Distributie-ketting motorblok Z22YH

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Distributie-ketting motorblok Z22YH

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274627

    Ik krijg van de garage te horen dat mijn distributie-ketting over ca.10.000 km zou moeten worden vervangen. Huidige km-stand is 134.000.
    Vervangen van een distributie-ketting is mij vreemd.

    Verder vraag ik mij af of er ooit een modificatie is geweest voor de distributie-ketting van het motorblok Z22YH.

    Wie kan mij meer vertellen?

    Bij voorbaat dank.

    Mvrgr. Jan.

    #18305260

    Jep een modificatie op de spanner.

    Kettingen gaan bij deze motoren vaker stuk, hoe klinkt de motor met een koude start? ratelt ie voor een aantal seconden?

    Mijn eigen Z22YH staat nu op 148.000km, ga binnenkort de kettingen doen(zitten er 2 op) mijne ratelt af en toe met starten.

    Als je hem laat vervangen doe ze dan alle 2 (distributie en balans as ketting) met tandwielen en al.

    Is geen interval voor, en over 10.000km vervangen is moeilijk te zeggen.

    #18305261

    En meteen een andere garage zoeken ;)

    #18305262

    Beste Opeltje17,

    Dank voor je reactie.
    Weet je ook wanneer de modificatie op de spanner is aangekondigd?
    Vraag mij af of dat nog op mij van toepassing is en onder garantie kan vallen.
    Heb jij de Opel garage daar op aangesproken?

    Ik zal eens luisteren bij een koude start. Bij de garage hebben ze kennelijk (?!) dat bij een warme motor gehoord.
    Dank voor je advies voor de beide kettingen en bijbehorende tandwielen. Ik mag toch hopen dat de garage alle onderdelen meteen vervangt?

    Groet, Jan.

    #18305263

    Beste Outzy,

    Kun je ook aangeven waarom?

    #18305264

    Geen idee wanneer deze exact is ingevoerd, en wat betreft de garage en alle onderdelen vervangen je kan ook alleen de spanner vervangen.

    Maar bij opel hoef je niet aan te kloppen voor coulance o.i.d.

    #18305265

    Jan,

    zowel bij mijn vectra 2.2 (bij 89.500) als mijn astra 2.2(bij 120.500) zijn de kettingen vervangen (en toebehoren).
    Bij Opel hoef je idd niet aan te kloppen voor evt garantie :swear

    mijn advies zoek een goede garage, want als dit niet goed gebeurt ben je heeeeeel ver van huis….

    ow en miss een tipje, probeer eerst even een motorreiniger van Forte erin te gooien. Dat wil nog wel eens helpen, omdat het boeltje wel eens wil verstoppen.

    succes

    Gr Vincent :thumb

    #18305266

    Bij een Z22YH zit er al een gemodificeerde olie sproeier in dus verstoppen of niet smeren van de ketting o.i.d zal niet zo heel snel gebeuren tenzij je nooit olie ververst.

    In principe is de ketting etc vervangen niet zo heel lastig speciaal gereedschap is ook niet nodig, dus een beetje garage moet deze zonder problemen kunnen vervangen.

    #18305267

    Beste Jan,

    Naar mijn weten is de ketting periodiek onderhoud vrij.
    En kan garage nooit weten of je nu over 500km of 10.000km het moet vervangen.
    Dus als ze zou iets roepen ben ik persoonlijk al snel klaar met die garage. ;)

    Edit: omdat het blijkbaar niet duidelijk genoeg was.

    #18305268

    @Outzy wrote:

    Beste Jan,

    Naar mijn weten is in theorie de ketting onderhoud vrij. De praktijk is echter een heel ander verhaal.
    Dat neemt niet weg dat een garage nooit kan weten of je nu over 500km of 10.000km het moet vervangen.
    Dus als ze zou iets roepen ben ik persoonlijk al snel klaar met die garage. ;)

    In theorie, slijt ook een ketting (rekt en slijt uit). Ofwel is ook niet onderhoudsvrij!
    Daarnaast kan een ervaren garagist prima bepalen of die wellicht na 10.000 km vervangen moet worden.

    Als nu uit ervaring blijkt dat deze ketting ongeveer na de gereden kilometerstand aan vervanging toe zijn en deze nu al gezien/gehoord heeft dat dit nodig gaat zijn prima advies.

    #18305269

    Je kan nooit zeggen wanneer een ketting er exact afloopt of breekt o.i.d.

    Als een ketting ratelt dient deze gewoon vervangen te worden er is niet te zeggen dat hij over 10K vervangen moet worden.

    Vraag eens aan de garage waarom hun denken dat hij over 10K vervangen moet worden.

    #18305270

    @Haasje17 wrote:

    @Outzy wrote:

    Beste Jan,

    Naar mijn weten is in theorie de ketting onderhoud vrij. De praktijk is echter een heel ander verhaal.
    Dat neemt niet weg dat een garage nooit kan weten of je nu over 500km of 10.000km het moet vervangen.
    Dus als ze zou iets roepen ben ik persoonlijk al snel klaar met die garage. ;)

    In theorie, slijt ook een ketting (rekt en slijt uit). Ofwel is ook niet onderhoudsvrij!
    Daarnaast kan een ervaren garagist prima bepalen of die wellicht na 10.000 km vervangen moet worden.

    Als nu uit ervaring blijkt dat deze ketting ongeveer na de gereden kilometerstand aan vervanging toe zijn en deze nu al gezien/gehoord heeft dat dit nodig gaat zijn prima advies.

    Je bedoelt in de praktijk slijt een ketting! ;)

    #18305271

    Hartelijk dank allemaal voor de opmerkingen en adviezen. Ik zal ze ter harte nemen. M.b.t. een goede garage: ik laat bijna alles bij de dealer uitvoeren, dus ik mag er van uit gaan, denk ik, dat zij expert zijn op dit gebied. En dan is er natuurlijk ook nog de garantie op het vervangen van onderdelen en de montage.

    Nogmaals hartelijk dank aan allen.

    Mvrgr. Jan.

    #18305272

    Beste Jan,

    Je hebt zeker gelijk dat je dat wel zou verwachten. Helaas is het te vaak niet het geval.
    Maar ja, ieder zijn eigen keuzes.

    succes verders :)

    #18305273

    In de praktijk geven deze kettingen velen malen vaker problemen bij auto’s die relatief naar de leeftijd gezien weinig kilometers rijden.

    Je hebt hele grote kans als je een 2.2 treft met 300.000+km dat daar nog gewoon de eerste ketting om ligt.

    Datzelfde geld ook voor de kleine 1.0 1.2 1.4kettingmotoren.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18305274

    korte afstanden is ook slecht voor de ketting. :thumbdown :thumbdown

    #18305259

    De ketting is bij mij rond de 160.000 vervangen. Ik hoorde steeds langer het rauw lopen direct na de start, vooral tijdens koude dagen. Op advies van de VOD de ketting en alles daaromheen laten vervangen. Op mijn verzoek hebben ze de oude onderdelen bewaard en die lieten toch een aardige slijtage zien. Zelf weten natuurlijk, maar ik ga liever voor het zekere.

    #18305275

    Dank voor je reactie “tuinmeubel”.
    Kun je een indicatie geven van de kosten voor het vervangen van alle relevante onderdelen in één keer?

    #18305276

    Moet je “carloastra” van het forum even een PM sturen die doet vaker dit soort klusjes voor forum leden.

    #18305277

    @Vectra-adept wrote:

    Dank voor je reactie “tuinmeubel”.
    Kun je een indicatie geven van de kosten voor het vervangen van alle relevante onderdelen in één keer?

    Het is alweer een tijdje geleden, ik dacht dat ik rond de 600 euro kwijt was.

    #18305278

    Alleen de distributie ketting zeker? Niet de balansas ketting?

    #18305279

    Klopt. Alleen de distri ketting inclusief wieltjes.

    #18305280

    ik was 900 kwijt voor alles, incl. uren, nieuwe olie enz.
    bij de dealer vragen ze bijna 1300,-

    #18305281

    Ik zal vanavond even op de rekening kijken.

    #18305282

    Alleen de 2 ketting sets zijn al bijna €700,- bij de dealer.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.