[CORSA B]Olievuldop blijft kapot gaan / OLIEVERBRUIK

Forumindex Forums Modellen Corsa [CORSA B]Olievuldop blijft kapot gaan / OLIEVERBRUIK

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 50)
  • Auteur

@EdGSI wrote:

@*Jurgen* wrote:

Misschien toch eerst even een lektest gaan doen voor je aan een ander blokje gaat?

En wat als de lektest goed is en hij verbruikt toch 1 liter op 600km? :jerry

Dus ik heb eigenlijk alleen maar het blok nodig zonder aanbouwdelen ?
    En beters een lopend blokje horen voordat ik het koop natuurlijk?

Ander blokje zal ongeveer netzoveel kosten als zuigerveren vervangen of niet?

En nu weet ik wel wat ik voor een blokje heb ;) Heeft me in 25000km nog nooit laten staan :)
    Alleen hij verbruikt meer olie dan benzine hahahaha

Dat weet ik ook niet, misschien toch nog iets met de carterontluchting of wellicht lekkage ofzo. Zou zonde zijn als je een blokje over gaat bouwen terwijl het misschien niet nodig is he ;)

Als je zuigerveren gaat vervangen, gaat je blok ook helemaal los en het mooiste is als je m eruit haalt. Cilinderwanden moeten namelijk gehoond worden en dergelijke. Is ook geen goedkoop geintje hoor ;)

@*Jurgen* wrote:

Dat weet ik ook niet, misschien toch nog iets met de carterontluchting of wellicht lekkage ofzo. Zou zonde zijn als je een blokje over gaat bouwen terwijl het misschien niet nodig is he

Als je zuigerveren gaat vervangen, gaat je blok ook helemaal los en het mooiste is als je m eruit haalt. Cilinderwanden moeten namelijk gehoond worden en dergelijke. Is ook geen goedkoop geintje hoor

Er loopt zeker wel eens een druppeltje langs men blok af , maar dat kan nooit zoveel zijn dat er een liter olie weg is op 1 dag (600km).

Zal zeker niet goedkoop zijn , maar dan weet ik wel zeker dat ik een blok heb dat nagenoeg GEEN olie verbruikt. Als ik me ergens een blokje koop voor 200-500€ , kan het zomaar zijn dattie ook een liter olie verbruikt op 1000km. En dan heb ik nog niks gehad. Heb ik gelijk of niet ? ;)

Carterontluchting is niet verstopt ;)

Ik zou eerst maar eens een (lek)druktest doen voordat je de zuigerveren gaat vervangen
    want olieverbruik komt niet door de zuigers maar uitgedroogde klepsteelrubbers
    250000km is erg veel voor een x16xe

ik zou gewoon een blokje nemen van rond de 150000km van de sloop
    gewoon goed kijken naar olie lekkages en kijken of er geen prut aan de olievuldop zit
    horen lopen is niet per se nodig die blokjes gaan op zich niet zomaar kaput :D

@trashmetal wrote:

250000km is erg veel voor een x16xe

Ik bedoel dat de corsa mij nog nooit in de steek heeft gelaten in de 25000km die ik hem heb gehad ;) Buiten regulier onderhoud en een pakking heb ik er nog niks aan hoeven doen.

Ik zal hem morgen even naar een zaak brengen voor een cylinderlektest & compressietest. Dan laat ik jullie gelijk wat weten.

X16XEL hebben 5 pk minder hè? Dus beters een X16XE zoeken?
    Al zijn de X16XE’s wel meestal afgezeikt king: En het valt me ook op dat er veel X16XEL blokken van rond de 100.000 opstaan. Zijn er vaak problemen rond de 100.000 dan?

Indien iemand nog een X16XE in de schuur heeft liggen na de ombouw naar een c20ne/c20xe/c20let , bied ik me bij deze aan :jerry

Het is altijd een gok als je andermans blokje koopt. Ik weet niet of je de auto elke dag nodig bent? Anders zou je kunnen overwegen om je eigen blokje te laten honen en de zuigerveren enzo te vervangen. Heb je voor hetzelfde geld een blokje waarvan je dan weet dat ie goed is.

@*Jurgen* wrote:

Het is altijd een gok als je andermans blokje koopt. Ik weet niet of je de auto elke dag nodig bent? Anders zou je kunnen overwegen om je eigen blokje te laten honen en de zuigerveren enzo te vervangen. Heb je voor hetzelfde geld een blokje waarvan je dan weet dat ie goed is.

En de komende 50.000 geen omkijken naar olieverbruik.
    Zo denk ik eigenlijk ook ;)

Maar dan gaan er toch wat onderdeeltjes inzitten ;)

– Kop vlakken 50€
    – Koppakkingset 55€
    – Zuigerveren 50€
    – Klepseals 50€
    – Distri-set 60€
    – Cylinderwand hoonen ?
    ___+
    300 ongeveer

(En ik zal nog wel veel vergeten zijn :shock: )

Heb je dan gewoon de standaard maat zuigerveren nodig ? Of zijn daar overmaten van te krijgen ofzo?

Ik ga morgen eerst eens die 2 testen laten doen :thumbup

@trashmetal wrote:

ik zou gewoon een blokje nemen van rond de 150000km van de sloop
    gewoon goed kijken naar olie lekkages en kijken of er geen prut aan de olievuldop zit
    horen lopen is niet per se nodig die blokjes gaan op zich niet zomaar kaput :D

Ik heb mijn wagen toen ook gekocht met geen druppeltje olie op de motor. Toch verbruikte hij toen al aardig wat olie ;)

wil je zeggen dat hij nu net zo veel oplie zuipt als toen?
    ’t is maar net wat je wilt, en ik kan niet in je portomonee kijken
    je kunt er wel van uit gaan dat elk x16xe blokje wat meer als 1,5 ton heeft gelopen
    last van olieverbruik heeft, mijne ook
    blokjes worden gewoon te heet zodat het kunstof/rubber gaat uitreageren
    ik heb een oliekoeler geplaatst om dit proces te vertragen, oplossen kun je het niet

Nee hij zuipt nu veel meer als toen ik hem kocht:thumbdown

En ik denk dat vaker in de toerenbegrenzer hangen ook niet goed is voor t oliegebruik? :jerry

was ik al bang voor, leuk he zo’n mantzel :jerry
    ik rijd mn blok gewoon gaar tot dus waarschijnlijk de 250.000km :D
    en trap er gewoon weer een andere in voor max 250 eu van de sloop
    alles wat ik van het blok niet nodig heb zoals spruitstuk bobine startmotor koelslangen kabelboom ecu versnellingsbak en andere meuk laat ik daar
    vliegwiel mogen ze van me ook mee frisbee spelen
    en ik kan weer wat jaartjes trappen
    wel doe ik gelijk het nieuwe blokje voorzien van verse bougies olie en filter waterpomp en distributieriem

Heb een blokje gevonden op Onderdelenlijn.nl
    Kmstand : 138.000
    Prijs : 400€

Maarja is nog wat veel voor een kaal blok of niet? king:

ik zou opbellen en onderhandelen :D
    waarschijnlijk hangen de bobine, inlaatspruitstuk, stuurbekrachtigingspomp en vliegwiel er nog aan
    als je hem voor 300 zou kunnen krijgen zou ik niet aarzelen
    mooie km stand :thumb

Vacuum van de cartervetilatie word vaak niet of niet goed aangesloten met een powerbox, en dat zorgt voor MEER olieverbruik en meer Carterdruk..

Willem

heb nog een gsi 16v staan , de motor mag weg , heb de rest van de wagen nodig voor onderdelen

Er komt ook aardig wat rook uit de uitlaat bij vol acceleren king:

Zal dadelijk eens ff snel kijken naar carterontluchting. Of die niet verstopt zit.

Ik ga morgen met de vriendin een weekend weg met de corsa. Moet normaal geen probleem opleveren zolang er genoeg olie inzit he ? :jerry (Ongeveer 500km)

@Wimv6

Alle vacuum slangetjes zitten zowat samen op de rembekrachtiger. En deze loopt dan naar de powerbox. Alles is zo kort mogelijk gehouden.
    Alleen de MAP-sensor zit apart op de powerbox. Dat klopt toch allemaal of niet dan ?

@Yves

Check PM :D

Net even carterontluchting bekeken , en die zit niet verstopt ofzo.
    Dus daar kan het olieverbruik al niet aan liggen denk ik dan.

@Wim

Heb je een andere manier om de carterventilatie aan te sluiten dan ?
    Hoe heb jij hem precies zitten ?

Niemand?

Een foto misschien hoe de carterventilatie aangesloten moet zijn ? king:

volgens mij kun je er niet zo gek veel verkeerd aan aansluiten
    vacuumdruk is bij rembekrachtiger het zelfde als de vacuumaansluiting van de manzel
    dus zou in theorie niet uit moeten maken…

@EdGSI wrote:

Olieverbruik is inmiddels gestegen tot 1l op 500/600km :shock:
    Het was eerst 1l op 1000km :(

Misschien al gaan zoeken voor een ander blokje ? Of gelijk een andere corsa b kopen?
    Heb de mantzel , spaghetti etc etc nog erop. Dus het liefst dan een X16XE of X14XE king:

heb een toyota celica gehad die had 1 liter op 50 km nodig…….. :puke
    voor de olie erin,en achter met dikke zwarte rook weer eruit.
    hoop ellende mee gehad !

@trashmetal wrote:

volgens mij kun je er niet zo gek veel verkeerd aan aansluiten
    vacuumdruk is bij rembekrachtiger het zelfde als de vacuumaansluiting van de manzel
    dus zou in theorie niet uit moeten maken…

Ja dan zal het daar niet aan liggen denk ik dan. Alles zit op de rembekrachtiger en die loopt naar de mantzel (Behalve de MAP Sensor , die zit apart op de mantzel)

@astrastation28 wrote:

@EdGSI wrote:

Olieverbruik is inmiddels gestegen tot 1l op 500/600km :shock:
    Het was eerst 1l op 1000km :(

Misschien al gaan zoeken voor een ander blokje ? Of gelijk een andere corsa b kopen?
    Heb de mantzel , spaghetti etc etc nog erop. Dus het liefst dan een X16XE of X14XE king:

heb een toyota celica gehad die had 1 liter op 50 km nodig…….. :puke

voor de olie erin,en achter met dikke zwarte rook weer eruit.
    hoop ellende mee gehad !

Zo erg is het gelukkig NOG niet :)

Kan een kaal blokje van Yves overkopen voor 200€. Hij zou nog even kijken wat de km-stand van het blokje was.

Wat heb ik nog allemaal nodig om dit in te bouwen?
    1.Takel ?
    2.Nieuwe versnellingsbak olie?
    3.Nieuwe distri-set?
    4.Nieuwe olie(filter)?
    5.Motortje eerst flushen voordat nieuwe olie erin gaat?

Zijn er nog dingen die ik vergeet?

Koelvloeistof, stuurbekrachtigingsolie.

Voor de rest geen andere dure spullen waar ik niet aan heb gedacht?

Hopen dat het blokje een redelijke km stand heeft.
    Het blok is al uitgebouwd. Kan dan de compressie nog gemeten worden ?

Slangetje welke vanaf klepdeksel naar inlaat loopt (Dunne normaal S-vormig vacuum slangetje), zo dicht mogenlijk bij de powerbox, bij mij zit iie direct op de splitter van de rembekrachtigerslang.

Willem

@Wim
    Bij mij zit dat s-vormige slangetje nog korter op de mantzel dan bij jou king: Dus dan zal het wel goed zijn

Hopen dat het olieverbruik dadelijk stukken minder is met dat ander blokje.

Waar moet ik op letten bij het vervangen van de motor?
    Iemand misschien handige tips voor misselijke klusjes? king:

Stuurbekrachtigingsolie? de stuurpomp hoeft er niet uit gewoon ff uit de weg hangen
    Versnellingsbak olie? gewoon bak en assen laten zitten alleen het blok er uit halen

Tips? haal je krukaspositiesensor incl beugeltje voor dat je het blok er in hangt er af want deze breekt makkelijk bij stoten

zet een krik onder je versnellingsbak om de bak en blok in lijn te krijgen

zelf heb ik mn x16xe bij montage voorzien van nieuwe distriset koelwater en nieuwe bougies
    de eerste 1000 km op goedkope olie gereden om te flushen daarna goede olie er in met nieuwe filter

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 50)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.