Volgens mij kan je voor een distributeriem ongeveer aanhouden: 60.000km of zo’n 5 a 6 jaar. In jouw geval is het eerder ouderdom, maar ik zou het wel doen. De eerste eigenaar van mijn V6 (C25XE) heeft denk ik de regel geschonden, want de auto heeft rond 65k kilometer een compleet nieuw motorblok gekregen. Of dit echt de aanleiding was weet ik helaas niet, maar een distributieriem die knapt sloopt als je pech hebt je hele motor.
De waterpomp wordt zover ik weet sowieso standaard mee vervangen met een nieuwe distributieriem. Ook weet ik dat je wel wat speciale apparatuur nodig hebt voor het vervangen van de distributieriem van de V6 (ik meen voor het vastzetten van de nokkenassen), dus niet iedere Jaapie op de hoek kan het doen. Laat je het bij een Opel dealer doen, dan betaal je flink, ik meen iets van rond de 800 euro. Ik heb het destijds bij mijn vaste (onafhankelijke) garage laten doen en dat heeft mij alles bij elkaar geloof ik minder dan 400 euro gekost. Het is voor mijn V6 alweer een paar jaar geleden (+- 3 jaar, zo’n 45k kilometer), die zal eind dit jaar of begin volgend jaar weer eens vervangen moeten worden.