Distributieketting vervangen van signum?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Distributieketting vervangen van signum?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243109

    Hallo. Ik ben in het bezit van een signum 2.2dti.(automaat)
    Nu ben ik benieuwd of de distributie ketting ook preventief vervangen moet worden?
    Of kun je deze gewoon Laten zitten totdat hij lawaai begint te maken?

    P.’s. Zijn er nog andere belangrijke onderhoudzaamheden bekend voor een signum 2.2diesel?

    Alvast bedankt. Prosper

    #17939724

    weet er niet alles van, maar een ketting heeft toch in principe geen vervangingscyclus? (in tegenstelling tot een riem).

    #17939725

    @dutchbase, alles slijt, dus ook een ketting.
    Meestal hoor je dat deze gaat klapperen als deze aan het eind van z’n latijn in.

    Bij m’n ouders zittie al ruim 150.000 zonder problemen, maar er zijn er ook die ‘m eerder moeten vervangen, zoek maar eens hier op het forum, er is de laatste tijd veel over geschreven.

    #17939727

    Vreemd:
    Mijn vorige auto (Vec.B 2.0 DTI) had ook een ketting en deze auto heb ik ingeruild bij ca. 300.000 km. Motorisch was de betreffende Vec. nog perfect in orde en ik heb de ketting nooit vervangen. Overigens heb ik ‘m destijds aangeschaft bij 130.000 km.

    Mzzl!
    STiGGEL

    @RISL wrote:

    @dutchbase, alles slijt, dus ook een ketting.
    Meestal hoor je dat deze gaat klapperen als deze aan het eind van z’n latijn in.

    Bij m’n ouders zittie al ruim 150.000 zonder problemen, maar er zijn er ook die ‘m eerder moeten vervangen, zoek maar eens hier op het forum, er is de laatste tijd veel over geschreven.

    #17939728

    Er rijden rond met een 400.000+ km nog met de 1e ketting..

    Willem

    #17939729

    Bedankt voor alle reacties. zijn er nog andere specialen onderhouds onderwerpen?

    #17939726

    Eigenlijk niet.

    Ja af en toe lekker de grens over en m GOED de sporen geven om de EGR en INLAAT te reinigen inwendig.

    Willem

    #17939730

    Ketting slijt wel degelijk, oude ketting van m’n Z22SE was bijna een halve schakel langer als de nieuwe (uitgelubberd, heb nog ergens fotootjes) maar zolang er geen vreemde geluiden te horen zijn zou ik er niks aan doen.

    #17939731

    @midnight black wrote:

    ….oude ketting van m’n Z22SE was bijna een halve schakel langer als de nieuwe…

    De ketting is in zo’n geval ook niet in te korten?

    Ja, elk mechanisch onderdeel kan slijten, maar een ketting zal ongetwijfeld bedoeld zijn als duurzamer alternatief van de riem. Een “haalbare” (gemiddelde) kilometerstand van 300.000 km lijkt me ook wel logischer dan bijvoorbeeld 150.000 km, anders zou de keuze voor een ketting t.o.v. een riem niet zo logisch lijken… Er zijn automerken die adviseren om de riem iedere 75.000 km te vervangen, dan KAN hij toch 4x langer mee…

    #17939732

    Klopt, maar je bent bij het vervangen van de ketting ook weer heel veel meer kwijt dan bij het vervangen van de riem. Uiteindelijk is een ketting gemiddeld wel goedkoper, maar niet 4x zo goedkoop (als reactie op je voorbeeldje).

    #17939733

    de ketting is dan in totaal een stukje landger geworden doordat elke schakel afzonderlijk is afgesleten, dus nee niet in te korten.
    Het verschil in lengte heeft al enig gevolg voor de timing van de nokkenassen.

    #17939723

    nee nee, 4x zo goedkoop wilde ik niet beweren. De interval van het onderhoud / vervangen is enkel anders. Ik weet ook niet bij welke motortypen Opel een “ketting” implementeert, ik heb er vaker van gehoord bij de 2.2 benzine motoren?

    #17939734

    Bij de Z22YH van m’n ouders zittie er in ieder geval op.
    Maar ook bij de Z14XEP in de Corsa C (viewtopic.php?f=8&t=157857) en zelfs bij de 1-litermotortjes van de nieuwe Agila begreep ik laatst.

    #17939735

    Hallo,

    Ik wil wel even reagaeren, wij hebben een opel zafira deze heeft ook een distributie ketting. zoals aangegeven hoeft deze niet vervangen te worden. Helaas liep de ketting wel stuk rond de 110.000 km. Met als gevolg motor stuk, goed stuk.
    Hiermee wil ik aangeven dat je niet automatisch ervan uit moet gaan dat een ketting niet vervangen hoeft te worden.

    mvgr

    #17939736

    @midnight black wrote:

    Ketting slijt wel degelijk, oude ketting van m’n Z22SE was bijna een halve schakel langer als de nieuwe (uitgelubberd, heb nog ergens fotootjes) maar zolang er geen vreemde geluiden te horen zijn zou ik er niks aan doen.

    Knappe ketting dan, zat er een elastiekje om, of had ie VEEL kilometers.

    Meestal is niets meer dan de spanner die de hoop aan het opgeven is….

    Willem

    #17939737

    Zoveel langer was ie dus…

    #17939738

    Was bij 180000 km, spanner begon idd te rammelen bij start.

    #17939739

    Vind het verschil nog wel meevallen, van wat ik bij Mercedes diesels heb gezien, die hebben alleen wel een Spanner met grote stelruimte…

    Willem

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.