corsa C 1.2 16v op lpg vraagjes over lpg

Forumindex Forums Modellen Corsa corsa C 1.2 16v op lpg vraagjes over lpg

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door .
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268760

    Hallo,

    Ik sta op het punt om een Corsa C uit 2005 te kopen op lpg…. km stand 166.000.

    Nu heeft hij als mankementje dat als het kouder is dan 10 graden hij terugslaat van lpg naar benzine.
    Hij start op benzine en slaat na zo’n 5 seconden over naar lpg, maar als het dus kouder is dan hoor je hem tijdens het rijden ook gewoon omschakelen naar benzine terug.

    Wat kan dit zijn?

    Graag jullie advies/mening.

    Overgens.. nog andere zaken waarop ik moet letten bij deze auto’s? 1.2 16v is met ketting geloof ik he..?

    #18258507

    Is een Z12XEP zou deze niet kopen op gas kunnen ze niet heel goed tegen.

    En ja is idd met ketting.

    #18258508

    hij komt van een bekende af die heeft er inmiddels 80.000 op gas opzitten en enige probleem was een koppeling
    hoezo kunnen ze niet zo goed tegen gas?

    #18258509

    @opeltje17: iid, waarom zou een Z1.2XEP niet tegen gas kunnen?

    Bij mijn weten kunnen deze blokken goed tegen gas. Daarbij hebben ze hydraulische klepstoters, wat ook belangrijk is bij rijden op LPG.

    #18258510

    Ze kunnen er niet “goed” tegen.

    Verbrandings temperatuur op gas is veel hoger, waardoor de kleppen nog wel eens in willen branden in de kop wat nog wel eens gebeurt bij deze motoren.

    Maakt verder niet uit of je hydraulische stoters, heb je gewone moet je ze alleen wat vaker stellen.

    #18258511

    ik las ook iets over de nokkenassen die nog wel eens willen breken…

    tja zo heeft iedere motor wel wat en zien we wel wat er gebeurd.. de auto rijdt nu bijna 1 ton op lpg en nog geen klachten behalve het terugslaan van lpg naar benzine af en toe als de temp wat kouder wordt.

    #18258512

    Klopt die breken nog wel eens ja, nokkenas lager kapen aandraaien met 8-10nm zou dit moeten oplossen.

    #18258513

    voor mij (een leek op dat gebied) kun je iets duidelijker zijn hoe en wat precies :)

    #18258514

    Kleppendeksel eraf(zwarte kap boven op motor waar de olie dop ook in zit) dan zie je de nokkenassen zitten die zitten vast met kappen met boutjes erin deze allemaal aandraaien met 8-10nm.

    #18258515

    ok duidelijk.. dankjewel

    #18258516

    Ik heb een corsa van 2003 op gas
    Bij mij duurt het langer voor hij overschakelt van gas naar benzine
    De verdamper moet volgens mij 60 graden zijn voordat de auto op gas gaat rijden

    #18258517

    Ok… dus als de buitentemp daalt en de motor niet genoeg warmte geeft schakelt hij over?

    Verder nog mankementjes??

    #18258518

    @opelkadetje wrote:

    Ok… dus als de buitentemp daalt en de motor niet genoeg warmte geeft schakelt hij over?

    Verder nog mankementjes??

    Ja dat heb je helemaal goed
    Des te kouder het buiten is des te langer het duurt dat de auto op gas gaat lopen

    Ik weet niet hoeveel je rijd maar ik geef uit voorzorg de auto elke 12.000 km,
    nieuwe olie , bogie’s en oliefilter.

    En als de auto slecht gaat lopen op gas even naar de gasboer gaan en verdeelhuis schoon laten maken.

    #18258519

    Ik zal eens nagaan wanneerdat gedaan is… km per jaar vd vorige eigenaar was 20.000 en wordt nu bij ons 10.000

    #18258520

    Even goed controleren wat voor een installatie erin zit, de meeste installaties hebben diverse filters die om de 2 jaar vervangen dienen te worden.

    En als de auto terug schakelt naar benzine als het koud is, dan is er vast een sensor stuk.

    Het omschakelmoment van benzine naar gas gaat meestal op basis van koelwatertemperatuur. Bij mijn Vectra is dat op 30 graden gezet, wat relatief koud is. Bij mijn Astra gaat dat op 40 graden (lager ging niet bij dit merk), beiden na koudstart.

    Maar ook gas computers hebben een geheugen voor fouten, net zoals een gewone ecu. Dus laat hem is uitlezen bij een gasboer bij jouw in de buurt.

    Zit er ook een kleppensmeersysteem in? Flashlube of JLM bijvoorbeeld, Prins heeft weer zijn eigenspul.

    #18258521

    hey bedankt voor de info..

    ik weet niet of er een klepsmeer systeem inzit enz enz.. ik zou eventueel wat foto’s kunnen maken bij de huidige eigenaar en die hier op t forum zetten wellicht dat je er meer van af ziet.. ik in ieder geval niet.. daarom wil ik me er ook in verdiepen ;) en alle info daarbij is welkom zodat ik ook een beetje weet hoe het allemaal werkt enz.

    de auto heeft onlangs een grote beurt gehad, en is bij een gasboer geweest.. deze zei toen (allemaal bij de oude eigenaar nog) dat hij nu niets kon af/uitlezen omdat hij de mankementen nu niet had.

    #18258522

    Foto’s zijn altijd goed :kewlpics

    En je kan onder de kap kijken of er een extra tankje zit waar je de klepsmeervloeistof kan bijvullen, soms zit er ook een extra lampje gemonteerd in de buurt van de LPG tankinhoud meter / omschakelknop.

    #18258523

    zodra k de auto heb ga k foto’s maken :)

    #18258524

    ik heb even nagevraagd, er zit geen klepsmeer systeem in, dit kan ingebouwd worden voor 85 euro inc smering.

    is dit echt heel belangrijk of valt het wel mee?

    85 euro is ook niet de wereld namelijk..

    #18258525

    ik lees tegenstrijdige verhalen op het internet… de 1 zegt dat het wel beter is en de ander zegt dat het onzin is omdat lpg de motor zelfs beter smeert dan benzine en het geldklopperij is…

    ??

    #18258526

    LPG smeert minder dan benzine.
    Verbranding is ook heter.

    Sommige motoren hebben het niet nodig, andere wel.

    Ach je kan ook zonder rijden en sparen voor een koprevisie, mocht dit ooit nodig zijn.

    #18258527

    tja.. nu al 80k op gas gelopen.. zou die klepsmering nu ineens uit gaan maken ?? zou je gelijk moeten doen dan neem ik aan :)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.