distributie probleem c18xe

Forumindex Forums Techniek Ecotec distributie probleem c18xe

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257109

    goedendag allemaal

    ik heb vandaag een stel dbillas nokkenassen in mijn c18xe geplaatst
    ze komen uit een goed getunde x20xev
    de inlaat nokkenas poellie is iets groter als de originele inlaat poellie wat ik erg vreemd vind
    heb met de verkoper gesproken die zij dat het altijd zo gedraait hebt met deze poellies
    nu heb ik op wat goed geluk de assen in mijn c18xe gebouwd
    alles 2 keer gecheckt distributie mooi strak draaide mooi vrij
    dus starten ff laten lopen en weer uit en weer chekken
    bleek dat hij tussen de uitlaat poellie en de krukkas poellie weer slap was
    spanner weer recht gezet riem weer mooi strak maar naar een paar keer gas geven weer slap
    pijl van de spanner staat dan ook helemaal rechts (slap)
    distributieriem en spanrollen geleide rollen zijn nog zgan 1 cross oud
    mischien toch spanrol overleden?

    ben als de dood dat mijn moterke in de soep loopt ;)

    iemand suggesties?

    #18127086

    Zitten er orginele x20xev poelies op? Of andere? Als er x20xev poelies op zitten zo laten anders die van je c18xe pakken.
    Ik heb ook dbilas nokken in mijn z16xe, loopt allemaal mooi vrij maar moet ik ook na een aantal keer rond is geweest nog een keer spannen. Maar daarna niet meer? Heb je de oude spanner gebruikt? Gebruik eens een nieuwe en een nieuwe bout? Draad in de oliepomp niet dol gedraaid(waar de bout in gaat)?.

    #18127087

    er zit een orginele uitlaat poelie op
    inlaat poelie is groter en ook iets breder maar volgens verkoper heeft het altijd zo gezeten
    spanner is wel hergebruikt maar heeft mischien maar 5 km gereden (1cross)
    vind het wat vreemd dat hij eerst wel goed zit maar later weer los gaat en ook de spanner heen en weer gaat tijdens het lopen
    ben er maar mee opgehouden morgen maar weer een fris blik op werpen ;)
    mischien dat ik hem toch te los heb gedraaid en over het nokje heb gedrukt
    kan ik die spanner ook vervangen terwijl het blok erin kan blijven hangen en met de krukkaspoelie erop?

    #18127088

    Weet je ook hoevel graden de nokkenassen zijn.
    Want als je hele scherpe hebt zal die altijd na een paar slagen weer losser gaan en moet je hem nog een keer spannen.

    #18127089

    weet zo niet uit mijn hoofd hoeveel graden ze zijn
    waren de dikste assen voor normale klepstoters en veren
    als je ze naast de originele ligt zou je ook niet denken dat dat gaat passen
    hij loopt wel als een malle met deze nokken ;)

    maar ik heb hem al een paar keer weer nagespannen maar de speling blijft terug komen

    #18127090

    Maak eens een foto van die nokkenastandwielen. Ben namelijk benieuwd. Welke het zijn.
    Oke, loopt die stationair ook wat onregelmatig maar heb ook de maximum in mijn z16xe en loopt echt wel anders inderdaad.
    Op het oog denk je ook dat het niet gaat passen. Maar als ze erin zitten. Heb je hem wel linksom gespannen?

    #18127091

    zal wel even proberen een duidelijke foto te maken
    links om gespannen?

    #18127092

    was ik weer heb vanavond weer van alles geprobreerd
    distributie wel 10 x overnieuw gespannen maar telkens als ik hem uitzet draait hij een stukje terug en komt er ruimte op de riem
    ondanks dat de distributie en spanrol geldeiede rollen nog zgan nieuw waren toch mijn twijfels erbij
    vanavond weer een nieuwe distributie riem en spanrol geplaatst
    het spul blijft nu wel beter op spanning maar soms als je hem uitzet is er vrij veel speling op de riem
    zou dit komen door de dikke nokken? zien er wel extreem dik uit
    zodra de motor loopt staat de riem mooi op spanning zodra ik hem uitzet draait hij soms een stukje terug (tegen de klok in )
    dan komt er weer speling op de riem tussen de uitlaat nokkenas en de krukas de spanner gaat dan helemaal naar rechts

    #18127093

    De spanner moet je linksom spannen (inbus gat) en de bout moet je rechtsom vastdraaien. Ben benieuwd hoe los dat die ligt en welke nokkenwielen er dan op liggen.

    #18127094

    inlaat nokkenas poellie is iets groter als de originele inlaat poellie

    Als de poelie van de inlaat en uitlaat nokkenas niet gelijk zijn, gaat het niet goedkomen: stel je maar een fiets voor met een groot en klein tandwiel: er ontstaat een snelheidsverschil tussen de 2 nokkenassen en zal daarmee in een paar omwentelingen kapot draaien.

    Gr,
    The Duke

    #18127095

    Als de diameter anders is maar het aantal tanden gelijk maakt het niet uit.
    Maar ik vermoed dat het gewoon orginele x20xev nokken wielen zijn.

    XEV is namlijk ook zo geleverd:

    #18127097

    Als de diameter anders is maar het aantal tanden gelijk maakt het niet uit.

    Tanden zijn i.d.d. bepalend, maar hoe kunnen het aantal tanden gelijk zijn als de diameter anders is, dan moeten de tanden anders zijn en dan past de riem weer niet :???:

    Gr,
    The Duke

    #18127098

    ik heb indd de originele x20xev nokkenas poelies erop zitten
    heb me wat verkeken en te vroeg geroepen
    tkreng zit me nog steeds niet naar het zin soms komt hij toch weer slap te zitten als ik hem uitzet
    hij draait en heel klein stukje terug soms als ik hem uitzet dan komt er wat speling op
    is nu wel minder met de nieuwe riem en spanrol maar hij is voor de cross dus gaat heel wat meemaken ;)
    zou het kunnen dat de nokkenassen te dik zijn voor deze klepveren ofzo?

    #18127099

    Staan de markeringen recht tegen over elkaar? Echt exact goed? Wanneer je tussen de twee nokkenas wielen in 1 tandje te weinig hebt zitten krijg je ook dit probleem. Maar ook doordat de nokken erg scherp zijn heeft de spanner en riem wat meer te verduren.

    #18127100

    ja precies goed loopt ook perfect vliegt echt in toeren zo :wub

    #18127101

    En stationair klinkt die van brrr br br brrr br br brrr? Maak eens een foto van wat je bedoelt met slap staan?

    #18127102

    loopt stationair nog wel redelijk valt mij niet tegen nokken war echt overduidelijk veel stomper en hij hangt nu veel meer aan het gas
    zal morgen een foto of filmpje maken van de distrbutie staat niet extreem slap maar ….
    je hebt ook een pm ;)

    #18127096

    Oja gespannen volgens onderstaande stap?
    Stap 10: Spanrol op spanning

    Draai de spanrol met het instelexcenter naar links, totdat de wijzer de rechteraanslag raakt. Daarbij draait het inbusplaatje tegen de klok in omhoog. Gebruik een inbussleutel. Zet daarna de spanrol licht vast.
    Dit is een heel belangrijke stap! Zonder zit er te weinig spanning in de riem, zodat die na korte tijd lawaai gaat maken.

    Stap 11: Twee keer rond

    Verwijder het nokkenasblokkeergereedschap en draai de motor met de hand twee toeren in de looprichting.

    Stap 12: Spanrol instellen

    Draai de bout van de spanrol los en draai de rol naar rechts tot de wijzer lijnt met de uitsparing op het plaatje. Zet de bout vast met 20 Nm en draai de motor opnieuw twee toeren. Staat de wijzer nog steeds op de uitsparing? Nee? Opnieuw instellen!

    #18127103

    volgens mij net als hierboven beschreven staat gedaan
    spanrol los erop riem erom spanrol met de imbusbout tegen de klok in op spanning gezet
    met de hand gedraait blijft prima staan laten lopen blijft ook prima staan maar heel soms na het uitzetten draait hij een klein stukje terug dan komt die speling erop als ik hem dan weer start ofzo is het meteen weg

    #18127104

    hier vandaan geplukt http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2011/1/Foutloos-Opel-distributie-vervangen-AMT029738W/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Gaat toevallig over de c18xe xel

    #18127105

    had ik ook al een paar keer gelezen heb alle plaatjes en info wel opgezocht ;)
    zit volgen mij ook wel goed in elkaar eerder ook wel gedaan en nooit problemen gehad
    ga morgen of overmorgen nog 1 avond ernaar kijken en dan gaat de kap erop en zien we het wel ;)

    #18127106

    @arnold kadett wrote:

    had ik ook al een paar keer gelezen heb alle plaatjes en info wel opgezocht ;)
    zit volgen mij ook wel goed in elkaar eerder ook wel gedaan en nooit problemen gehad
    ga morgen of overmorgen nog 1 avond ernaar kijken en dan gaat de kap erop en zien we het wel ;)

    Hahhaha, karakter :thumb

    #18127107

    he dr ed heb je ons nog nooit horen brullen in driesum ?

    #18127108

    @arnold kadett wrote:

    he dr ed heb je ons nog nooit horen brullen in driesum ?

    Nee, geen idee waar jullie zitten. BMW coureur Butty ken ik persoonlijk. Doe anders via pm wat details…

    #18127109

    ben weer even bezig geweest en heb het spul weer in elkaar
    heb hem net iets strakker gezet dan moest nu valt het wel iets mee maar soms toch weer die speling
    ben er wel achter dat hij dat alleen doet als hij koud is
    denk toch dat het een kwestie is van te slappe klepveren voor deze nokken
    heb even een kleine test gedaan maar loopt echt als een malle
    volgende week maar even naar de bank toe om te kijken naar het resultaat en mengverhouding ;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.