distributieriem vervangen ( x20xev ) hulp nodig

Forumindex Forums Modellen Astra distributieriem vervangen ( x20xev ) hulp nodig

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257329

    hallo mensen
    mijn distributieriem is aan vervanging toe
    heb alle onderdelen besteld en alles ook netjes in huis gekregen
    nu is mijn vraag wel hoe ik het beste te werk kan gaan
    en mijn vraag is of de waterpomp wel klopt ( volgens bestelling hoort hij op mijn motor )
    ik ga dit eigenlijk voor het eerst doen ( heb het wel 2x eerder gedaan )
    maar heb het nog niet gedaan bij mijn auto dus alles tips zijn erg welkom
    we gaan dit maandag allemaal doen met een kraan en goed gereedschap king:
    ik heb hier enkele foto’s wat ik moet gaan vervangen en wil gaan vervangen :afro
    dank voor de tips en uitleg :thumb

    distributieriem
    rollers
    spanner
    beschermkap ( achterkap )
    waterpomp
    multiriem spanner

    #18137404

    Bout van de tandriem spanrol moet ook verv worden , ook oppassen met het vastzetten van deze bout bij voorkeur op het juiste aanhaalmoment!!

    #18137405

    Zijn idd klote torx die erg ondiep zijn.. ook van de geleide rollen(zitten er waarschijnlijk wel bij maar staan niet op de foto)

    Spanrol is volgens mij 20 nm.

    #18137406

    Motor altijd eerst met een sleutel een keer of drie rond draaien en dan kijken of de merktekens nog goed staan…

    #18137407

    @chieltjuh wrote:

    Zijn idd klote torx die erg ondiep zijn.

    dit…

    dus goed je torxdop op de bout zetten en dan draaien , is mij ook al vaak overkomen dat de dop eraf vloog met wonden als gevolg:P

    #18137408

    Probleem of jullie hintjes zijn echt de bouten die erin gaan
    Helaas zitten de bouten er niet bij :???:
    Bij mijn vaders setje zaten ze er wel bij (vond wel apart dat ik ze niet kreeg)
    Neem ook wel aan dat je die bouten kunt hergebruik ??
    Anders moet ik gaan zoeken naar 3 nieuwe boutjes

    #18137409

    Opzoek naar nieuwe boutjes, oude zou ik niet her gebruiken.(volgens mij zijn het “rekbouten”)

    #18137410

    Jij bent er vroeg bij :jerry

    Ja zal vanmiddag eens langs de dealer gaan
    Hopen dat die ze heeft liggen anders groot probleem
    Kan hem namelijk alleen maandag vervangen :swear
    We gaan eens snuffelen :jerry

    #18137411

    En die kap zou ik niet vervangen maar lekker laten zitten, om die eraf te krijgen moet je je nokkenaswielen en krukaspoelie losmaken.

    #18137412

    Deze kap is kapot helaas
    Anders had ik hem zeker laten zitten
    Probleem is dat er een stukje uit is dus wou die gelijk even meepakken
    Ik dacht namelijk dat je alleen bouten los moest halen en niet de nokkenassen wielen ??

    #18137413

    (kwas nog wakker/nachtdienst)..

    Zoals ik zie zitten er 2 bouten achter de nokkenaswielen..(mischien bereikbaar door de gaten van de nokkenaswielen?)
    Het gaat hier toch om de “achterste” kap?!

    #18137414

    Uit ervaring weet ik dat het kan, maar de kans dat je dan de kop van de schroeven beschadigd is zeer groot omdat je er niet recht voor zit maar ietswatschuin, zelfde geld met erindraaien dus dan beschadig je de draad in de kop. en als die kap niet goed vastzit gaat die aanlopen als je peg hebt.

    Wat is er stuk van de kap? Deze is van plaatstaal daar kan niet heel veel aan afbreken.

    #18137415

    Ik ga hem toch proberen te vervangen zonder dat de nokkenassen wielen eraf te halen
    Steek sleutel of ring sleutel en dat soort spul doet wonderen ;)

    Mijn kap is toch echt van hard plastic zowel orgineel als de nieuwe king:
    Is een stuk van afgelnapt dus je ziet de riem draaien geen gezicht :jerry

    #18137416

    @chieltjuh wrote:

    (kwas nog wakker/nachtdienst)..

    Zoals ik zie zitten er 2 bouten achter de nokkenaswielen..(mischien bereikbaar door de gaten van de nokkenaswielen?)
    Het gaat hier toch om de “achterste” kap?!

    Jep gaat om de achterste kap king:

    #18137417

    Kan iemand mij vertellen wat de nm zijn van de spanrol en meelooprollen ??
    Misschien zelfs een foto van garage handleiding…???

    Thanks alvast

    #18137418

    Meeloop zet ik niet op moment, volgens mij 20nm voor de spanner( zit er bij je spanner geen handleiding?)

    #18137419

    ik zet ze gewoon goed handvast, meestal met een klein rateltje

    #18137420

    De spanner zit in een alluminium oliepomp is maar 8 NM
    Looprollen zijn 12nm.

    #18137421

    OJa je krukasbout moet ook los deze zit meestal zeer vast dus ga je er met normaal gereedschap nietzomaar afkrijgen.
    Je moet deze ook weer met 300nm vastzetten dus dat word een hele klus.

    #18137422

    De spanner zit wat?. :hmmz

    Krukaspoulie gaat het makkelijkste met een luchtol…
    Advies in t handboek is vervangen, ik heb hem gwn met wat locktite goed vastgezet met de luchtol.

    #18137423

    Ik heb een werktplaats beschikking waar ze dieselmotoren bouwen voor mega agregraten
    Dus gereedschap zware luchtsleuts zijn aanwezig dus dat is geen enkel probleem
    Duur gereedschap en sleutels en lucht enz is geen pr0bleem

    Meelopers zijn dus 12nm
    Spanner 8 nm
    En poulie 300 nm

    Helaas heb ik niks geen papieren bij de distributie riem
    Wat is ook heel erg vaag vind is dat er gewoon geen nieuwe bouten bij zaten
    Maar kan dat of zit er altijd een setje bouten bij ???

    ?????

    #18137424

    Ik haal altijd een set, dat zijn looprollen, spanrol en riem bij elkaar..

    Als je nieuwe bouten gaat halen bij de dealer kan je daar nog wel eens na vragen, ik zou echt geen oude bouten gaan gebruiken!!

    Srry haasje maar jou verhaal klopt niet helemaal omtrent de aanhaalmomenten.

    Ik begon te twijfelen dus ff opgezocht.. ik kwam dit topic tegen wat vol staat met info voor het vervangen, plus aanhaalmoment vd spanrol(20nm)

    viewtopic.php?f=21&t=117871&p=1557062&hilit=Distributie+X20XEV#p1557062

    #18137425

    Sowieso ga je de oude bouten naar alle waarschijnlijkheid slopen met loshalen (heb zelf al 3 keer de torx bout van de spanrol af kunnen slijpen) dus ik zou even nieuwe bouten regelen.

    #18137426

    ik werk zelf bij een dealer , en krijg altijd nieuwe bouten bij het pakket. en heb nooit een bout hoeven afslijpen.
    gewoon goed de dop erop en dan je hand tussen de chassisbalk afzetten tegen de dop of desnoods met een bandijzer

    #18137427

    De 3 bouten die ik af heb moeten slijpen waren al half dol gedraaid door de vorige monteur, doe je weinig aan. 1 keer scheef erin en dan zijn ze al gaar, zoals chieltjuh al zei, ze zijn erg ondiep.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.