond draaid.28 april 2013 om 01:09 #18137438Voor zover ik weet zitten er bij een X20XEV set nooit boutjes voor loop en spanrol en dat is logisch want deze hoef je niet te vervangen.
Bij Gates, Conti en SKF sets zitten er in ieder geval geen boutjes bij deze sets voor X20XEV29 april 2013 om 16:21 #18137439Wat was dit een hel !!!
Vorige eigenaar of garage had gewoon alles kapot gedraaid
Begin ging goed niks geen last van iets
Toen kwamen we bij de multiespanner (torx kop) kapot gedraaid door iemand anders
Met een special dop voor door gedraaide bouten los kunnen krijgen :wors
Toen kwamen we bij de distributieriem spanner (kop ook helemaal dol ) :fy1
Grote staaf erop gezet en lipje van die spanner los geslagen kregen hem uiteindelijk los :wors
Alles eraf gehaald looprollers spanner pomp
Alles er weer op gemaakt ( meelooplagers waren gewoon verkeerd)
Gaten waren te klein (naar deventer gereden haden ze niet meer )
Toen naar Apeldoorn gereden hadden ze nog 1 liggen :argue
Uiteindelijk door naar Amersfoort gereden hadden ze ook nog 1 liggen :wors
Terug gereden alles er weer op gemaakt (nokkenassen wielen los gehaald )
Kap erop wielen er weer op waterpomp erop alles er weer op
Kreeg ik hem niet gespannen :cry
Bleek dat dat vorige garage pomp kats verkeerd te hebben geplaatst (ook de spanner)
Die pijltje liep tegen de waterpomp aan pijltje was naar 60.000 kilometer natuurlijk niks meer van over
Goed waterpomp weer los en hoed geplaatst en spanner er weer op en gespannen en alles weer erop gebouwd
Al met al en lange dag geweest :puke
Hij loopt weer top :thumb
Met goed gereedschap en een vader die stond te zingen en dom te doen kwamen we er uit :jerry29 april 2013 om 17:49 #18137440Waarschijnlijk met gewone doppen de torx vastgezet de vorige keer, dan draai je alles naar de kloten..
Fijn dat het iedergeval gelukt is, en alles weer naar behoren loopt, nu ben je er voorlopig weer even vanaf.(en zou het de volgende keer een stuk makkelijker gaan.)
29 april 2013 om 18:07 #18137441Altijd fijn om andermans troep op te ruimen !! :D
Wel stoer dat je het toch hebt afgemaakt!! :wors
Er zijn er zat die hem dan alsnog naar de garage brengen en het daar dan op laten knappen om dan na reparatie te gaan zeuren dat het zo duur is! :hmmz
3 mei 2013 om 16:30 #18137442hier enkele foto’s
weet dat iedereen gek is op foto’s :afrorechts is orgineel links die ik had besteld ( niemand weet hoe dit kan ) netje bedrag wat ik toen bij dealer heb gekregen terug gekregen :thumb

begin ging goed king:

kap moest ook even vervangen worden

3 man sterk :jerry

ok jullie mening ( gelukt gehad of niet ) ?????dit is onstaan door de waterpomp

3 mei 2013 om 23:06 #18137443Had bij mijn corsa(Z14xe) ook al dat deze echt heel dicht op de waterpomp zat, kreeg zelfs eerst de spanner er niet goed op!
4 mei 2013 om 06:06 #18137444Die looprollen met dat kleine gat zijn gewoon de looprollen voor de smal block motoren.
20 juni 2013 om 21:11 #18137445heb alles gemonteerd gekregen
helaas komen nu de problemen naar boven wat ik niet kan plaatsen
naar het monteren even rustig tijdje laten draaien ( alles klonkt perfect )
nu naar enkele weken begon hij geluid te maken bij mijn wiel ( stationer draaien )
nu zelf zo erg dat het klinkt of er lager of waterpomp alweer kapot is
heb alles netje optijd gezet en goed vast gedraaid
nu ben ik bang dat alles weer los kan!!! :fy1
hier heb ik geen tijd voor helaas en ook geen plek meer voor
dus moet het uitbesteden aan een garage :argue20 juni 2013 om 21:18 #18137446Te strak gespannen gaat die ook stuk van.
20 juni 2013 om 21:19 #18137447nee hij staat niet te strak..
pijltje staat precies in het midden ( waar hij hoort )
naar enkele keren draaien stond hij er nog op dusmaar als hij te strak staat wat gaat er dan kapot ???
20 juni 2013 om 21:29 #18137448Waterpom, looprollen distributieriem en spanner kunnen stuk gaan.
Heb je wel koelvloeistof erin en geen water?20 juni 2013 om 21:55 #18137449jeps heb dure koelvloeistof erin !!
dus alles klopt ook
nu klinkt het niet echt kapot maar meer als een lager die kapot is en beetje geknars
bij koude start heb je hem heel goed bij warm hoor je alleen beetje gierende geluid..
maar nu vanmidag bij erg veel water door enkele plassen moeten rijden hoor ik hem heel goed..
als ik goed luister komt het of bij mijn waterpomp vandaan of spanrol of dynamo
hoop niet mijn oliepomp eigenlijk ( maar het is pas naar nieuwe riem en week daarna )20 juni 2013 om 21:59 #18137450klinkt beetje als dit ( alleen heb ik geen ketting )
https://www.youtube.com/watch?v=Cqw-Z4j-2wQ” onclick=”window.open(this.href);return false;
21 juni 2013 om 13:26 #18137451We hebben vandaag maar eens de garage bezocht
Vanwege tijd gebrek moest ik hem toch brengen naar een garage
Ze hebben hem op de brug gehad en bleek inderdaad de waterpomp te zijn
Waterpomp is besteld maandag word hij gemaakt nu rij ik tijdelijk in een bedrijfsbusje van hun
Mis me opel nu al !!! :(Waterpomp heeft er nog geen 2 maanden opgezeten.
Ik ga leverancier toch maar eens benaderen want dit is wel heel snel21 juni 2013 om 13:30 #18137452Foto bekeken van je pomp ziet er ook wel beetje fokiejokie uit
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.