demonteren steekas

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum demonteren steekas

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235712

    hoe demonteer ik een steekas van achterwiel opel vectra 1999
    wielbouten zijn alle vier afgebroken

    #17856803

    [rquote=1915070&tid=146482&author=j1schenkel]hoe demonteer ik een steekas van achterwiel opel vectra 1999
    wielbouten zijn alle vier afgebroken[/rquote]

    de vectra heeft geen steek as bij de achter wielen.
    is een voorwiel aan drijver. ;)

    #17856804

    idd
    de enige met aandrijving op de achterwielen is de Vectra A 4×4
    en daarmee zijn ze gestopt rond 1995 ;)

    maar nu vraag ik mij serieus af hoe je het voor elkaar krijgt om alle 4 je wielbouten af te breken van 1 wiel :hmmz

    #17856805

    [rquote=1915092&tid=146482&author=sw_reijnders]idd
    de enige met aandrijving op de achterwielen is de Vectra A 4×4
    en daarmee zijn ze gestopt rond 1995 ;)

    maar nu vraag ik mij serieus af hoe je het voor elkaar krijgt om alle 4 je wielbouten af te breken van 1 wiel :hmmz[/rquote]

    Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
    Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
    Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?

    #17856806

    Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
    Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
    Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?

    #17856807

    [rquote=1915139&tid=146482&author=j1schenkel]Waarschijnlijk hebben de bouten nooit goed vast gezeten.
    Het is geen vier wiel maar volgens mij een voorwiel aandrijving.
    Maar dit heeft toch niets met de steekas te maken?[/rquote]

    zeker wel.
    Hoe wil je anders de wielen aandrijven.

    toch wel met dit denk ik:

    #17856808

    De steekas zit aan de voorkant in de bak.
    Achter zit die niet. dus heb je niks mee te maken.
    Achter zit 1 starre as.
    Daaraan zit met een lager erin de remtrommel om de remmerij heen en in die remtrommel zitten de 4 bouten gedraaid.
    dus een andere trommel erop en klaar…
    En die haal je eraf door de lagermoer los te halen. lager eruit te peuteren en trommel eraf te trekken.
    Mocht je in de buurt van weesp wonen en kadett e trommels hetzelfde zijn heb ik die nog wel liggen voor je.
    waren nieuw min 3000km. toen kwam er een as met schijven op ;)

    #17856809

    Jongens.. laten we om het duidelijk te houden, het woord steekas gewoon vergeten… :P
    Heeft er niks mee te maken als het om het achterwiel gaat.

    #17856810

    [rquote=1915147&tid=146482&author=kaneelschep]De steekas zit aan de voorkant in de bak.
    Achter zit die niet. dus heb je niks mee te maken.
    Achter zit 1 starre as.
    Daaraan zit met een lager erin de remtrommel om de remmerij heen en in die remtrommel zitten de 4 bouten gedraaid.
    dus een andere trommel erop en klaar…
    En die haal je eraf door de lagermoer los te halen. lager eruit te peuteren en trommel eraf te trekken.
    Mocht je in de buurt van weesp wonen en kadett e trommels hetzelfde zijn heb ik die nog wel liggen voor je.
    waren nieuw min 3000km. toen kwam er een as met schijven op ;)

    [/rquote]

    de vectra is wel iets complexer achter.
    multilink achteras. schijven achter (muv 1,7 diesel en 1,6 8v)

    #17856811

    Aaaah :) ik las even over het bouwjaar heen en ging vd A uit :P

    #17856812

    Ik ben door een monteur op het verkeerde been gezet, wat betreft die steekas.
    Maar gauw vergeten.
    Het is in ieder geval een vectra met schijfremmen achter.
    De remklauw ligt er al naast.( twee bouten aan de achterkant losgedraaid)
    Maar nu het “unit” dat vóór de schijf zit. Dáár zitten namelijk de afgebroken delen van de bouten in. En díe moet er af! Maar hoe???

    #17856813

    steekt er nog iets uit van het schroef draad?
    dan las je er een moer op en kun je ze er uit draaien.
    maar als ze afgeknapt zijn zullen ze wel lomp vast zitten dus las hem wel redelijk vast, alleen een laspikje zal niet werken denk ik dan knapt die las er zo af

    beetje wd40 bij de bout in spuiten kan ook wel helpen

    #17856814

    Er steekt géén schroefdraad uit. De afgebroken delen zitten er ongeveer een halve centimeter in.
    Dus dat beest waar die resten van die bouten nog in zitten, moet er echt af. Maar hoe??

    #17856815

    gat in boren en linkse draad erin tappen
    boutje met linkse draad wr in draaien en kijken of het stuk mee komt

    #17856816

    Dat word een Complete naaf vervangen of proberen uit te boren met een links draaiende boor.

    De naaf is vrij prijzig, daar zit namelijk het wiellager, en de ABS sensor is.

    > Klauw demonteren
    > ankerplaat demonteren
    > 4bouten aan achterzijde los draaien
    > naaf uitnemen
    > nieuwe monteren en de boel terug bouwen.

    Willem

    #17856817

    [rquote=1915153&tid=146482&author=arjontje]

    de vectra is wel iets complexer achter.
    multilink achteras. schijven achter (muv 1,7 diesel en 1,6 8v)[/rquote]
    muv belgische vectra’s:)

    [rquote=1915274&tid=146482&author=j1schenkel]Er steekt géén schroefdraad uit. De afgebroken delen zitten er ongeveer een halve centimeter in.
    Dus dat beest waar die resten van die bouten nog in zitten, moet er echt af. Maar hoe??[/rquote]

    Ik heb nog een goed lager liggen, u2u me ff indien intresse.

    #17856818

    als ik mijn monteur gesproken heb en hij weet ook geen andere oplossing zak ik eventueel reageren op uw aanbod lager achterwiel. ik heb dan natuurlijk wel een complete naaf nodig. niet alleen het lager.

    #17856819

    ik heb de complete naaf (4 gaats)

    #17856820

    [rquote=1915877&tid=146482&author=Bartjex88]ik heb de complete naaf (4 gaats)[/rquote]

    Waarschijnlijk is dit een B2 (altijd 5gaats naven.

    Willem

    #17856821

    in de eerste post spreekt hij over alle 4 de wielbouten wim

    #17856822

    [rquote=1915293&tid=146482&author=wim-v6]Dat word een Complete naaf vervangen of proberen uit te boren met een links draaiende boor.

    De naaf is vrij prijzig, daar zit namelijk het wiellager, en de ABS sensor is.

    > Klauw demonteren
    > ankerplaat demonteren
    > 4bouten aan achterzijde los draaien
    > naaf uitnemen
    > nieuwe monteren en de boel terug bouwen.

    Willem

    [/rquote]

    ik weet het heb hem laatst vervangen 1 dolle bout.
    ik weet niet waar de topic starter weg komt maar in Duiven( arnhem) zit een bedrijf die de orginele levert voor 102 euro inclusief btw.

    Erwin

    #17856823

    Ik ga het misschien eerst proberen met een vrij zware boormachine met hamerfunctie, en dan links eem gaatje boren in het restant van de bout. Daarna met een tapse boor en hamerfunctie proberen de restanten er uit te draaien.

    #17856824

    Succes, wielbouten zijn nogal hard om een gat in te boren.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.