Distributieriem erg snel stuk (?)

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Distributieriem erg snel stuk (?)

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 25 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 73)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225135

    Na zo’n 20 rondjes Assen begon de motor een wat harder geluid te maken. Ik dacht aan een scheur in de uitlaat of zoiets, daarom besloot ik maar de pits in te rijden om te kijken wat er aan de hand zou zijn, echter toen ik de hoek omreed stationair en met ingetrapte koppeling hoorde ik ineens een heel kort rinkelend geluidje en de motor sloeg uit zichzelf ook meteen af :o en ja mijn vemoeden werd bevestigd. De distrubutieriem was compleet naar z’n….
    Zie hieronder:

    :wtf Ik heb tot nu toe eerlijk gezegd geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De riem zit nog steeds op spanning (zat volgens mij ook niet te strak), maar er zijn heel wat tanden af. Voordat ik naar Assen ging heb ik de riem nog gecontroleerd op spanning. Het enige wat me wel opviel was toch wel wat stof in de distributiekap (beetje veel slijtage al eigenlijk)

    De riem was nieuw (origineel Gates). Toen ik de motor vorig jaar demonteerde viel me ook op dat deze riem er toen ook al heel slecht aan toe was, hoewel de motor nauwelijks had gelopen hiermee (?).

    Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn (de oorzaak van het stuk gaan van de riem) ?

    Oh ja, de verstelbare nokkenaswielen die ik eerder wel op de motor had willen monteren, heb ik aan de kant gelegd omdat ik voor de meest optimale afstelling ook met originele wielen toe bleek te kunnen (dit leek mij veiliger dan met verstelbare met boutjes)

    #17718032

    controleer eens of alle aangedereven spullen achter je distributie (waterpomp,nokkenas,krukas) dezelfde tanden hebben.. als bijvoorbeeld de waterpomp een ander type tanden heeft dan gaat je riem snel naar zijn grootje..

    je hebt oud type vertanding (ronde tanden) en nieuw type vertanding (trapezium)

    #17718033

    Whoa, dat wil je niet meemaken!:o

    Check ook of alles wel een beetje soepel draait… en ik hoop van harte dat je geen schade nu hebt aan de kop/kleppen!

    #17718034

    Als alles voor de rest soepel ronddraait, geen scherpe delen of stukjes die uitsteken? zou ik idd ook even naar de vertanding van je waterpomp kijken. Ik kan goed zien dat je tandwielen rond tandjes heeft en je riem ook maar de waterpomp?

    #17718035

    heb ik ook meegemaakt, was een verkeerde riem gemonteerd (trapezium tanden en moest eentje met ronde zijn)
    heeft het 3000km gehouden…

    #17718036

    ik vind die krukaspouli er verdacht uit zien.. voor zover het duidelijk is

    #17718037

    water pomp is in ieder geval niet de juiste voor rond type

    #17718038

    Ook ik vind de krukas poulie er uit zien alsof ie een rechte vertanding heeft?

    #17718039

    Dat krukas tandwiel is niet juist…, maak eens een foto van iets lager..

    Verder best klote…

    Succes.

    Groeten Eric

    #17718040

    ja zou idd zeggen dat de krukas trapezium vormige tanden heeft maar kan ook door de foto zo lijken.
    misschien komt er teveel kracht op te staan, dmv hogere belastingen enzo aangezien je er ook circuit mee rijd.
    ander zou ik zeggen zet er een versterkte riem op oid.
    die kun je gewoon kopen bij biesheuvel bv.
    succes in elk geval.

    #17718041

    toevallig samengestelde motor (DIS?)

    denk ook dat het probleem daar aan ligt, verkeerde poulie bij de riem/rest

    maak onderling maar eens fotos er van of vergelijk ze met je riem.

    #17718042

    Heb je eigenlijk schade?

    #17718043

    Hij hoorde een kort tikkend geluid..
    Die heeft wel schade.

    #17718044

    Lijkt mij dat je met het nieuwe type krukas tandwiel niet zo lang rijd. Want als ik het goed heb is deze kleiner dus dan staat je distributie nadat de krukas 1 keer rond is geweest al niet meer op tijd

    #17718045

    Lijkt mij eerder een gevalletje vastgeslagen onderdeel (waterpomp dan het meest waarschijnlijk) Kan tijdelijk verschijnsel zijn geweest, lekker toeren maken en pomp wil effe niet mee, rats alle tanden er af….:cry

    #17718046

    Hier wat detailfoto’s:

    de krukaspoelie (wel voor rond dus):

    de waterpomp poelie:

    Zijn van de waterpomp verschillende types dan?

    Ik heb de riem er zojuist afgehaald en de waterpomp loopt nu wel mooi vrij zonder speling.

    #17718047

    Daar heb je het: Jouw c20let heeft overal “ronde”hoekjes, de waterpomp een soort van 4-kant

    #17718048

    Ja, er zijn zover ik weet 2 verschillende types. Kijk zelf maar eens naar het verschil in de tanden

    #17718049

    de waterpomp wat je hebt is ene voor een DIS motor.
    met trapezium tanden.
    kijk maar hoe hoekig die lopen.

    wel zwaar balen man:swear
    je zult waarschijnlijk wel kleppen krom hebben denk ik….

    #17718050

    p.s

    de veer van je spanrol, waar is die heen?
    of heb je die zelf al eraf gehaald?

    #17718051

    inderdaad de verkeerde waterpomp
    zal vanavond wel ff foto plaatsen van de goeie;)

    #17718052

    deze moet jij hebben

    http://www.klassiekeopelonderdelen.nl/nl/images/833.jpg

    hoop dat de schade meevalt:cry

    #17718053

    origineel gepost door GSI Racer
    p.s

    de veer van je spanrol, waar is die heen?
    of heb je die zelf al eraf gehaald?

    die hoor je eraf te halen.

    zelfs begin 90 hadden ze dat leuke probleem al, en is er een interne memo geweest over het verwijderen van het veertje.

    #17718054

    zeker omdat ze op een geven moment kunnen breken en dan lekker tussen je snaar en poelie kunnen gaan zitten?

    #17718055

    De veer had ik niet meer gemonteerd zitten hoor.

    Wat me opvalt nu ik de riem goed bekijk is dat er ter plaatse van de krukaspoelie de meeste tanden weg zijn, dan ter plaatse van de waterpomp en maar een paar ter plaatse van de nokkenaspoelies. Ertussen zie je aan de tanden op de riem eigenlijk niets (geen beschadiging of overmatige slijtage). Afgezien van het feit dat ik kennelijk de verkeerde waterpomp had ben ik nog niet overtuigd dat dit DE oorzaak was. Het heeft veel meer van een plotselinge overbelasting; het vast/zwaar lopen van (?)

    Zie:

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 73)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.