Corsa B – Z1.4SZ met spraakgebrek

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B – Z1.4SZ met spraakgebrek

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258318

    Hallo mede opel rijders,

    Ik heb een fijn corsaatje B uit ’98 welke bij 1800 toeren helaas wat stottert.
    Bij 2500 toeren is het weer over en het verschijnsel doet zich alleen voor bij warme motor.
    Ook het verbruik is naar mijn idee iets aan de hoge kant (550km / 44ltr)
    Bougiekabels zijn al eens vervangen maar dit leverde geen verbetering op.

    Ik heb op diverse fora al verschillende oorzaken c.q. oplossingen voorbij zien komen als bobine, luchtmassasensor, lambdasonde, etc. etc. :wtf
    Ik kan mij niet voorstellen dat er van jullie niet al eens eerder iemand met dit probleem te maken heeft gehad en het succesvol heeft opgelost.
    Iemand een idee / oplossing?

    Alvast bedankt voor jullie moeite!

    M.v.g.
    Randolf

    #18150300

    Wanneer heeftie voor het laatst een complete servicebeurt gehad? En welk motortype gaat het om? Want een Z14SZ bestaat volgens mij niet… Toevallig een X14SZ?
    Want m’n vriendin had soortgelijke problemen met een X14SZ en die waren weg na een servicebeurt (bougies, oliefilter, olie, benzinefilter, luchtfilter).

    Als het probleem blijft, zoek dan eerst eens naar vacuum lekken.
    Dat doe je het makkelijkste met een draaiende motor, en dan spuit je een beetje remmenreiniger of startvloeistof op de vacuumslangen.
    Gaat de motor dan oppeens harder draaien, dan heb je je vacuumlek gevonden.

    Volgende stap: Lees hem uit met een Opcom, of indien mogelijk, met de paperclip methode.
    Je kan prima fouten/problemen hebben die het waarschuwingslampje niet af laten gaan, maar wel merkbare problemen veroorzaken.

    #18150302

    EGR

    #18150303

    Jaah sorry X1.4SZ

    #18150304

    @wim-v6 wrote:

    EGR

    Ik zie mensen dat ding gelijk dichtzetten met een blinde pakking.
    Ervaringen mee?

    #18150305

    @Randolf_K wrote:

    @wim-v6 wrote:

    EGR

    Ik zie mensen dat ding gelijk dichtzetten met een blinde pakking.
    Ervaringen mee?

    Ja, en dat werkt perfect. Ik merk zeker verschil. Motor loopt er beter door. Wel met de meeste ritten het MM lampje, maar die is nadat het contact uit geweest is, weer uit.

    Blindpakking kan je zo zelf maken en hoeft geen gat in (gezien de plunjer naar binnen gaat).

    #18150306

    Zelf inderdaad ook een blindpakking gemaakt van een leeg pak ijsthee. Ging prima, maar inderaad gaat hierdoor het motormanagementlampje branden. Omdat ik veel ’s avonds en ’s nacht rijd (in het donker dus), heb ik ‘m er weer tussen weg getrokken. Dat oranje licht was vrij fel… Toch maar besloten om regelmatig de EGR gewoon goed schoon te maken!

    #18150307

    Metalen plaatje zal het langer uithouden, ik heb overigens bij de Zusjes X14SZ en X16SZ nog nooit storing gehad ivm afdoppen EGR

    #18150308

    @wim-v6 wrote:

    Metalen plaatje zal het langer uithouden, ik heb overigens bij de Zusjes X14SZ en X16SZ nog nooit storing gehad ivm afdoppen EGR

    Ik heb er een plaatje aluminium tussen gezet. Bij mij zoals gezegd, bij iedere rit na z’n 10 minuten het MM lampje.

    #18150309

    code ook uitgelezen??

    Willem

    #18150310

    Ik vindt t ook appart Willem.
    EGR is bij de Corsa van m’n vriendin ook afgedopt. Ligt ook een X14SZ in. Geeft nooit storing.
    Misschien was de EGR al slecht en heeftie em alleen maar afgedopt? Want een defecte EGR blijft altijd storing gooien, offie nou afgedopt is of niet.

    #18150311

    Ik heb de EGR nog niet losgehad, zal dit binnenkort even doen.
    Is dat geval makkelijk zelf te reinigen? of moet dat in een ultrasoonbadje?

    Heeft verder nog niet aan een opcom gehangen (ken niemand met zo’n ding en garages rekenen mij gem. 80,-).

    Bougies, bougiekabels en krukassensor zijn vervangen, zelf heb ik tot nu toe de koppelingskabel en de thermostaat vervangen.
    zou leuk zijn als ik het op kan lossen. Helaas ben ik zelf van de generatie van carburateurs en contactpuntjes, al die elektronica ligt mij niet zo. :swear
    Mijn andere vervoermiddel is derhalve een Vespa PX200 tweetact scooter daar kan ik inmiddels blind aan sleutelen :thumb

    Zou ooit nog wel eens een mooie c-kadett willen of dito ascona. (classics rule!)

    Greetz,
    Randolf

    #18150312

    @wim-v6 wrote:

    code ook uitgelezen??

    Willem

    Stroming EGR. Overigens was er niks met de EGR aan de hand voordat ik hem afdopte.

    P0400 Lineair EGR-systeem.

    #18150313

    PAs bij een x12sz ook egr afgedopt, gaf ook een mm lampje en daarvoor niet.

    #18150314

    0400 is er niks aan de hand inderdaad..

    Willem

    #18150315

    ik heb mijn egr ook afgedopt bij x1.2sz nooit geen mm lampje zien branden hoor,
    mijn motor houd ook in en ook alleen als hij warm is,
    en heb laats koppakking en dis riem en nokkenas vervangen ma niks,
    vind die 1.2 8v’s ma k#t motoren,

    ma heb al bijna alles vervangen wat het inhouden betreft helpt allemaal niet,
    wil een andere motor erin gooien,

    ma je kunt je tempratuur sensor een proberen die op het spruitstuk zit,

    John,

    #18150316

    Kut motoren? Na hou zon ding een weekend lang heb af lopen trappen zonder olie te verbruiken of verrot te gaan omdat hij daarna toch naar de sloop ging: Prima motoren!

    #18150301

    Je kan proberen de weerstand waarden eens op te zoeken van deze temp sensor, en zorgen dat ie kouder blijft aangeven dan ie hoort te doen, dan krijgt ie wat meer benzine en loopt ze een stuk lekkerder.

    Knijp voor de gein de Brandstof retour is af, dan rijdt ze al een STUK!! beter..

    Die dingen lopen gewoon heel Arm.

    Willem

    #18150317

    ja joop 1970 dat klopt met doorjagen je krijgt ze niet kapot nee dat klopt haha
    ma wel erg traag,

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.