De juiste rijstijl voor de V6?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum De juiste rijstijl voor de V6?

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 59)
  • Auteur
    Berichten
  • #17764797

    Ik lees dat iedereen het heeft over bij welk toerental ze schakelen. Het gaat er uiteindelijk om hoe je bij dat toerental komt. Het heeft natuurlijk geen zin om bijvoorbeeld vol gas te geven en bij 2500 rpm al te schakelen, dan kan je wel laag in de toeren rijden maar dan zal je verbruik hoger liggen.

    #17764798

    meen je dat nou:hmmz

    daar moet ik even overna denken,

    dat zou dus betekenen dat als ik rustig het toerental op laat lopen ook minder vermogen lever bij een bepaald toerental?
    als er dus een koppel van 230nm bij 3200tpm wordt gegeven is dat alleen als ik op dat moment volgas geeft of snap ik het nu niet.

    #17764799

    haha…

    is denk ik wel het meest logisch, maar ik ken inderdaad mensen die denken dat een auto bij volgas in laag toeren ook zuinig rijdt, dat kan wel enigzins, maar dan wel bij voertuigen met een volledig electrische gasklep.

    maat van me vond zijn BMW (325i vanos) ook duur rijden, en hij zij ik schakel altijd rond de 2500 a 3000 toeren.

    ik vroeg, maar hoe rijdt je naar die 2500 a 3000 toeren toe dan.

    hij: lekker vlot

    ik wat is lekker vlot.

    hij: rij maar mee.

    Hij reed dus bijna danwelplankgas onder de 2500 toeren als ie vlot zuinig wou rijden.

    ik heb m toen uitgelegd dat je voor meer acceleratie en minder verbruik beter meer toeren kon maken met minder diep ingetrapt pedaal als Volgas bij laag toeren (waar deze 6pitter geen power heeft (235Nm bij 4200 toeren).

    willem

    #17764800

    ja precies daarom houd ik er ook niet zo van om 50 in zijn 4 dan wel 5 te rijden, want ik wil nog wel eens, als de gelegenheid zich voor doet, een beetje harder gaan rijden en ja dan zit je in die versnellingen gelijk zwaar op het gas omdat ie anders niet van zijn plek wil.

    #17764801

    Zowieso altijd in het bereik vd versnelling EN het koppel rijden.. Maar dat heeft wim ook pas ongeveer 500 keer gezegd. ;)

    Ik reed dit weekend ook 1 op 6… Met de 500SEC. 5liter v8 :D
    Reed s’avonds even vlot van Meppel naar Amersfoort. Teller op 180 en natuurlijk vaak remmen optrekken door klunzen die hem voor je gooien met 121.
    Paar keer even lekker extra gas met kickdown om in te halen of te corrigeren.. Dan zie je de meter gaan!

    Maar als ik daarmee zelfs 1 op 9 heb gehaald met cc op 130 en ver vooruit kijken kunnen jullie het in die v6 ook wel!! :P
    :jerry:jerry:jerry:jerry:jerry

    #17764802

    [rquote=1863422&tid=137632&author=kaneelschep] Teller op 180 en natuurlijk vaak remmen optrekken door klunzen die hem voor je gooien met 121.[/rquote]

    Echt vreemd, dat die “klunzen” die 121 km/h rijden
    niet door hebben dat jij er aan komt vliegen met 180.

    #17764803

    [rquote=1863380&tid=137632&author=rooiepeet]ja precies daarom houd ik er ook niet zo van om 50 in zijn 4 dan wel 5 te rijden, want ik wil nog wel eens, als de gelegenheid zich voor doet, een beetje harder gaan rijden en ja dan zit je in die versnellingen gelijk zwaar op het gas omdat ie anders niet van zijn plek wil.[/rquote]

    Constant in zijn 4 of 5 is geen probleem (50in 5 is wel erg hoog gegrepen uiteraard) maar in 4 kan dat zeker wel, alleen moet je wel schakelgraag rijden.

    Willem

    #17764804

    Echt vreemd, dat die “klunzen” die 121 km/h rijden
    niet door hebben dat jij er aan komt vliegen met 180.

    Echt hè!! ik begrijp het ook niet… :P

    #17764805

    Als ik het zo lees is m’n v6 diezeltje gemiddeld toch een stuk zuiniger, en ook nog eens meer power.
    Alleen jammer dat het flink aftikken is bij de wegenbelasting.

    Gemiddeld verbruik op korte stukken 1:11 lange ritten 1:19.
    Het gaat hier om een v6 diesel 3.0 cdti automaat getuned 255pk en 590Nm

    Gr
    Marcel

    #17764806

    [rquote=1864023&tid=137632&author=kaneelschep]

    Echt vreemd, dat die “klunzen” die 121 km/h rijden
    niet door hebben dat jij er aan komt vliegen met 180.

    Echt hè!! ik begrijp het ook niet… :P[/rquote]
    :jerry

    #17764807

    [rquote=1864034&tid=137632&author=Marcel28]Als ik het zo lees is m’n v6 diezeltje gemiddeld toch een stuk zuiniger, en ook nog eens meer power.
    Alleen jammer dat het flink aftikken is bij de wegenbelasting.

    Gemiddeld verbruik op korte stukken 1:11 lange ritten 1:19.
    Het gaat hier om een v6 diesel 3.0 cdti automaat getuned 255pk en 590Nm

    Gr
    Marcel[/rquote]

    590Nm, das nog eens lekker trekkracht.:P

    #17764808

    [rquote=1864034&tid=137632&author=Marcel28]Als ik het zo lees is m’n v6 diezeltje gemiddeld toch een stuk zuiniger, en ook nog eens meer power.
    Alleen jammer dat het flink aftikken is bij de wegenbelasting.

    Gemiddeld verbruik op korte stukken 1:11 lange ritten 1:19.
    Het gaat hier om een v6 diesel 3.0 cdti automaat getuned 255pk en 590Nm

    Gr
    Marcel[/rquote]

    ja ik vind het wat dat betreft wel jammer dat diesels steeds sneller worden.
    nou is een 3liter natuurlijk ook niet weinig.

    hoewel ik een keer een glk 320 cdi naast me had van 3 maanden oud maar die kwam me toch niet voorbij, gelukkig.

    #17764809

    Zou best een v6 diesel willen rijden,
    als die idiote wegenbelasting maar niet
    zo’n woekering was.

    #17764810

    heb het eens even doorgelezen, maar mijn oude vectra b 2.6 v6 automaat station, kon er anders ook wel behoorlijk wat van.
    kon op 60 liter een kleine 300 km rijden.
    auto uit laten lezen, na laten kijken, en was toch goed.
    oke, ook ik ben geen heilige, en hou van doorrijden, en stoplicht sprintjes.
    wagen had een k&n open filter, maar deed met het orginele hetzelfde.
    zelfs na weken mijn best doen, om zuinig te rijden, bleef het resultaat hetzelfde.

    groeten.

    #17764811

    Maar 1op5 met een 2,5 v6.. dan geef je toch echt gewoon heel veel gas hoor ;)
    Dat kan niet anders… :D
    Een vriend van me heeft een ouwe toyota yaris. klein motortje. Rijdt er gemiddeld 1 op 8 mee.
    Ik ree daar makkelijk over de 1op15 mee op dezelfde route. over een paar weken tijd.
    Dus… Je voet. ;) :afro

    #17764812

    [rquote=1863603&tid=137632&author=wim-v6][rquote=1863380&tid=137632&author=rooiepeet]ja precies daarom houd ik er ook niet zo van om 50 in zijn 4 dan wel 5 te rijden, want ik wil nog wel eens, als de gelegenheid zich voor doet, een beetje harder gaan rijden en ja dan zit je in die versnellingen gelijk zwaar op het gas omdat ie anders niet van zijn plek wil.[/rquote]

    Constant in zijn 4 of 5 is geen probleem (50in 5 is wel erg hoog gegrepen uiteraard) maar in 4 kan dat zeker wel, alleen moet je wel schakelgraag rijden.

    Willem[/rquote]

    Ik kan uit ervaring zeggen dat in een zo hoog mogelijke versnelling rijden niet het zuinigst is.

    Mijn Vec kan makkelijk 80 in de 6e versnelling rijden, maar hij verbruikt dan een stuk meer dan in de 4e versnelling. Zo ook met 100 in de 6, in de 5 is hij zuiniger.
    Pas vanaf 110 is de 6 de zuinigste versnelling.

    Het allerzuinigst is mijn auto dus als ik 80 in de 4 rij, maar om dat is een beetje slaapverwekkende, en je mede weggebruikers worden er ook niet blij van. :P

    #17764813

    jupzz, de verbruiks meter kan je helpen erbij.

    willem

    #17764814

    [rquote=1864408&tid=137632&author=kadett4x4]
    knip- zelfs na weken mijn best doen, om zuinig te rijden, bleef het resultaat hetzelfde.

    groeten.[/rquote]

    hmm had me eigen net voorgenomen om als me oma te gaan rijden:P

    #17764815

    als oma rijden is ook niet goed.

    het enige wat helpt is lekker met het verkeer mee rijden, en vooral op tijd op de motor laten afremmen, en zo min mogenlijk stil komen te staan. daar win he het meeste mee.

    zo heb ik het ook geleerd op onze HET NIEUWE RIJDEN Cursus voor voertuigen boven de 3,5ton.

    Willem

    #17764816

    Vooral het afremmen op de motor scheelt aannemelijk,
    meeste mensen trappen juist de koppeling in….. en dan gaat motor stationair draaien, en dat neemt juist weer brandstof!!

    mijn V6 valt me nog steeds mee wat die verbruikt tot nu toe, maar ligt er wel een beetje aan waar je rijdt.
    moet 20km rijden voor ik op de snelweg zit. dus hier met 60/80/100kmh buitenwegen heb ik een verbruik van 1:11,5/12 met normaal mee rijden in het verkeer.

    maar als ik bij de vriendin ben, die bijna direct aan de snelweg woont, gaat het verbruik naar 1 : 10,5… (kruis snelheid dan snel 130/140kmh)

    PS, ik pak wel echt elk momentje als het kan de cruise…………

    #17764817

    afremmen op de motor dat doe ik ook wel, heb dat toen met me autorijden ook geleerd met telkens terug te schakelen.
    bij me vrachtwagen rijden idd het nieuwe rijden maar dan in de versnelling houden tot ie bijna afslaat en dan pas de koppeling in tot je stil staat.

    ik heb vanavond getankt zal hem eens een tijdje meenemen naar me werk (is nu uurtje snelweg) en dan ook de adviesen opvolgens, eens kijken wat ie doet.

    #17764818

    Een automaat remt niet zo geweldig op de motor.
    Je kan echt een pokke eind doorrijden als je het gas los laat.

    #17764819

    Afgelopen weekend +-500km gereden. op het begin bc gereset. kwam op 8,8L/100km uit. (1 op 11.3)

    dit is op heel erg variërend gemiddeld rijden met binnenwegen, vaak optrekken, stukken snelweg van 135/140kmh….

    valt mij niet tegen moet ik eerlijk zeggen, zeker niet als je het rijgenot van zo’n V6 mee rekent!

    x25xe met handbak.

    #17764820

    Wat redelijk zuinig jullie V6 benzines. Ik rijd een diesel 2.0 16V (X20DTL). Heb hem laten chippen van 82PK met 185NM naar 110PK met 240Nm. Maar rijd gemiddeld stadverkeerd 1 op 15,5. Snelweg word hij zuiniger dan haal ik 1 op 17,5KM en 1 op 18KM. Is een astra G bouwjaar 2000.

    #17764821

    Dolby, deze valt denk onder de noemer een vergelijk van appels met peren ? ;)

    6 cilinder benzine he gaat het om. Niet 4 cilinder Diesel.

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 59)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.