Forumindex › Forums › Modellen › Astra › distributieriem vervangen ( x20xev ) hulp nodig
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 4 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
25 april 2013 om 16:31 #17257329
hallo mensen
mijn distributieriem is aan vervanging toe
heb alle onderdelen besteld en alles ook netjes in huis gekregen
nu is mijn vraag wel hoe ik het beste te werk kan gaan
en mijn vraag is of de waterpomp wel klopt ( volgens bestelling hoort hij op mijn motor )
ik ga dit eigenlijk voor het eerst doen ( heb het wel 2x eerder gedaan )
maar heb het nog niet gedaan bij mijn auto dus alles tips zijn erg welkom
we gaan dit maandag allemaal doen met een kraan en goed gereedschap king:
ik heb hier enkele foto’s wat ik moet gaan vervangen en wil gaan vervangen :afro
dank voor de tips en uitleg :thumbdistributieriem
rollers
spanner
beschermkap ( achterkap )
waterpomp
multiriem spanner










25 april 2013 om 18:51 #18137404Bout van de tandriem spanrol moet ook verv worden , ook oppassen met het vastzetten van deze bout bij voorkeur op het juiste aanhaalmoment!!
25 april 2013 om 20:01 #18137405Zijn idd klote torx die erg ondiep zijn.. ook van de geleide rollen(zitten er waarschijnlijk wel bij maar staan niet op de foto)
Spanrol is volgens mij 20 nm.
25 april 2013 om 20:09 #18137406Motor altijd eerst met een sleutel een keer of drie rond draaien en dan kijken of de merktekens nog goed staan…
25 april 2013 om 21:02 #18137407@chieltjuh wrote:
Zijn idd klote torx die erg ondiep zijn.
dit…
dus goed je torxdop op de bout zetten en dan draaien , is mij ook al vaak overkomen dat de dop eraf vloog met wonden als gevolg:P
26 april 2013 om 03:09 #18137408Probleem of jullie hintjes zijn echt de bouten die erin gaan
Helaas zitten de bouten er niet bij :???:
Bij mijn vaders setje zaten ze er wel bij (vond wel apart dat ik ze niet kreeg)
Neem ook wel aan dat je die bouten kunt hergebruik ??
Anders moet ik gaan zoeken naar 3 nieuwe boutjes26 april 2013 om 03:31 #18137409Opzoek naar nieuwe boutjes, oude zou ik niet her gebruiken.(volgens mij zijn het “rekbouten”)
26 april 2013 om 03:36 #18137410Jij bent er vroeg bij :jerry
Ja zal vanmiddag eens langs de dealer gaan
Hopen dat die ze heeft liggen anders groot probleem
Kan hem namelijk alleen maandag vervangen :swear
We gaan eens snuffelen :jerry26 april 2013 om 04:31 #18137411En die kap zou ik niet vervangen maar lekker laten zitten, om die eraf te krijgen moet je je nokkenaswielen en krukaspoelie losmaken.
26 april 2013 om 04:48 #18137412Deze kap is kapot helaas
Anders had ik hem zeker laten zitten
Probleem is dat er een stukje uit is dus wou die gelijk even meepakken
Ik dacht namelijk dat je alleen bouten los moest halen en niet de nokkenassen wielen ??26 april 2013 om 05:05 #18137413(kwas nog wakker/nachtdienst)..
Zoals ik zie zitten er 2 bouten achter de nokkenaswielen..(mischien bereikbaar door de gaten van de nokkenaswielen?)
Het gaat hier toch om de “achterste” kap?!26 april 2013 om 05:26 #18137414Uit ervaring weet ik dat het kan, maar de kans dat je dan de kop van de schroeven beschadigd is zeer groot omdat je er niet recht voor zit maar ietswatschuin, zelfde geld met erindraaien dus dan beschadig je de draad in de kop. en als die kap niet goed vastzit gaat die aanlopen als je peg hebt.
Wat is er stuk van de kap? Deze is van plaatstaal daar kan niet heel veel aan afbreken.
26 april 2013 om 06:48 #18137415Ik ga hem toch proberen te vervangen zonder dat de nokkenassen wielen eraf te halen
Steek sleutel of ring sleutel en dat soort spul doet wonderen ;)Mijn kap is toch echt van hard plastic zowel orgineel als de nieuwe king:
Is een stuk van afgelnapt dus je ziet de riem draaien geen gezicht :jerry26 april 2013 om 06:52 #18137416@chieltjuh wrote:
(kwas nog wakker/nachtdienst)..
Zoals ik zie zitten er 2 bouten achter de nokkenaswielen..(mischien bereikbaar door de gaten van de nokkenaswielen?)
Het gaat hier toch om de “achterste” kap?!Jep gaat om de achterste kap king:
27 april 2013 om 10:47 #18137417Kan iemand mij vertellen wat de nm zijn van de spanrol en meelooprollen ??
Misschien zelfs een foto van garage handleiding…???Thanks alvast
27 april 2013 om 15:10 #18137418Meeloop zet ik niet op moment, volgens mij 20nm voor de spanner( zit er bij je spanner geen handleiding?)
27 april 2013 om 15:27 #18137419ik zet ze gewoon goed handvast, meestal met een klein rateltje
27 april 2013 om 15:41 #18137420De spanner zit in een alluminium oliepomp is maar 8 NM
Looprollen zijn 12nm.27 april 2013 om 15:44 #18137421OJa je krukasbout moet ook los deze zit meestal zeer vast dus ga je er met normaal gereedschap nietzomaar afkrijgen.
Je moet deze ook weer met 300nm vastzetten dus dat word een hele klus.27 april 2013 om 16:04 #18137422De spanner zit wat?. :hmmz
Krukaspoulie gaat het makkelijkste met een luchtol…
Advies in t handboek is vervangen, ik heb hem gwn met wat locktite goed vastgezet met de luchtol.27 april 2013 om 17:10 #18137423Ik heb een werktplaats beschikking waar ze dieselmotoren bouwen voor mega agregraten
Dus gereedschap zware luchtsleuts zijn aanwezig dus dat is geen enkel probleem
Duur gereedschap en sleutels en lucht enz is geen pr0bleemMeelopers zijn dus 12nm
Spanner 8 nm
En poulie 300 nmHelaas heb ik niks geen papieren bij de distributie riem
Wat is ook heel erg vaag vind is dat er gewoon geen nieuwe bouten bij zaten
Maar kan dat of zit er altijd een setje bouten bij ????????
27 april 2013 om 17:26 #18137424Ik haal altijd een set, dat zijn looprollen, spanrol en riem bij elkaar..
Als je nieuwe bouten gaat halen bij de dealer kan je daar nog wel eens na vragen, ik zou echt geen oude bouten gaan gebruiken!!
Srry haasje maar jou verhaal klopt niet helemaal omtrent de aanhaalmomenten.
Ik begon te twijfelen dus ff opgezocht.. ik kwam dit topic tegen wat vol staat met info voor het vervangen, plus aanhaalmoment vd spanrol(20nm)
viewtopic.php?f=21&t=117871&p=1557062&hilit=Distributie+X20XEV#p1557062
27 april 2013 om 17:34 #18137425Sowieso ga je de oude bouten naar alle waarschijnlijkheid slopen met loshalen (heb zelf al 3 keer de torx bout van de spanrol af kunnen slijpen) dus ik zou even nieuwe bouten regelen.
27 april 2013 om 17:54 #18137426ik werk zelf bij een dealer , en krijg altijd nieuwe bouten bij het pakket. en heb nooit een bout hoeven afslijpen.
gewoon goed de dop erop en dan je hand tussen de chassisbalk afzetten tegen de dop of desnoods met een bandijzer27 april 2013 om 17:56 #18137427De 3 bouten die ik af heb moeten slijpen waren al half dol gedraaid door de vorige monteur, doe je weinig aan. 1 keer scheef erin en dan zijn ze al gaar, zoals chieltjuh al zei, ze zijn erg ondiep.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.